Annons

Det sämsta med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Om jag förstår det rätt ska Canbon LC5 funka till en 40D. Kostar visserligen 4000 spänn...

Priset kan ju förklara varför jag inte reflekterade över den när jag köpte min! :)

Dubbelkollade nu, den jag har till min 400D heter RC-1 och är av IR-typ och klarar bulb.

Någon motsvarande till 40D tycks inte finnas?

Mvh
Anders
 
Kajsa220 skrev:
Jag tycker att vissa bilder ffa inomhus blir för röda i tonen. Vill minnas att jag läst att man kan ställa in kameran på ngt sätt för att minska de röda tonerna. Nu måste jag fixa det i photoshop. Nån som har bra tips till mig?

Du måste ställa om kamerans vitbalans, om du fotograferar i jpeg. Inomhus i glödljus ska du ställa den på den lilla "glödlampan". Kolla i kamerans manual för mer information, eller gör en sökning på "vitbalans".
 
Robin Gyllander skrev:
Att knapployaten inte är likadan som på 30D.

Det är säkert ett resultat av att man nu kan se ISO i sökaren. Då vill man förstås kunna nå ISO-knappen utan att ta kameran från ögat och då är placeringen som 40D har mest logisk.

Jag förstår att den som har flera hus och byter mellan dem kan bli irriterad men för den som bara har ett hus bör det ju gå ganska fort att lära om.

Mvh
Anders
 
Undrar hur då jag har kunnat ändra iso i 30D utan att ta bort ögat från sökaren? Är jag övermänsklig?
 
Robin Gyllander skrev:
Undrar hur då jag har kunnat ändra iso i 30D utan att ta bort ögat från sökaren? Är jag övermänsklig?

Sa jag att det inte gick? Jag sa att den placering som är på 40D är den mest logiska. Den knappen som är närmast fingret är den som är lättast att trycka på utan att sänka kameran.

Jag stör mig inte alls på att det är annorlunda mot 30D! ;)

Mvh
Anders
 
Hos Scandinavian Photo kostar Canon LC-5 4295 kronor. Huga! Men den har en räckvidd på 100 meter. Vilket alltså blir 42:95 kronor/meter. Motsvarande mojäng till 400D, alltså RC-1, kostar 225 kronor men räcker bara 5 meter. Med 45 kronor/meter har vi därmed bevisat att man får mer för pengarna om man köper en LC-5...

Notera dessutom att LC-5 inte går att använda till 400D, så vill man ha den räckvidden är det kört.
 
Du har glömt att ta med stöldrisken med att stå 100 meter från kameran i dina kostadsberäkningar! Det inräknat blir det nog trots allt dyrare per meter att använda en radiostyrd modell. Möjligen undantaget de fotografer som springer 100 meter riktigt fort.
 
Behöver man stå 100 meter bort är det nog ingen i närheten som kan stjäla den heller.

När det gäller ordningen på knapparna trodde jag ett tag att de försökte få något slags röd linje genom modellprogrammet, så att knapparna på 40D nu skulle stämma bättre med de på 1D. Men det gör de ju ändå inte, eftersom det inte finns någon programratt på 1D. Den hanteras mer som den gamla T90.

Enda röda linjen är på de bättre objektiven...
 
En nackdel med dessa verkar vara att det rör sig om två enheter. Dels en mottagare som måste kopplas in med sladd i kameran, dels en sändare. Det löser ju problemet med avståndet vid t ex självporträtt men så värst smidigt är det inte tycker jag.

Lustigt att det är så här. Köper man en CD-spelare för 400:- medföljer en fungerande liten smidig fjärkontroll men när man köper en kamera för 10.000:- så följer inget med och vill man ha en så är det diverse sladdlösningar som gäller.

Orsaken måste väl vara att Canon ville behålla kompatibiliteten med gammal utrustning, eller finns det någon direkt fördel med sladdvarianten?

Mvh
Anders
 
Den direkta fördelen med en trådlös fjärrstyrning, som sen kopplas med sladd till kameran, jämfört med att ha en inbyggd mottagare (á la 400D), är förstås att sladdvarianten kan man vrida i önskad riktning. Den inbyggda går bara att lösa ut framifrån. Den passar alltså bäst för egotrippade självporträtt i mängd, medan den mer seriösa (men som bevisats ovan billigaste per meter) har separat mottagare, så man kan få möjligheten att styra bakifrån också.
 
Visst är det så.

Man kan ju tycka att moderna kameror borde ha en vettig trådlös lösning så det gick att styra dem från ett bra avstånd oavsett riktning. Det funkar ju bra med t ex bilarnas centrallås så tekniken borde ju finnas.

Mvh
Anders
 
Walle skrev:
Jag bara antog att det inte var någon större skillnad på den trådlösa till 400D som den jag hade till min Eos 30'a (den analoga, altså). Jag tänkte inte ens på att de kanske har en nyare lösning till 400D ;)
Fjärrkontrollen RC-1 till EOS 400D är en jättegammal modell. Jag köpte min 1991 (eller möjligen 1992) till min EOS 100.

Det finns en sladdfjärrkontroll till EOS 400D också. Den passar inte heller till 40D.
 
AFJ skrev:
Visst är det så.

Man kan ju tycka att moderna kameror borde ha en vettig trådlös lösning så det gick att styra dem från ett bra avstånd oavsett riktning. Det funkar ju bra med t ex bilarnas centrallås så tekniken borde ju finnas.

Mvh
Anders

Det allmäna behovet kanske inte är så stort så det motiverar att en trådutlösare ingår i kameran som standard, har väl aldrig gjort de. Till 40D finns därför tre fjärrutlösare som tillbehör. Två via sladd och en fjärr. Det finns dessutom pirattillverkade fjärrutlösare, sladd som fjärr.

Behöver man en trådutlösare med extra lång sladd kan man med fördel tillverka en förlängningskabel själv eller beställa en hos någon el eller elektronikfirma. Inga konstigheter alls. En fyrtråds mjuk elektronikkabel med motsvarande hona och hane i resp ände rakt kopplade. Tre trådar + ev skärm behövs om man tittar på kontakterna.

Som standard ingår ändå att med en lång usb-kabel kunna styra kameran från datorn via EOS Utility med LiveView eller tidstyrda sekvenstagningar.

/Leif
 
Senast ändrad:
Leif, jag förstår att du vill försvara märket! :)

Eftersom 40D inte har någon trådlös anslutning så bygger väl alla lösningarna du nämner på att man måste först pilla in något i kontakten i kameran. Det tycker jag känns gammalmodigt år 2007.

Visst är fjärrutlösare inte så högt prioriterat men det borde ju vara enkelt att i alla fall erbjuda en bra lösning för vettiga pengar.

Den här tråden handlade väl om vad vi INTE gillar med 40D och jag vidhåller att jag tycker fjärrstyrningen kunde vara bättre. Ingen stor sak, men dock en sak som jag tycker är bättre på t ex 400D och säkert kunde göras ännu bättre.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Leif, jag förstår att du vill försvara märket! :)

Eftersom 40D inte har någon trådlös anslutning så bygger väl alla lösningarna du nämner på att man måste först pilla in något i kontakten i kameran. Det tycker jag känns gammalmodigt år 2007.

Visst är fjärrutlösare inte så högt prioriterat men det borde ju vara enkelt att i alla fall erbjuda en bra lösning för vettiga pengar.

Den här tråden handlade väl om vad vi INTE gillar med 40D och jag vidhåller att jag tycker fjärrstyrningen kunde vara bättre. Ingen stor sak, men dock en sak som jag tycker är bättre på t ex 400D och säkert kunde göras ännu bättre.

Mvh
Anders
Jag förstår din tanke och 450D kommer väl med den där fjärrutlösaren har jag för mej, så lösningarna finns ju även om de är begränsade till en riktning.

Att jag resonerar som jag gör beror nog mer på min positiva läggning - ser hellre möjligheterna än omöjligheterna och när möjligheterna är utömda med min kamera så är det dags att uppgradera. Det inträffade f.ö. när jag gick från 350D, med ir men knackig AF, till 40D, utan ir men med snabb och säker AF :)

"Sämsta" och "inte" är negativa ord som eg borde ersättas med några positiva frågeställningar typ:

Vad vill jag ha i min nästa kamera?
Hur gör jag för att utnyttja min kamera till dess yttersta gräns i mitt fotograferande?

Trådens mening då: FF skulle vara bra i 40D så min nästa kamera blir en 40D med FF, eller vad den kommer att heta... Men för att ha kvar räckvidden i min nuvarande 40D så behåller jag den oxå :)

Men nu ska jag vara lite elak som fjärrstyrningsfotograf...
Varför ingår INTE stativben i kamerahuset? Det tycker jag är det sämsta! Det finns naturligtvis stativ att köpa men varför måste man pilla med sånt? Tre utdragbara smidiga ben typ gorillapod i huset skulle inte vara dumt...mittåt...skulle vara bra ;-)

/Leif
 
Dom som saknar RAW i autolägena, besvara då mitt inlägg och skriv JA

Då kan jag länka denna sida till Canon och visa att det är flera än jag som saknar RAW i autolägena....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.