MartinB
Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
Tyvärr är det bara att läsa Leicas eget forum:
http://www.leica-camera-user.com/digital-forum/
Mest allvarligt verkar det sk "sudden death" syndromet vara, dvs att kamera lägger av och inte gå att få liv i igen - den måste då tillbaka till fabriken...
För en kamera för över 40.000 kr så är det oförsvarligt! Även om det bara drabbar 3-5 kameror av 1000. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om Nikon eller Canon släppte en proffsmodell med samma problem.
Vist, Leica har bra service, jag får alltid låneutrustningar från dem när jag har kameror o objektiv inne på service - men vem vill att kameran lägger av mitt i ett jobb?
Så i väntan på en M8 mkII eller en Zeiss Ikon D så är det bara att konstatera att det inte finns något verkligt digitalt mätsökaralternativ.
Jag känner till problemen mycket väl, men köper man en ny kamera tror jag inte man kommer uppleva så många problem. Främst de första exemplaren som inte var riktigt "klara". Sen kanske inte M8 är världens mest pålitliga kamera i sig, vilket den gärna hade fått vara, men jag är väldigt nöjd och den har inte svikit mig en enda gång hittills.
Att säga att M8 inte är något verkligt digitalt mätsökaralternativ är rent ut sagt skitsnack.