Advertisement

Annons

Digital mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
CreativeMind skrev:
Tyvärr är det bara att läsa Leicas eget forum:
http://www.leica-camera-user.com/digital-forum/

Mest allvarligt verkar det sk "sudden death" syndromet vara, dvs att kamera lägger av och inte gå att få liv i igen - den måste då tillbaka till fabriken...

För en kamera för över 40.000 kr så är det oförsvarligt! Även om det bara drabbar 3-5 kameror av 1000. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om Nikon eller Canon släppte en proffsmodell med samma problem.

Vist, Leica har bra service, jag får alltid låneutrustningar från dem när jag har kameror o objektiv inne på service - men vem vill att kameran lägger av mitt i ett jobb?

Så i väntan på en M8 mkII eller en Zeiss Ikon D så är det bara att konstatera att det inte finns något verkligt digitalt mätsökaralternativ.

Jag känner till problemen mycket väl, men köper man en ny kamera tror jag inte man kommer uppleva så många problem. Främst de första exemplaren som inte var riktigt "klara". Sen kanske inte M8 är världens mest pålitliga kamera i sig, vilket den gärna hade fått vara, men jag är väldigt nöjd och den har inte svikit mig en enda gång hittills.
Att säga att M8 inte är något verkligt digitalt mätsökaralternativ är rent ut sagt skitsnack.

MartinB skrev:
Jag känner till problemen mycket väl, men köper man en ny kamera tror jag inte man kommer uppleva så många problem. Främst de första exemplaren som inte var riktigt "klara". Sen kanske inte M8 är världens mest pålitliga kamera i sig, vilket den gärna hade fått vara, men jag är väldigt nöjd och den har inte svikit mig en enda gång hittills.
Att säga att M8 inte är något verkligt digitalt mätsökaralternativ är rent ut sagt skitsnack.

Beror väl hur man ser på det?
Läste i Leicas forum om en fotograf som var inne på sin 4:e M8:a, de 3 tidigare hade alla fått "sudden death" och returnerats.

YFO avrådde mig från att ta M8:an jag beställt och Leica kan inte garantera mig något annat än snabb service - 48h samt leveranstiden.

För mig så är det inget alternativ, en "yrkes-kamera" måste fungera samt tåla en massa stryk, så är det bara.

Hur förklarar du en ev. "sudden death" för din uppdragsgivare? Och vad blir hans svar? "Köp en riktig kamera" - antagligen :)

Ang. den fotografen så hade han nog en jäkla otur, men jag håller med att det inte får hända. M8:an dras med många problem, ingen tvekan om det. Att säga att det inte är ett digitalt mätsökaralternativ tycker inte jag är sant, så det kan jag inte skriva under på. Jobbar man professionellt så har man ALLTID backup, en eller flera. Man kan aldrig förlita sig på en kamera, vad man än nu har.
Min M8:a fungerar iaf och verkar tåla stryk, men givetvis misshandlar jag den inte ;) Andra jag har kontakt med har samma erfarenhet. De som har problem brukar dock höras väldigt HÖGT! Med det menar jag inte att M8:an är perfekt dock och att den kanske har högre % felaktiga kameror än andra tillverkare. Köper man en ny M8 idag tror jag dock man kan känna sig rätt trygg. Jag köpte Leicabeimeister Berlin:s demoex och den hade varit och vänt på fabriken. Går som en klocka! :) Men det kanske jag inte ska säga, för rätt vad det är så händer väl nåt tråkigt :(

MartinB skrev:
Ang. den fotografen så hade han nog en jäkla otur...

Jo - så är det nog!

Är såklart rejält sugen - saknar mätsökaren - men samtidigt för upptagen för att orka med en masssa strul...
Intressant att du köpte ditt ex i Tyskland, jag är ofta där och i svaga stunder så funderar jag på att "impulshandla" ett ex - vad fick du ge för din?

Johan,
Skicka ett mail eller adda mig på msn så kan vi snacka vidare och inte söla ner tråden :)

Re: Re: Re: Ricoh announces GX-100

philip skrev:
Vart har du läst att detta är en mätsökarkamera? Vad jag har förstått så har den en elektronisk sökare!

Japp det är helt riktigt liksom inte heller GR digital eller Sigma DP1 är riktiga mätsökar kameror, i den meningen finns bara Leicas M8.

Personligen gillar jag Ricoh utan att någonsin ha ägt en!

Det finns ju Epson RD-1 också!

Håller med dig, jag är också väldigt nyfiken på den nya Ricohn! Det är bara sökaren som oroar mig lite!

eon skrev:
Digitala kompaktkameror drar för mycket ström så man måste stänga av dem mellan exponeringarna. Och då tar det flera sekunder till dess de är redo att exponera igen. Inte smidigt alls vid tex gatufoto!

Alltså, det räcker ju att man stänger av skärmen, det är den som drar ström! När jag tog gatubilder med min digitalkompakt så hade jag kameran på hela tiden, och skärmen avstängd, ingen fara med att batterierna tar slut då!

Igår kväll beställde jag en 'gatufotokamera', men det blidde ingen 'mätsökare' utan en digitalkompakt. Mätsökare känns lite för dyra när man är helt ny på området.

Re: Re: Re: Re: Ricoh announces GX-100

Johan Pihl skrev:
Det finns ju Epson RD-1 också!

Håller med dig, jag är också väldigt nyfiken på den nya Ricohn! Det är bara sökaren som oroar mig lite!

Skulle satsa på Sigmas nya istället.

GX100 bygger tydligen mkt på Tidigare GX och GX8
Men i liknande husdesign som GR.
Har provat GX8 och den var inte imponerande.

Re: Re: Re: Re: Re: Ricoh announces GX-100

meLf skrev:
Skulle satsa på Sigmas nya istället.

GX100 bygger tydligen mkt på Tidigare GX och GX8
Men i liknande husdesign som GR.
Har provat GX8 och den var inte imponerande.

Stämmer det? Trodde det var en helt ny kamera, med tanke på nyheter som kraftig vidvinkel och att man kan fota i 3:2- och 1:1 format! Är GX och GX8 inget att hänga i granen då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar