** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Det sämsta med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
hostklint skrev:
Förlåt mig men...
Det sämsta med 40D är att jag inte äger en.

Äntligen ett vettigt inlägg. Jag tycker man ska välja en annan kamera när man listar alla dåliga saker med den istället för att trycka på de bra. Fast de flesta tycker nog att den är bra. Även i denna tråd hoppas jag... Det är nog en svår uppgift att uppfylla allas önskemål hela tiden. Den kan tendera att bli rätt så stor och framför allt dyr då.. Lite missar får man leva med. Så länge det är en Canon :)

Rogerber skrev:
Vad spelar det för roll för dig? Du har väl en 30D, eller? Jag tror inte man primärt köper en 40D för LiveView delen utan snarare för 14 bit A/D för att få bra färger och annat. Men vad vet jag..... plus en hel radda med andra förbättringar. Jag har köpt en för att det är en riktigt bra uppföljare till 20D, som ligger i klass med NIkon D300 dessutom.
Ok så jag får bara klaga på 30d?
Men 450d liev view funkade med af utan att det var svart och rätt hyffsat. Men att fokusera via kontrastmätning eller vad det heter skulle man väl kunna fixa via en uppgradering av programvaran på 40D?

Robin Gyllander skrev:
Ok så jag får bara klaga på 30d?
Men 450d liev view funkade med af utan att det var svart och rätt hyffsat. Men att fokusera via kontrastmätning eller vad det heter skulle man väl kunna fixa via en uppgradering av programvaran på 40D?

Varför ar LiveView så viktigt? Och ja, man kan autofokusera via det. Kolla på CPN så förklarar han hur man gör.

Rogerber skrev:
Varför ar LiveView så viktigt? Och ja, man kan autofokusera via det. Kolla på CPN så förklarar han hur man gör.
Jag har provkört en 40D under en hel dag, och live view med af funkade sisådär men när sakerna var stilla funkade det fint. Men köra konsertgrejen med kameran över huvet gick int, 70-200 vägde för mycket. Men skulle gärna vilja ha liev view när jag fotar macro.

Varför gnälla så på de som framför sina åsikter?

De flesta som yttrar sig här är säkert överens om att 40D är en bra eller t om fantastiskt bra kamera.

Detta utesluter väl inte att man kan få komma med negativ kritik på vissa funktioner som man saknar eller skulle vilja se implementerade på ett annat sätt. Om man äger kameran eller inte spelar väl ingen roll så inläggen är sakliga.

Mvh
Anders

Ni med 40D

Jag har en undran..
Min 40D ar alltid varit konstig när jag fotografera ute speciellt när solen lyser
Den över exponerar fel när man har ett ljus föremål typ en vitt klädd brud

Och i lördag så flyttar kameran runt alla filerna i kameran så dom som jag tog sist hamnade i mitten , så jag fick snurra som attan på ratten för att kolla på bilderna i kameran

jag tog ur baterierna och så fungerad det som det skulle .
( Konstigt men detta har bara hänt en gång ) när jag la in bilderna i datorn så låg alla bilderna där dom skulle

Mina 30D´s har aldrig varit så här ..
Var och lämna in den hos Canon i går och dom har aldrig varit med om något sådant fel

Är det någon annan som har varit med om något liknande
Att 40D överexponerar fel nu när vi kommer ut i vår solen
Kolla om era kameror fungera korekt ( innan garantin går ut )

Jag har fotograferat 10 bröllop med men kamera fungera kanon bra inomhus

// Mattz

Vet inte om det varit upp men jag saknar personligen ett mRAW läge. Jag har tidigare haft en 300D och måste säga att jag saknar 6 mega pixel ibland. Visst är 10 kul men det tar så mycket plats på minneskort och dator. sRaw känns å andra sidan lite väl begränsat.

Det och en användbar Auto ISO skulle jag vilja se i nästa bios uppgradering... men det lär nog inte ske.

winterlover skrev:
Ingen fara, jag bara hoppas att någon elektronikkunnig pulare kunde fixa en sådan omvandlare. Snygga safaribilder föresten.

Sorry, har inte hängt med i diskussionen de senaste sidorna, och sitter på ett så taskigt internet så jag hellre ställer en fråga än börjar läsa bakåt. Omvandlare mellan vad och vad? :)
Ser mig själv som en hyffsat elektronikkunnig pulare med ett något sånär komplett hemmalabb, och letar ständigt efter nya utmaningar :)

Just att koppla GPS till kameran (varför i helskotta har de inte redan inbygda GPS-mottagare för??? Det lär ju finnas plats över i huset, GPS-mottagarna idag är SMÅ ;)) är något som jag själv är intresserad av! Under min senaste roadtrip genom USA har jag haft laptop med dubbla GPS'er anslutna under hela resan, men tack vare att jag glömt att korrigera tiden i kameran när jag har passerat genom olika tidszoner så funkar det inte öht att tagga bilderna med rätt position. Mycket tråkigt.

Re: Ni med 40D

Fotograf Mattz Birath skrev:
Jag har en undran..
Min 40D ar alltid varit konstig när jag fotografera ute speciellt när solen lyser
Den över exponerar fel när man har ett ljus föremål typ en vitt klädd brud
// Mattz

Åt vilket håll exponerar den fel? Min erfarenhet är att alla kameror underexponerar när man har mycket vitt i bilden. Det beror ju på hur ljusmätningen fungerar. Men det kanske inte är så du menar?

