Annons

Digitalfoto Varför

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Helt sant. Men köra pola ger mig dåligt samvete, snacka om slöseri med resurser.
Först ligger den i hård pappförpakning som slängs. Den är paketerad i nån form av aluminiumfolie som slängs, dra bort "tungan" som är runt 20 cm, släng. Montera i magasinet, knäpp en bild, dra ut, slänga den ena halvan kladdig kemi, kolla bilden, släng. Upprepa 9 gånger, öppna magasinet och släng metallhållaren.
Usch, jag har kört mycket pola i mina dar...

Calle, du har en mycket bra poäng där. Men vad är alternativet? Ett digibakstycke för 200+ som ändå inte ger fullstorlek på sensorn?

Det digitala flödet är tveklöst mycket snabbt och smidigt och som någon skrev så går utvecklingen fort. Det ska bli spännande att se hur saker går till om tio år.
 
Digitalt

Var hos en jag känner i går. Han tog en bild på mig med senaste Nikon Coolpix,tror jag den heter, minuten efter hade han skrivit ut en bild på A4 i en HP färglaser. Ljuset var ordinär rumsbelysning, glödlampsljus. Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig och detaljupplösningen är som en ISO 800 ungefär. Och här pratar vi om prylar för kanske 15000:- Jag kan säga att jag är inte speciellt imponerad.
 
Re: Digitalt

Kanadabalsam skrev:
Var hos en jag känner i går. Han tog en bild på mig med senaste Nikon Coolpix,tror jag den heter, minuten efter hade han skrivit ut en bild på A4 i en HP färglaser. Ljuset var ordinär rumsbelysning, glödlampsljus. Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig och detaljupplösningen är som en ISO 800 ungefär. Och här pratar vi om prylar för kanske 15000:- Jag kan säga att jag är inte speciellt imponerad.

Nej, det skulle inte heller jag vara med det resultatet. Men du ger för lite information för att ditt inlägg skall kunna tillföra debatten något.

* Vilken vitbalans hade din kompis ställt in sin kamera på? Ordinär inomhusbelysning är som bekant tuff och även en filmbaserad kamera kan misslyckas där. Lätt, dessutom!

* Vilket isotal var kameran inställd på? Högre isotal ger grynigare bilder - det gäller ju analogt som digitalt.

* Vilken bildkvalitet var kameran inställd på?

* Var skrivaren optimerad för bilder? De allra bästa fotoutskrifterna får man inte från lasrar utan från andra typer av skrivare. T.ex. sublimeringsskrivare.

Om man skall jämföra kvaliteten mellan systemen skall man ju jämföra kameror i paritet med varandra. Tyvärr finns alltför ofta viljan att jämföra t.ex. analoga mellanformatet med digitala kompakter.

Om jag knäpper ett par kort med en ordinär kompaktkamera och slänger in filmen till Konsums en-timmes-labb lär ju inte det resultatet heller bli särskilt imponerande...

mvh Janne
 
Dåligt

Kan ju säga att jag sett långt mycket bättre färgbilder från 30-talet. Inte ska det väl behöva vara så komplicerat och dyrt att få till ett bättre resultat?
 
Re: Dåligt

Kanadabalsam skrev:
Kan ju säga att jag sett långt mycket bättre färgbilder från 30-talet. Inte ska det väl behöva vara så komplicerat och dyrt att få till ett bättre resultat?

Nej, det är inte alls komplicerat. Men man måste veta vad man gör. Det gäller såväl analogt som digitalt. Det digitala innebär inte på något vis en genväg till bra resultat.

Om du vill ha en bra inomhusbild med en digitalkamera väljer du rätt vitbalans (helst manuell!) & bildkvalitet. Vad utskriften gäller avgör du själv om du skall skriva ut den eller lämna in till ett lab. Om du skriver ut bilden själv måste du välja skrivare, papperskvalitet, upplösning på bilden och inställning på skrivaren.

Om du gör samma sak analog måste du välja film och ev. färgkorrigeringsfilter. Sedan efter exponeringen måste du avgöra om du skall överlämna filmen till ett lab eller om du skall sköta fotokemin själv. I det senare fallet gäller det att hålla reda på temperatur och tid i de olika baden samt återigen färgkorrigeringsfilter vid kopieringen.

Om det är komplicerat är väl upp till var och en, men det gäller i båda medierna att veta vad man gör...

mvh Janne
 
Re: Digitalt

Kanadabalsam skrev:
Var hos en jag känner i går. Han tog en bild på mig med senaste Nikon Coolpix,tror jag den heter, minuten efter hade han skrivit ut en bild på A4 i en HP färglaser. Ljuset var ordinär rumsbelysning, glödlampsljus. Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig och detaljupplösningen är som en ISO 800 ungefär.
Kameran blir aldrig bättre än den som använder den.
Och här pratar vi om prylar för kanske 15000:- Jag kan säga att jag är inte speciellt imponerad.
Jag har sett en miljard bedrövliga och urkassa bilder från film, taget med dyra Eoskameror och fina scanners. Kan jag då säga att jag inte är imponerad av film?
Är det inte så att din bekant kanske inte är någon vidare fotograf...?
 
Val

Om jag hade tagit all de bilder jag har i mina gallerier med en digitalkamera också så tvivlar jag starkt på att jag hade valt de digitala framför de analoga. Jag är också säker på att många bilder går helt enkelt inte få till med en digitalkamera.
 
Re: Val

Kanadabalsam skrev:
Jag är också säker på att många bilder går helt enkelt inte få till med en digitalkamera.

Intressant....

Vad tänker du på då? Vilka bilder går inte att "få till" med en digitalare? Vad är det som gör att det inte är möjligt. (Mer än en vrång inställning hos den eventuelle fotografen?)

Men låt inte ditt svar utgå från jämförelsen mellan en analog systemkamera och en digital kompaktkamera. Den haltar självklart! Jämför istället t.ex. de Minoltahus du har med t.ex. Canons 10D eller Nikons D100. Eller jämför din kompis Coolpixkamera med en analog mellanpriskompakt. Vad kan det analoga som det digitala inte kan?

Calles ord "Kameran blir aldrig bättre än den som använder den." är nog så sanna!

mvh Janne
 
Jag fotar endast digitalt för användning av bilder i webbmiljö. Alltså bilder som jag både kan ha eller missa.

Jag håller med de som befarar att vi kommer få stora svarta hål när det gäller den unga generationens intresse att spara sina bilder för framtiden.

När jag åkte på klassresa till Gotland för hundra år sedan lånade jag min pappas Agfa. Dessa svartvita bilder har jag naturligtvis kvar i dag.

Min yngsta grabb däremot är uppfödd i "delete-generationen". Där finns inga bilder sparade.

Vafan...man kan ju ta hur många nya som helst.
 
Jo, risken finns. Men den beror ju snarare på inställningen hos fotografen än hos mediet som sådant. Första steget för att minimera risken är ju att bli medveten om den...
 
Johan Okker skrev:
Tveklöst en mycket effektiv lösning.
Men en D100 eller D2 är ett ganska dyrt polabakstycke när den analoga utrustningen och arbetsflödet är etablerat. =)
Ja, så är det. Men jag har helt ersatt 35mm film med D100.
Men kör man 10 plåtar pola i veckan, dvs ett pack Fuji FP100, blir det 8400 spänn om året...!
 
Re: Digitalt

Kanadabalsam skrev:
....Färgåtergivningen är under all kritik. Vita gaderober bakom är gula, min vita T-shirt är ganska vit. Jag har skär färg i ansiktet. Bilden är grynig ...

Som andra påpekat är väl inte detta något som är nytt i och med digitalkamerans intåg - eller ?

