Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Back on track

Photocon skrev:

Fortfarande nämns nov som leveransstart, men någon affär har nu ändrat det till december, andra till "leveransdatum okänt". Börjar jag känna vibbarna av D200:s långa levranstid, månne?

Lennart

Jag var en av dom som "testade" kameran i butiken och jo den var en fullt fungerande kamera men med en beta firmware. De utskrivna bilder som visades upp var alla tagna med D3 och inte med D300. I stort samma sak med de som ligger på webben. Idel bilder från D3 och bara två från D300 och då tagna på iso200. Den officiella förklaringen från Nikon är att "D3 användes under VM i Osaka vilket inte D300 gjorde". Jo Tjena! Jag skulle vilja se den gren i friidrott som de snygga modellerna var med i eller musikanten för den delen.....

D300:an som jag testade uppförde sig helt normalt med bilder som dök upp på LCD'n etc men vi fick som sagt inte se slutresultatet i större version än den 3 tum stora LCD'n
 
Har också tänk på detta med den rätt sparsamma mängden information som kommer ut om D300 cilket fått mig att göra en del reflektioner. Bland annat att man valde att går ut väldigt tidigt med D300 com inte alls kanske kommit lika långt i produktionsstatiet som D3 var vid samma tillfälle MEN man ville ändå ta tillfället i akt att visa upp två kameror istället för bara en. Så har ju andra stora företag gjort och man ju inte vara sämre än dom. Därför tryckte man ut D300 rätt tidigt.
En annan tanke är hur pass strategiskt detta val egentligen var. D300 har ju nu helt uppenbart hamnat i skuggan av storebror. inte bara för att D3 är en mer revolutionwerande kamera utan också pga av att D300 inte varit tillräckligt färdig och man har inte riktigt få se vad den kan leverera. Jag har inte sett mycket alls, inga bilder eller så (mer en de som de flesta andra sett). Bara massa folk som känt på den och som upplever den som skön samt en del spekulationer om att den har brus som ligger 1-1,5 steg bättre än D200.

Vad gäller såpekulationer ang bildkvalitet, brus och DR så förhåller jag mig kritisk till alla spekulationer. Vad man ändå kan gissa är väl att de måste ju erbjuda någon form av framsteg bildkvalitetsmässigt, antingen genom lägre eller "bättre" brus eller större DR. Men den som lever får se.
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Du har inget att skämmas över! Herregud, att folk lägger 200-300.000 på en ny volvo eller saab är för mig helt oförståeligt, varför inte lägga 30-40.000 på bilen och resten på sina intressen? Fattar inte hur folk tänker.. men jag antar att i de flesta småstäder så måste man ha senaste volvo-kombin, annars är man slödder...

Ja valet mellan ny bil och ny kamera är mycket enkelt för mig!
 
Re: Back on track

Photocon skrev:


Jag vet att någon varit o klämt på den och D3 i ngn affär som fått demoex. Vad som inte framgick var om det var fullt fungerande kameror som kunde ta bilder eller dummies till viss del.

Är det någon som känt på D300 och sedan sett en bild som just den kameran de facto har tagit?

Fortfarande nämns nov som leveransstart, men någon affär har nu ändrat det till december, andra till "leveransdatum okänt". Börjar jag känna vibbarna av D200:s långa levranstid, månne?

Lennart

Jag var och klämde på D300an när den och D3 visades upp hos Scandinavian Photo i Stockholm. Den var riktigt nice. Känslan var inte helt olik D200, kläm och känn på den så får du en uppfattning om hur det var. Knapparna ovanpå vid avtrycket är lite olika från D200, på D300 är dom runda, på D200 avlånga. Om sanningen ska fram gillar jag de avlånga som D200 har mer, faktiskt. Men men. Det som mer skiljde var "proppen" som sitter till höger (framifrån sett) över en hög med kontakter, och skärmen är större. Visuellt kan ni jämföra själva.

Jag upplevde skärmen som stor och skarp. En rolig grej jag inte sett förut var att den ändrade färgerna på bakgrunden och texten beroende på hur mörkt eller ljust det var runt motivet, typ. Om motivet (dagsljus) var skärmen ljus, om motivet var mörkt (natt) var skärmen inverterad så man inte skulle bländas när man tittade upp från skärmen igen. Rätt så fiffigt!

Dock var det svårt att se bilder på skärmen, jag menar den var lite för liten för att ge nåt utlåtande hurvida brus och sånt var on par med vad vi hoppas det är.

Det smattrade på rätt bra med 6bps, mer än jag behöver. Lite roligt var det iaf. :)

Jag hoppas att leveranstiden "typ november" håller iaf.
 
johan.morck skrev:
Har också tänk på detta med den rätt sparsamma mängden information som kommer ut om D300 cilket fått mig att göra en del reflektioner. Bland annat att man valde att går ut väldigt tidigt med D300 com inte alls kanske kommit lika långt i produktionsstatiet som D3 var vid samma tillfälle MEN man ville ändå ta tillfället i akt att visa upp två kameror istället för bara en. Så har ju andra stora företag gjort och man ju inte vara sämre än dom. Därför tryckte man ut D300 rätt tidigt.
En annan tanke är hur pass strategiskt detta val egentligen var. D300 har ju nu helt uppenbart hamnat i skuggan av storebror. inte bara för att D3 är en mer revolutionwerande kamera utan också pga av att D300 inte varit tillräckligt färdig och man har inte riktigt få se vad den kan leverera. Jag har inte sett mycket alls, inga bilder eller så (mer en de som de flesta andra sett). Bara massa folk som känt på den och som upplever den som skön samt en del spekulationer om att den har brus som ligger 1-1,5 steg bättre än D200.

Vad gäller såpekulationer ang bildkvalitet, brus och DR så förhåller jag mig kritisk till alla spekulationer. Vad man ändå kan gissa är väl att de måste ju erbjuda någon form av framsteg bildkvalitetsmässigt, antingen genom lägre eller "bättre" brus eller större DR. Men den som lever får se.

Jag köper helt din analys av läget! Kanske strategiskt riktigt av Nikon, men ändå feltajmat med facit i hand.

De som känt på D300 verkar ju positiva i första läget, vilket vi kan läsa här på tråden.

Nu vet vi ju alla vilken liten skillnad det blir mellan 10,2 och 12,4 mp. Det mest intressanta är för mig hur D300 hanterar brus och DR jämfört med D200.

Men här kan alltså Nikon skjutit sig i foten: Dess främste konkurrent i segmentet Canon 40D är redan ute på marknaden och finns på lager där inga köer finns. Den uppges ha fått bättre brushantering o DR än föregångaren. Därtill är den c:a 4.000:- billigare på vissa inköpsställen än D300, har liveview, vädertätning. justerbar AF.

Det påverkar väl inte den som sitter på ett antal Nikongluggar, men tidigare visste jag om EN fotograf som letat efter de här specarna som 40D och D300 har gemensamt som först ville köpa D300. Han har nu beställt och fått sin 40D och är supernöjd. Det har inspirerat hans kompis som sålde sin D70 och 4 objektiv och nu har även han beställt 40D med 2 EF-gluggar till att börja med.

Nikon visste ju sen tidigare vilket gnäll det blev när D200 lanserades och de inte kunde leverera annat än i snigelfart. Trodde de hade lärt sig något. D3 är ju ingen bred säljare precis, men D300 är en kamera i ett attraktivare prissegment och med rena proffsegenskaper som av en del bedöms slå ut "gamla D2Xs". Är det månne den man vill skydda eftersom den tydligen produceras ff och finns på lager på rätt många ställen. Visserligen till sjunkande pris. Men ändå!

Det är väl inte så konstigt om folk, som kanske lite för optimistiskt sålt sin D80 eller D200 tänker: "Jag vill fotografera NU, inte om ett halvår" och sedan kanske väljer D40 eftersom optik är ganska lätt att sälja.

Nåja, de flesta lär väl vänta tålmodigt. Menar inte att låta för pessimistisk, men jag tror inte på leveranstiden.

Lennart
 
yupp, jag säljer nog inte min d80 än, inte förrän jag läst en review med samples, (fast det beslutet kom först när jag läste om den killen som jag förut berättade om)...

OT: en annan intressant grej är att själva skuldkänslan vid inköp av saker tycks inte existera på ett annat forum, där jag förmodar genomsnittsåldern är betydligt lägre än här, 18 skulle jag tippa, jag fick förklara den upplevelsen flera gånger innan nån förstod, jag undrar om det är en generationsgrej? själv är jag 49...
 
D300 vs D3

Jag var och kännde på båda kamerorna och jag tyckte att D300 hade "bättre" placering av autofocus punkterna.
Eftersom det är samma modul, så upplevs ju punkterna i D300 mer utspridda än på D3:an.

Sökaren på D3:an var ju gigantisk jämfört med D300, men D300 kändes helt OK den med.

Ljudet på D300 upplevde jag som annorlunda mot D200, något hårdare och "rappare"

Möjlighetet att få Top displayen i bakdisplayen var hel bra.

Synd att "vattenpasset" inte finns i D300, bara i D3:an.

Jag provade att fota svarta områden med iso 3200 och med -0.7 i exp, och visst blev det brus, ganska mycket brus, men det var nog mycket bättre än i D200. Kunde bara detaljgranska i displayen förvisso. D3:ans brus var överlägset denna behandling.
 
Danlo skrev:
Du har inget att skämmas över! Herregud, att folk lägger 200-300.000 på en ny volvo eller saab är för mig helt oförståeligt, varför inte lägga 30-40.000 på bilen och resten på sina intressen? Fattar inte hur folk tänker.. men jag antar att i de flesta småstäder så måste man ha senaste volvo-kombin, annars är man slödder...

30-40000:- på bil är ungefär dubbelt så mycket som våra båda bilar är värda tillsammans *S*
 
Mankan G skrev:
Snälla Paul. Det jag skrev var absolut ingen kritik av ditt handlande. Jag såg det bara ur en rent ekonomisk synvikel och då utifrån mitt eget perspektiv. Självklart finns det massor av andra orsaker till att köpa en pryl. Nöjet, själslig tillfredställelse etc. Jag är inte ett dugg bättre själv. Inte behöver jag numera en D2X om jag skall vara helt ärlig men den känns förbannat bra för mitt ego.

Jodå jag köper fortfarande en massa "onödigt skit" just bara för att det är kul men jag försöker lova mig själv att i alla fall tänka till ytterligare en gång innan ett impulsköp sker. Min beställda D300 är en sådan. Vad skall jag egentligen ha den till? Jag har en D2X och en D100 som uppfyller 99,99% av mitt behov. Dens sista prommeemmillen eller vad nu 0,01% heter kan inte D300 heller uppfylla men det känns trots det som ett behövligt inköp just bara för att jag gillar tanken på att ha den i näven.

Sorry om du tolkade mitt inlägg som ett påhopp för det var aldrig avsikten......
No hard feelings. Debatten är intressant och hur off topic som helst. Du liksom jag har rätt till våra åsikter och eftersom jag aldrig upplevt dig otrevlig så kan du fortsätta med att ogenerat lufta dina åsikter. Mitt inlägg var nog mest menat, att vara tydlig med var jag står. Ditt inlägg blev lite av min motreferens. Tycker för övrigt att du har rätt sunda åsikter i frågan och tänkte jag mer som dig, skulle jag som sagt ha en något bättre ekonomi. Men i slutänden handlar det väl om att veta vem man är. Jag tror att vi bägge vet vilka vi är och ingen av oss har något att skämmas för.
 
paul innergård skrev:
No hard feelings. Debatten är intressant och hur off topic som helst. Du liksom jag har rätt till våra åsikter och eftersom jag aldrig upplevt dig otrevlig så kan du fortsätta med att ogenerat lufta dina åsikter. Mitt inlägg var nog mest menat, att vara tydlig med var jag står. Ditt inlägg blev lite av min motreferens. Tycker för övrigt att du har rätt sunda åsikter i frågan och tänkte jag mer som dig, skulle jag som sagt ha en något bättre ekonomi. Men i slutänden handlar det väl om att veta vem man är. Jag tror att vi bägge vet vilka vi är och ingen av oss har något att skämmas för.

Skönt !

I mitt fall har nog min så kallade klarsynthet eller visdom en enkel förklaring. Skulle jag köpa fler prylar så får jag nog flytta till ett större hus. För att ta ett exempel på ett totalt onödigt köp så är det min FM3A. Sedan jag köpte den har jag nog tagit totalt 10 rullar film. Och då 9,5 av dom under en resa till Australien när jag använde den tillsammans med min då lika nyköpta D100. Det är nog en sisådär fyra fem år sedan. Om jag vore vid mina sinnes fulla bruk så borde jag sålt den för länge sedan men den ser ju så trevlig ut där i vitrinskåpet, och frun klagar inte heller på min konstsmak :)

Vet inte heller hur många gånger jag lekt med tanken på att byta ut min gamla surhäck till dator. En dual P4 3,0GHz och 2 GB minne ! Surhäck? Tjena! Den räcker och blir över till mina bilder men den börjar ju kännas gammal. Det är tur att Nikon släpper en o annan nyhet så mitt köpbehov kan stillas. Det har ju som bekant varit lite tomt på den fronten från Nikon .......
 
Photocon skrev:
Därtill är den c:a 4.000:- billigare på vissa inköpsställen än D300, har liveview, vädertätning. justerbar AF.
Jag gissar att D300:an kommer spöa 40D, åtminstone en smula, så hundraprocentigt jämförbara är de inte.
Den förra marknadsförs också som högre upp i kamerautbudshierarkin.
Liveview, vädertätning och justerbar AF är saker som jag förstått D300:n också har. Vi kan nog utgå från att D300:ns AF-system är vassare än motsvarande i 40D:n.

Dessutom är det närmast en universell sanning att små skillnader i resultat kostar inte jämförbart mer i pengar, och kvoten kvalitetsskillnader / kronor blir bara mindre desto högre upp i utrustningsklasserna man kommer.
 
Mankan G skrev:
Skönt !

I mitt fall har nog min så kallade klarsynthet eller visdom en enkel förklaring. Skulle jag köpa fler prylar så får jag nog flytta till ett större hus. För att ta ett exempel på ett totalt onödigt köp så är det min FM3A. Sedan jag köpte den har jag nog tagit totalt 10 rullar film. Och då 9,5 av dom under en resa till Australien när jag använde den tillsammans med min då lika nyköpta D100. Det är nog en sisådär fyra fem år sedan. Om jag vore vid mina sinnes fulla bruk så borde jag sålt den för länge sedan men den ser ju så trevlig ut där i vitrinskåpet, och frun klagar inte heller på min konstsmak :)

Vet inte heller hur många gånger jag lekt med tanken på att byta ut min gamla surhäck till dator. En dual P4 3,0GHz och 2 GB minne ! Surhäck? Tjena! Den räcker och blir över till mina bilder men den börjar ju kännas gammal. Det är tur att Nikon släpper en o annan nyhet så mitt köpbehov kan stillas. Det har ju som bekant varit lite tomt på den fronten från Nikon .......
Utan att egentligen ha klämt o känt på en FM3A kan jag nog ändå hävda att det kanske är det finaste manuella bygge som gjorts. Visst finns det kameror typ Nikon F3, Canon F1 som är stadigare byggda. Men en FM3A står troligen pall för rätt mycket. Hybridslutaren är ju fantastisk och en vidareutveckling av iden från Pentax och Canon. Dessutom stoltserar den med TTL blixtautomatik och det suveräna följevisarsystemet som gör exponeringskompensation överflödigt. Följevisarsystemet är nog det mest pedagogiska som uppfunnits för den som vill lära sig om ljusets olika växlingar. Om jag hade en sån kamera skulle jag använda den vid särskilda tillfällen då jag inte har någon brådska och se till att njuta av framdragningsmekanism, slutarljud och känslan av när spolarna hakar i filmrullen och man knäpper fram till ruta o på räkneverket. Grattis till en fantastisk kamera som om den kommit typ 5 år tidigare blivit en riktig Nikonklassiker. FE2 och F3 är för mig riktiga manuella godbitar, men FM3A slår egentligen bägge kamerorna på fingrarna.
 
Danlo skrev:
Du har inget att skämmas över! Herregud, att folk lägger 200-300.000 på en ny volvo eller saab är för mig helt oförståeligt, varför inte lägga 30-40.000 på bilen och resten på sina intressen? Fattar inte hur folk tänker.. men jag antar att i de flesta småstäder så måste man ha senaste volvo-kombin, annars är man slödder...

Bra sagt!

/K
 
paul innergård skrev:
Utan att egentligen ha klämt o känt på en FM3A kan jag nog ändå hävda att det kanske är det finaste manuella bygge som gjorts. Visst finns det kameror typ Nikon F3, Canon F1 som är stadigare byggda. Men en FM3A står troligen pall för rätt mycket. Hybridslutaren är ju fantastisk och en vidareutveckling av iden från Pentax och Canon. Dessutom stoltserar den med TTL blixtautomatik och det suveräna följevisarsystemet som gör exponeringskompensation överflödigt. Följevisarsystemet är nog det mest pedagogiska som uppfunnits för den som vill lära sig om ljusets olika växlingar. Om jag hade en sån kamera skulle jag använda den vid särskilda tillfällen då jag inte har någon brådska och se till att njuta av framdragningsmekanism, slutarljud och känslan av när spolarna hakar i filmrullen och man knäpper fram till ruta o på räkneverket. Grattis till en fantastisk kamera som om den kommit typ 5 år tidigare blivit en riktig Nikonklassiker. FE2 och F3 är för mig riktiga manuella godbitar, men FM3A slår egentligen bägge kamerorna på fingrarna.

F2 AS, för böveln!

/K
 
keckax skrev:
F2 AS, för böveln!

/K
Glömde den godingen. Ägde en sådan i början av 90-talet. Den har en rätt sjysst automatik för längre exponeringar som man förvånas över att teknikerna kunde skapa på den tiden. En outslitlig modell som med sina lysdioder kändes pålitligare än de tidigare kolbanemodellerna. Men jag står trots allt fast vid FM3A som ändå får ses som en genomtänkt brygga mellan gammalt och nytt, där det manuella och mekaniska i kombination med elektronisk precision bildar det näst intill perfekta huset för kugghjulsromantikerna.

Mvh. Paul för böveln
 
Jag besökte Yfo och klämde lite på D300:an igår. Den imponerade på alla punkter förutom att AFen betedde sig väldigt segt och underligt. Det satt ett Nikkor 85mm/1.4 på huset och det tog en bra stund att fokusera, ibland med AF-hjälpljus och ibland utan. Varför gjorde det det?

Man såg ju en del brus vid full inzoomning på displayen vid ISO3200, men det är helt omöjligt för mig att jämföra med någon annan kamera jag använt utan att se bilden i ett bildbehandlingsprogram på datorn. Visar D300:ans display en 100% inzoomning av bilden när man zoomat in maximalt föresten?

Det vore kul att få känna lite på batterigreppet också men det finns tydligen bara ett provexemplar i Sverige? Antar att det är samma som till F6 men utan batterifacks-insticket och att prislappen blir lika horribel? Ca 4500 för greppet och drygt 2000 för det större batteriet som behövs för att kunna knäppa 9fps?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.