Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jepp. Så är det. De förbereder sig för att göra en Digital Ikon. Men största problemet är antagligen att hitta en större sensor än APS-C som funkar tillfredsställande.

Frågan är om de vill lägga lika mycket pengar som Leica gjort på att utveckla en bra sensor.

By the way så verkar Leica förberett sig på möjligheten att få till en 24x36-sensor framöver.Även den nya Tri-Elmaren tecknar fullt ut.

Magnus,
Länka mig gärna till konkret information i så fall. Jag har läst hintar att en digital Ikon ev. kommer i framtiden i intervjuer, men inte någon konkret information om att något är på gång med något just nu.
Det lär dröja innan Leica kommer med en FF M9, men om Leica kommer finnas kvar, så kommer den att komma. Bara en tidsfråga och kanske kommer man sälja både M8 och M9 vid sidan om varandra. Det hade varit väldigt konstigt om WA Tri Elmar inte tecknade 24x36 formatet med tanke på att Leica faktiskt har en hel del filmanvändare ändå.
Det verkar iaf vara en otroligt bra optik från vad jag sett!
 
MartinB skrev:
Länka mig gärna till konkret information i så fall. Jag har läst hintar att en digital Ikon ev. kommer i framtiden i intervjuer, men inte någon konkret information om att något är på gång med något just nu.

Jag säger inget annat än du. Men som sagt är de förberedda med antireflexbehandlade bakre linser mm utifall de väljer att satsa.

Det lär dröja innan Leica kommer med en FF M9, men om Leica kommer finnas kvar, så kommer den att komma. Bara en tidsfråga och kanske kommer man sälja både M8 och M9 vid sidan om varandra.

Håller med. Ser gärna fram emot en fixad M8, M8.2? med bättre brushantering, kanske högre iso och bättre skärm.

Det hade varit väldigt konstigt om WA Tri Elmar inte tecknade 24x36 formatet med tanke på att Leica faktiskt har en hel del filmanvändare ändå.
Det verkar iaf vara en otroligt bra optik från vad jag sett!

De vore inte helt unika om de släppte en speciell digitaloptik. Särskilt inte på den extrema vidvinkelsidan.

Man kan ju faktiskt undra varför inte Tri-Elmar eller någon annan extremare vidvinkel än 21mm kommit tidigare (förutom sällsynta Hologonen).
 
Sans skrev:
Så vilken digital (mätsökar)kamera vore lämplig för gatufoto då?

Leica M8 :)
Nä, men jag tycker många digitalkompakter är suveräna gatufotokameror. Betydligt diskretare än t.ex. Leica M8. De är tysta, diskreta, billiga, har långt skärpedjup, liveview osv. Ricoh GR Digital är en suverän gatufotokamera om man gillar brännvidden på 28mm.
 
froderberg skrev:
Jag säger inget annat än du. Men som sagt är de förberedda med antireflexbehandlade bakre linser mm utifall de väljer att satsa.

Det är kanske en fördel, men i ärlighetens namn har jag inte använt en kamera som uppträtt bättre med tillhörade optik än M8.


Håller med. Ser gärna fram emot en fixad M8, M8.2? med bättre brushantering, kanske högre iso och bättre skärm.


Vore inte dumt, även om brushanteringen är mer än godkänd tycker jag. Högre ISO? den går trots allt upp till ISO 2500 (samma som ISO 3200 på M8).

De vore inte helt unika om de släppte en speciell digitaloptik. Särskilt inte på den extrema vidvinkelsidan.

Man kan ju faktiskt undra varför inte Tri-Elmar eller någon annan extremare vidvinkel än 21mm kommit tidigare (förutom sällsynta Hologonen).


Nä, de vore absolut inte unika, men när man tänker på att det är Leica M systemet vi pratar om, så vore de verkligen det.
 
MartinB skrev:
Har Zeiss nyligen gått ut med ett påstående om att de kommer att släppa en digital mätsökare? Jag har inte hört något om det. Det enda jag har hört är att de har sagt att en digital mätsökare inte är någon omöjlighet i framtiden. Jag tror inte på någon Zeiss mätsökare i den närmaste framtiden..

Journalisten Bob Shell skrev 070312:

"We'll see a digital Zeiss Ikon within the next two years, but you won't like the price."

Han brukar ha rätt :)
 
MartinB skrev:
Leica M8 :)
Nä, men jag tycker många digitalkompakter är suveräna gatufotokameror. Betydligt diskretare än t.ex. Leica M8. De är tysta, diskreta, billiga, har långt skärpedjup, liveview osv. Ricoh GR Digital är en suverän gatufotokamera om man gillar brännvidden på 28mm.
Tack för tipset, Martin! Ricoh verkar helt klart spännande med sin fasta f2.4 och nog är det lite förvirrande men samtidigt spännande och hittills har jag följande gatufotokamera-intressenter som var och en har sina fördelar:

Canon PowerShot A640
Leica D-Lux 3
Panasonic Lumix DMC-LX2
Ricoh Caplio GR Digital
Samsung S1050

Det som gjort att jag sorterat bort vissa modeller, trots toppkvalitet bildmässigt, är att de är för långsamma eller att de inte har valbar auto- eller manuell fokusering. Men om jag missat någon uppenbar pärla som bör läggas till listan för vidare undersökning så får ni gärna hojta till.
 
Senast ändrad:
Susanne: D-Lux 3 och DMC-LX2 är samma kamera sånär som på logotype och skärmbilder. De finns de som hävdar att D-Luxen har en helt egenutvecklad firmware men varken Leica eller Panasonic har bekräftat det. Jag har inte heller sett någon jämförelse de två emellan men enligt ryktet skulle D-Lux ha lite bättre brusalgoritmer.
 
Re: Re: Ricoh announces GX-100

Vart har du läst att detta är en mätsökarkamera? Vad jag har förstått så har den en elektronisk sökare!

Japp det är helt riktigt liksom inte heller GR digital eller Sigma DP1 är riktiga mätsökar kameror, i den meningen finns bara Leicas M8. Men dessa kameror är digitala kompakt alternativen till mäsökarkameror ungefär som Konica Hexar och gamla Richo GR serien var på den analoga sidan.

Jag är fullt medveten om att dessa altså inte är äkta mätsökarkameror men ger ett trevligt alternativ för den som inte har råd med M8 men vill ha lite mer finish och känsla än vad konumentkamerorna erbjuder. Alltså ljusstarkt fast objektiv med bländar förval och RAW format.

Personligen gillar jag Ricoh utan att någonsin ha ägt en!
 
Sans skrev:
Tack för tipset, Martin! Ricoh verkar helt klart spännande med sin fasta f2.4 och nog är det lite förvirrande men samtidigt spännande och hittills har jag följande gatufotokamera-intressenter som var och en har sina fördelar:

Canon PowerShot A640
Leica D-Lux 3
Panasonic Lumix DMC-LX2
Ricoh Caplio GR Digital
Samsung S1050

Det som gjort att jag sorterat bort vissa modeller, trots toppkvalitet bildmässigt, är att de är för långsamma eller att de inte har valbar auto- eller manuell fokusering. Men om jag missat någon uppenbar pärla som bör läggas till listan för vidare undersökning så får ni gärna hojta till.

Susanne,
Skärpedjupet på de här kompaktkamera, i och med den lilla sensorn är så pass långt att manuell fokusering inte är något måste. Det är egentligen bara vid macro det kan vara riktigt bra att ha. Samtidigt kan manuell fokusering vara rätt bra om man vill förfokusera och slippa AF-fördröjning.
 
Graal skrev:
Rätt bra att ha? Nej, nödvändigt vid gatufoto.
Jag har ju hört så mycket om det där med 'hyperventilation' från de mer erfarna gatufotorävarna och därför kändes det som ett krav att kameran ska ha möjlighet till manuellt fokus vid gatufoto. ;o) Idogt övar jag redan nu med min mobilkamera och det är så roligt - och aldrig ser man väl så många bra eller fina motiv som när man inte har sin kamera med sig. :eek:)
 
Givetvis är manuell fokusering nästan ett måste med en kamera för gatufoto, men skärpedjupet för digitalkompakterna med de minisensorerna som används är så enormt, att allt nästan alltid är i fokus.
 
Förutom optiken och sökaren, är det någon som kan se direkta skillnader mellan GRD och GX100? Verkar som Ricoh har gjort en GR för massorna.
 
MartinB skrev:
Givetvis är manuell fokusering nästan ett måste med en kamera för gatufoto, men skärpedjupet för digitalkompakterna med de minisensorerna som används är så enormt, att allt nästan alltid är i fokus.

Visst blir skärpedjupet större vid samma motsvarande brännvidd men det är ju snabbheten i ögonblicket som är det avgörande många gånger och då funkar inte AF. Man måste kunna förinställa focus eller ställa den manuellt på vanligt vis så att det blir minimal fördröjning från avtryck till exponering.
 
Graal skrev:
Visst blir skärpedjupet större vid samma motsvarande brännvidd men det är ju snabbheten i ögonblicket som är det avgörande många gånger och då funkar inte AF. Man måste kunna förinställa focus eller ställa den manuellt på vanligt vis så att det blir minimal fördröjning från avtryck till exponering.

Sant! Tar tillbaka vad jag sa. Använder dock AF på min GR Digital då jag tycker det funkar bäst.
 
Digitala kompaktkameror drar för mycket ström så man måste stänga av dem mellan exponeringarna. Och då tar det flera sekunder till dess de är redo att exponera igen. Inte smidigt alls vid tex gatufoto!
 
MartinB skrev:
Det har jag inte märkt. Tycker folk spekulerar sönder den här kameran. De som äger den älskar den.

Tyvärr är det bara att läsa Leicas eget forum:
http://www.leica-camera-user.com/digital-forum/

Mest allvarligt verkar det sk "sudden death" syndromet vara, dvs att kamera lägger av och inte gå att få liv i igen - den måste då tillbaka till fabriken...

För en kamera för över 40.000 kr så är det oförsvarligt! Även om det bara drabbar 3-5 kameror av 1000. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om Nikon eller Canon släppte en proffsmodell med samma problem.

Vist, Leica har bra service, jag får alltid låneutrustningar från dem när jag har kameror o objektiv inne på service - men vem vill att kameran lägger av mitt i ett jobb?

Så i väntan på en M8 mkII eller en Zeiss Ikon D så är det bara att konstatera att det inte finns något verkligt digitalt mätsökaralternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.