** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ditt bästa fototips - någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
gitte edelman skrev:
Jag undrar om vi talar om samma sak? [...] som jag aldrig skulle visa i en tävling - och endast med tvekan på FS. I en utställning kan man däremot ta fram dom.
Ja, jag tycker absolut det låter som om vi tänker på samma sak. Möjligen med reservation för att jag även skulle vilja inkludera budskapet och inte bara formen i det som kan vara mångtydigt. Och att jag inte tycker att alla bilder behöver vara bärare av budskap.

jimh skrev:
Ja, jag tycker absolut det låter som om vi tänker på samma sak. Möjligen med reservation för att jag även skulle vilja inkludera budskapet och inte bara formen i det som kan vara mångtydigt. Och att jag inte tycker att alla bilder behöver vara bärare av budskap.

Men visst kan väl formligt röriga bilder vara oerhört enkla och precisa i budskap? Visst kan väl enkelhet och tydlighet inbegripa budskap och/eller form?

Arleklint skrev:
Eller varför inte fotografera konsist. Varför inte fotografera kärnfullt. Fler och djupare tankar i enkla precisa bilder. Är inte det ett mål?
Jo, det kan vara ett mål så gott som något och alla sådana tankar leder förmodligen till en skärpning av ens fotografi. Men det jag tänkte på är nog egentligen raka motsatsen. Att göra så att hjärnan måste gå en omväg och kanske lämna tolkningsmöjligheterna mer öppna.

MItt bästa tips är det som jag praktiserar själv ganska mycket när jag fotar hästar:

"Fyll ut bilden ända ut i ramen"

De bästa bilderna på hästar, är de jag trodde skulle få kapade ben eller öron. Oftast när de galopperar emot eller hoppar hinder.
Men det gäller det mesta......slippa beskära ger bättre korn, antal pixlar eller vad man nu vill.

Vilket är huvudmotivet i bilden? Denna fråga skall man ställa sig innan man trycker av. Då skapar du bilden så som du ser den utan krusiduller!

Det finns en gammal regel bland pressfotografer för att få djup i bilderna som funkar utmärkt:

"Ha alltid nått skit i förgunden"

Jag tror att det går att se att jag följer den regeln alltför väl ibland.

Testa allt du kan!

Det är mitt råd. Att vara öppen i sinnet och testa sig fram, och först efter att ha gett allting en chans kan man ta sig det till sig eller förkasta det.

Det finns en gammal regel bland pressfotografer för att få djup i bilderna som funkar utmärkt:

"Ha alltid nått skit i förgunden"

Jag tror att det går att se att jag följer den regeln alltför väl ibland.
Jo, förgrund brukar vara poplärt ämne på kurser eller i böcker. Fredrik Funk i DN brukar göra en del roliga saker med förgrund har jag för mig.

Damocles skrev:
Jo, förgrund brukar vara poplärt ämne på kurser eller i böcker. Fredrik Funk i DN brukar göra en del roliga saker med förgrund har jag för mig.

Tror nog att Jens Assur är värst i Sverige på förgrunder.efter internationell förebild

Några är, som jag nu spontant kommer på:

Gå närmare, än vad Du tänkte först!
Gäller bara för fast optik, zoom kanske några få använder, :), :)!

Porträtt foto, ställ skärpan på flickans vackra ögon (grabbar fastnar inte på film!), samt använd inte större bländare än 5,6, för att få bakgrunden beslöjad.

Landskaps foto, minsta möjliga bländare, 16-22, ger stort skärpedjup, för att få förgrund och bakgrund med i bilden, ökar bildens upplevda djup.

Bästa tid för foto, speciellt vid färg, strax efter solens uppstigning eller strax innan solen går ner.

Ta med Dig mera film, än Du tänkte från början, alternativt ha ett stort minneskort till digitalaren.

Finesser och prestanda i all ära, men den enda riktigt viktiga funktionen på en kamera är avtryckaren.

Förklara tipsen. Tex varför skall man gå närmre och i vilka tillfällen är det bra.

Har man svårt att förklara vad man menar kan man ofta länka till någon bra side som förklarar det. Tex brukar jag länka till DENNA SIDA när jag vill förklara vad jag menar med att man skall gå närmre genom att gå ifrån motivet ellen när jag säger att man inte alltid skall gå nära.

OBS: Det jag nu kommer skriva nu är regler som jag brukar använda och tänka på men som på inget sätt är någon sagd standard. Jag säger inte att ni skall tänka likadant eller begränsa er p.g.a detta samt att det är regler som med lätthet kan brytas utan att någon kommer att klaga eller äns bry sig.

Har du en kamera som klarar t.e.x att zooma mellan 35 - 200 mm så skall man som standard ha den ställp på ca 50 - 55 mm när man är ute och går.

För vid fotografering av innomhusarketektur kan det vara bra med 35 mm men som standard är 50 - 55 mm bättre att använda då vidvinkel ofta ger konstiga perspektiv. 50 - 55 mm brukar ganska ofta gr bra och raka linjer som inte lutar allt för mycket men ändå tar med mycket av omgivningen.

Mellan 55 - 75 mm ligger ett område som är lite konstigt, det är varken standard eller tele utan lite lagom. Jag använder sällan detta område men det finns ganska många som vill lägga standarden här och kalla detta för standard objektiv.

75 - 105 mm är bra för utomhus och ofta får man ganska raka linjer och ett bra perspektiv. Det är ofta detta område som jag använder om jag fotograferar gator i Stockholm eller stadsmiljöer.

105 - 115mm är vad jag lite typiskt för porträtt även vissa använder länge tele för detta. Men om jag skall ta bilder på folk så försöker använda detta område.

mellan 115 och 200 mm och upp är det "tele" och man använder det för att komma närmre det man egentligen inte kan komma närmra. Med då vissa kameror med zoom så ligger även makro området här och der makrobilder med kort skärpedjup.

OT: Sedan diskuteras det om det är zoom eller tele. Men är det fast kallas det tele är det varierande kallas det för zoom. Men längre objektiv heter tele zoom. "Tele" för fjärran och "Zoom" för att förstora. Med andra ord att förstora det som är i fjärran :)

Ett tips som jag kan rekommendera är att "torrfotografera" vid tillfällen utan kamera. Låter lite idiotiskt kanske, men när jag exjobbade fanns det ganska många stunder då jag fick sitta och vänta flera minuter, skruva lite på en gastub och skriva upp lite värden, vänta några minuter till osv. Jag dödade tiden ganska effektivt genom att ta ett föremål i rummet och försökte tänka mig hur jag skulle fotografera det för att göra det spännande, olika vinklar, varierande skärpedjup osv. Det går trögt till en början men efter ett tag lossnar det och man slutar känna sig som ett nöt. Det bästa är att det alltid blir lyckade exponeringar. Själva tekniken får man fixa senare.

-"Är det därför du inte laddat upp några bilder? Haaa hahahaha"
- ja.

Nekomy skrev:

75 - 105 mm är bra för utomhus och ofta får man ganska raka linjer och ett bra perspektiv. Det är ofta detta område som jag använder om jag fotograferar gator i Stockholm eller stadsmiljöer.

Har just kommit in efter en provtur i sta'n med min NYGAMLA 35MM ROKKOR, 'mint condition', som Lars Borgkvist (se inlägg ovan!) köpt i Stockholm och skickat till mig (Tack Lasse och tack Fotosidan som möjliggjorde kontakten!). Den lilla godingen anlände i morse. ('Mint' är eg. fel ord - 'orörd av människohand sedan 70-talet' riktigare...)

Tänkte inte alls på några tips under hela fototuren, faktiskt, bara på att täcka alla tider och bländare. Och försöka ta roliga bilder innan solen gick ner.

Tyckte att 35mm var alldeles idealiskt för de bilder jag tog.
-Puben på hörnet med 45 graders vinkeln kom med - och i ytterkanten fick jag in 'the Englishman and his dog'; i det här fallet en äldre skruttig man med Jack Russell-terrier (som lämpligt pinkade på en stolpe).
-Jag fick hela det imponerande trädet som står uppe på en underlig tomt. En och annan turkduva kom kanske med. Deras gastande sång kom tyvärr inte med. :)
-Jag fick BÅDE de patetiskt punkterade ballongerna som fastnat i träden vid floden OCH floden och katedralen i samma bild.

Inga renodlade bilder således, men det var attans roligt!

Träffade tre medlemmar i Durham Photographic Society och fick skryta med Fotosidans medlemmar, som man kan lita på - och min manuella kamera från 1972, som man också kan lita på! (Jag blev vederbörligen förfasad över - alla vill ju vara digitala; det är bara jag som går kräftgång. 'Vad, är kameran från 1972!? Svartvit film?!' Huvudskakningar, suckar...)

Ja, där ser man! Man får äta upp sina egna ord snabbare än man hinner säga 'linslock'!
Jag hade ingen idé alls idag! Annat än att ta bilder av 'the streets of Durham'.
Hade det blivit bättre med en annan lins? 75-105?
-Jag hade fått välja mellan puben och gubben med Jack Russell-terriern.
-Trädet hade inte blivit av - ett halvt träd skulle varit fel.
- Valet hade varit: ballongerna ELLER katedralen, inte båda.

Hade fått renodla min idé. Nu sköt jag bara av och tänkte 'Yessss!!!!!' när jycken lyfte på benet just i fotoögonblicket.
Kanske hade jag fått en bättre bild av bara gubbe+jycke med 105mm? Det är det jag känner jag BORDE tala för här. Men, men... hela gatuscenen?
När jag får bilderna får vi se om jag börjar skära. Det är nog då tankeprocessen sätter in, är jag rädd. Kanske blir det puben, kanske blir det den pinkande Jack Russelln.
Kanske blir det båda?!
/Gitte

Nekomy skrev:
Förklara tipsen. Tex varför skall man gå närmre och i vilka tillfällen är det bra.

Genom att gå nära skapas en känsla av närhet vilket gör att man lättare får kontakt med motivet. Dessutom blir det större skillnader mellan huvudmotivet i förgunden och övrigt i mellangrund och bakgrund. Annars blir bilden lätt en tråkigt massa utan förgrund.

Se exempel nedan.

Har du en kamera som klarar t.e.x att zooma mellan 35 - 200 mm så skall man som standard ha den ställp på ca 50 - 55 mm när man är ute och går.

För vid fotografering av innomhusarketektur kan det vara bra med 35 mm men som standard är 50 - 55 mm bättre att använda då vidvinkel ofta ger konstiga perspektiv. 50 - 55 mm brukar ganska ofta gr bra och raka linjer som inte lutar allt för mycket men ändå tar med mycket av omgivningen.

Mellan 55 - 75 mm ligger ett område som är lite konstigt, det är varken standard eller tele utan lite lagom. Jag använder sällan detta område men det finns ganska många som vill lägga standarden här och kalla detta för standard objektiv.

105 - 115mm är vad jag lite typiskt för porträtt även vissa använder länge tele för detta. Men om jag skall ta bilder på folk så försöker använda detta område.

mellan 115 och 200 mm och upp är det "tele" och man använder det för att komma närmre det man egentligen inte kan komma närmra. Med då vissa kameror med zoom så ligger även makro området här och der makrobilder med kort skärpedjup.

En sådan teknisk inställning till motiven gör bildena lätt tråkiga. Ska man avbilda produkter för en uppdragsgivare är det en sak men annars är det ofta viktigare att bilden känns br ai magen än om näsor blir för stora eller linjer sneda.

Har jag kontakt med motivet? Det är en bra kontrollfråga för bra bilder med känsla.

Den här bilden bryter mot en massa bilder, är den dålig då? För inte får man väl trycka upp en 16 mm vidvinkel i nyllet på folk...

Bilagor

• pride03-06.jpg
    pride03-06.jpg
    42.2 KB · Visningar: 519
Ett uttryck som man kan tänka på som insnöad-teknikfotograf som bara tänker att om jag hade den gluggen eller det huset då...

"Det finns fler dåliga fotografer än dåliga objektiv!"

Några har alltså redan varit inne på det, våga! Våga plåta på det sätt du vill ge ditt uttryck!

1. Man får inte vara ute efter något speciellt, då blir det ingenting. Mao. Planera inte för mycket, var spontan och fånga de ögonblick/bilder som smyger sig på.

2. Stanna länge även om du till att börja med inte ser någonting. Efter en stund kan helt nya världar växa fram.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar