Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
-Henrik- skrev:
8bps menade jag.

Tror?
4000-4500 SEK inkl moms var ingen siffra jag hittade på utan det pris Nikon-säljaren gav mig. Han menade att greppet till D300 skulle hamna i samma prisläge som det till F6.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3570986
Kanske har du rätt, men eftersom batterigreppet till D300 troligtvis kommer säljas i betydligt större volymer så kan man nog pressa priset lite mer. Jag tror inte att greppet kommer säljas för mer än 2995 plus att i kit borde det gå att få ner summan ytterligare. En vanlig variant är ju att det ex säljs i kit för ex 2495 men som separat tillbehör klämmer man i med typ 4000.
 
Jacob Jexmark skrev:
Allt det där har ju D300 också. Och är dessutom bättre på både LiveView och vädertätning. Justerbar AF finnes för 20 objektiv.

Självklart! Det vet väl alla på forumet att de grejorna finns på D300. jag skrev inlägget för att påvisa att Nikon tar lite för god på sig när det finns kameror som är billigare och av bra kvalitet till en lägre prislapp. Det känns fel att rycka en mening ur sitt sammanhang som du gjort, anser jag.

Sedan får man för de extra slantarna en D300 kostar en riktig vädertätning. Många går väl på Canons reklam. Den är "bättre vädertätad" än sina föregångare. Däremot är jag ute i osläppt väder vad gäller AF-justeringen. Skrev det av bara farten eftersom jag deltar i andra forum vars trådar handlar om Canon 1D-seriens MkIII-or som har AF-justering. Så det är rätt: Ingen AF-justering/kalibrering på 40D.

Kul i alla fall att de som känt på kameran upplevt den som övervägande positiv. Fast man kan ju bli lite förvånad om den trilskas med AF på en 85:a med så hög ljusstyrka. Låt oss hoppas att det var en engångsföreteelse.

Hälsningar/Lennart
 
Senast ändrad:
Ang vertikal/batterigrepp...

...är jag rädd för att det är den högre prislappen som gäller. Orsaken är väl ganska uppenbar: Med det greppet påmonterat har den ju specar som seglar om nuvarande D2Xs på många sätt. Nikon har ju inte, vad jag vet, aviserat ngn direkt skrotning D2Xs bara för att D3 är på gång.

Skulle D300 med grepp bli för billig så mördar den ju D2Xs som ff finns på många lager. Enligt min åf så lär combot kamera+grepp hamna strax under 20.000:- efter vad han inhämtat. Men det är inte bekräftat.

Skulle själv tro på prislappen om man köper kamera och grepp var för sig. Typ 15.600 för kameran och drygt 4.000:- för greppet. Men jag tror säkert att det blir någon tusenlapp billigare om de kan köpas i något kit. Dessvärre brukar det ju i början alltid bli glapp mellan leveranserna av just grepp och kameror.

Lennart
 
Photocon skrev:
man kan ju bli lite förvånad om den trilskas med AF på en 85:a med så hög ljusstyrka. Låt oss hoppas att det var en engångsföreteelse.
...eller alternativt att det är något de slipar på tills den egentliga produktionsmodellen med genomtestad firmware skeppas ut över världen.
 
Florestan skrev:
...eller alternativt att det är något de slipar på tills den egentliga produktionsmodellen med genomtestad firmware skeppas ut över världen.

Eller bra att inse att den nämnda 85:an inte direkt är känd för att ha en blixtrande snabb AF. Det är den gamla skruvvarianten och dessutom en riktigt gammal sådan som behöver massor med varv på skruven för att flytta på linserna......
 
Jag har en känsla av att jag har läst någonstans att batterigreppet ska hamna kring 2.500 lök. 4 papp låter väl svettigt.
 
Photocon skrev:


Men här kan alltså Nikon skjutit sig i foten: Dess främste konkurrent i segmentet Canon 40D är redan ute på marknaden och finns på lager där inga köer finns. Den uppges ha fått bättre brushantering o DR än föregångaren. Därtill är den c:a 4.000:- billigare på vissa inköpsställen än D300, har liveview, vädertätning. justerbar AF.

Lennart

_________________________________________________

Om du för några sekunder blundar för prislappen på 40D och D300 (eftersom de ligger "nära" varandra).

Jämför du sedan specifikationerna så spelar de egentligen inte i riktigt samma division - eller hur?

D300 ser i istället ut som en riktigt seriös utmanare till MKIII.
Skillnaderna är ju MP, AF både antal punkter/antal korslagda och med vilka gluggar de fungerar med, kalibrering, skärm, hastighet (med BG), ISO 200-3200, sökaren (100%), UDMA, HDMI osv.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
... HDMI osv. ...
Just det, HDMI... Har alltid undrat om det är NÅGON som visar sina bilder på TV direkt från kameror i D100/200/300 klassen? Varför kan de inte skrota TV uttaget helt om det skulle ge ett lättare och billigare hus?

Jag personligen har aldrig öppnat luckan med TV-ut på min D70 och sladdarna till TV ligger ouppackade i kartongen sedan drygt tre år tillbaka.
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Om du för några sekunder blundar för prislappen på 40D och D300 (eftersom de ligger "nära" varandra).

Jämför du sedan specifikationerna så spelar de egentligen inte i riktigt samma division - eller hur?

D300 ser i istället ut som en riktigt seriös utmanare till MKIII.
Skillnaderna är ju MP, AF både antal punkter/antal korslagda och med vilka gluggar de fungerar med, kalibrering, skärm, hastighet (med BG), ISO 200-3200, sökaren (100%), UDMA, HDMI osv.

Hälsningar

Adam

Adam! Du har nog inte läst alla mina inlägg på denna tråd. Jag ska förtydliga det en sista gång.

Min åsikt om D300 är inte bara att den har specar som matchar 1DMkIII utan även D2Xs, när greppet är monterat under kameran.

Jag föredrar INTE 40D framför D300, alltså. Vad jag menat och åsyftat samt kritiserat är att Canon fått fram en kamera som i konsumenternas ögon i stort sett har liknande "uppgraderingar".
(liveview, högre sekvens än sin föregångare, större display, högre upplösning, lite bättre sökare samt en viss vädertätning). Och allt detta har ju D300 också jämfört med sin föregångare plus ett antal ytterligare fördelar som effektivare vädertätning, AF-justering och rena proffsprestanda.

Men jag är kritisk till att Nikon tar sådan tid på sig, medan Canon redan har sin kamera ute på marknaden.

Så försök inte frälsa en redan frälst (som dock är lite pessimistisk vad gäller utlovad leveranstid och buggar)

Mvh/Lennart
 
Ytterligare så vet man idag att brusnivåerna på 40D är mycket bra, nästan i klass med de på 5D och Mark III. Jag tvivlar inte på att bruset i D300 kommer vara lågt, men kommer de vara bättre än de på 40D. I slutänden tycks många fotografer kunna leva utan rätt mycket så länge bilderna blir rena. Om D300 verkligen skall kunna mosa 40D så krävs att bruset är lika lågt eller lägre än det i 40D. Förhållandet 30D och D200 var rätt lika, dvs att D200 nog ansågs vara vassare på många punkter. Men tittade man på det slutliga bildresultatet så gick det inte att komma ifrån, att 30D gav lägre brus och renare bilder. För många är ex 6,5 bilder/sekund och lågt brus värt mer än, 9 bilder/sekund och nästan lika lågt brus.
 
paul innergård skrev:
Om D300 verkligen skall kunna mosa 40D så krävs att bruset är lika lågt eller lägre än det i 40D.

Som du själv vet så är det ju mer än bara slutgiltig bildkvalitet som spelar in vid kameraval. 40D kommer säkert krossa D300 vad gäller brusnivåer och förmåga att teckna detaljer i skuggpartier, det skulle inte övveraska mig MEN det får mig inte att vilja ha 40D, det finns så många andra parametrar som spelar in vid val av kamera. Därför skulle jag vilja säga att D300 lätt kommer att mosa 40D i vissa avseenden och 40D kommer att mosa D300 i vissa avseenden. Det slutgiltiga bilden handlar inte bara om brusnivåer.

Vi kan ändå gissa att D300 kommer att vara bättre än D200 som så många lovprisar framför andra alternativa kameror varför det är rimligt att antaga att D300 kommer att vara en ruskigt fin kamera med ett proffshus som är stöt- och vädertåligt samt med andra egenskaper som bara finns hos PRO-hus. Jag ser fram emot att få min, förhoppningsvis i november, oavsett den har bättre brus än 40D eller inte :)
 
johan.morck skrev:
Som du själv vet så är det ju mer än bara slutgiltig bildkvalitet som spelar in vid kameraval. 40D kommer säkert krossa D300 vad gäller brusnivåer och förmåga att teckna detaljer i skuggpartier, det skulle inte övveraska mig MEN det får mig inte att vilja ha 40D, det finns så många andra parametrar som spelar in vid val av kamera. Därför skulle jag vilja säga att D300 lätt kommer att mosa 40D i vissa avseenden och 40D kommer att mosa D300 i vissa avseenden. Det slutgiltiga bilden handlar inte bara om brusnivåer.

Vi kan ändå gissa att D300 kommer att vara bättre än D200 som så många lovprisar framför andra alternativa kameror varför det är rimligt att antaga att D300 kommer att vara en ruskigt fin kamera med ett proffshus som är stöt- och vädertåligt samt med andra egenskaper som bara finns hos PRO-hus. Jag ser fram emot att få min, förhoppningsvis i november, oavsett den har bättre brus än 40D eller inte :)
Jag tror i ärlighetens namn att D300 kommer ha minst lika bra brusnivåer som 40D,men det återstår för Nikon att bevisa. Sen tycker jag nog att i övrigt så matchar inte 40D specarna i 300D. När man tittar på andra bildparametrar som färg och kontrast upplever jag att det ofta handlar om tycke o smak, samt till viss del är en vanefråga. Men just brus i olika former har jag svårt att vänja mig vid. Ibland är det mindre störande men som regel är det jobbigt med brusiga bilder. Men visst håller jag med om att det finns andra egenskaper hos ett kamerahus som väger in än just brusnivåerna, tror dock att det för många ändå är en rätt avgörande faktor.
 
timofej skrev:
Just det, HDMI... Har alltid undrat om det är NÅGON som visar sina bilder på TV direkt från kameror i D100/200/300 klassen? Varför kan de inte skrota TV uttaget helt om det skulle ge ett lättare och billigare hus?

Jag personligen har aldrig öppnat luckan med TV-ut på min D70 och sladdarna till TV ligger ouppackade i kartongen sedan drygt tre år tillbaka.

Är man hos släkten och de har bara en TV (eller kanon) så funkar TV-uttaget bra vid bildvisning. De kanske t.o.m. har HDMI!
 
Re: Back on track

Photocon skrev:
Jag vet att någon varit o klämt på den och D3 i ngn affär som fått demoex. Vad som inte framgick var om det var fullt fungerande kameror som kunde ta bilder eller dummies till viss del.

Det är fullt fungerande för-produktionsexemplar. Jag ska klämma på den i Malmö, den 25:e
 
timofej skrev:
Just det, HDMI... Har alltid undrat om det är NÅGON som visar sina bilder på TV direkt från kameror i D100/200/300 klassen? Varför kan de inte skrota TV uttaget helt om det skulle ge ett lättare och billigare hus?

Jag personligen har aldrig öppnat luckan med TV-ut på min D70 och sladdarna till TV ligger ouppackade i kartongen sedan drygt tre år tillbaka.

Men det finns många många studiofotografer som kör ut signalen till TV. Så gränssnittet är inte helt taget ur luften. Bara för att du inte använder det, betyder inte att det är onödigt ;)

Tänk dig Live View, på en 32" LCD-skärm via HDMI i 1080.
 
elefzeta skrev:
Är man hos släkten och de har bara en TV (eller kanon) så funkar TV-uttaget bra vid bildvisning. De kanske t.o.m. har HDMI!
Jo teoretiskt förstår jag att det är möjligt. Min fråga var om det är någon som verkligen gör det.

Jeppe skrev:
Men det finns många många studiofotografer som kör ut signalen till TV. Så gränssnittet är inte helt taget ur luften. Bara för att du inte använder det, betyder inte att det är onödigt ;)

Tänk dig Live View, på en 32" LCD-skärm via HDMI i 1080.
Jo, jag baserar inte omdömet bara på egna erfarenheter. Jag hade bara svårt att föreställa mig att någon verkligen använde TV-ut.

Du nämner exempelvis studiofotografer. De få jag känner använder en datorskärm för ändamålet. TV bild (fram till nyligen) har varit för lågupplös. 1080 är naturligtvis bättre än 640x480 som många TV har haft fram till nyligen men fortfarande sämre än 1600x1200. Dessutom tvivlar jag på att TV apparaterna återger färger på ett lika bra sätt som datorskärmar för att användas av pro.

Känner du någon som använder TV för bildvisning direkt från kameran? Det är ju den fråga jag ställde från början, bara för att veta om någon använder funktionen eller inte. Och innan den är besvarad har jag inte avgjort om gränssnittet är värdelöst eller ej. :)
 
timofej skrev:


Du nämner exempelvis studiofotografer. De få jag känner använder en datorskärm för ändamålet. TV bild (fram till nyligen) har varit för lågupplös. 1080 är naturligtvis bättre än 640x480 som många TV har haft fram till nyligen men fortfarande sämre än 1600x1200. Dessutom tvivlar jag på att TV apparaterna återger färger på ett lika bra sätt som datorskärmar för att användas av pro.

[/B]

FullHD har upplösningen 1920x1080 vilket är ganska bra upplösning för att se på en TV vad som är skräp och vad som är keepers...
Speciellt om man ska visa kunden direkt på plats.
 
Angående batterigreppet till D300, jag hittade en länk till en engelsk sida och där har de satt priset till 159 pund. (Omkring 2100 kr) Och då var priset sänkt, normalpriset var/är 199 pund (omkring 2700 kr) Så frågan är ju vad priset kommer att bli här i Sverige? Ungefär samma eller dyrare? (Billigast hade det väl blivit om man hade kunnat köpa kamerahus + batterigrepp i ett paket).
Här är länken:
http://www.microglobe.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=5500
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.