ANNONS
Annons

Digital mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Vad kostar epson kameran?

CreativeMind skrev:
Hej!
Epson RD-1 kostar nu motsvarande 15.382 Kr ex moms hos Robert White i UK:
http://www.robertwhite.co.uk/digital.htm#Labelerd
Ryktet säger att den snart kostar detsamma i Sverige (Epson lär ha ett antal osålda på lager) :)

Mvh
Johan E

Det låter intressant Johan E! Jag menar 15000:- är ju ganska humant med tanke på att de kostade drygt 40000:- när de kom! Var har du läst om att Epson ryktas börja sälja dem för det priset? Vad jag förstår så säljs de inte alls i Serige nu va?

Re: Re: Re: Re: Vad kostar epson kameran?

Johan Pihl skrev:
Det låter intressant Johan E! Jag menar 15000:- är ju ganska humant med tanke på att de kostade drygt 40000:- när de kom! Var har du läst om att Epson ryktas börja sälja dem för det priset? Vad jag förstår så säljs de inte alls i Serige nu va?

Jag har inte "läst" om ryktet - jag har "hört", men kan tyvärr inte avslöja från vem ;-)
Vad jag kan säga är att Epson har kameror på lager i Sverige, men jag tror nog att ingen återförsäljare ens har ett demo hemma. Och du måste gå via en återförsälajre för att få handla av Epson... lite av ett "moment 22". Men om du vill köpa en utan att ha sett den - be din återförsäljare om ett aktuellt pris (inte från listan - be honom ringa Epson :)

Tack för infon Johan E! Jag gillar inte det där med Moment 22, eller att behöva köpa en kamera för 15000:- (minst!) utan att få se och känna lite på den först! Men tack ändå!

Johan,
Det låter lite intressant! Jag var i kontakt med Epson för ett tag sedan, men de hänvisade mig till andra länder och sa inte någonting om att de hade nåt i lager...

MartinB skrev:
Johan,
Det låter lite intressant! Jag var i kontakt med Epson för ett tag sedan, men de hänvisade mig till andra länder och sa inte någonting om att de hade nåt i lager...

Jag testade maila dem, deras sida var riktigt obrgriplig, knappt en länk som funkade heller.
Och inget svar på 2-3 veckor.

Hej.

Väntar på spänning på att få testa Leica M8. Ett stort problem med mätsökarkamerorna är att objektiven är räknade med att filmplan ligger ett antal mm till någon cm från den bakre linsen på objektivet. Ljus från 21 mm superangulon där bakre linsen går så nära filmplanet att inte ens ljusmätaren som är några mm ljock i Leica M5, M6 eller M7 får plats. Med detta objektiv går ljusen nästan 90 grader för att kunna träffa filmen i kanterna. Filmen är känslig för direktinfallande ljus (0 grader) liksom för nästan 90 graders infallande ljus. Andra objektiv sprider ljuset inte lika "kritiskt" men alla objektiv har dock denna tendens att de sprider ljuset åt sidan.

En CCD kräver att ljuset kommer rakt framifrån. Vid några graders fel så försvinner stora delar av ljuset och vinjettering uppstår. Detta är huvudorsaken att det är så sällan att fullformats CCD existerar. Därmed nyttjas endast en begränsad del av objektivets "yta", dvs mitten och oftast 50% av ytan försvinner.

Att det trots allt finns så många SLR beror på att objektiven är räkande att en spegel ska få plats. och därmed är det åtskilliga cm mellan
CCD och linsen.

Nu finns dock dvs små knep att få en CCD att även ta upp ljuset då det kommer från sidan. Knepet är att sätta på en lins på varje pixel. I Leica M8 har man gjort detta på de yttre raderna av CCD cellen. Därmed kommer man att kunna nyttja en lite större del av objektivets "yta".

Ett annart vanligt förekommande problem är att det inte är säkert att man kan nyttja de objektiv man redan har. En film är nästan idealt grå med ca 18% reflektion men CCD är silvervit och refekterar betydligt mer ljus. Så det gäller att även den bakre linsen är rätt antirefexbehandlad.

Detta löses normalt med en hinna på CCD.

Ytterligare ett problem är att CCD är att ett moärie filter behövs men detta tar plats och försämrar upplösningen för bra räknade objektiv.

I kombination med detta filter bygger man även in ett IR filter som behövs då de flesta CCD även är känsliga för detta ljus.
Nu löser man detta problem med att byta UV filtret på frontlinsen till ett kombinerat UV och IR filter.

Så vad jag i efterhand har förstått är att det inte är helt enkelt. Bygger man en helt ny kamera med objektiv som är fasta så är det en helt annan förutsättning och här finns det en uppsjö men kameror.

Senast ändrad:
JAWI skrev:
Ljus från 21 mm superangulon där bakre linsen går så nära filmplanet att inte ens ljusmätaren som är några mm ljock i Leica M5, M6 eller M7 får plats.

Antar att du menar 21mm/3,4, för föregångaren Super Angulon 21mm/4 lär funka. Funkar inte 21/3,4 så bra så finns det ju alternativ som 21/2,8 eller Zeiss dito.

När jag testade M8 så slogs jag av att ljusbortfallet inte alls var så kraftigt som jag väntat. Ändå testade jag med objektiv ner till 12 mm utan kodning.

De brister jag hittade på M8 var främst att skärmen var för kontrastrik och inte kunde visa bildens alla toner och att brushanteringen kunde varit bättre. Antagligen har Leica lite kvar att lära när det gäller bra. M8 är dock klart bättre på brus än Leica Digital Modul-R.

Tja, eller så fick de inte plats med en motor för att spänna slutaren. Dessutom behövde de inte bry sig om serietagningsförmågan :)

froderberg skrev:
Antar att du menar 21mm/3,4, för föregångaren Super Angulon 21mm/4 lär funka. Funkar inte 21/3,4 så bra så finns det ju alternativ som 21/2,8 eller Zeiss dito.

När jag testade M8 så slogs jag av att ljusbortfallet inte alls var så kraftigt som jag väntat. Ändå testade jag med objektiv ner till 12 mm utan kodning.

De brister jag hittade på M8 var främst att skärmen var för kontrastrik och inte kunde visa bildens alla toner och att brushanteringen kunde varit bättre. Antagligen har Leica lite kvar att lära när det gäller bra. M8 är dock klart bättre på brus än Leica Digital Modul-R.

Magnus,
Det går att ändra ljusstyrkan på skärmen. Jag kör på medium low och tycker det blir lite korrektare. Håller med om att skärmen inte är världens bästa, men är absolut inte heller värdelös. Jag kikar på histogramet istället, vilket är det säkraste alternativt i vilket fall som helst och med vilken kamera som helst.
Ang. brusnivåerna så är de väldigt känsliga för underexponering. Exponerar du och andra sidan rätt tycker jag brusegenskaperna är rätt imponerande.
Har fått mina UV/IR filter från Leica nu förresten, och IR problemen är som bortblåsta.
Vad du får när du köper Leica M8 är en fullblodsleica. Är det vad man vill ha är M8:an en kanonkamera, men vill ha allt annat lull lull får man titta åt ett annat håll.

Ja, jag menar Superangulon 21mm/3,4
Men det finns en efterföljare Elmarit -M 1:2.8/21mm och jag är förbluffad vilket raktecknat, skarpt och ej vinjetterande objektiv det är frågan om.

Det glädjer mig att du är nöjd med M8. Censorn har dom jobbat med och det är väl där mycket av hemligheten ligger med små linser på varje pixel på ytterraderna. Det är därför du inte tappar så mycket ljus. Intressant att du inte behöver koda objektiven. Jag har inte planerat att göra det efter som en kompensation alltid tar bort lite av dynamiken. Vill jag göra en delförstoring så kan jag använda bitarna till något annart.

meLf skrev:
Jag testade maila dem, deras sida var riktigt obrgriplig, knappt en länk som funkade heller.
Och inget svar på 2-3 veckor.

