ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om det har varit uppe innan, men i Nikon View NX så finns ju funktionen show focus point under image, där ser man precis var bildernas fokuspunkt har hamnat vid fotograferingen. Bra hjälpmedel.

hej alla.

kan jag använda batteriladdaren från min D70 till min D300? dom heter (d70)= MH18 och d300= MH18a

Tack på förhand

Och GOTT NYTT FOTOÅR 2008

inge skrev:
Jag vet inte om det har varit uppe innan, men i Nikon View NX så finns ju funktionen show focus point under image, där ser man precis var bildernas fokuspunkt har hamnat vid fotograferingen. Bra hjälpmedel.

Det går även att aktivera direkt i kamerans visningsläge..

inge skrev:
För er som har Tidningen Foto så har det gjorts en inställning i D300 som ger väldigt fint reultat, finns i testen av kameran. Jag tycker att jpg direkt ur kameran funkar fint efter inställningarna.

Jag har ingen aning om vad Foto delger för lämpliga inställningar för D300. Min uppfattning är ändå att det inte finns någon allenarådande inställning som "alltid" ger bra bildresultat i olika situationer.

Både D300 och D3 har omfattande inställningsmöjligheter både för färg- och svart-vita bilder. Utifrån både motivets/scenens art ifråga om ljus, färger, kontrast osv men också den enskilde fotografens preferenser kan olika inställningar i Picture Control provas och användas. Den nya parametern ljusstyrka, för att inte tala om Active D-Lighting, ger nya påverkansmöjligheter att få till bilder med olika utseende. Olika inställningar går att spara som custominställningar och själv har jag lagt in några stycken i Min Meny så att jag har snabb tillgång till dem utifrån vad jag behöver. För dem som fotograferar raw går det givetvis att ändra dessa inställningar i efterhand antingen i View NX eller Capture NX.

Vi Nikonfotografer har nog aldrig haft så goda möjligheter att påverka utseendet på våra bilder som med D300 och D3! Å andra sidan kan också sägas att vi heller aldrig haft så avancerade och krävande kameror, inte minst beträffande AF-systemet, som dessa två nya maskiner. Vi får lära och träna oss i ett spännande nytt fotoår 2008. Lycka till alla Nikonister!

Själv använder jag D2x bildstilarna, dom funkar perfekt för mig, D2x_1 till porträtt, den ger finare hudtoner, och D2x_3 till allt annat, den ger mustigare färger, D2x-2 har jag inte provat, men den bildstilen skall tydligen vara bäst om man skall editera hårt.

D2x bildstilarna finns att tillgå i NX, men kan också laddas in i kameran.

/kent

edsjo skrev:
Men så beter sig inte min D300! Jag har nu testat med AF-C och dynamisk AF samt 9, 21, 51 och 51-3D-läget samt olika värden på AF-lock (a4). Jag har testat ett motiv med bara ett objekt med stor kontrast för att göra det enkelt för kameran. Jag har sedan panorerat kameran och det är bara i 51-3D-läget som fokuspunkterna följer med objektet. I de andra lyser alltid den fokuspunkt jag har ställt in även när objektet inte längre är kvar i denna punkt. Om jag panorerar så ändrar den inte fokus förrän något annat objekt kommer in i den aktiva fokuspunktens område. Ju längre AF-lock (a4) är satt, desto längre väntar kameran med att byta fokus. Är du säker på att din D300 verkligen fungerar som du säger?

Ibland får man bita i det sura äpplet. Du har rätt och jag har fel!! Ursäkta mitt misstag. Du har alltså helt rätt i det att kameran inte visar att den byter fokuspunkt i något läge förutom 3D läget. Däremot byter den fokuspunkt i de andra lägena även om den inte visar det......

Teodorian skrev:
Jag har ingen aning om vad Foto delger för lämpliga inställningar för D300. Min uppfattning är ändå att det inte finns någon allenarådande inställning som "alltid" ger bra bildresultat i olika situationer.

Både D300 och D3 har omfattande inställningsmöjligheter både för färg- och svart-vita bilder. Utifrån både motivets/scenens art ifråga om ljus, färger, kontrast osv men också den enskilde fotografens preferenser kan olika inställningar i Picture Control provas och användas. Den nya parametern ljusstyrka, för att inte tala om Active D-Lighting, ger nya påverkansmöjligheter att få till bilder med olika utseende. Olika inställningar går att spara som custominställningar och själv har jag lagt in några stycken i Min Meny så att jag har snabb tillgång till dem utifrån vad jag behöver. För dem som fotograferar raw går det givetvis att ändra dessa inställningar i efterhand antingen i View NX eller Capture NX.

Vi Nikonfotografer har nog aldrig haft så goda möjligheter att påverka utseendet på våra bilder som med D300 och D3! Å andra sidan kan också sägas att vi heller aldrig haft så avancerade och krävande kameror, inte minst beträffande AF-systemet, som dessa två nya maskiner. Vi får lära och träna oss i ett spännande nytt fotoår 2008. Lycka till alla Nikonister!

Precis ! Men när du fotograferade med film så hade du filmens prestanda att gå efter, och det är så nära dit jag vill komma. Efter det så justerar jag i kameran exponering och dyligt som jag lärde mig när jag fotograferade med film. Men ok man kan strunta i alla inställningar som finns och göra allt i Photoshop.

Mankan G skrev:
Ibland får man bita i det sura äpplet. Du har rätt och jag har fel!! Ursäkta mitt misstag. Du har alltså helt rätt i det att kameran inte visar att den byter fokuspunkt i något läge förutom 3D läget. Däremot byter den fokuspunkt i de andra lägena även om den inte visar det......

Ja, fast inte till några andra än de som ingår i den dynamiska gruppen, eller hur?

Låt oss ta ett exempel på det sätt Jonas indikerade att han fotograferade skidåkare.
Om man t.ex. väljer 9-punkters dynamisk AF och en fokuspunkt till vänster, ställer skärpan där på en skidåkare och sedan plåtar på i dynamisk AF-C medan skidåkaren rör sig till höger i bild (dvs man håller inte kvar skidåkaren i den valda punkten), inte kommer fokus att följas då? Kameran kommer ju bara att ställa fokus på den valda punkten, eller någon av de åtta runt den i detta fall, men inte följa skidåkaren på hans/hennes färd genom sökaren. Jag kan inte tolka manualen eller Nikons tutorials på nätet på annat sätt än att man måste hålla kvar den valda fokuspunkten på objektet hela tiden. 9, 21 eller 51 punkters dynamisk AF handlar bara då om hur förlåtande AF-systemet är för att man inte lyckas hålla AF-punkten på objektet hela tiden. Det är ju en avgörande skillnad i detta beteende och det du indikerade, dvs att hela gruppen av AF-punkter skulle följa med skidåkaren (fast inte indikera detta). Menar du fortfarande att hela gruppen av AF-punkter följer objektet (i t.ex. 9-punkters dymanisk AF-C), fast det inte indikeras?

edsjo skrev:
Ja, fast inte till några andra än de som ingår i den dynamiska gruppen, eller hur?

Låt oss ta ett exempel på det sätt Jonas indikerade att han fotograferade skidåkare.
Om man t.ex. väljer 9-punkters dynamisk AF och en fokuspunkt till vänster, ställer skärpan där på en skidåkare och sedan plåtar på i dynamisk AF-C medan skidåkaren rör sig till höger i bild (dvs man håller inte kvar skidåkaren i den valda punkten), inte kommer fokus att följas då? Kameran kommer ju bara att ställa fokus på den valda punkten, eller någon av de åtta runt den i detta fall, men inte följa skidåkaren på hans/hennes färd genom sökaren.

Rätt. Kameran använder bara de punkter som du har valt.

Jag kan inte tolka manualen eller Nikons tutorials på nätet på annat sätt än att man måste hålla kvar den valda fokuspunkten på objektet hela tiden. 9, 21 eller 51 punkters dynamisk AF handlar bara då om hur förlåtande AF-systemet är för att man inte lyckas hålla AF-punkten på objektet hela tiden. Det är ju en avgörande skillnad i detta beteende och det du indikerade, dvs att hela gruppen av AF-punkter skulle följa med skidåkaren (fast inte indikera detta). Menar du fortfarande att hela gruppen av AF-punkter följer objektet (i t.ex. 9-punkters dymanisk AF-C), fast det inte indikeras?

I princip har du rätt men det finns en mjuk logik att ta hänsyn till. Kameran följer med objektet men bara till en viss del. Det är ju rätt lätt att testa själv: fokusera på ett motiv med tex 9 DAF valt, flytta sedan kameran och du kommer att märka att kameran fokuserar om på ett nytt objekt efter en tid. Men det är här som den mjuka logiken kommer in. På något sätt så lyckas kameran ändå "förstå" att den skall behålla fokus på det valda objektet i de flesta fallen. Tex med mina motorcyklar eller ishockeyspelarna så håller kameran kvar fokus på rätt objekt även om det har rört sig från den ursprungliga fokuspunkten. Det fungerar dock sämre och sämre i samma takt som du ökar antalet inblandade punkter. Förmodligen för att kameran måste tänka mer ju fler punkter som är med. Men visst handlar det om att kameran är förlåtande. Det märker du ju själv om du gör mitt litta test ovan.

Har faktiskt inte tänkt i dessa banor utan bara märkt att både D300 och D2an funkar perfekt med sina AF system och med mina motiv men visst har du helt rätt i att det skiljer mellan att kunna förlåta att objektiet försvinner tillfättigt eller att kameran klarar att följa ett motiv som rör sig genom sökaren. En tydligare förklaring är blir alltså: i 3D läget så kan alltså kameran följa och de övriga är "bara" förlåtande.

Egentligen så bryr jag mig inte så länge som det fungerar och det gör det, för mig i alla fall. Att det är knepigt att komma på hur ett nytt system fungerar i extrema situationer är glasklart. Som Tore skrev så tog det lång tid för de flesta av oss att komma på hur D2ans AF funkade när den kameran lanserades.....

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Egentligen så bryr jag mig inte så länge som det fungerar och det gör det, för mig i alla fall. Att det är knepigt att komma på hur ett nytt system fungerar i extrema situationer är glasklart. Som Tore skrev så tog det lång tid för de flesta av oss att komma på hur D2ans AF funkade när den kameran lanserades.....

Håller med, det är ju först när det inte fungerar som man egentligen behöver försöka förstå vad kamerans AF-system egentligen gör. Men jag tror att en förståelse av vad den faktiskt försöker göra ökar chanserna att få lyckade resultat, som i Jonas fall ovan.

Man har ju fyra inställningsbanker (A-D) i kameran. Efter fruktlösa försök att hitta info om dessa ställer jag frågan här:

Kan man på något sätt bygga en ny bank med utgångspunkt från en man redan skapat? Jag har du inte lyckats hitta nån sån funktion utan när man hoppar till bank B är den ställd som när kameran togs ur kartongen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar