ANNONS
Annons

D50, D70 eller kanske Canon 350?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken tillverkare?

--jalle

macrobild skrev:

Vid senaste Photokina framfördes mycket kritik mot en tillverkare, som enligt många stressar fram olika modeller, och där skillnaderna inte var tillräckligt stora mot föregångaren. Det finns alltså en filosofi att tjäna pengar på konsumentens okunskap. Alltid ha det senaste/bästa.

macrobild skrev:
Vid senaste Photokina framfördes mycket kritik mot en tillverkare, som enligt många stressar fram olika modeller, och där skillnaderna inte var tillräckligt stora mot föregångaren. Det finns alltså en filosofi att tjäna pengar på konsumentens okunskap. Alltid ha det senaste/bästa.

Jag ser absolut inget fel i det, så länge de inteljuger för konsumenten om fakta så är det väl inget fel?
Man kan ju inte beskylla kameratillvekarna för andras dumhet, särskilt när det inte är fattiga som drabbas.

Jag tänkte precis säga samma.

Man kan väl inte skylla kameratillverkaren för att konsumenterna inte vet bättre.
Det vore ju urbota dumt att inte dra nytta av konsumenternas dumhet.

Sen kan man ju tycka att det är oetiskt eller vad tusan som helst förstås, men jag skulle gjort samma sak.
Är det några som ska ha bannor isf är det ju säljarna som inte upplyser kunderna ordentligt.

Om däremot en tillverkare stressar fram halvfärdiga modeller, då...

Tekniken går framåt hela tiden och när en tillverkare fått fram ny teknik vill de givetvis få ut framsteget på marknaden i form av en ny modell.

Det är nog ytterst få som byter upp sig för var modell när det gäller kompaktkameror.

Marknadsföring är nog det gyllene ordet, dvs oavsett om det är en dator eller kamera.
PhaseOne har tagit det stora skuttet till 39 Mpixel, den som får chansen att prova får antagligen uppleva en sensor som återger en bild som är är befriad från bla moire oavsett frekvens och mönster , detta pga att sensorns upplösning är sannolikt högre än vad objektivet kan återge. Dvs ett enskottsbakstycke som leverar en bildfil motsvarande 4skotts
Vi står bara i början av en teknikutvekling som nu tar fart rejält.

Mikael

Senast ändrad:
Jag är fortfarande intresserad av namnet på den tillverkare som kritiserades på Photokina för att komma med för många modeller med för små skillnader...

--jalle

macrobild skrev:
Marknadsföring är nog det gyllene ordet, dvs oavsett om det är en dator eller kamera.
PhaseOne har tagit det stora skuttet till 39 Mpixel, den som får chansen att prova får antagligen uppleva en sensor som återger en bild som är är befriad från bla moire oavsett frekvens och mönster , detta pga att sensorns upplösning är sannolikt högre än vad objektivet kan återge. Dvs ett enskottsbakstycke som leverar en bildfil motsvarande 4skotts
Vi står bara i början av en teknikutvekling som nu tar fart rejält.

Mikael

Lånar tråden lite. Funderar på att skaffa mig min första digitala systemkamera nu. Nikon D70 med Sigma 18-50 och 55-200 mm för strax under 10k, är det ett bra pris? Eller ska jag satsa på en D50 och köpa lösa objektiv? Vad skiljer en D50 från en D70?

Tacksam för svar

Saxat från cyberphoto.se:

Några av skillnaderna mellan D50 och D70:

- Förbättrad AF (framförallt vid kontinuelig AF)
- Auto-servo AF (väljer själv AF-S eller AF-C)
- Okomprimerade NEF-filer (för att få upp hastigheten? Komprimering tar tid)
- Färre ISO-steg
- Något enklare ljusmätning
- Kortaste slutartid 1/4000
- 2,5 b/s mot 3 b/s, 12 JPEG-bilders buffert
- 20 customfunktioner mot 25
- Större LCD-display, 2" mot 1,8"
- Blixten lyser ut bredare, 18mm mot 20mm
- SD-minneskort istället för CF
- Ingen trådlös blixtstyrning
- Inget plastskydd för displayen
- Förbättrad Pictbridge
- USB 2.0
- Kommer i både svart och silver samt i kit med en ny 18-55-optik och en ny 55-200-optik

Svala Snubben skrev:
Lånar tråden lite. Funderar på att skaffa mig min första digitala systemkamera nu. Nikon D70 med Sigma 18-50 och 55-200 mm för strax under 10k, är det ett bra pris? Eller ska jag satsa på en D50 och köpa lösa objektiv? Vad skiljer en D50 från en D70?

Tacksam för svar

Her er sannsynligvis den beste sammenställningen du kan få tag på:
http://www.dpreview.com/news/0504/05042003nikond70s.asp

Mvh
Tor

Jag vet inte men det känns så där att lägga 2000kr extra för att få en D70s när du kan uppgradera din D70 så den får samma funktioner som en D70s via ny firmware. Det ända som skiljer då är 1.8" display mot D70s 2.0" ... dom 0.2" mindre kan jag leva med och är inte värt 2000kr.

Ventileit skrev:
Saxat från cyberphoto.se:

Några av skillnaderna mellan D50 och D70:

- Förbättrad AF (framförallt vid kontinuelig AF)
- Auto-servo AF (väljer själv AF-S eller AF-C)
- Okomprimerade NEF-filer (för att få upp hastigheten? Komprimering tar tid)
- Färre ISO-steg
- Något enklare ljusmätning
- Kortaste slutartid 1/4000
- 2,5 b/s mot 3 b/s, 12 JPEG-bilders buffert
- 20 customfunktioner mot 25
- Större LCD-display, 2" mot 1,8"
- Blixten lyser ut bredare, 18mm mot 20mm
- SD-minneskort istället för CF
- Ingen trådlös blixtstyrning
- Inget plastskydd för displayen
- Förbättrad Pictbridge
- USB 2.0
- Kommer i både svart och silver samt i kit med en ny 18-55-optik och en ny 55-200-optik

Ok, då går den nog bort eftersom jag har ett gäng med CF-kort redan till min andra kamera.
Kameran kommer nog mest att användas till "vanlig" fotografering, en del natur och ganska mkt sport. Och då mest skidåkning utför. På sommaren en del vattensporter med.

Svala Snubben skrev:

Tacksam för svar
Om du satsar på D70 så bör du skaffa 18-70-optiken, den slår Sigmas billiga 18-50 på allt utom priset. Nikons 18-55/55-200-kit är troligen också betydligt bättre än Sigmas variant.

Att tillägga är att D70S både känns och ser mer professionell. Om du väntar så lär D70S antagligen sjunka lite i pris när D200 lanseras i augusti/september.

/Viktor

En god vän har en kontakt på Nikon som hävdat att D200 skulle släppas tidigt i höst. Hur mycket sanning det ligger i det påståendet kan bara tiden utvisa...

/Viktor

macrobild skrev:
Tillsammans med ett svagt Canon objektiv får testaren ett sämre återgivande.
Det är väl inte så smart att använda ett svagt objektiv om man vill få bra resultat? Testet visar alltså vad jag redan har gissat: att man bör köpa EOS 350D utan paketobjektivet, och i stället köpa bättre objektiv.

F.ö. är det lite infatilt av mikael att argumentera genom tjat. Att bara upprepa en och samma URL något dussin gånger ger ett inte speciellt seriöst intryck. Man skulle nästan kunna tro att ytterligare argument saknas ...

PD

ANNONS