Walle skrev:
Omvandlare mellan vad och vad? :)
Ser mig själv som en hyffsat elektronikkunnig pulare med ett något sånär komplett hemmalabb, och letar ständigt efter nya utmaningar :)

Just att koppla GPS till kameran (varför i helskotta har de inte redan inbygda GPS-mottagare för??? Det lär ju finnas plats över i huset, GPS-mottagarna idag är SMÅ ;)) är något som jag själv är intresserad av!
Jag skulle tro att den elektriska (eller elektroniska) kopplingen inte är den stora utmaningen om man vill bygga något för EOS 40D som man kan koppla in en GPS med.

Det stora problemet är att man måste emulera en WFT-E3. Den pratar med kameran genom en specialkontakt och hur kommunikationsprotokollet ser ut talar förstås inte Canon om.

Att använda den vanliga USB-kontakten på kamerahuset ser jag som uteslutet. Det finns inget sätt att få kameran att prata något GPS-protokoll via den kontakten (förutom att modifiera programvaran i kameran, vilket förmodligen är minst lika svårt som att göra en WFT-E3-emulator).

Re: Re: Ni med 40D

Walle skrev:
Åt vilket håll exponerar den fel? Min erfarenhet är att alla kameror underexponerar när man har mycket vitt i bilden. Det beror ju på hur ljusmätningen fungerar. Men det kanske inte är så du menar?
Jag antar att det här: "Den över exponerar fel när man har ett ljus föremål typ en vitt klädd brud..." ska tolkas som att: "Den överexponerar felaktigt när man har ett ljust föremål, exempelvis en vitklädd brud...".
Vilket då skulle vara tvärtemot vad man kan vänta sig, när något ljust finns i bilden. Å andra sidan kan det ju vara bara det ljusa som blir överexponerat. Vilket leder till den självklara frågan om den frågeställaren har provat att slå på högdagerprioritet? Det har sina begränsningar, men fungerar gör det, såtillvida att ljusa partier blir mindre utfrätta.

Såvitt jag har begripit skapas sRAW genom att man betraktar två gånger två pixlar som en. Alltså finns bara möjligheten att gå ner till en fjärdedel i upplösning. Skulle man gjort något mellanting hade det förmodligen inneburit en sorts signalbehandling, där man rört ihop olika pixlar och "fixat" bilden på ett sätt som inte stämmer med idén bakom råformatet, alltså så orört som möjligt.

Att lägga till kontrastbaserad autofokus direkt på sensorn i liveviewläge är förmodligen en förhållandevis enkel åtgärd, speciellt nu när det redan anpassats för en annan EOS-kamera. Men av vad jag har sett gör Canon aldrig så, eller? De verkar köra enligt filosofin att den här kameran är färdig nu, så ni får ta den som den är. Uppgraderingar av firmware är till för att rätta till felaktigheter eller uppdatera med data för nya objektiv och sånt, inte för att uppgradera kamerans specifikation. Vill man ha något sånt får man köpa nästa/en annan modell.

Senast ändrad:
PMD skrev:
Jag skulle tro att den elektriska (eller elektroniska) kopplingen inte är den stora utmaningen om man vill bygga något för EOS 40D som man kan koppla in en GPS med.

Det stora problemet är att man måste emulera en WFT-E3. Den pratar med kameran genom en specialkontakt och hur kommunikationsprotokollet ser ut talar förstås inte Canon om.

Att använda den vanliga USB-kontakten på kamerahuset ser jag som uteslutet. Det finns inget sätt att få kameran att prata något GPS-protokoll via den kontakten (förutom att modifiera programvaran i kameran, vilket förmodligen är minst lika svårt som att göra en WFT-E3-emulator).

Precis, nu börjar vi prata om vad jag ville prata om. Uppgiften är nog att ta reda på vad WFT-E3 gör med GPS-signalen som kommer in från GPS:en och sedan ta reda på vad WFT-E3 skickar in i kameran. Helt klart är att 40D kan skriva på GPS koordinaterna i EXIF informationen om man har en WFT-E3 ansluten. Skickar WFT-E3 bara signalen vidare eller processas den på något sätt? Om sedan vill lösa detta måste man naturligtvis titta på kontakter.

Men varför är sändaren så dyr för? Det fanns ju kompakter med wifi som gick på under 3 000.

Robin Gyllander skrev:
Men varför är sändaren så dyr för? Det fanns ju kompakter med wifi som gick på under 3 000.

Och dom har av naturliga skäl försvunit, inget behov tydligen.

Motsvarande lösning till 5D idag (och 30D igår) gick löst på ca 13500:- mot ca 8500:- för 40D, inkl vertikalgrepp i bägge fallen.

För den som verkligen behöver wifi så är ju 5000:- billigare en väg åt rätt håll som fortsätter.

Om man bara vill fjärrstyra sin EOS 40D trådlöst, så är det billigare att köpa en lågprislaptop med MS Windows (brukar kosta 3-4000 kr) och sen köra Remote Desktop via WiFi.

PMD skrev:
Om man bara vill fjärrstyra sin EOS 40D trådlöst, så är det billigare att köpa en lågprislaptop med MS Windows (brukar kosta 3-4000 kr) och sen köra Remote Desktop via WiFi.

För GPS är jag inte alls intresserad av den trådlösa delen av WFT-E3. Vad jag sett på bilder är det en liten kontakt mellan WFT-E3 och kameran.

Som sagt så använder jag en lös GPS-logger. Jag skulle nog fortsätta med det även om WFT-E3 plötsligt skulle bli vrålbillig. Det blir för mycket trassel med sladdar. Nej, inbyggd GPS i kameran är det enda rätta.

Jo, under en gummiplutt sitter det ett litet sött kontaktdon under en 40D. Det påminner om ett HDMI-don, fast det här i kameran är 30-poligt. Sen finns det inget som gör att en instoppad sladd sitter kvar, utan konstruktionen hänger helt på att det anslutna donet ska hållas på plats i och med att hela greppet skruvas fast i stativgängan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar