Annons

Det sämsta med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Jaså minsann! Där ser man. Men då faller ju Winterlovers invändning mot 40D!?

Jag nämnde det faktiskt i mitt första inlägg igår den dyra wifi lösningen som också erbjuder usb in för GPS. Vad jag vill se är en liten box som bara kopplar in GPS:en och helst inte kostar mer än 70 dollar. Det borde kunna göras av någon tredjeparts leverantör.
 
Okej, sorry. Av det inlägget förstod jag inte riktigt vad WFT (eller vad den heter) är, bara att du tyckte det var ett problem att man inte kunde koppla en gps till kameran.
 
ErlandH skrev:
Okej, sorry. Av det inlägget förstod jag inte riktigt vad WFT (eller vad den heter) är, bara att du tyckte det var ett problem att man inte kunde koppla en gps till kameran.

Ingen fara, jag bara hoppas att någon elektronikkunnig pulare kunde fixa en sådan omvandlare. Snygga safaribilder föresten.
 
Ett störande moment när jag fotar är att Auto-ISO (som jag personligen inte använder) ligger under ISO 100. Så varje gång jag ska fota på stativ eller vill ha högsta möjliga bruskontroll och drar ISOn i botten så hamnar jag på Auto-ISO istället.

Går det att stänga av Auto-ISO, eller placera den högst upp där den, enligt mig, hör hemma?

Alltså ordningen typ:
100, 125, 160, ..., 1600, H, Auto-ISO
 
namon skrev:
Ett störande moment när jag fotar är att Auto-ISO (som jag personligen inte använder) ligger under ISO 100. Så varje gång jag ska fota på stativ eller vill ha högsta möjliga bruskontroll och drar ISOn i botten så hamnar jag på Auto-ISO istället.

Går det att stänga av Auto-ISO, eller placera den högst upp där den, enligt mig, hör hemma?

Alltså ordningen typ:
100, 125, 160, ..., 1600, H, Auto-ISO

Du får nog programmera om hela mjukvara då, eller övertyga Caonon om att de borde ändra... Inget är nog en framkomligväg. Det finns nog en uttänkt orsak varför det är som det är.
 
Det borde givetvis funits blåtand i kamerorna sedan länge. Det finns miljontals saker man skulle kunna använda det till. Trådlös fjärr (med mobiltelefon), GPS länk, blixtsynk mm.mm
Finns inte BT i Canons nästa DSLR (50D?) blir jag besviken...
 
Kan inte någon vara gullig och förklara vad ni menar?? Går det inte att autofokusera med en bländare f8 ???
 
Nej, om objektivets största bländare är 8 så lägger autofokusen i 40D av. (Det är modellen iofs inte ensam om.)

Om man, som t ex jag, vill använda ett objektiv med f/5.6 och en 1,4x extender får man lura kameran genom att tejpa för ett par kontakter på extendern. Då försöker kameran autofokusera i alla fall -- men resultatet beror på hur bra förhållanden den är.
 
Marie Falkering skrev:
Kan inte någon vara gullig och förklara vad ni menar?? Går det inte att autofokusera med en bländare f8 ???

Som Erland sa, men observera att det alltså avser objektivets största MÖJLIGA bländare, inte den du använder.

Om du tex har ett objketiv som har bländare 5.6 som största möjliga och ställer in bländare 11 kommer autofokusen att fungera.

Alltså denna begränsning är något som de flesta aldrigt märker av. Det visar sig i princip bara när man avänder konverter.

Mvh
Anders
 
Re: Re: Det sämsta med 40D

Danlo skrev:
.. men.. det är en Aps-C sensor i.. :(

Kan vi inte hålla diskussionen seriös? Om den inte satt en APS-C sensor i 40D så skulle det ju inte vara en 40D.

Vi kan väl försöka hålla oss till de saker som vi inte gillar och som det vore möjligt/rimligt att åtgärda.

Mvh
Anders
 
Ja, sensorstorleken är ju en baggis att fixa. Det är bara att betala, så får man en 1D Mark III istället.
Jag förväntar mig att kamerorna får inbyggd GPS snart. De är så känsliga nu att de borde gå bra att bygga in i en kamera. Åtminstone i en modell utan blixt i prismahuset, för då kan antennen husera där på toppen.
 
AFJ skrev:

Alltså denna begränsning är något som de flesta aldrigt märker av. Det visar sig i princip bara när man avänder konverter.

Vill bara förtydliga - jag vill inte förringa denna nackdel. En fungerande autofokus även när man använder konverter på ett ljussvagt objektiv vore välkommet.
 
Tack tack för era svar!

AFJ skrev:
Som Erland sa, men observera att det alltså avser objektivets största MÖJLIGA bländare, inte den du använder.

Om du tex har ett objketiv som har bländare 5.6 som största möjliga och ställer in bländare 11 kommer autofokusen att fungera.

Alltså denna begränsning är något som de flesta aldrigt märker av. Det visar sig i princip bara när man avänder konverter.

Mvh
Anders
 
Robin Gyllander skrev:
Att man inte kan ha af med live view utan att det blir svart i skärmen.

Vad spelar det för roll för dig? Du har väl en 30D, eller? Jag tror inte man primärt köper en 40D för LiveView delen utan snarare för 14 bit A/D för att få bra färger och annat. Men vad vet jag..... plus en hel radda med andra förbättringar. Jag har köpt en för att det är en riktigt bra uppföljare till 20D, som ligger i klass med NIkon D300 dessutom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.