** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt bästa fototips - någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Är detta ditt bästa fototips någonsin? Själv ser jag inte så myckte som rör foto i det och det verkar mer vara filosofi än ett fototips :)

I så fall ät mitt tips: Ät kebab på Vegabaren och inse att allt i livet inte är konst eller äns behöver vara konst för att vara bra eller fint. Rör på dig, sitter du inne vid datorn och läser fototips försvinner många tillfällen.

Så otrevligt otrevligt det där lät!
Du har nog inte ens läst tråden,,

Handlar inte om foto!!?,, Foto har med livet att göra,, vad hade ett fotografi varit värt utan dig, mig och alla andra?

Sitta inne å läsa fototips,,, hmm och det gör inte du. Jaja det kanske syns i dina bilder, ja inte vet jag.

För mig handlar mina skapade visuella "verk" om mig, jag lever här och nu. Det handlar enligt mig om att tar vara på det, oavasett om du trixar med veteranbilar eller i fotografiska medium.
Att vara nyfiken, ärlig, ödmjuk inför alltet. Det vi ser och inte ser, är kanske mitt allra bästa tips. ;)

Mvh Niclas, som kastar lite paj nu, för sista gången i denna tråd;)

Niklas Ehlén har många visdomar i sin presentation http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=5366

t ex:

"Är det kallt? –28 grader?
så är det viktigare vilka vantar jag har!"

"UTRUSNING:
Bra skor,
slitstark jacka,
bra vantar,
en vindtät mössa…"

"ƒotografi handlar om närvaro.
Var ses bilden? Var skapas bilden? Var tolkas bilden?
En form…
En känsla man känner igen…
Ett språk…
Det handlar om allt detta. Upplevelsen av en bild är subjektiv.
Det norska ordet tillstædevarande fångar nog det bäst – det jag menar..."

Roligt att läsa att tråden har lyft sig från den jordnära snigelnivån (där jag stadigt befinner mig på min medfött klibbiga fot) till högre sfärer.
Och det är ju klart; vilket konkret råd som helst har ingen betydelse om det inte sätts in i sammanhanget vad foto går ut på, dvs. vad är idén överhuvudtaget?
(Blev lite förvånad ett tag att en så enkel tråd verkade gå över i ett slagsmål, men det finns tydligen folk som kan mucka gräl med tom. en gärdsgårdsstolpe...)
För endel är väl foto mer att pyssla med prylar som I PRINCIP och I TEST har fantastisk prestanda och är tekniska underverk.
För andra är det viktiga att kreativt skapa en bild - väl vetande att även modeller som kommit tvåa i test kan användas till att skapa bilder som berör, är omvälvande och har betydelse. (Ja, tom. dåliga prylar har visat sig kunna brukas för det ändamålet.)
Inte således att undra på att råden går i så olika riktning. Men 'närhet' (eller 'lagom närhet') är intressant att fundera över. Paparazzis mål är: 'så nära som möjligt', förstås. Men om man, som tex. Terje, involverar begrepp som empati och känslomässig närhet i en utvidgad förståelse av ordet ser man genast att paparazzi-närheten rör sig om något helt annat.
Kanske är det själva närmandet till föremålet som är det viktiga - och att få andra med sig i det närmandet, via bilden? - inte närheten i sig själv?
/Gitte

gitte edelman skrev:
Inte således att undra på att råden går i så olika riktning. Men 'närhet' (eller 'lagom närhet') är intressant att fundera över. Paparazzis mål är: 'så nära som möjligt', förstås. Men om man, som tex. Terje, involverar begrepp som empati och känslomässig närhet i en utvidgad förståelse av ordet ser man genast att paparazzi-närheten rör sig om något helt annat.

Lite slarvigt så kan mn kanske säga att det gäller att gå tillräckligt nära för att få "nerv" i bilderna. Det verkar som en del läst "närhet" för bokstavligt.

Det händer faktiskt att bilder blir bättre om man backar ett steg, man får aldrig förlora nerven.

Jag har som ledord för mina bilder att betraktaren ska vara närvarande i bilden och inte vara betraktare utifrån. Då gäller det att hitta nerven, livet i bilden.

Hoppas att det går att följa mina flummiga tankar.

/magnus

gitte edelman skrev:
Men om man, som tex. Terje, involverar begrepp som empati och känslomässig närhet i en utvidgad förståelse av ordet ser man genast att paparazzi-närheten rör sig om något helt annat.
Kanske är det själva närmandet till föremålet som är det viktiga - och att få andra med sig i det närmandet, via bilden? - inte närheten i sig själv?
/Gitte

Och i fortsättningen på det resonemanget följer att en bild inte alltid behöver vara tekniskt perfekt för att vara bra. Tycker jag...

Arne S skrev:
Och i fortsättningen på det resonemanget följer att en bild inte alltid behöver vara tekniskt perfekt för att vara bra. Tycker jag...

Absolut. Det är viktigare vad en bild uttrycker än vad den exakt visar. En oskarp blomma kan en större upplevelse färgmässigt än en skarp.

Arne S skrev:

He, he, hade faktiskt skrivit dit en bit just sägandes det, men försökte för en gångs skull vara lite kortfattad...
Håller med dig Magnus om 'nerven' - bara att det ibland är lite svårt att dra den vidare till tittaren. Jösses, vad ledsen man (läs: jag) kan bli när man (jag igen) tycker en bild har fångat det där 'något' - och så säger någon torrt att visst, en bra bild, men 'lite tråkig'. Aaaaaagh!
/Gitte

Försök skapa en bild som berör....Tycker man har fått med det mesta då.Blir man berörd av en bild så har fotografen lyckats......Det kan man skapa med vilken utrustning som helst bara man är på rätt plats vid rätt tillfälle , eller bara med sin skaparkraft!

Niclasfoto skrev:
Så otrevligt otrevligt det där lät!
Du har nog inte ens läst tråden,,

Handlar inte om foto!!?,, Foto har med livet att göra,, vad hade ett fotografi varit värt utan dig, mig och alla andra?

Sitta inne å läsa fototips,,, hmm och det gör inte du. Jaja det kanske syns i dina bilder, ja inte vet jag.

För mig handlar mina skapade visuella "verk" om mig, jag lever här och nu. Det handlar enligt mig om att tar vara på det, oavasett om du trixar med veteranbilar eller i fotografiska medium.
Att vara nyfiken, ärlig, ödmjuk inför alltet. Det vi ser och inte ser, är kanske mitt allra bästa tips. ;)

Mvh Niclas, som kastar lite paj nu, för sista gången i denna tråd;)
Tänk på min sliley och att även kebabb är en del av livet och där med även en del av fotografering :)

Kanske tippset är att man skall vara mätt när man fotograferar, för när man är hungrig så skakar man lite mer och detta kan man lätt undersöka genom att lyfta glas som är fylda med råge.

Jamas skrev:
Vad är fotografi då? Bara realistiskt avbildanade?
fotografi (bildning av grek. phas 'ljus' och efterleden -graphi´a '-skrift', av gra´pha 'skriva', 'inrista'), framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkas av ljuset.

Till fotografi brukar också hänföras den påverkan som osynlig strålning (t.ex. röntgenstrålning) gör på en för ändamålet tillverkad film. Ordet används också om en på sådant sätt framställd bild. Fotografin har ett stort användningsområde och dominerar sektorn "tryckta bilder" (press-, reklam- och reportagefotografi).

Senast ändrad:
Nekomy skrev:

fotografi (bildning av grek. phas 'ljus' och efterleden -graphi´a '-skrift', av gra´pha 'skriva', 'inrista'), framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkas av ljuset.

Till fotografi brukar också hänföras den påverkan som osynlig strålning (t.ex. röntgenstrålning) gör på en för ändamålet tillverkad film. Ordet används också om en på sådant sätt framställd bild. Fotografin har ett stort användningsområde och dominerar sektorn "tryckta bilder" (press-, reklam- och reportagefotografi). [/B]

Ja, där stod då inget om att det ska vara realistisk och direkt avbildande iaf. :)

Jag tycker den undertonen alltid finns i sånda här diskussioner överlag på fotosidan.
Allt som handar om känsla, innehåll och uttryck. Som tex Terjes och Niclas inlägg tas inte riktigt på allvar.

En annan bra grej är att se till att bli"etablerad" fotograf. Då kan man nämligen publicera vad skit som helst och alla tror att det är bra bilder...lustigt att alla går på det där...

Terje är en bra fotograf, men det betyder inte att alla håller med om att alla hans tips är bra och det är lite så i livet att man inte håller med om allt.

Jag säger att man skall ta ett steg bakåt och sedan istället zooma eller använda tele för bättre bilder andra säger att man skall gå närmre och använde vidvinkel.

Men bara för att man har ett annat synsett på en punkt betyder det inte att man är mot personen eller alla hans tankar.

Ett tips är att se hur tex Terje väljer motiv och sedan försöka att efterlikna dessa utan att plagiera motiven. På så sätt lär man sig hur man kan betrakta värden genom någon annans ögon och till slut att betrakta värden som bilder.

Men det absolut viktigaste att lära sig är att alla inte tycker samma sak och att alla har rätt att framföra sina åsikter. Terje har därför inte mer rätt än någon annan, han har där emot åsikter som många lyssnar till pga att han är en bra fotograf.

"Det är inte vad man har utan vad man tar" som spelar roll, lär dig kameran och dennes funktioner men snöa inte in dig på detaltjer utan lägg ner mer tid på att fota är på att läsa tutorials på internet osv.

gatufotografering:
valj en plats du finner attraktiv och tilltalande fotografiskt sett, och vanta in tills det paserar en person som du tycker forstarker bildens komposition.
( cartier-bressons taktik litegrann)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar