Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Mrgreengenes skrev:
Angående batterigreppet till D300, jag hittade en länk till en engelsk sida och där har de satt priset till 159 pund. (Omkring 2100 kr) Och då var priset sänkt, normalpriset var/är 199 pund (omkring 2700 kr) Så frågan är ju vad priset kommer att bli här i Sverige? Ungefär samma eller dyrare? (Billigast hade det väl blivit om man hade kunnat köpa kamerahus + batterigrepp i ett paket).
Här är länken:
http://www.microglobe.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=5500

Jag har sett priset 1995kr i en svensk nätbutik men nu hittar jag inte var det var...
 
Re: Äntligen

vox2000 skrev:
Äntligen kom den! En D300 + 14-24 2.8 läääär beställas så snart ungefärligt pris på objektivet har hittats. Nån som sett det? Min D70 hålls i dagsläget ihop med silvertejp och lite små fulhack, hoppas den håller tills D300 kommer till sverige, vilket lär bli en fin julklapp, antar jag?

/Andreas

finns priser här:

http://www.cyberphoto.se/
 
Dajo skrev:
FullHD har upplösningen 1920x1080 vilket är ganska bra upplösning för att se på en TV vad som är skräp och vad som är keepers...
Speciellt om man ska visa kunden direkt på plats.
Bilderna har förhållandet 3:2, dvs 1920 punkter i längsled är till ingen nyttja. Man ska titta på vertikal upplösning, dvs 1080 vs 1200 som en högupplös datorskärm har. Men egentligen allt detta är ointressant. Det intressanta är om NÅGON använder TV för visning av sina bilder direkt från kameran. Ingen har anmält sig än.
 
timofej skrev:
Det intressanta är om NÅGON använder TV för visning av sina bilder direkt från kameran. Ingen har anmält sig än.
Tror du verkligen det är så ovanligt? Har använt det flera gånger på hotellrum, middagar, fester och liknande. Vad är det konstiga med detta?
 
Phu... svårt val...

... Men nu är beställningen lagd...

D300 + Batterigrepp
14-24/f2.8
24-70/f2.8
105/2.8 VR II Micro + HB-38
R1C1 macro blixt Commander kit

Hoppas man blir nöjd...

Just de, beställde ett gäng nudlar också
 
Jo, jag har också beställt D300.
Men det är jobbigt att gå i väntans tider när det inte ens florerar bilder att sukta till, tagna med kameran..!

Hoppas den blir en höjdare.

/K
 
Jag minns när jag väntade på D200, den slog mina förväntningar... så jag gissar på att D300an gör det också.. man kan ju hoppas på att när kameran släpps att den finns i bra volym. Fabriken taktar ju 60000 kameror i månaden nu. hoppas några av dom är våra :D

keckax skrev:
Jo, jag har också beställt D300.
Men det är jobbigt att gå i väntans tider när det inte ens florerar bilder att sukta till, tagna med kameran..!

Hoppas den blir en höjdare.

/K
 
Re: Phu... svårt val...

elrohir skrev:
... Men nu är beställningen lagd...

D300 + Batterigrepp
14-24/f2.8
24-70/f2.8
105/2.8 VR II Micro + HB-38
R1C1 macro blixt Commander kit

Hoppas man blir nöjd...

Just de, beställde ett gäng nudlar också

Har du verkligen råd med nudlar...

Skämt å sido, det enda frågetecknet jag ser i din nyinvestering är möjligen 105/2.8 VR. Jag har det och varken jag eller flertalet testare, däribland Björn Rörslett, anser att det är "top of the pops" i macrohimlen. Som macroobjektiv är skärpan inte helt övertygande. Sedan tycker jag det är synd att en så begåvad fotograf som du inte tar steget fullt ut och lägger vantarna på en D3:a. Med den kameran skulle de nya FX-gluggarna komma till sin fulla rätt - inte minst vidvinkel-zoomen!
 
Re: Re: Phu... svårt val...

Det helar handlar om en ekonomisk fråga... jag tjänar inte pentar på mina bilder och får ta pengarna till min utrustning ur hushållskassan... så FX formatet får vänta, men det ligger i planeringen, men får vänta med FX. Men valet av objektiv är för att bygga en grund för FX i framtiden.
Tack för din kommentar om "begåvad".. :D
Angående 105:en så är det ett första macro objektiv mest för att testa och leka hur det funkar... innan har jag bara haft 18-70, 12-24 och ett fast 50 objektiv... så det skall bli lite andra leksaker nu :D
Får man fråga vad som är problemet med skärpan???

Teodorian skrev:
Har du verkligen råd med nudlar...

Skämt å sido, det enda frågetecknet jag ser i din nyinvestering är möjligen 105/2.8 VR. Jag har det och varken jag eller flertalet testare, däribland Björn Rörslett, anser att det är "top of the pops" i macrohimlen. Som macroobjektiv är skärpan inte helt övertygande. Sedan tycker jag det är synd att en så begåvad fotograf som du inte tar steget fullt ut och lägger vantarna på en D3:a. Med den kameran skulle de nya FX-gluggarna komma till sin fulla rätt - inte minst vidvinkel-zoomen!
 
Om du tex (bara)köper D3 o nya 24-70 klarar du dig inte på det då? Själv tar jag mest bilder med 24-70 samt en 10% med 70-200.
Har nyligen köpt 16-35 2.8 ll som jag kommer använda för vissa uppdrag men en så extrem vidvinkel använder ialla fall inte jag väldigt ofta Ps jag kör med 1dsm2 samt 5D (canon)
Det intressanta med D3 är att brusnivån verkar väldigt låg o jag tror stenhårt på Jesper eftersom han tagit ut printar på 6400 iso som ser väldigt bra ut.
så den totala summan blir väl rätt lika om du köper D3 o 24-70 istället för D300 med 3 objektiv.
 
snap skrev:
Om du tex (bara)köper D3 o nya 24-70 klarar du dig inte på det då? Själv tar jag mest bilder med 24-70 samt en 10% med 70-200.
Har nyligen köpt 16-35 2.8 ll som jag kommer använda för vissa uppdrag men en så extrem vidvinkel använder ialla fall inte jag väldigt ofta Ps jag kör med 1dsm2 samt 5D (canon)
Det intressanta med D3 är att brusnivån verkar väldigt låg o jag tror stenhårt på Jesper eftersom han tagit ut printar på 6400 iso som ser väldigt bra ut.
så den totala summan blir väl rätt lika om du köper D3 o 24-70 istället för D300 med 3 objektiv.
Man kan ju egentligen aldrig välja eller avgöra vad som blir rätt för en annan användare. För egen del skulle jag nog ändå gå på en D3 med 24-70 om pengarna fanns, istället för en D300 med ytterligare två gluggar. Med lite snabb huvudräkning verkar det dock som om det tyvärr blir en rätt stor differens i alla fall med D3-paketet. Huset verkar vara så grymt att jag nästan skulle kunna köpa det ihop med en 50 1,8 och vänta med dyrare gluggar tills jag hade råd.
 
Jag vill bara tillägga att 105 2,8 af-s vr är en riktigt bra glugg. Visserligen upplever jag min Canon 100 mm som lite bättre i just macroläget. Men som porträttglugg är de lika bra. Jag tror dock inte att du kommer bli missnöjd med en 105:a.
 
Angående TV-uttag så använder jag det vid flygfoto för att länka ned en preview till en skärm på marken.

Jag hoppas liveview skickar signal till TV-uttaget också, någon som vet?
 
hsb skrev:
Angående TV-uttag så använder jag det vid flygfoto för att länka ned en preview till en skärm på marken.

Jag hoppas liveview skickar signal till TV-uttaget också, någon som vet?
Allting skickas till tv:n enligt dpreview.
 
elrohir skrev:
Jag minns när jag väntade på D200, den slog mina förväntningar... så jag gissar på att D300an gör det också..


Men att förvänta sig att något ska slå ens förväntningar. I mina öron låter det som något omöjligt...

Hur överträffar man att ens förväntningar överträffas? :)
 
lös LCD?

Kanske redan avhandlats någon stans i tråden, men nog borde det kunna dyka upp (om det inte redan finns?) någon slags mindre, fältmässig LCD som man kan använda som 'fjärr-lcd' till en D300, nu när vi äntligen börja få Liveview? Jag tycker det är synd att man inte går steget fullt ut, och fixar en utvinklings- och vridbar LCD (som på Panasonics nya D-slr, och många kompaktkameror), det är ju smaskens till macro!
Men med en lös lcd (helst skulle jag förstås vilja ha en med trådlös överföring!) så kunde man ju inte bara fota macro bekvämt - tänk dig att ha lcd'n monterad på ett vridbart fäste på ett stativben! - utan också rigga en massa spännande djurfoto lite på avstånd! Vore hur kul som helst ju!

/Per
 
mimasan skrev:
Men att förvänta sig att något ska slå ens förväntningar. I mina öron låter det som något omöjligt...

Hur överträffar man att ens förväntningar överträffas? :)

En börsanalytiker i .com bubblan skrev "Nokia överträffade förväntningarna som förväntat"
 
Re: lös LCD?

Per skrev:
Kanske redan avhandlats någon stans i tråden, men nog borde det kunna dyka upp (om det inte redan finns?) någon slags mindre, fältmässig LCD som man kan använda som 'fjärr-lcd' till en D300, nu när vi äntligen börja få Liveview? Jag tycker det är synd att man inte går steget fullt ut, och fixar en utvinklings- och vridbar LCD (som på Panasonics nya D-slr, och många kompaktkameror), det är ju smaskens till macro!
Men med en lös lcd (helst skulle jag förstås vilja ha en med trådlös överföring!) så kunde man ju inte bara fota macro bekvämt - tänk dig att ha lcd'n monterad på ett vridbart fäste på ett stativben! - utan också rigga en massa spännande djurfoto lite på avstånd! Vore hur kul som helst ju!
Om Nikon publicerar gränssnittet så kommer någon snabbt att skriva ett program för PocketPC (Windows Mobile). En PocketPC med WiFi är nästan idealisk för ändamålet.

Jag tror dock att det är rätt liten chans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.