Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
pojakobsson skrev:
Man har ju fyra inställningsbanker (A-D) i kameran. Efter fruktlösa försök att hitta info om dessa ställer jag frågan här:

Kan man på något sätt bygga en ny bank med utgångspunkt från en man redan skapat? Jag har du inte lyckats hitta nån sån funktion utan när man hoppar till bank B är den ställd som när kameran togs ur kartongen.

D300 och D3 har två personliga banker av inställningar: Fotomenybanken (A-D) och Anpassningsmenybanken (A-D). Därutöver finns ju även Min Meny. Jag har inte heller hittat något sätt att föra över uppgifter från en bank till en annan. Var och en får nog själv mata in sina uppgifter för varje specifik bank.
 
Hej
Har någon kollat vikten på D300 och MB-D10 handtaget med 8 st. AA batterier, börjar den combon att bli lika tung som ett DX2s hus (1.2 kg)?

MVH Assar W.
 
Bussmicke skrev:
D300:ans vitbalans, är den lika koko och kajko som D70 med olika resultat för var bild?

Utan att ha någon vidare vetenskaplig forsning bakom mitt påstående så upplever jag den som mycket bra. Bättre än den D2X som jag använde senast och mycket bättre än min D100. I dagsljus utomhus blir det i stort sätt aldrig fel med vare sig D2 eller D300 men D2X hade lite hyss för sig i konstljus vilket jag inte alls upplever med D300. Har plåtat med min D300 i lysrörsljus och annat skitljus och det har blivit rätt bra om än inte perfekt......
 
Bryter ämnet lite kvickt:)

När man skruvar dit MB-D10 med ratten och den sitter klockrent som den ska. borde inte vredet vara stumt då? Mitt glappar så pass, att det låter när man skakar kameran. Är jag ensam?
 
Tack för tipset. Så de som passar på D200 passar även på D300?
Såg nämligen en på www.kaffebrus.com för 199:-
Är lite tveksam till att beställa från utlandet med tanke på tullavgifter och moms.

Edit: Blev lite tokigt :) men jag syftade på fjärrutlösaren.
 
Fotomange skrev:
Bryter ämnet lite kvickt:)

När man skruvar dit MB-D10 med ratten och den sitter klockrent som den ska. borde inte vredet vara stumt då? Mitt glappar så pass, att det låter när man skakar kameran. Är jag ensam?
Min är likadan, det skall nog vara så.
/JOP
 
MclarenII skrev:
Tack för tipset. Så de som passar på D200 passar även på D300?
Såg nämligen en på www.kaffebrus.com för 199:-
Är lite tveksam till att beställa från utlandet med tanke på tullavgifter och moms.
Tullen bryr sig inte för $9. Jag fick min utan några som helst problem eller moms. Såg att det fanns en för tom $8. 150 kronor kan du spendera på något annat kul. Gå på bio t.ex. ;-)
 
Trådlös fjärr

Hej!
Funkar denna på D300? :
ML-L3 Trådlös fjärrkontroll
Eller finns det ngt alternativ till vettigt pris?
 
inge skrev:
Funkar den bra, och på hur långt avstånd ?
På ca 1 m. ;-) Det är ju sladdlängden. Länken går till en söksida på ebay och där finns lite olika. Allt från allra billigaste sladdversioner till radiostyrda enheter. Kolla specifikationen i annonsbeskrivningen eller fråga säljaren om det inte är specificerat.

Joakim.e skrev:
Funkar denna på D300? :
ML-L3 Trådlös fjärrkontroll
Eller finns det ngt alternativ till vettigt pris?
Nej, den fungerar inte på D300 eftersom kameran saknar IR mottagare.

För alternativ se min länk ett par inlägg ovan. En version med sladd finns för $5,50 där med fri frakt till Sverige. Utan sladd finns det lite olika varianter men de är mycket klumpigare än ML-L3.
 
Bussmicke skrev:
D300:ans vitbalans, är den lika koko och kajko som D70 med olika resultat för var bild?

_________________________________________________

Nää, Nikon har inte gjort några framsteg sedan 2003 när D70 såldes som mest....

Uppdaterade du din D70 någon gång, eller du kanske inte ens hade någon D70 - och bara går på hörsägen?

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:

Nää, Nikon har inte gjort några framsteg sedan 2003 när D70 såldes som mest....

Det här är det nog inte många som håller med om. Jag har upplevt en klar skillnad mellan D50/70 och D80 vad gäller vitbalans. D300 ska enligt utsago vara något snäpp bättre ändå.
 
Matrixmätningen i D300/D3 är ganska rejält känslig för vilken fokuspunkt man använder. Man kan säga att vid en komplex och kontrastrik scen och med D300/D3 som ju har inte mindre än 51 AF-punkter kommer exponeringen att variera ganska kraftigt beroende på var man lägger fokus. Det blir lite av "flerspotsmätning". Diskussion om matrixmätning i de nya kamerorna här: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1039&thread=26282908
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.