seamaster skrev:
...Nu verkar det riktigt trendigt att plåta digitalt...
Låter som om det är en tillfällig fluga som kommer gå över om ett år eller två. Så är det naturligtvis inte. Att fotografera med digitalkamera har väl snart kommit att bli det som man menar med att fotografera. Det är ju som att säga att det är en trend att fotografera med film och snart kommer vi gå tillbaka till att skapa originalbilden direkt i kameran igen (Daguerrotyp). Tillverkarna har ju slutat att omnämna sina nya modeller som digitalkameror utan de kallas bara kameror.
...Lättare lägga upp bilder på internet.
Att kuna korrigera bilder i PS....
Är inget som man gör bättre eller mer för att man fotograferar digitalt direkt. En inskannad bild är lika med en bild från en digitalare i dessa avseenden.
...Varför fota digitalt ???
För att slippa processen med att framkalla film och skanna den.
För att jag kan gå ut och ta en bild och ta fram den direkt utan att behöva ”ta slut på rullen”.
För att jag kan ta snabba skissbilder på motiv jag vill återvända till.
För att jag kan vid mina föreläsningar använda kameran och visa resultatet av exempelvis en viss ljussättning direkt.
Jag kan vid modellfotografering direkt se resultatet och visa modellen att ”det här är vad jag vill fånga på bild”. Eller inte fånga...
För att kvaliteten till viss del blir bättre, produktbilder blir kornlösa och får mer realistiska ytor. Dessutom slipper jag kvalitetsförlusten som uppstår vid skanning.
Jag slipper också mörkrummet med det hatade ljudet av rinnande vatten. Fast, min dator surrar väl mycket och jag får ibland lust att välta den i golvet.
(Jag har aldrig sett mörkrumsarbetet som någonting annat än vägen till en bra bild. Jag har kopierat mer än 14000 färgbilder och gud vet hur många svartvita. Jag jobbar med zonsystem och väljer papper efter bildtyp. Nu kan jag göra allt med mer kontroll och ibland bättre resultat i en behagligare arbetsmiljö. Mina svartvita bilder skrivs ut på labb på färgpapper (jag skickar dem som RGB) och eftersom färgpapper har bättre maxsvärta än svartvita papper blir kvaliteten synnerligeh sympatisk.
Men det är jag det, ofta saknar jag att jobba med silverbaserade processer. Att som förr lämna över skanning och digitalt arbete till kunden sparar tid för mig men nu har jag mer kontroll över hur mina bilder kommer se ut i färdigt tryck/utskrift. Jag kontrollerar färglabbets resultat så länge de bara har ordning på kemi och papper.
Min fotoskrivare har stått orörd i snart två år, allt går till labb istället.