Vassego!PIC-ke skrev:
Gud va dumt det är ju inte deras bakstycken ju! Tack Calle
Ja, och vill jag ha en H1 med Kodakbakstycke då...? **Dräggel**Kodak Imacon mm gör bakstycken till Hasslarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vassego!PIC-ke skrev:
Gud va dumt det är ju inte deras bakstycken ju! Tack Calle
Ja, och vill jag ha en H1 med Kodakbakstycke då...? **Dräggel**Kodak Imacon mm gör bakstycken till Hasslarna.
Calle S skrev:
Helt sant. Men köra pola ger mig dåligt samvete, snacka om slöseri med resurser.
Först ligger den i hård pappförpakning som slängs. Den är paketerad i nån form av aluminiumfolie som slängs, dra bort "tungan" som är runt 20 cm, släng. Montera i magasinet, knäpp en bild, dra ut, slänga den ena halvan kladdig kemi, kolla bilden, släng. Upprepa 9 gånger, öppna magasinet och släng metallhållaren.
Usch, jag har kört mycket pola i mina dar...
I mitt fall kan jag köra D100 som polaroid när jag plåtar mellis.Johan Okker skrev:
Calle, du har en mycket bra poäng där. Men vad är alternativet? Ett digibakstycke för 200+ som ändå inte ger fullstorlek på sensorn?
Kanadabalsam skrev:
Var hos en jag känner i går. Han tog en bild på mig med senaste Nikon Coolpix,tror jag den heter, minuten efter hade han skrivit ut en bild på A4 i en HP färglaser. Ljuset var ordinär rumsbelysning, glödlampsljus. Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig och detaljupplösningen är som en ISO 800 ungefär. Och här pratar vi om prylar för kanske 15000:- Jag kan säga att jag är inte speciellt imponerad.
Kanadabalsam skrev:
Kan ju säga att jag sett långt mycket bättre färgbilder från 30-talet. Inte ska det väl behöva vara så komplicerat och dyrt att få till ett bättre resultat?
Kameran blir aldrig bättre än den som använder den.Kanadabalsam skrev:
Var hos en jag känner i går. Han tog en bild på mig med senaste Nikon Coolpix,tror jag den heter, minuten efter hade han skrivit ut en bild på A4 i en HP färglaser. Ljuset var ordinär rumsbelysning, glödlampsljus. Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig och detaljupplösningen är som en ISO 800 ungefär.
Jag har sett en miljard bedrövliga och urkassa bilder från film, taget med dyra Eoskameror och fina scanners. Kan jag då säga att jag inte är imponerad av film?Och här pratar vi om prylar för kanske 15000:- Jag kan säga att jag är inte speciellt imponerad.
Kanadabalsam skrev:
Jag är också säker på att många bilder går helt enkelt inte få till med en digitalkamera.
Calle S skrev:
I mitt fall kan jag köra D100 som polaroid när jag plåtar mellis.
Ja, så är det. Men jag har helt ersatt 35mm film med D100.Johan Okker skrev:
Tveklöst en mycket effektiv lösning.
Men en D100 eller D2 är ett ganska dyrt polabakstycke när den analoga utrustningen och arbetsflödet är etablerat. =)
Kanadabalsam skrev:
....Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig ...
seamaster skrev:
..Detta är en seriöst menad fråga,,,:
Varför fota digitalt ???
...
Calle S skrev:
Ja, så är det. Men jag har helt ersatt 35mm film med D100.
Men kör man 10 plåtar pola i veckan, dvs ett pack Fuji FP100, blir det 8400 spänn om året...!
Sabud skrev:
...Jag håller med de som befarar att vi kommer få stora svarta hål när det gäller den unga generationens intresse att spara sina bilder för framtiden.
..
3 bast.Johan Okker skrev:
Vad har du satt den bokföringsmässiga livslängden på din D100 till?
janc skrev:
Är det så att förväntningarna, av någon outgrundlig anledning, skruvas upp väldigt mycket så fort det handlar om digital teknik ? (Jag syftar nu inte specifikt på Peters inlägg, det handlar mer om en allmän känsla)
Bilderna ska helt automatiskt bli "felfria" oberoende av hur kameran används, komposition och ljus ska på något magiskt sätt ordnas i PS eller motsvarande om inte fotofgrafen får till det vid exponeringen - detta brukar i vissa sammanhang kallas att den digitala tekniken är "fusk" för att det inte är tillräckligt svårt att få till det.. När det sedan visar sig att det inte fungerar på det sättet så är tekniken istället värdelös. Jag tycker det är förvirrande....?