Är det så att förväntningarna, av någon outgrundlig anledning, skruvas upp väldigt mycket så fort det handlar om digital teknik ? (Jag syftar nu inte specifikt på Peters inlägg, det handlar mer om en allmän känsla)

Bilderna ska helt automatiskt bli "felfria" oberoende av hur kameran används, komposition och ljus ska på något magiskt sätt ordnas i PS eller motsvarande om inte fotofgrafen får till det vid exponeringen - detta brukar i vissa sammanhang kallas att den digitala tekniken är "fusk" för att det inte är tillräckligt svårt att få till det.. När det sedan visar sig att det inte fungerar på det sättet så är tekniken istället värdelös. Jag tycker det är förvirrande....?

seamaster skrev:


..Detta är en seriöst menad fråga,,,:
Varför fota digitalt ???

...

Men den här diskussionen har - inte helt oväntat - halkat in i den vanliga digitalt vs. film fållan vilket väl knappast är svar på frågan som ursprungligen ställdes "Digitalfoto - Varför" . Av någon anledning blev det många svar om varför inte men hoppas hur som helst du fick dina funderingar besvarade.....
 
Calle S skrev:
Ja, så är det. Men jag har helt ersatt 35mm film med D100.
Men kör man 10 plåtar pola i veckan, dvs ett pack Fuji FP100, blir det 8400 spänn om året...!

Och på två år är det +/-0 i kostnad för en D100 i bara besparade pollar (förutsatt att du inte egentligen fakturerade kunden för använda pollar).
Helt klart ett rationellt val i ditt fall.

Därtill ändrade förhållanden vad gäller omkostnader för förbrukningsmtrl etc.

Vad har du satt den bokföringsmässiga livslängden på din D100 till?
 
Sabud skrev:
...Jag håller med de som befarar att vi kommer få stora svarta hål när det gäller den unga generationens intresse att spara sina bilder för framtiden.
..

Även jag har kvar en del bilder från 12 års åldern - en evighet sedan... De svartvita är OK vilket man tyvärr inte kan säga om alla som togs i färg :-(

Men jag är i så fall minst lika orolig för vad som händer med alla negativ "den vanlige konsumenten" får som för de bilder som lagras på t.ex CD. Tillåter mig att tvivla på att de förvaras infrysta i aluminiumfolie och PE påsar - eller vad som numera gäller som förvarings-rekommendation...
 
Re: Re: Digitalt

janc skrev:
Är det så att förväntningarna, av någon outgrundlig anledning, skruvas upp väldigt mycket så fort det handlar om digital teknik ? (Jag syftar nu inte specifikt på Peters inlägg, det handlar mer om en allmän känsla)

Bilderna ska helt automatiskt bli "felfria" oberoende av hur kameran används, komposition och ljus ska på något magiskt sätt ordnas i PS eller motsvarande om inte fotofgrafen får till det vid exponeringen - detta brukar i vissa sammanhang kallas att den digitala tekniken är "fusk" för att det inte är tillräckligt svårt att få till det.. När det sedan visar sig att det inte fungerar på det sättet så är tekniken istället värdelös. Jag tycker det är förvirrande....?

Jag ger dig stående ovationer för ditt inlägg, Jan. Mycket bra skrivet! Det känns som om du träffat huvudet på spiken. Ungefär så som du skriver har jag länge känt utan att kunna formulera mig!

Tack!

mvh
En annan Jan
 
Digitalt

Jag har just köpt mig en Canon Eos 10D.
Har inte hunnit fota så mycket med den.
Anledningen till att jag köpte den är att få ner kostnaderna. Eftesom att jag har väldigt mycket att lära inom fotandet, har jag större möjligheter att testa olika saker för att bli bättre.
Jag var och tittade på VM Rally i Tyskland i sommras och tog 13 filmer. Och antalet bilder som jag personligen anser vara bra eller riktigt bra är inte speciellt många. Inte så kul när notan slutar på strax över 1800 för framkallning och film.

Då fattade jag beslutet att inhandla en digital kamera. Men sen tycker jag inte om att redigera bilderna efteråt. Konsten med att fota tycker jag är att kunna ta en bra bild utan att lägga till och ta bort i en dator. Att beskära bilden något är väl acceptabelt...

Så nu får man se hur resultatet på de digitala bilderna blir...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.