Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
vox2000 skrev:


Ge mig leveransdatum NU!

Sitter vi och målar fan på väggen innan han ens har hunnit hit?

Vad är bekymret? Nikon har sagt november och än har inget eller ingen motsagt det. Om det är som Jörgen Efverman säger angående produktionstakten så verkar ju datumet stämma..

Hej folks. var lite positiva istället för så fbannat negativa :)
 
Photocon skrev:
Magnus Garpedal och Paul Innergård! Intressanta aspekter från er båda.

Jag ger Magnus rätt (utifrån min synpunkt) vad gäller volym, men Paul verkar tänka mer i liknande banor som jag. Dock är jag inte så bytesbenägen längre vad gäller kamerahus. Men optik jagar jag.

Förvisso är slaget om instegsmodellerna viktigast bara om EN förutsättning uppfylls: Att volymköparna fortsätter och bygger upp ett större system med mer optiker och tillbehör. I annat fall är det inte speciellt lönande. Och den stora mängden (som inte är representerad på FS precis) nöjer sig, enl min återförsäljare med kitoptiken och en ljussvag billig telezoom).

Så min slutsats är att det finns nog ingen riktigt bra fundamental sanning här. Men jag är övertygad om att det för Canon och Nikon är livsviktigt att "fånga" de mer intresserade och initierade fotografer (Amatör eller yrkes) som bygger upp sina system och då och då uppgraderar sina kamerahus.

Instegsmodellernas ägare kanske utvecklas till sådana till viss del. Min återförsäljare anger en siffra på mellan 10-15%.

Och isåfall tror jag Paul ligger närmare sanningen hur fabrikanterna Nikon o Canon resonerar.

Lennart

Självklart så finns det ingen absolut sanning i mitt påstående. Jag spekulerar bara. Jag har läst någonstans att det går 200st D40 på varje D200. 25 st D200 för varje 5D. Liksom det säljs fler D2 än 1D numera eller såldes kanske är ett bättre ord. Var Nikon tjänar sina kulor är en rätt enkel matematik.

Jag är oxå en bytesbenägen person som dessutom råkar vara teknikintresserad och pryltokig men jag försöker hålla det hela i schack genom att inte köpa fler onödiga prylar. Och en D300 är ju inte alls onödig eller hur? Speciellt när man redan sitter på en D2X, D100 och en massa 2,8 zoomar och några 1,4 gluggar !;-D Däremot anser jag fortfarande att de som kan tänkas slänga all sin historia i sjön och byta märke är försvinnande få även om de givetvis finns såsom Paul. Och detta av rent ekonomiska själ. Även jag har tänkt i banorna att byta märke tidigare när det enda Nikon hade var D100:an och Canon sprutade ut trevliga modeller i den övre skalan men det föll på den ekonomiska biten. Det var helt enkelt alltför dyrt för att väga upp de få fördelar bytet skulle föra med sig.

Med all respekt Paul men jag anser utifrån MITT perspektiv att ditt byte var korkat rent ekonomiskt. Jag vet att du framfört dina motiv i andra trådar och jag respekterar som sagt dessa men om jag nu får lägga ditt motiv åt sidan att vissa gluggar saknas i Nikons sortiment för att enbart se på husen så verkar det faktiskt som om Nikon har tagit ledningen just nu. Äsch! Vad jag försöker säga är att de stora turas om att leda rejset. Just nu lockar en D3 mig bra mycket mer än en 1DmkIII. 1DSmkIII lockar mig inte alls. Jag har ingen som helst användning för dess upplösning. Liksom en D300 lockar mer än 40D. Det enda som jag saknar i Nikons sortiment är en 5D men den kanske kommer.....Men om jag satt med en Canonutrustning så skulle jag garanterat vara nöjd med en mk3:a, 5D eller en 40D. Finfina hus

Utifrån mitt perspektiv och mina behov så har vi redan passerat den gräns där husen är begränsingen. Det är jag som fotograf som är den stora belastningen. Min D2:a ger mig i 99,9% av fallen tillräckligt bra bilder för att överstiga mina och mina kunders krav på bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Självklart så finns det ingen absolut sanning i mitt påstående. Jag spekulerar bara. Jag har läst någonstans att det går 200st D40 på varje D200. 25 st D200 för varje 5D. Liksom det säljs fler D2 än 1D numera eller såldes kanske är ett bättre ord. Var Nikon tjänar sina kulor är en rätt enkel matematik.

Jag är oxå en bytesbenägen person som dessutom råkar vara teknikintresserad och pryltokig men jag försöker hålla det hela i schack genom att inte köpa fler onödiga prylar. Och en D300 är ju inte alls onödig eller hur? Speciellt när man redan sitter på en D2X, D100 och en massa 2,8 zoomar och några 1,4 gluggar !;-D Däremot anser jag fortfarande att de som kan tänkas slänga all sin historia i sjön och byta märke är försvinnande få även om de givetvis finns såsom Paul. Och detta av rent ekonomiska själ. Även jag har tänkt i banorna att byta märke tidigare när det enda Nikon hade var D100:an och Canon sprutade ut trevliga modeller i den övre skalan men det föll på den ekonomiska biten. Det var helt enkelt alltför dyrt för att väga upp de få fördelar bytet skulle föra med sig.

Med all respekt Paul men jag anser utifrån MITT perspektiv att ditt byte var korkat rent ekonomiskt. Jag vet att du framfört dina motiv i andra trådar och jag respekterar som sagt dessa men om jag nu får lägga ditt motiv åt sidan att vissa gluggar saknas i Nikons sortiment för att enbart se på husen så verkar det faktiskt som om Nikon har tagit ledningen just nu. Äsch! Vad jag försöker säga är att de stora turas om att leda rejset. Just nu lockar en D3 mig bra mycket mer än en 1DmkIII. 1DSmkIII lockar mig inte alls. Jag har ingen som helst användning för dess upplösning. Liksom en D300 lockar mer än 40D. Det enda som jag saknar i Nikons sortiment är en 5D men den kanske kommer.....Men om jag satt med en Canonutrustning så skulle jag garanterat vara nöjd med en mk3:a, 5D eller en 40D. Finfina hus

Utifrån mitt perspektiv och mina behov så har vi redan passerat den gräns där husen är begränsingen. Det är jag som fotograf som är den stora belastningen. Min D2:a ger mig i 99,9% av fallen tillräckligt bra bilder för att överstiga mina och mina kunders krav på bildkvalitet.


Om vi bortser från D40,D40x o 400D-husen som ligger i prissegmentet 6 eller 7 lakan med kitoptik (där man förresten borde få en tusenlapp för sveda och värk om man till äventyrs råkar använda Canons extremt dåliga kitoptik 17-55/3.5-5.6. Alla andra märken har bättre kitoptiker) så är de ju fantastiskt användbara för sitt pris. Men efter vad jag hört är det ingen hög avans på dem). Så vi kan väl vara lite oense där:):).

I övrigt så gick jag från Nikon till Canon 2003.
Hade använt Nikon i 20 år då, efter några utflykter till Leica och Contax. Nikon var de enda som höll måttet då i rent fältmässiga förhållanden för de pressjobb jag hade då. Hade väl lika gärna kunnat bli Canon då. Hade faktiskt en F1n en tid. Men fokuseringen gick åt andra hållet och AF fanns inte. Så jag fortsatte med Nikon.

Självklart skaffade jag Nikon D1 1999 och senare kompletterade jag med en D100. Når man såg färgerna Canons 1D och 10D presterade direkt jämfört med Nikons gröngulskuggiga alster var det inte svårt att byta. Lyckades sälja allt för ett bra pris då. Nu har ju Nikon skärpt till sig ofantligt.

jag håller med dig i allt övrigt. Äger själv en 1DsMkII och har fortfarande inte bland Canons sortiment hittat en optik som drar full nytta av sensorn på 16,7 mp. 1DsMkIII är därför helt ointressant, både ekonomiskt och i övrigt. Det är ju helvrickat egentligen. Förr försökte man tillverka film som motsvarande optikernas höga upplösning. Nu måste man vara oljemiljonär för att få optiker som kan matcha kamerorna som ligger över 10mp. Förresten är höjningen av pixelantalet i 1DsMkIII jämfört med föregångaren väldigt försumbart. Motsvarar knappt avståndet mellan 8,2 och 10 mp.

Tror inte alls Nikon är fel ute med att lägga 12mp i sin D3 p g a det. Men många inne på D3-tråden blir ju skitnödiga för att den "bara" har 12mp. D300 vidhåller jag fortfarande vara en potentiell Canondräpare i det prisegmentet OM den inte följer D200:s exempel, dvs att bli kraftigt försenad.

Så jag skulle gärna äga en D300, men det känns inte ekonomiskt försvarbart riktigt. Även om jag har en del Nikonoptiker kvar. Men man vet aldrig. Man kan ju ha tur pch vinna lite pengar.

Jag har skrivit i någon tråd tidigare att det borde finnas någon omhändertagande instans för oss prylgalningar, Typ AA som alkoholisterna har.
Men skriver man AA här betyder det anti-alisingfilter.

Scenario: Man har fått reda på att det släppts en ny modell med en massa kul specar på. Kallsvett och abstinens kombinerad med "villha" och ångest över att kameran man köpte för 3 månader sedan inte är tillräcklig. Famlar efter telefonen och ringer sin kontaktperson på APS (Anonyma Prylfanatikers Skyddsnät) och får det lugnande beskedet: "Det finns inga otillräckliga kameror längre på marknaden, det är du som begränsar din kameras möjligheter och ge fan i att plåta tegelväggar för att testa kantskärpa".
Och så somnar man sött och förnöjd (förhoppningsvis). Okej lite OT, kanske. Men det är en viktig aspekt som du nämner att det är vi själva som är våra kamerors största begränsningar.

Ha det bra/Lennart
 
Photocon skrev:


Jag har skrivit i någon tråd tidigare att det borde finnas någon omhändertagande instans för oss prylgalningar, Typ AA som alkoholisterna har.
Men skriver man AA här betyder det anti-alisingfilter.

Scenario: Man har fått reda på att det släppts en ny modell med en massa kul specar på. Kallsvett och abstinens kombinerad med "villha" och ångest över att kameran man köpte för 3 månader sedan inte är tillräcklig. Famlar efter telefonen och ringer sin kontaktperson på APS (Anonyma Prylfanatikers Skyddsnät) och får det lugnande beskedet: "Det finns inga otillräckliga kameror längre på marknaden, det är du som begränsar din kameras möjligheter och ge fan i att plåta tegelväggar för att testa kantskärpa".
Och så somnar man sött och förnöjd (förhoppningsvis). Okej lite OT, kanske. Men det är en viktig aspekt som du nämner att det är vi själva som är våra kamerors största begränsningar.

Ha det bra/Lennart

Det här var kul men framför allt tänkvärt. Det ligger mycket i det. Vi diskuterar ju egentligen ett lyxproblem typ: skall jag ta söt eller torr champange till den ryska kaviaren. När man läser vissa av inläggen och trådarna här på FS, även mina egna, med lite mer nyktra och objektiva ögon så blir man ju mörkrädd
 
Mankan G skrev:
Sitter vi och målar fan på väggen innan han ens har hunnit hit?

Vad är bekymret? Nikon har sagt november och än har inget eller ingen motsagt det. Om det är som Jörgen Efverman säger angående produktionstakten så verkar ju datumet stämma..

Hej folks. var lite positiva istället för så fbannat negativa :)

Jag har inget bekymmer alls förutom att min D70 håller på att ramlar i bitar, och om den gör det vill jag gärna veta hur länge jag får vänta på min nya kamera! ;)

Skämt åsido, November är november, I know. Jag fick bara ett extremt NAS -anfall(Nikon Acquisition Syndrome) i går efter att ha varit och tittat på D300an. Jag är jättepositiv och glad att Nikon kommer med nya kameror efter så lång tid på sträckbänken, våren var en lång pina. ;)

Jag och en fotokompis som beställt en D3 ska ha mini-julafton med paketöppning och tindrande ögon när våra kameror kommer! :D
 
Mankan G skrev:
Vi diskuterar ju egentligen ett lyxproblem typ: skall jag ta söt eller torr champange till den ryska kaviaren. När man läser vissa av inläggen och trådarna här på FS, även mina egna, med lite mer nyktra och objektiva ögon så blir man ju mörkrädd
Äh, låt inte Luther och Jante ta över! Det är kul med tekniska prylar.

F.ö. så är det väl inte sämre/värre/dummare att lägga några tiotusental kronor på kamerautrustning än på den där bilen som är större och dyrare än vad man egentligen behöver?
 
PMD skrev:
Äh, låt inte Luther och Jante ta över! Det är kul med tekniska prylar.

F.ö. så är det väl inte sämre/värre/dummare att lägga några tiotusental kronor på kamerautrustning än på den där bilen som är större och dyrare än vad man egentligen behöver?

Brukar med jämna mellanrum sparka såväl Jante och Luther i arslet. Tyvärr föreligger det ingen automatik i det handlingssättet som gör min plånbok tjockare. Annars hade jag varit fruktansvärt rik vid det här laget.

Och jag har tidigare påpekat att om folk bara är klara över sina motiv över varför de köper kameror/bilar/lyxhoror/12345"-flatscreenteve som är större och dyrare än de egentligen behöver så är det lugnt för mig. Bara de blir lyckligare av det så. Dessvärre har jag stött på folk som tvärtom blir olyckligare av det.

Men skit samma: Du är klar över dina motiv och blir lyckligare av att göra inköpet. Då är du att gratulera.

Men jag kommer ff, om så alla på hela FS, säger att jag har fel, att hävda mina teser. Däremot kommer jag inte spika upp dem på kyrkporten som Martin Luther. Och Jante har aldrig bekymrat mig.
Däremot kanske vi närmar oss mågot som beskrivs utförligt av en person vars namn rimmar på Jante.
Byt bara första konsonanten!

Lev Väl/Lennart
 
Luther är nog missförstådd vad jag hört, han var ingen sparsmakad typ. Det kanske inte finns nån att skylla på eg.? Än en själv.

Testade Canon 40ds liveview, var rätt läckert, drog rätt mycket ström dock. Förklarade stolt att d300 var bättre (2 lägena) men läste nyss på dpreview om en som testat att det inte fungerar speciellt bra än och att iso800 bilder såg inte så bra ut som man trott. Är väl en bit kvar till en buggfri kamera. Hoppas nu bara att nikon lever upp till förväntningarna.

vet ni vilken fjärrkontroll som passar till d300? såg en för 1000:- och nån billigare för nån hundring men inte säker på att den var komplett.
 
idiom skrev:
Luther är nog missförstådd vad jag hört, han var ingen sparsmakad typ. Det kanske inte finns nån att skylla på eg.? Än en själv.

Testade Canon 40ds liveview, var rätt läckert, drog rätt mycket ström dock. Förklarade stolt att d300 var bättre (2 lägena) men läste nyss på dpreview om en som testat att det inte fungerar speciellt bra än och att iso800 bilder såg inte så bra ut som man trott. Är väl en bit kvar till en buggfri kamera. Hoppas nu bara att nikon lever upp till förväntningarna.

vet ni vilken fjärrkontroll som passar till d300? såg en för 1000:- och nån billigare för nån hundring men inte säker på att den var komplett.

Är mycket medveten om att Luther har fått klä skott för många saker han inte var. Och han var definitivt inte spartansk, utan snarare en livsnjutare som tyckte om god mat/dryck och kvinnor. Men i jag åsyftade den gängse tolkningen.

Självklart ska man skylla på sig själv om bilderna inte blir bra, såvida man inte med säkerhet vet att kameran är defekt. Det är också en av mina grundteser.

Ang 40D vars kombattant D300 är: Det är intressant att höra om den. Förväntar mig dock mer av D300 vars specar och pris ligger högre.
40D tror jag inte kommer att lida av några direkta buggar. Allting på den är ju i rakt nedstigande led i följden D30/D60/10D/20D/30D. Alltså många beprövade grundkonstruktioner som lever kvar i 40D som väl mest kännetecknas av ordentligare tätning, 1,8 mp mer, liveview på en större lcd, högre sekvens, AF-justering, ny bildprocessor och lite bättre sökare med lite säkrare korsformiga AF-pubkter. Läste en test att den nästan låg i klass med 1D-seriens AF, men inte riktigt.

Så vi får verkligen hålla tummarna för att D300 håller sina specar.

Lennart
 
Nej jag menar istf att skylla på Luther som den onde Fadren eller skuldmoralisten eller något så kanske det inte finns någon att skylla på eg utan att det är ens eget ansvar. typ exitstentialism kanske.... ja ja jag bara spånar sorry
 
idiom skrev:
Nej jag menar istf att skylla på Luther som den onde Fadren eller skuldmoralisten eller något så kanske det inte finns någon att skylla på eg utan att det är ens eget ansvar. typ exitstentialism kanske.... ja ja jag bara spånar sorry

Jamen, hur kul vore forumens trådar utan spånande? Det verkligt paradoxala är ju att vi alla sitter här i ett bildligt ekorrhjul och diskuterar prylar(=verktyg) vi fotograferar med och på något vis söker bekräftelse i det egna valet och försöker sprida evangelier om hur verktygen ska vara beskaffade eller hur en bra bild ska vara. Och för att skapa en bild behövs inga regler. Vi är fria att skapa våra egna bilder efter eget tycke (ansvar/känsla or whatsoever). Det är kul att sprida lite OT ibland!

Lennart
 
Skall försöka få till en lite filosofisk vinkling. Jag tror att kamerafantaster inte jämförs lika rättvist som ex motor eller båtfantaster. Det finns en hel del andra pengaslukande intressen som borde framstå som totalt meningslösa för den stora massan. Just foto och kamera ligger lite i gränslandet mellan prylbögeri och upphöjd okränkbar kreativitet och konst. Få människor kräver förklaringar från den bil eller MC-intresserade i stil med, tror du att du blir en bättre förare pga ditt nya inköp. Den HIFI-intresserade bränner nog minst lika mycket eller mer än många kamerafantaster, men de behöver sällan försvara sin musikalitet. Men just de som lägger pengar på kameror och objektiv blir ofta påhoppade för att där måste inköpen kunna försvaras av ett visst kunnande eller annan godtagbar förklaring som gör det hela begripligt. Själv blev mitt handlande ur ekonomisk synpunkt benämnt som korkat. Där håller jag inte riktigt med. Var går gränsen för vad själslig tillfredställelse får kosta, jag har inget bra svar på det. Att jag självklart förlorar pengar vid ett systembyte är inget jag är omedveten om. Men uppenbart är att det sticker i mångas ögon, för en hel del smått dömande kommentarer har det blivit. Ta killar som Mikael Risedal eller Björn Rörslett de har säkert haft betydligt mer utrustning i sin ägo än mig, och tillgång till utrustning i en mängd som jag aldrig kommer i närheten av. Är deras testande och vidarebefodran till allmänheten om sina rön ädlare än på det vis jag använder min utrustning. Svaret är nog att för många av Fotosidans medlemmar inklusive mig själv tillför de otroligt mycket. Men för mina föräldrar eller mina övriga bekanta och släktingar kan deras sätt att leva ut sitt intresse aldrig mäta sig med de bilder jag vidarebefodrar till de mina. Inte många som ifrågasätter deras inköp eller ägande av utrustning. Om nu Magnus G satt gränsen vid att inte inhandla onödiga prylar så är ju det bra för honom. Själv är det just så kallade onödiga prylar som jag älskar att köpa. Objektiv som man bara njuter av att använda, men egentligen inte tillför så mycket praktiskt eller kreativt sett, jämfört med billigare alternativ. Är det ändå inte det som en passion eller hobby handlar om, att njuta, uppskatta och älska det man håller på med. Naturligtvis inom rimliga gränser, men de gränserna sätter man som vuxen, myndig, mentalt frisk bäst själv. De som på allvar borde reagera och ha synpunkter är sällan verksamma på Fotosidan, dvs våra sambos, fruar och barn.
 
paul innergård skrev:
Skall försöka få till en lite filosofisk vinkling. Jag tror att kamerafantaster inte jämförs lika rättvist som ex motor eller båtfantaster. Det finns en hel del andra pengaslukande intressen som borde framstå som totalt meningslösa för den stora massan. Just foto och kamera ligger lite i gränslandet mellan prylbögeri och upphöjd okränkbar kreativitet och konst. Få människor kräver förklaringar från den bil eller MC-intresserade i stil med, tror du att du blir en bättre förare pga ditt nya inköp. Den HIFI-intresserade bränner nog minst lika mycket eller mer än många kamerafantaster, men de behöver sällan försvara sin musikalitet. Men just de som lägger pengar på kameror och objektiv blir ofta påhoppade för att där måste inköpen kunna försvaras av ett visst kunnande eller annan godtagbar förklaring som gör det hela begripligt...

Kan hålla med om att de som köper motorfordon sällan behöver "försvara" sina inköp - i alla fall inte bland sina manliga bekanta.

Däremot spelar det nog ingen roll om du lägger ner pengarna på hifi, fiske, jakt, foto, drakflygning eller som i mitt fall friluftsliv - du blir lika sedd som en lite udda person av de "normala" :)
 
Zebulah skrev:
Kan hålla med om att de som köper motorfordon sällan behöver "försvara" sina inköp - i alla fall inte bland sina manliga bekanta.

Däremot spelar det nog ingen roll om du lägger ner pengarna på hifi, fiske, jakt, foto, drakflygning eller som i mitt fall friluftsliv - du blir lika sedd som en lite udda person av de "normala" :)
Till viss del har du rätt men en fiskare med dyraste flugfiskeutrustningen möter mest beundran av andra flugfiskare. En HIFI-nörd behöver inte försvara sin musikalitet för en annan HIFI-nörd. Men en som köper många objektiv och byter kamera frekvent blir påfallande ofta ifrågasatt av andra fotointresserade.
 
paul innergård skrev:
Till viss del har du rätt men en fiskare med dyraste flugfiskeutrustningen möter mest beundran av andra flugfiskare. En HIFI-nörd behöver inte försvara sin musikalitet för en annan HIFI-nörd. Men en som köper många objektiv och byter kamera frekvent blir påfallande ofta ifrågasatt av andra fotointresserade.

Jomen självklart har du rätt i mångt och mycket. Alla passioner kostar. Om inte pengar så är det andra försakelser. Mina inköp av fotoprylar ifrågasätts sällan då jag behöver dem i mitt jobb.

Däremot blir jag väldigt ofta indirekt påhoppad här på FS (inte personligen utan under kategorin yrkesverksamma fotografer). Det är frapperande många som drar alla över en kam och tror att "ja, men du kan köpa momsfritt, dra av för slitage etc...vi andra stackare har inte råd att skaffa så fina kameror som du".

Jag skulle vilja hävda att 90% av oss som jobbar frekvent med foto har det risigt ställt och får slita f-n för att få det att gå runt. Därför är det oerhört viktigt för oss att ha prylar som håller. Och de är dyra i inköp. Sedan är det viktigt att de håller länge. Bortsett från de 10-15% som lever riktigt gott på sitt plåtande har vi ofta omodernare kameror än de många skickliga amatörer som har fotot som hobby.

Ett exempel: Min backupkamera, en 20D kostade 2005 15000:-. Momsen avdragen så är det 12.000:- som får dras av med 25%. Innebär att den vid årskiftet 2005/2006 skrevs ned till 9.600:-, årskiftet 2006/2007 25% av 9600=7.680 i restvärde. Nu kommande årsskifte 2007/2008 25% av 7.680:-=6.144:- i restvärde. Skulle jag sälja den efter årsskiftet utan att gå förlust på mitt resultat som är grunden för den inkomst jag ska betala sociala avgifter, vanlig inkomstskatt och moms måste jag ha 6.144;- plus 25% i moms för den. D v s 7.680:-. Det är vad man kan få en NY 30D för idag ungefär. Ännu värre är det med en kamera typ min 1DsMkII som kostade 67.000:- inkl moms. Avdragen är inte tillräckliga. Och för att avdragen ska ge någonting måste man ha intäkter som överstiger avdragen. Och det som överstiger avdragen är ssv momspliktigt, soc.avg-pliktigt och vanligt skattepliktigt.

Helt naturligt att man då ser lite mer konservativt på "revolutionerande uppdateringar" o dyl. Dessutom att aldrig veta om det ska gå ihop eller inte. Vad jag vill ha sagt: I de flesta fall finns ingen anledning till avundsjuka för att vi får dra av moms. Vi hinner aldrig skriva av dem så pass att de kan säljas till marknadsvärde p g a täta lanseringar av nya kameror. Förr lanserades en analog yrkeskamera med en intevall på mellan 8-10 år. Nu är det c:a 2 år.

Bortsett från denna passus som ändå innehåller en hel del passion, eftersom man måste blöda en hel del för sina kameror och viljan att kunna tjäna något så när på fotot.

Men jag skulle gärna byta oftare om jag kunde. Däremot har jag varit med så länge så jag vet att just kamerahusen inte längre får så revolutionerande uppdateringar. Därför kan jag se det onödiga i att byta. Och i mitt läge ekonomiskt oförsvarbara. Det kanske färgar mina inlägg för mycket.

Men att jag tycker så innebär int att jag fördömer någon som har foto som käraste hobby och vill lägg sina pengar på så bra utrustning som möjligt och även kanske köpa en hel del onödiga saker bara för glädjens skull.

Jag skulle tänka och handla likadant som du, Paul!
När man köper en kamera vill jag påstå också att man köper en känsla.

Och jag tycker det förekommer en viss (kanske oavsiktlig) nedlåtenhet här på FS. Till exempel om en nybörjare vill ha lite råd i en tråd (oavsiktligt rim) blir det i dagsläget alltid de billigaste instegskamerorna. Förmodligen i all välmening, men säkert också med tanken: Aha, nybörjare! Det blir en 400D eller en D40 och ett råd om att lägga pengarna på bra optik (vettigt iofs).

Rådet borde vara att skaffa det bästa den personen har råd med. Ser inget fel i att en som vill börja plåta med dslr köper en proffsmodell.
Om han eller hon har kassa till det och njuter av att veta att här är det ingen plast utan magnesium, rostfritt stål som står rycken för tuffa tag i den hobby jag tänkt satsa på.

Det är kanske fel att dela in kameror och optiker i segment som instegs/semiproffs/proffs.

Och jag förstår dig mer än väl, Paul. dessutom har jag ju sett att du är en begåvad och hängiven fotograf. Inte ska du behöva ursäkta dina inköp!

Men, jag har skrivit det innan, och jag skriver det igen. Den prylfanatiker som inte erkänner att han/hon är det och därmed inte tänkt igenom sina motiv för "de onödiga" inköpen är kanske ute på hal is.

Den som däremot känner sig själv och klart o tydligt inför sig själv deklarerar att "jag prioriterar mitt foto och mina prylar och köper det bästa jag kan. Till och med onödiga prylar bara för känslans skull. För det får mig att må bra". Ja, men den personen ska väl inte ifrågasättas av andra. Isynnerhet inte av andra fotografer.

Däremot kan jag förstå svårigheten att förklara inköpen för sambo/fru.

Så, vilka vi nu än är: Fotograferande prylbögar, Fotograferande "lagom-människor" eller fattiga/mindre fattiga/rika yrkesfotografer eller frilansande: Vi kan väl i alla fall respektera varandras inköp och ställningstaganden och tänka att den och den personen handlar si och så mycket och vill ha den eller den modellen för att han eller hon är passionerad och mår bra av att handla prylar. Det är ju var och en som får ta ansvar för sina slantar.

Så även om jag har lite annan utgångspunkt, Paul så skriver jag: Handla på, du gör rätt och ska inte ifrågasättas.

Ifrågasatt blir säkert det här inlägget. men det bjuder jag på. (Jodå, jag är prylbög oxå)

Lennart
 
Spännande och intressanta reflektioner!

Men mitt i alltihopa: Precis som jag inte skall behöva skämmas för att jag har fru, arbete och pengar skall jag inte behöva ha dåligt samvete för att jag väljer att lägga 140.000 kr på nya Nikonkameror och objektiv fastän ett sunt förnuft kan säga mig att det på ett sätt kan ses som moraliskt tvivelaktigt när jag skulle kunna göra så mycket mer nytta med dessa pengar om jag gav bort dem till AIDS-forskning, fadderbarn eller något annat behjärtansvärt. Trots allt anser jag mig värd mina två D3 och en D300 när de väl kommer men mitt i denna lyxkonsumtion tänker jag även på dem som har det svårt och ger pengar regelbundet till stödjande ändamål. Var och en gör vi våra val och prioriteringar. En del tänker på hälsan, andra äter och dricker ihjäl sig. Vilka passioner vi har är var och ens ensak. Frihet under ansvar gäller fortfarande. Men visst kan det vara bra att stanna upp regelbundet och fundera över vad vi gör med vår tid och våra pengar. Behöver vi en ny skjorta till när vi har 44 redan?!
 
Teodorian skrev:
Spännande och intressanta reflektioner!

Men mitt i alltihopa: Precis som jag inte skall behöva skämmas för att jag har fru, arbete och pengar skall jag inte behöva ha dåligt samvete för att jag väljer att lägga 140.000 kr på nya Nikonkameror och objektiv fastän ett sunt förnuft kan säga mig att det på ett sätt kan ses som moraliskt tvivelaktigt när jag skulle kunna göra så mycket mer nytta med dessa pengar om jag gav bort dem till AIDS-forskning, fadderbarn eller något annat behjärtansvärt. Trots allt anser jag mig värd mina två D3 och en D300 när de väl kommer men mitt i denna lyxkonsumtion tänker jag även på dem som har det svårt och ger pengar regelbundet till stödjande ändamål. Var och en gör vi våra val och prioriteringar. En del tänker på hälsan, andra äter och dricker ihjäl sig. Vilka passioner vi har är var och ens ensak. Frihet under ansvar gäller fortfarande. Men visst kan det vara bra att stanna upp regelbundet och fundera över vad vi gör med vår tid och våra pengar. Behöver vi en ny skjorta till när vi har 44 redan?!

Just det! Detta är kärnpunkten. Mår man bra av sina prioriteringar är det okej! Får man ett styng eller hugg i samvetet mår man ju logiskt sett inte bra och då är prioriteringen man gjort inte bra för en.

Det är det jag menar med att man ska vara ärlig mot sig själv i sina motiv. Så den 45:e skjortan är måhända fel, även om du mår bra i köpögonblicket. Slås man sedan av tanken att den behövde jag inte och jag borde kanske hjälpt någon med AIDS genom att avstå från de 10 senaste skjortköpen. Känner man så har man inte varit ärlig mot sig själv 10 skjortor tillbaka.

Så visst! Men jag kan och vill inte moralisera över någons skjort- eller kamerainköp om den personen prioriterar det som viktigt och verkligen har tänkt igenom sina motiv för inköpen och kommit fram till helt ärligt att det känns rätt för den individen.

Vi sitter här i vårt materiella överflöd. ÄNNU SÅ LÄNGE! Men våra tillverkningsindustrier flyr utomlands till länder där man kan producera till underpriser genom barn/slavarbete i den heliga marknadsekonomins namn.

Allting är relativt: Men om vi skulle tänka strikt moraliskt enl medmänskliga normer så är en massa kamerahus/objektiv tillverkade i Indonesien och Malaysia av underbeald arbetskraft. Frågan är då om vi exempelvis skulle hjälpa dessa underbetalda genom att vägra köpa en Thailandtillverkad D200 (för det är där den är gjord).

Jag vill inte verka cynisk, jag vill tro på den goda människan. Vi gör våra val i livet. Men den dagen vi tycker att vi gör fel val så ska vi ändra på det. Man kan ju aldrig anklaga en människa för att den, enligt sitt samvete, gör rätt val bara för att ens personliga samvete skulle gjort ett annat val. Det hela handlar om vad ens hjärta och hjärna säger. Sedan är det enligt min uppfattning det bästa att följa de vinkarna man får från hjärtat och hjärnan.

Men slutligen: Är det inte sagolikt skönt att en officiell tråd om D300 kan ta sig sådana här krokar i tråden. Fast ändå: Hur angeläget det än är tror jag inte att denna tråd är rätt forum att lösa världsproblemen. Det kommer vi att få göra på ett mer abrupt och konkret sätt i sinom tid.
Medelsvenssons tid i ett relativt rikt Sverige med folkhemstraditioner är snart förbi. Och då sitter vi på pottan.

Men du verkar ha tänkt till ordentligt. Och du verkar följa ditt hjärta och hjärna. Det renderar dig all heder, tycker jag.

Däremot bör varken du eller jag sätta oss till doms över andra som tycker annorlunda. Vad jag anser vi ska göra är att framföra våra åsikter och påverka.

Vi är människor och någonstans blir slutklämmen alltid: Alla lika- alla olika!

Nu tror jag det är bäst vi återvänder till tråden även om filosofiska diskussioner är nyttiga ibland.

Ha det bra/lennart
 
paul innergård skrev:
Skall försöka få till en lite filosofisk vinkling. Jag tror att kamerafantaster inte jämförs lika rättvist som ex motor eller båtfantaster.

Snälla Paul. Det jag skrev var absolut ingen kritik av ditt handlande. Jag såg det bara ur en rent ekonomisk synvikel och då utifrån mitt eget perspektiv. Självklart finns det massor av andra orsaker till att köpa en pryl. Nöjet, själslig tillfredställelse etc. Jag är inte ett dugg bättre själv. Inte behöver jag numera en D2X om jag skall vara helt ärlig men den känns förbannat bra för mitt ego.

Jodå jag köper fortfarande en massa "onödigt skit" just bara för att det är kul men jag försöker lova mig själv att i alla fall tänka till ytterligare en gång innan ett impulsköp sker. Min beställda D300 är en sådan. Vad skall jag egentligen ha den till? Jag har en D2X och en D100 som uppfyller 99,99% av mitt behov. Dens sista prommeemmillen eller vad nu 0,01% heter kan inte D300 heller uppfylla men det känns trots det som ett behövligt inköp just bara för att jag gillar tanken på att ha den i näven.

Sorry om du tolkade mitt inlägg som ett påhopp för det var aldrig avsikten......
 
Back on track

Då är vi väl på spåret igen efter en rad filosofiska/etiska utläggningar (där jag verkar skrivit mest spaltmillimeter, måste erkännas).

Jante/Luther har fått sin rövspark och vi har rannsakat våra inre motiv.

Nästa lilla rövspark vill jag trots allt rikta mot Nikon. Det är nu över en månad sedan D300 aviserades och jag upplever att det är ganska tyst om den.

Jag vet att någon varit o klämt på den och D3 i ngn affär som fått demoex. Vad som inte framgick var om det var fullt fungerande kameror som kunde ta bilder eller dummies till viss del.

Är det någon som känt på D300 och sedan sett en bild som just den kameran de facto har tagit?

Fortfarande nämns nov som leveransstart, men någon affär har nu ändrat det till december, andra till "leveransdatum okänt". Börjar jag känna vibbarna av D200:s långa levranstid, månne?

Lennart
 
Teodorian skrev:
Spännande och intressanta reflektioner!

Men mitt i alltihopa: Precis som jag inte skall behöva skämmas för att jag har fru, arbete och pengar skall jag inte behöva ha dåligt samvete för att jag väljer att lägga 140.000 kr på nya Nikonkameror och objektiv fastän ett sunt förnuft kan säga mig att det på ett sätt kan ses som moraliskt tvivelaktigt när jag skulle kunna göra så mycket mer nytta med dessa pengar om jag gav bort dem till AIDS-forskning, fadderbarn eller något annat behjärtansvärt. Trots allt anser jag mig värd mina två D3 och en D300 när de väl kommer men mitt i denna lyxkonsumtion tänker jag även på dem som har det svårt och ger pengar regelbundet till stödjande ändamål. Var och en gör vi våra val och prioriteringar. En del tänker på hälsan, andra äter och dricker ihjäl sig. Vilka passioner vi har är var och ens ensak. Frihet under ansvar gäller fortfarande. Men visst kan det vara bra att stanna upp regelbundet och fundera över vad vi gör med vår tid och våra pengar. Behöver vi en ny skjorta till när vi har 44 redan?!

Du har inget att skämmas över! Herregud, att folk lägger 200-300.000 på en ny volvo eller saab är för mig helt oförståeligt, varför inte lägga 30-40.000 på bilen och resten på sina intressen? Fattar inte hur folk tänker.. men jag antar att i de flesta småstäder så måste man ha senaste volvo-kombin, annars är man slödder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.