Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
digital för 40.000:- !?
- Trådstartare HÄRJEDALEN
- Start datum
Copy_Con
Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Alltså, ta inte bilderna i artiklen på för stort allvar, det är själva principen om hur det fungerar som är intressant.
Har du gjort en interpolering från ett bra original och testat än?
Ta en 10D bild på 6.3mp och interpolera upp till ca:12mp, så ska du se att det kan bli kanonfint resultat.
Vill bara tillägga att det kan vara bra att inte lägga på någon USM om man skall interpolera extremt mycket. Även motivet kan spela stor roll, en porträttbild är svåra att interpolera bra men t.ex [http://home.fujifilm.com/efa/pi/indexIE.html]Yann Arthus Bertrands bilder[/URL], tror skulle blivit lika bra med en 1Ds.
Damocles
Aktiv medlem
Kornen i sig funkar väl också i digital form, eller kan ett korn exponeras bara lite, annars är ju igentligen en film också "digital" i bemärkelsen binär där varje korn antingen är exponerat, eller inte.Anologt negativ = innehåller oändligt mycket info på sin ruta. Ju bättre optik desta skarpare bilder desto mer kan man förstora dem?
så teoretiskt sett kan man förstora dem oändligt mycket !?!
Dock har film fördelen att med en bra scanner, typ trumscanner kan du få otroligt högupplöstabilder som lämpar sig för att printa stort. Bör dock beaktast att bara för att scanner lämnar en hög upplösning, så betyder inte det att filmen kan visa fler detaljer. Där sätter korngränserna stopp.
Generellt är det väl bäst att lägga på USM sist oavsett vad man gör.
davidschreiner
Picturo-administratör
Brave new world
Mats Johnson skrev:
"Digitaltekniken har, som vissa tycks tro, inte oändlig utvecklingspotential. Fysikens lagar har redan visat att man inte tycks kunna tillverka riktigt brusfria små sensorer som sitter i de flesta kamerorna. Jag tror inte man någonsin kommer att lyckas riktigt bra faktiskt."
Jo, kan bara citera grundaren till IBM: "Jag tror inte att de kommer att finnas en efterfråga på världsmarknaden för mer än ett handfull datorer." ;-)
/David
Mats Johnson skrev:
"Digitaltekniken har, som vissa tycks tro, inte oändlig utvecklingspotential. Fysikens lagar har redan visat att man inte tycks kunna tillverka riktigt brusfria små sensorer som sitter i de flesta kamerorna. Jag tror inte man någonsin kommer att lyckas riktigt bra faktiskt."
Jo, kan bara citera grundaren till IBM: "Jag tror inte att de kommer att finnas en efterfråga på världsmarknaden för mer än ett handfull datorer." ;-)
/David