MPixel hit och dit....
För att citera LeForge i Star Trek NG när Lt DATA undrar varför LeForge har spenderat åtskilliga timmar att bygga en båt-modell när han bara kunde replikera den på mindre än 10sek.
-"Det är det som är hela grejen med att göra sådana här saker, att det är ett hantverk som man kan vara stolt över"
Har vi otur så kommer det en digitalkameran som tar bilden som vi vill att den ska se ut utan att behöva använda film kombinationer, framkallare, mörkrumsarbete, filter och annat kul. Den bara gissar
Till och med tar bort det störande lilla grässtrået på våra macro bilder
Jag ser mitt fotande som konst eller hantverk, antagligen därför jag fotar mest med film. För jag får inte den kontakten med min digitalkamera. Men jag säger inte att jag aldrig kommer få det eller fördömer dom som lyckas.
Men ännu så länge så kan jag inte se att vår 10D på jobbet gör ett bättre jobb än min EOS 3:a tekniskt sätt mer än att jag slipper 2 mellansteg med framkallning och scanning om det är nu det som krävs för jobbet.
Jag funderar på att skaffa en 10D privat (eftersom den på jobb får oftast inte lämna jobbet om det inte är något som ska fotas till något projekt) men inte för att gå över till digitalt helt utan för att ha ett verktyg till i min "lådda" där det redan finns små småbildskameror, digitalkamera, systemkameror och mellanformat. Anledningen är också att jag vill ha en digitalkamera med UV hus. Det är så himla jobbigt att byta film på 30 meters djup
Sååå.... Till frågan anser jag att digitalkameran är överlägsen... nej av många anledningar, men den kommer säkert att bli det i framtiden. Är film-systemkameran överlägsen digitalsystemkamera... nej, men den har fördelar som fortfarande digitalkameran saknar.
Handlar det om Mpixlar... nej det gör det inte iheller, bara om jag ska göra stora kopior på papper. Använder jag filmkameran för att scanna in bilder på nätet... nä.... jag gör det för att skapa papperskopior som jag trollar med i mörkrummet och kan njuta av ett gott arbete. Kan jag göra samma sak med digitalkamera och photoshop... ja, men kommer antagligen inte ha samma tålamod och lägger inte ner lika mycket tid på en bild oavsett hur bra den är. Om det är psykiskt eller om det är så människor fungerar.. vet jag inte, kan också bero på att jag sitter framför datorn och programmerar 18h om dagen sover 4, 2h går åt att ta fram kopior eller fota.
Kanske är det kontakten med materialet som jag har hört konstnärer prata om. Vem vet... vem vet...