Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
och till sist CNX med NR avslagen. Om jag nu minns rätt så arbetar NR ändå men med mindre styrka på iso3200. Glömde att nämna att alla tre är 100% crop
 

Bilagor

  • cnx_no-nr.jpg
    cnx_no-nr.jpg
    38.4 KB · Visningar: 441
Senast ändrad:
Jag tycker mig se att VNX och CNX använder samma algoritmer och motor, bilderna ser likadana ut. Däremot ger VNX en högre färgmättnad som default än vad CNX gör. I VNX går det alltså inte att justera dessa parametrar (om jag inte missat det totalt) medan i CNX är du fri att göra som du vill. Nu satt allt i CNX till default, ie som kameran var inställd på så de borde ha blivit likadana men icke.......

Jag har provat att lyfta skuggorna i CS3 och jag har inte fått de bleka färger som du får Tore. Nu har jag inte testat med en annan kamera så det kanske skulle bli så om jag gjorde annorlunda...Däremot beter sig bilderna från CNX och VNX identiskt efter att skuggverktyget använts i CS3
 
Mankan G skrev:
Jag tycker mig se att VNX och CNX använder samma algoritmer och motor, bilderna ser likadana ut. Däremot ger VNX en högre färgmättnad som default än vad CNX gör. I VNX går det alltså inte att justera dessa parametrar (om jag inte missat det totalt) medan i CNX är du fri att göra som du vill. Nu satt allt i CNX till default, ie som kameran var inställd på så de borde ha blivit likadana men icke.......

Jag har provat att lyfta skuggorna i CS3 och jag har inte fått de bleka färger som du får Tore. Nu har jag inte testat med en annan kamera så det kanske skulle bli så om jag gjorde annorlunda...Däremot beter sig bilderna från CNX och VNX identiskt efter att skuggverktyget använts i CS3

Jag använder View NX bara för att konvertera NEF till jpg. Eftersom jag nästan alltid kör utan skärpning och NR i kameran behöver jag inte stänga av något. Frågan är om View NX lägger på något i alla fall. I View NX går det att ändra en hel del bla exponering, vitbalans, picture control och det finns ett bildbehandlingsverktyg att öppna där alla parametrar i picture control går att ändra (skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nyans samt om så önskas ändrad kontrastkurva) Det går dock inte att ändra vitbalanstemperatur i kelvingrader. Det är bra att kunna göra om en bild tagen monokromt till färg eller vice versa.

Mina D300-skuggor har varit ganska djupa därav kanske skillnaden i våra erfarenheter.
 
Mankan G skrev:
och till sist CNX med NR avslagen. Om jag nu minns rätt så arbetar NR ändå men med mindre styrka på iso3200. Glömde att nämna att alla tre är 100% crop

Om NR är på sker den från ISO 800 medan om den är avstängd utförs en lättare brusreducering från Hi-0.3 och över dvs från ISO 4000.
 
Teodorian skrev:
. I View NX går det att ändra en hel del bla exponering, vitbalans, picture control och det finns ett bildbehandlingsverktyg att öppna där alla parametrar i picture control går att ändra (skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nyans samt om så önskas ändrad kontrastkurva) Det går dock inte att ändra vitbalanstemperatur i kelvingrader. Det är bra att kunna göra om en bild tagen monokromt till färg eller vice versa.


Nu hittade även jag funktionen. Snacka om att gömma den bra!!!!
 
Mankan G skrev:
Idag har jag gjort en mer seriös debut i ishockeyhallen med min D300. Har plåtat knattehockey med min D2X under de senaste tre åren och före dess med en D100. Det är en helt ny upplevelse att använda D300'an istället. både bra och dåliga erfaranheter.

Mycket bättre på iso över iso800 :). Vilken överaskning eller hur. Jag har rutinmässigt kört med min D2X på iso800-iso1600 med fullgott resultat (när bilderna är "tvättade" i Nikon Capture). Med D300 är det inga problem att gå upp till iso3200 med än bättre resutlat än vad D2an klarade på iso1600. Skall väl förklara detta lite mer så att det inte uppstår missförstånd: Bilderna har hela tiden blivit tillräckligt bra för uppdragsgivaren........alltså inte brusfria eller perfekta på annat sätt. Bara säljbara och med en lycklig köpare/brukare av bilderna som följd...

Däremot så är AF sämre i det ljus som ishallen tillhandahåller. Sämre på så sätt att D300 mycket oftare "jagar" AF fram och tillbaka istället för att låsa på objektet. Det spelade ingen som helst roll vilken fokuspunkt eller funktion jag satte AF till, den missade ofta att finna fokusläget totalt. Inte lika illa som med D100 men fortfarande mycket sämre än D2X. Med D2an så missade jag i stort sätt aldrig en bild. Den hittade fokus varje gång det fanns något att fokusera på oavsett ljus. Inte alls så med D300an vilket förvånar mig. De korslagda sensorerna borde ju vara minst lika bra som de i D2an...men de är de alltså inte. Eller om det bara är mjukvaran som skiljer....Observera att jag bara upplever detta fenomen i det riktigt dåliga ljus som finns i denna ishall. Ute i den riktiga världen så är D300ans AF minst lika bra som den i D2an.

Vilka AF-sensorer är korslagda på D300?
 
Teodorian skrev:
De femton i mitten dvs tre rader brett och fem rader högt i landskapsläge. Se bild på AF-punkterna här:

http://www.dpreview.com/previews/nikond300/

Tackar, tackar ... Tore!

Jag har funderat på skillnaden mellan single-point AF och Dynamic-area AF. Jag har läst manualen och tittat på olika videosnuttar men är inte säker på att jag förstår ändå. Varför finns SP-AF överhuvudtaget om DA-AF garderar med att använda information från fler AF-punkter? Varför kan man inte lika gärna använda DA-AF på stillastående motiv?
 
Ola Rockberg skrev:
Tackar, tackar ... Tore!

Jag har funderat på skillnaden mellan single-point AF och Dynamic-area AF. Jag har läst manualen och tittat på olika videosnuttar men är inte säker på att jag förstår ändå. Varför finns SP-AF överhuvudtaget om DA-AF garderar med att använda information från fler AF-punkter? Varför kan man inte lika gärna använda DA-AF på stillastående motiv?

Det är en bra fråga som många säkert undrar över. Dynamisk AF med 9, 21 eller 51 punkter fungerar bara i AF-C. Jag förmodar att de flesta ägare av D300/D3 använder just det dynamiska läget medan det automatiska och enkelpunktsläget sällan används. Som jag förstått det fungerar dynamisk AF i C-läget som så att AF-systemet hela tiden söker efter fokus tills du trycker ner avtryckaren helt. Har fokus hittats (om du valt fokusprioritet) sker exponeringen. En nackdel med det dynamiska läget i AF-C är att, om tex 21 eller 51 punkter valts, kan fokus väljas fel av AF-systemet. Det kan också bli långsammare. Det går att välja hur snabbt denna anpassning skall göras (fokusföljning med låsning) Med nio valda AF-punkter minskar risken för felfokusering. Väljs endast en AF-punkt behöver inte systemet ödsla tid på att välja men risken finns att fokus inte hittas. Det går för övrigt att ställa om från 51 AF-punkter till 11 för att snabbare ändra fokuspunkt. Även om jag gillar valfrihet kan det onekligen ibland kännas överväldigande med 51 punkter att välja mellan och det tar tid att ändra. AF-C med dynamiskt fokus går förstås att använda vid stillastående motiv men det går ju inte att omkomponera bilden utan att fokus ändras om inte fokuslåsning nyttjas.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Det är en bra fråga som många säkert undrar över. Dynamisk AF med 9, 21 eller 51 punkter fungerar bara i AF-C. Jag förmodar att de flesta ägare av D300/D3 använder just det dynamiska läget medan det automatiska och enkelpunktsläget sällan används. Som jag förstått det fungerar dynamisk AF i C-läget som så att AF-systemet hela tiden söker efter fokus tills du trycker ner avtryckaren helt. Har fokus hittats (om du valt fokusprioritet) sker exponeringen. En nackdel med det dynamiska läget i AF-C är att, om tex 21 eller 51 punkter valts, kan fokus väljas fel av AF-systemet. Det kan också bli långsammare. Det går att välja hur snabbt denna anpassning skall göras (fokusföljning med låsning) Med nio valda AF-punkter minskar risken för felfokusering. Väljs endast en AF-punkt behöver inte systemet ödsla tid på att välja men risken finns att fokus inte hittas. Det går för övrigt att ställa om från 51 AF-punkter till 11 för att snabbare ändra fokuspunkt. Även om jag gillar valfrihet kan det onekligen ibland kännas överväldigande med 51 punkter att välja mellan och det tar tid att ändra. AF-C med dynamiskt fokus går förstås att använda vid stillastående motiv men det går ju inte att omkomponera bilden utan att fokus ändras om inte fokuslåsning nyttjas.

Jag vill gärna att kameran ska hitta AF så snabbt som möjligt (tex vid alpin skidåkning) och då verkar det som jag borde använda SP-AF snarare än DA-AF för att tjäna tid och precision.

En annan fundering i anslutning till detta: På min D200 kunde jag se vilken AF-punkt kameran var inställd på genom att titta på den lilla displayen uppe på kameran. Går inte detta på D300?
 
Ola Rockberg skrev:

En annan fundering i anslutning till detta: På min D200 kunde jag se vilken AF-punkt kameran var inställd på genom att titta på den lilla displayen uppe på kameran. Går inte detta på D300?

Nej, tyvärr går inte det. Man får antingen titta i sökaren eller trycka på info-knappen och titta på displayen på baksidan. Kom ihåg att ett tryck i mitten på multiväljaren (om du inte har ändrat inställningarna) väljer mittersta fokuspunkten, vilket åtminstone för mig snabbar upp en del.
 
Ja jag blir då inte klok på Af hanteringen...
Helt klart så är det ju skit bakom kameran och nått måste ju vara felinställt...

Ex. var i fjällen i helgen och fotade lite i skidbacken i brist på annat... måste ju lyckas bli kompis med autofokusen på nått vis..

Hade min 18-200 på och fokus på C, och dynamiskt läge med både 9, 11 och 21 punkter...

Fokuserar på en skidåkare och punkten lyser upp och det ser bra ut.. slänger av en serie när han åker förbi... Men det är ju bara första bilden som blir skarp och nått ströskott..
Tittat man sedan igenom bilderna med inställning så fokuspunkten visas så är det bara en punkt som fokus hammnar på. Den första punkt som låstes vid första exponeringen, åkaren flyttar sig ju i sökaren men inga punkter flyttar med vare sig med 9,11 eller 21 punkters inställning..??

Kan man ha ställt in nått som motverkar varandra eller??? Sedan autoläget eller vad det heter med 51 punkter och automatik är jusom att skjuta hagelbössa... snacka om att kameran fokuserar på vad den vill :)))

Är det för dåligt ljus i gluggen för att autofokusen skall hänga med eller är jag bara korkad?

/JOP
 
Jonke O skrev:
Den första punkt som låstes vid första exponeringen, åkaren flyttar sig ju i sökaren men inga punkter flyttar med vare sig med 9,11 eller 21 punkters inställning..??

/JOP

Som jag har förstått det så följer inte fokuspunkterna åkaren i 9, 21 eller vanliga 51-läget. Du måste alltså se till att åkaren är vid din fokuspunkt hela tiden. Det dynamiska gör bara att kameran använder de ikring din punkt om den tillfälligt inte hittar fokus i din valda punkt. Om du vill att den ska flytta punkterna allteftersom åkaren rör sig måste du använda 51-3D-läget som jag har förstått det (eller auto-läget).
 
Teodorian skrev:
Det kan också bli långsammare. Det går att välja hur snabbt denna anpassning skall göras (fokusföljning med låsning)

Som jag har förstått det så är detta fel. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att det du syftar på är det som kallades fokuslock i tidigare kameror. Här finns det faktiskt en otydlighet som jag inte fått svar på hos vare sig Nikon eller manualen till D300. Vad prioriterar D300an? Närmsta föremål inom gruppen eller den centrala punkten? Jag tror mig ha funnit svaret genom idogt testande. Den centrala punkten är den som prioriteras. I Autoläget däremot gör kameran en egen bedömning och skall tydligen prioritera på ansikten.

Med D2an kunde man oxå välja gruppfokus, alltså en grupp av punkter precis som med D300. Men och det är här som är det kluriga, med D2 kunde du även bestämma hur kameran skulle arbeta med dessa punkter. Välja närmsta föremål eller det som kallades dynamisk AF. Dynamiska AF fungerade så att kameran alltid fokuserade med den punkten som var vald MEN kameran tog hänsyn till de andra punkterna OM och NÄR motivet förflyttade sig ur den valda punkten. Kameran följde alltså med i ditt objekts förflyttning. Tyvärr visade kameran inte detta i displayen men det funkade finfint trots det. Och det är nu som låsningen kommer in eller fokuslock som det hette. I AF-C läget och ett objekt kommer in framför ditt huvudmotiv så kunde du bestämma hur länge kameran skulle vänta med att fokusera om. Tänk dig en fotbollsmatch och du har valt att fokusera på Zlatan, Någon annat idiot kommer in framför honom och "stör" din bild. Med rätt inställning/fördröjning så väntar kameran med att fokusera om på störobjektet och istället väntade tills idioten försvunnit ur bild. Problemet var att kameran var/är lite dum och inte alltid fattade vad som var ditt huvudobjekt. Timingen var kritisk. Valde du för lång tid i focuslock så hängde inte AF-C med snabba motiv och valde du för kort tid eller helt avstängd så fokuserade kameran blixtsnabt på vad som helst som kom i vägen för den valda fokuspunkten.

Jag tror mig ha klurat ut att D300 funkar på samma sätt i AF-C läget och Dynamisk AF vald. Kameran fokuserar alltså på objektet via den valda fokuspunkten men tar alltså hänsyn till de andra 9, 21, 51 punkterna om objektiet rör sig från den valda punkten. I AF-C med dynamisk AF vald så ser du faktiskt i sökaren hur fokuspunkten förflyttar sig. Fokusera på ett objekt med en punkt och flytta kameran sakta i sidled och du kommer att märka att kameran byter punkt. Med 51 3D läget så tar kameran även hänsyn till färgen när den följer med objektet.

D300 upplever jag som mer intelligent i sitt motivföljande än D2an med den är oxå ofta långsammare när så mycket data ska processas. Därav så funkar det bäst, för mig i alla fall med mina snabba motorcyklar, att använda 9 läget. Mindre data att processa helt enkelt och därmed så går det snabbare. I 51 läget och speciellt med 3D så måste kameran tänka för länge då det går riktigt snabbt.
 
Senast ändrad:
edsjo skrev:
Som jag har förstått det så följer inte fokuspunkterna åkaren i 9, 21 eller vanliga 51-läget. Du måste alltså se till att åkaren är vid din fokuspunkt hela tiden. Det dynamiska gör bara att kameran använder de ikring din punkt om den tillfälligt inte hittar fokus i din valda punkt. Om du vill att den ska flytta punkterna allteftersom åkaren rör sig måste du använda 51-3D-läget som jag har förstått det (eller auto-läget).

Fel. Den följer med om du har valt AF-C och det dynamiska läget oavsett om du valt 9. 21, 51 eller 51 3D läget. Går även att se i sökaren när fokuspunkterna förflyttar sig.

Ett sätt att få upp andelen skarpa bilder är att sätta AF-C till fokusprioritet istället för slutarprioritet som den står på som default.

Det är i princip ingen skillnad på arbetsättet mellan 9, 21, 51 eller 51 3D läget. Det enda som skiljer är hur många punkter som skall användas och om färgen skall påverka kamerans bedömingen av fokuseringen.
 
Senast ändrad:
Ola Rockberg skrev:
Jag vill gärna att kameran ska hitta AF så snabbt som möjligt (tex vid alpin skidåkning) och då verkar det som jag borde använda SP-AF snarare än DA-AF för att tjäna tid och precision.

En annan fundering i anslutning till detta: På min D200 kunde jag se vilken AF-punkt kameran var inställd på genom att titta på den lilla displayen uppe på kameran. Går inte detta på D300?

Jag var just i fjällen och plåtade skidåkare och med Dyn AF med 9 punkter aktiverade (och AF-C givetvis för att kunna följa åkaren) så var det absolut inga problem. En sak att tänka på är att ett 18-200 på 200mm har en rätt liten bländare och kameran får då än svårare att följa med. Med mina 2,8 objektiv så är det absolut inga som helst problem.

Väljer du AF-S så kommer du få massor av oskarpa bilder av ett motiv som rör sig. Kameran fokuserar ju bara till den har hittat fokus och låser sedan AF. En skidåkare har ju inom en bråkdel av en sekund redan passerat den punkt som kameran låste på...........
 
Tack för utförliga svar ...!

Magnus: Borde inte kameran hitta AF ännu snabbare med SP-AF än med DA-AF med tanke på att den inte behöver ta hänsyn till omliggande punkter och processa en mängd data?

Det är mycket skrivande om alla dessa punkter och de automatiska funktionerna men det är ju bara intressant om motivet är utanför AF-punkten. Om man kan hitta motivet med AF-punkten är det då inte bättre att köra med SP-AF ...?

Lite lurigt allt detta :)
 
Mankan G skrev:
Fel. Den följer med om du har valt AF-C och det dynamiska läget oavsett om du valt 9. 21, 51 eller 51 3D läget. Går även att se i sökaren när fokuspunkterna förflyttar sig.

Ett sätt att få upp andelen skarpa bilder är att sätta AF-C till fokusprioritet istället för slutarprioritet som den står på som default.

Det är i princip ingen skillnad på arbetsättet mellan 9, 21, 51 eller 51 3D läget. Det enda som skiljer är hur många punkter som skall användas och om färgen skall påverka kamerans bedömingen av fokuseringen.

Men så beter sig inte min D300! Jag har nu testat med AF-C och dynamisk AF samt 9, 21, 51 och 51-3D-läget samt olika värden på AF-lock (a4). Jag har testat ett motiv med bara ett objekt med stor kontrast för att göra det enkelt för kameran. Jag har sedan panorerat kameran och det är bara i 51-3D-läget som fokuspunkterna följer med objektet. I de andra lyser alltid den fokuspunkt jag har ställt in även när objektet inte längre är kvar i denna punkt. Om jag panorerar så ändrar den inte fokus förrän något annat objekt kommer in i den aktiva fokuspunktens område. Ju längre AF-lock (a4) är satt, desto längre väntar kameran med att byta fokus. Är du säker på att din D300 verkligen fungerar som du säger?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.