Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalfoto Varför

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Nåja, det ovan sagda skall kanske tas med en skopa salt...
Ja, det ska det nog...
Men det ska erkännas att jag gillar Leica. Att använda alltså. Inte hänga runt halsen och glänsa med, precis som en del gör med sina "avancerade-amatördigitalsemikompakterna med megapixelrace motsvarar diverse chipstrimmade japanare".
 
Calle S skrev:
glänsa med, precis som en del gör med sina "avancerade-amatördigitalsemikompakterna med megapixelrace motsvarar diverse chipstrimmade japanare".

Gör väl inget om de glänser, en anledning till att nån lastar sin väska full med dyrbara glas o ett tvåkilos kamerahus av gammal sort (digitalt ibland) är väl också att glänsa, fast för en annan kategori användare *s*. I de flesta fall är det ändå den som står bakom kameran som är begränsningen för hur bra bilden blir...
 
Re: Re: Hmmm

KGS skrev:
Men har ingen tagit upp fördelen med att se sina alster genast o direkt? Ja t o m innan man trycker av...

Hm, det är kanske här en del av förklaringen till att många föredrar simpla (Obs! Ingen generalisering) digitalkompakter framför filmkameror. Har man in förstått poängen med att titta i det lilla och ibland stor "fönstret" bak på kameran innan man tar en bild förstår jag varför man inte gillar analogkameror.

...
Har ingen filurat över hur elegant man kan använda olika ISO-värden mm utan att byta film?

Detta är dock ett väldigt bra argument för digitalkameror och man behöver inte begränsa argumentet till ISO-inställning utan man kan bredda det till ett mer generellt argument genom att nämna det eleganta med att växla film för varje bild. Om man nu har behov av detta vill säga. Och det har man väl ibland.
 
Rent krasst kan man nog konstatera att den största fördelen är en betydligt mer ekonomisk och flexibel (vilket delvis är samma sak) process från exponering till färdig bild. Den som tvivlar på detta bör fundera över varför exempelvis dagspressen tar de investeringsbeslut de gör..

Detta alldeles oberoende av vad den som står bakom kameran anser vara mest optimalt utifrån den egna uppfattningen om kreativitet och konstnärlig kvalitét. Är det den egna uppfattningen om kreativitet och konstnärlig kvalitét som styr valet blir det allt från fotogram över egensnickrad lådkamera till digitalkamera. Valet kan motiveras men det är tämligen ointressant att ägna sig åt någon sorts missionerande. Fanatiker av vilken åsikt de än må vara lägger alltid en tung, blöt och kreativitetsdödande filt av intolerans över tillvaron....
 
KGS skrev:
Gör väl inget om de glänser, en anledning till att nån lastar sin väska full med dyrbara glas o ett tvåkilos kamerahus av gammal sort (digitalt ibland) är väl också att glänsa, fast för en annan kategori användare *s*. I de flesta fall är det ändå den som står bakom kameran som är begränsningen för hur bra bilden blir...
Alltså, jag menar att det finns "glänsare" i alla läger, Leicatyper, Hasselbladsfolk, storformatlurkar, digitalkompakttyper, DSLR-anhängare...
Ok?
 
Calle S skrev:
Alltså, jag menar att det finns "glänsare" i alla läger, Leicatyper, Hasselbladsfolk, storformatlurkar, digitalkompakttyper, DSLR-anhängare...
Ok?

Då är vi helt överens... jag har sett folk köra sönder sina dyra Ferraris på första varvet på en bana, i tron att de behärskar bilen bara för att de hade pengar nog att köpa den... och dyra Porschar som varvas av Amazoner som körs av fattiga, men duktiga, förare... hoppas analogin går fram *s*
 
KGS skrev:
Då är vi helt överens... jag har sett folk köra sönder sina dyra Ferraris på första varvet på en bana, i tron att de behärskar bilen bara för att de hade pengar nog att köpa den... och dyra Porschar som varvas av Amazoner som körs av fattiga, men duktiga, förare... hoppas analogin går fram *s*

Tveklöst är det så att kunskap och talang slår sin motsats.
Men tänk vad den skicklige föraren i amazonen skulle kunna åstadkomma om han hade möjlighet att ratta Porsche.. =)

Hoppas analogin går fram. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.