KGS skrev:
Du kan inte påstå att varenda analog engångs/kompakt/APS kamera är överlägsen alla tillgängliga digitala gluttsnäppor?
I framtiden går förstås den digitala kvaliteten om den analoga. Helt enkelt för att det är där resurserna satsas. Det är ett mycket praktiskt synsätt. Har inget alls med ideologi/profeter att göra.
Då kommer en sådan subjektiv fråga som ... vad är kvalitet? Är kvalitet mätbart i terapixlar och latituder? Är inte kvalitet oerhört subjektivt?
Digitala bilder är precis som dagens digitala musikvärld väldigt sterila. Allt kan delas in i variabler, kurvor och nivåer. Det är kanske bortanför detta som själen i en LP eller ett silverhalidnegativ kommer fram? Det oväntade, det icke kategoriserbara.
Tveklöst kommer digitaltekniken att fortsätta utvecklas, precis som datortekniken. Det finns pengar att tjäna på en köpstark teknikhungrig konsumentmassa. Någon nämnde tidigare utvecklingscykeln och prylens livslängd i produktionen. Dess produktionslivslängd är inte detsamma som dess tekniska livslängd - vilket ju är tur. Däremot verkar ju det finnas ett konskevent sug efter den senaste modellen av kamerorna, se bara på A1 resp. D30, D60, D10, D300 etc. Marknaden skriker hungrigt efter den senaste modellen, för att vara i spjutspetsen.
Häri finns den digitala akilleshälen. Det kostar att ligga på topp.
Leica har äntligen kommit med ett digitalbakstycke till sin småbildare, ser med spänning hur den utveckligen kommer att gå vidare med t ex fullstorlekssensor. Hoppas ivrigt att Nikon följer efter i utvecklingen. Men då pratar vi också andra summor än vad en superzoomsemikompaktavanceradamatörkamera som A1 kostar.
Jag har aldrig heller påstått att varenda 135-kamera skulle vara bättre än en digital dito. Vi får hålla isär begreppen när vi diskuterar.
Jag har inte heller sagt att film skulle vara bättre än digitalt. Jag gav en rad skäl till varför det analoga fotograferande gäller för mig i mina främsta applikationer.
Men tveklöst, skulle jag börja jobba aktivt med pressfotografi då skulle jag överväga det digitala pga dess uppenbara fördelar i den applikationen.