Jag vet... :-(
Hade kontakt med en av deras rep. som var "eld och lågor" och verkligen ville få mig att ge kameran en chans, men sen blev det helt tyst från dem. Vet inte vad som hänt - men de verkar helt ointressrade av kränga RD1:eek:r.

Hur som helst:
RD1:an är oförsvarligt seg och föråldrad.
M8:an är opålitlig och full av barnsjukdomar.
Det är nog bara att vänta och se, Zeiss släpper förhoppningsvis sin digitala mätsökarkamera snart, kanske är den både billigare och bättre än alternativen idag...

CreativeMind skrev:
Jag vet... :-(
Hade kontakt med en av deras rep. som var "eld och lågor" och verkligen ville få mig att ge kameran en chans, men sen blev det helt tyst från dem. Vet inte vad som hänt - men de verkar helt ointressrade av kränga RD1:eek:r.

Hur som helst:
RD1:an är oförsvarligt seg och föråldrad.
M8:an är opålitlig och full av barnsjukdomar.
Det är nog bara att vänta och se, Zeiss släpper förhoppningsvis sin digitala mätsökarkamera snart, kanske är den både billigare och bättre än alternativen idag...

Seg på vilket sätt?
Bilkvaliteten ifall det var den du menade med föråldrad ser jag inte som något problem.

En M8:a är inte ens med god distans realiserbart.
Har tyvärr mkt svårt att tänka mig att Zeiss skulle lägga sig mkt under den övriga marknaden. gissar på någonstans mellan M8 och R-D1s Nuvarande pris.. Kanske en 25-30 000:-

Spec om man tänker på att Epson bygger sina på Cosina voigtländer bessa R2 hus vilka går på C:a en 3:e del av vad ett Zeiss ikon hus kostar. Fast det är samma fabrik som tillverkar dem.

Ifall Sigmas nya kompakt med stor sensor hamnar i vettigt prisläge kanske det kan vara ett alternativ.
Förutsatt att den presterar Dugligt.

Har Zeiss nyligen gått ut med ett påstående om att de kommer att släppa en digital mätsökare? Jag har inte hört något om det. Det enda jag har hört är att de har sagt att en digital mätsökare inte är någon omöjlighet i framtiden. Jag tror inte på någon Zeiss mätsökare i den närmaste framtiden..

Ricoh announces GX-100

Såg just på http://www.dpreview.com/ att ricoh släpper en till digital mätsökarkompakt.

Ganska fräkt koncept men personligen tilltalas jag nog mer av Gr 1 digital med sökaren och vidvinkel tillsats.

Någon mer än mig som ändå tror att detta kan bli lite fattigmans alternativet till M8. Men det verkar ändå lite omständigt med den lösa digitala sökaren, hade varit fränare med en optisk lös ovanpå - kanske elektrisk zoom funktion på som följer kamerans zoom!

Men ekonomin säger sitt så jag kör mitt fattigmans alternativ, en Yashica Electro 35 gsn för 270:- och negscannern på svärmors jobb!

Hoppas kunna få ut en första rulle snart.

/marcus

Det verkar vara svårt för tillverkarna att begripa att vi vill ha mätsökar/kompaktkameror med större sensor än 5x8mm... Richos nya modellsläpp är det senaste exemplet på ointressant icke-händelse i kamerahistorien.
När kommer tex. en Ixus med stor sensor och manuella funktioner..? Jag skulle köpa en direkt.

MartinB skrev:
Har Zeiss nyligen gått ut med ett påstående om att de kommer att släppa en digital mätsökare? Jag har inte hört något om det. Det enda jag har hört är att de har sagt att en digital mätsökare inte är någon omöjlighet i framtiden. Jag tror inte på någon Zeiss mätsökare i den närmaste framtiden..

Jepp. Så är det. De förbereder sig för att göra en Digital Ikon. Men största problemet är antagligen att hitta en större sensor än APS-C som funkar tillfredsställande.

Frågan är om de vill lägga lika mycket pengar som Leica gjort på att utveckla en bra sensor.

By the way så verkar Leica förberett sig på möjligheten att få till en 24x36-sensor framöver.Även den nya Tri-Elmaren tecknar fullt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar