** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
ektober skrev:

Lennart som skickade in objektivet tre gånger, kan det inte vara så att man begär något omöjligt?
Själv fotograferar jag mest med manuell optik så jag har inte riktigt det problemet.

Nej, jag begär inget omöjligt. Lånade ett annat objektiv av samma typ som var perfekt. Skickade in bildexempel från mitt och det lånade till verkstaden.

Kan man tillverka ett skarpt objektiv och ett annat oskarpt objektiv av samma typ och märke så begär jag inget omöjligt. Jag begär bara korrigering av ett bevisat byggfel.

mvh/Lennart

Sten-Åke Sändh skrev:
Det är verkligen inte säkert att justeringen av huset löser problemen med alla objektiv som har "skruvdrivning". Objektiven förhåller sig inte nödvändigt identiskt till huset. De varierar tyvärr sins emellan.

Enligt Nikons tekninker så skall det inte vara någon skillnad mellan olika icke AF-S objektiv (om de är funktionellt hela givetvis). Om ett fokuserar i rätt plan så skall de övriga oxå göra det. I alla fall i teorin.

Men nu har jag faktiskt upplevt detsamma. Mitt AF-D50mm f1,4 fokuserar inte i samma plan som mina övriga AF-D objektiv. Nu tror jag att det är något fel på denna glugg. Mitt ex tyck vara en riktig citron vilket jag har rapporterat tidigare här på FS

PMD skrev:
Vi har det valet. Det kallas AF-C.
Funkar inte. Jag har provat. Min D300 fokuserar lika fel i AF-C som i AF-S. I alla fall med rörliga motiv. Det säger ju sig själv: Kameran gör en beräkning av var ditt motiv är när slutaren öppnas baserat på samma värden som används vid AF-S. Om objektivet eller huset lämnar fel värden så kommer motivet inte att befinna sig på den plats osm kameran tror.....

Mankan G skrev:
Funkar inte. Jag har provat. Min D300 fokuserar lika fel i AF-C som i AF-S. I alla fall med rörliga motiv. Det säger ju sig själv: Kameran gör en beräkning av var ditt motiv är när slutaren öppnas baserat på samma värden som används vid AF-S. Om objektivet eller huset lämnar fel värden så kommer motivet inte att befinna sig på den plats osm kameran tror.....

Du gillar ju att skriva mycket och dela med dig av dina erfarenheter (vilket jag uppskattar), men har du pratat ordentligt med Nikons support? Då menar jag inte Lasses kameraservice, utan Lasse Pettersson på Nikon.

De gånger jag pratat med honom så har jag fått bra svar.

Hälsningar

Adam

Vet ni varför de flesta proffesionella fotografer fokuserar manuellt?

Jo, Autofokus är undermåligt och än så länge lägger AF fokus fel oftare än den lägger den rätt, även på min D3.

Jag tror man måste acceptera att ingen kamera fokuserar perfekt likväl som den inte är perfekt i något annat avseende: exponering, vitbalans, färgkorrekthet osv. Jag hade ett Sigma 28/1.8 som hade en hel del frontfokus på min D70. Jag lärde mig att korrigera det vid fotograferingen och leva med det.

Om vi ständigt kräver perfektion i vårt fotograferande slutar det med att vi bara fotograferar stilleben på ISO 200 under perfekta ljusförhållanden med stativ och manuellt fokus med en mängd olika alternativa exponeringar och vitbalansbracketing. Den tekniska kvaliteten på bilderna får inte bli ett självändamål.

Det går alltid att hitta fel på sin kamera eller sitt objektiv (eller sin fru/man!) men det viktiga är att fokusera på det som är bra och lära sig hantera det som inte är så bra. För säg 95% av D300-fotograferna är nog kameran tillfyllest - med dess brister i AF-systemet och "överexponering"!

D300 är inte perfekt men utan tvekan den bästa DX-kameran Nikon gjort! För de få som inte tycker så går det alltid att sälja kameran och skaffa sig något annat.

Teodorian skrev:
Jag tror man måste acceptera att ingen kamera fokuserar perfekt likväl som den inte är perfekt i något annat avseende: exponering, vitbalans, färgkorrekthet osv. Jag hade ett Sigma 28/1.8 som hade en hel del frontfokus på min D70. Jag lärde mig att korrigera det vid fotograferingen och leva med det.

Om vi ständigt kräver perfektion i vårt fotograferande slutar det med att vi bara fotograferar stilleben på ISO 200 under perfekta ljusförhållanden med stativ och manuellt fokus med en mängd olika alternativa exponeringar och vitbalansbracketing. Den tekniska kvaliteten på bilderna får inte bli ett självändamål.

Det går alltid att hitta fel på sin kamera eller sitt objektiv (eller sin fru/man!) men det viktiga är att fokusera på det som är bra och lära sig hantera det som inte är så bra. För säg 95% av D300-fotograferna är nog kameran tillfyllest - med dess brister i AF-systemet och "överexponering"!

D300 är inte perfekt men utan tvekan den bästa DX-kameran Nikon gjort! För de få som inte tycker så går det alltid att sälja kameran och skaffa sig något annat.
Jag har följt denna AF-diskussion på lite avstånd. Jag följer dina inlägg på FS med intresse, Tore. Jag följer ditt resonemang ovan till viss del, men jag tycker faktiskt att det är en sak vi måste komma ihåg (som påtalats tidigare). En D3 + 12-24. 24-70, 70-200 VR + en macro och en 50mm 1.4 ligger idag på strax över 110 000:-!!! En fabriksny Skoda Fabia kostar 114 700:-. Jag tycker faktiskt att man kan kräva mycket hög precision och optisk prestanda för dessa pengar. Sportfotografer har väl inte tid med manuell fokus? Hela tanken med ljusstarka objektiv och snabba kameror är väl just att man ska slippa manull fokus!?

Enligt Magnus Garpedal så har han fått en D2Xs topptrimmad med sina objektiv, så uppenbarligen går det att få till. Dock har ju D2Xs CAM2000 och D3/300 har CAM3500FX/DX. I mjukvaran finns ju algoritmer som styr hur fokus ska läggas - om jag förstått det hela rätt. Ni kommer säker tihåg att det kom en mjukvarufix till D70 som löste bl.a. fokusproblem i CAM900. Det kanske kommer liknande till D3/D300?

Tore, du som har båda kamerorna, har du märkt skillnad i precision/hastighet i AF-C-läget med _samma_ objektiv på respektive kamera med okalibrerade hus? Kan du märka skillnad i AF-S med samma optik?

Vad jag försöker komma fram till är om D3 (som sägs ha CAM3500FX) skiljer mot CAM3500DX (som sitter i D300). D3 har ju också en snabbare processor vad jag har förstått, men om AF tar nytta av den vet jag inte. Någon?

/Fredrik

D300 + sportfoto = sant?

Åker till USA nästa vecka och har tänkt smaska på med en D300. Hur tror ni den kommer att fungera tillsammans med en 70-200 f/2.8 till sportfoto?

8b/s låter ju bra (förutsätter batterigrepp och det där starkare batteriet), håller det måttet? Blir hastigheten sämre när batteriet laddas ur?

VegaNass skrev:

Enligt Magnus Garpedal så har han fått en D2Xs topptrimmad med sina objektiv, så uppenbarligen går det att få till. Dock har ju D2Xs CAM2000 och D3/300 har CAM3500FX/DX. I mjukvaran finns ju algoritmer som styr hur fokus ska läggas - om jag förstått det hela rätt. Ni kommer säker tihåg att det kom en mjukvarufix till D70 som löste bl.a. fokusproblem i CAM900. Det kanske kommer liknande till D3/D300?

/Fredrik

Du måste dela upp det i två delar. En är logiken bakom AF funktionen och det var den som uppgraderades på både D2 och D70 serien. Den andra delen består av bristfällig injustering av systemet.

Det är ju det här som retar mig. Att kamerans logik gör att den ibland väljer fel (tillsammans med mina kanske felaktiga val av fokuspunkter) är en sak för den lär man sig att hantera, oftast är det dessutom ett handhavandeproblem som är löst efter att man har kört in sig men att den fokuserar på fel avstånd bara för att den är slarvigt inställt är rent ut sagt botten.

Det går att få till vilket mina nu perfekt justerade objektiv och kamera gör. Jag har absolut noll felfokus på samtliga objektiv (som är justerade vill säga). Jag är alltså kanonnöjd med fokusläget numera. Två resor till Lasses tog det.

Jag är lite av princip emot nödlösningar som att tvingas använda (eller kanske än bättre lära om) ett arbetssätt för att någon har gjort ett dåligt jobb. Jag gillar inte heller att tvingas acceptera en funktion som jag har betalt för men som inte fungerar i verkligheten. Om jag har betalt dyra pengar för att få skarpa objektiv så ska de förbanne mig oxå leverera. Inte leverera halvdant pga en annan länk i kedjan är klen, och som sedan bara beror på dålig injustering eller slarv om du så vill.

Till Tore!
Nej jag kräver inte fullständig precision i mina bilder. Om det är fullständig skärpa du nu avser. Som jag har skrivit tidigare så har jag mängder av bilder i mitt arkiv som är oskarpa pga av någon anledning men då har jag oftast aktivt valt det. Men det är rätt tråkigt att i bild efter bild finna att fokus ligger på nästippen eller vid örat i stället för på ögonen vid porträtt. Eller att skärpan tydligt ligger en till två meter framför mina motorcyklar. Och det allra tråkigaste är att skärpan ligger där hela tiden, en till två meter framför min valda fokuspunkt. Mao klarar kameran perfekt att följa mina rörliga motiv men pga slarv i injusteringen så lägger den skärpan fel likt förbaskat. Det är rätt svårt att sälja en stor bild där det är så uppenbart att bilden är felfokuserad. Kunderna vill liksom inte betala enligt prislistan för det.......Skall jag förlora pengar för att min leverantör slarvar när det bevisligen går att fixa till? Knappast rimligt.

Senast ändrad:
Re: D300 + sportfoto = sant?

Wande skrev:
Åker till USA nästa vecka och har tänkt smaska på med en D300. Hur tror ni den kommer att fungera tillsammans med en 70-200 f/2.8 till sportfoto?

8b/s låter ju bra (förutsätter batterigrepp och det där starkare batteriet), håller det måttet? Blir hastigheten sämre när batteriet laddas ur?

Funkar ypperligt efter en lång inkörningstid. I alla fall var det så för mig.

VegaNass skrev:
Jag har följt denna AF-diskussion på lite avstånd. Jag följer dina inlägg på FS med intresse, Tore. Jag följer ditt resonemang ovan till viss del, men jag tycker faktiskt att det är en sak vi måste komma ihåg (som påtalats tidigare). En D3 + 12-24. 24-70, 70-200 VR + en macro och en 50mm 1.4 ligger idag på strax över 110 000:-!!! En fabriksny Skoda Fabia kostar 114 700:-. Jag tycker faktiskt att man kan kräva mycket hög precision och optisk prestanda för dessa pengar. Sportfotografer har väl inte tid med manuell fokus? Hela tanken med ljusstarka objektiv och snabba kameror är väl just att man ska slippa manull fokus!?

Tore, du som har båda kamerorna, har du märkt skillnad i precision/hastighet i AF-C-läget med _samma_ objektiv på respektive kamera med okalibrerade hus? Kan du märka skillnad i AF-S med samma optik?

Vad jag försöker komma fram till är om D3 (som sägs ha CAM3500FX) skiljer mot CAM3500DX (som sitter i D300). D3 har ju också en snabbare processor vad jag har förstått, men om AF tar nytta av den vet jag inte. Någon?

/Fredrik

Mitt resonemang bygger på att oavsett pris på en produkt - må det vara en Nikon D300 för 15.000 kr eller en lyxbil för 2 miljoner - kommer vi alltid att kunna finna både systematiska fel (på alla D300) och slumpmässiga fel (på enstaka D300 och fel som varierar från kamera till kamera och från tillfälle till tillfälle). Skulle vi tillämpa samma krav på datorer och dataprogram skulle vi stängt av dessa för länge sedan!

Vi skall givetvis inte acceptera undermåliga produkter men det är svårt att se att AF-systemet i D300 är undermåligt. Det har sina för-och nackdelar tex i jämförelse med det i D2-serien. Det är lätt att anmärka på variationen i kvalitet och prestanda på olika exemplar av samma objektiv och att AF-systemet i D300 (generellt och för en viss kamera) i kombination med olika objektiv (typ och exemplar) inte ger fullkomliga resultat i alla situationer. Men för mig är detta orimliga krav då det sannolikt skulle innebära helt andra fördyrande rutiner i tillverkning och testning av kameror typ D300. Även om ett fåtal konsumenter skulle vara villiga att betala dubbla priset för att få perfekt fokus med sina D300 och objektiv skulle detta pris skrämma bort säg 95% av konsumenterna.

Allt har ett pris och perfektion kostar oavsett produkt. Nikon gör som alla företag sina Cost-Benefit-kalkyler. De har sannolikt kommit fram till att den nuvarande nivån av kvalitet kontra kassation, brister, klagomål och reklamationer är rimlig för D300. I sinom tid kommer en uppdatering av kamerans mjukvara för att rätta till en del brister men tills dess får vi gilla läget, ta tillvara möjligheterna med en fantastisk kamera eller göra något annat.

Danlo skrev:
Vet ni varför de flesta proffesionella fotografer fokuserar manuellt?

Jo, Autofokus är undermåligt och än så länge lägger AF fokus fel oftare än den lägger den rätt, även på min D3.

Ett ytterst väl underbyggt uttalande som vanligt från din sida.

Tyckaren skrev:

Du gillar ju att skriva mycket och dela med dig av dina erfarenheter (vilket jag uppskattar), men har du pratat ordentligt med Nikons support? Då menar jag inte Lasses kameraservice, utan Lasse Pettersson på Nikon.

De gånger jag pratat med honom så har jag fått bra svar.

Hälsningar

Adam

Jag har diskuterat frågan med Lasse på Nikon vid ett tillfälle och han har bara bekräftat informationen som jag har fått från Lasses kameraservice. Dock har jag inte diskuterat AF-S vs AF-C med honom. Bara problematiken kring att utrustningen felfokuserar.

Teodorian skrev:

Allt har ett pris och perfektion kostar oavsett produkt. Nikon gör som alla företag sina Cost-Benefit-kalkyler. De har sannolikt kommit fram till att den nuvarande nivån av kvalitet kontra kassation, brister, klagomål och reklamationer är rimlig för D300.

Huvudet på spiken! Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Det är väl därför som Nikon fixar till problemet för de fåtaliga? som klagar helt kostnadsfritt....Det är helt enkelt billigare att fixa det i efterhand.

Observera att jag aldrig har klagat på själva kameran (nästan skall jag väl tilläga för det finns några detaljer som jag skulle vilja ändra på). D300 är en enastående kompromiss som levererar jättefina bilder nu när den är korrekt inställd. Att WB, exponering och annat ibland hamnar fel är en helt annan sak än AF. AF vid användning av den centrala sensorn med all logik avstängd är det ingen bedömningsfråga såsom exponering och annat är. Antingen är objektivet inställt för maximal skärpa eller inte. Jag ser det som en digital fråga 1 eller 0. En exponeringsinställning går alltid att diskutera liksom WB. Det kan ju finnas flera ljuskällor som påverkar bilden liksom olika EV värden i ditt motiv men om det bara finns en enda punkt som AF fokuserar på och ändå hamnar det fel pga fel justering......

Senast ändrad:
VegaNass skrev:

/Fredrik

Jag varken kan eller vill mäta AF-systemets snabbhet och precision på D300 jämfört med D3. Det får andra göra. Men det är naturligt att anta, som många andra också gör, att D3 vinner den matchen liksom ifråga om bildkvalitet. D3:an är en snabbare kamera på alla sätt och en kamera som i grundläget kan ta 9 bps mot 6 bps för D300 borde rimligtvis ha minst lika bra AF-system även ifråga om precision. Vad skall man annars ha den högre hastigheten till om resultatet inte blir bra?!

Se mer tex här: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=26460673

Senast ändrad:
Teodorian skrev:

Vi skall givetvis inte acceptera undermåliga produkter men det är svårt att se att AF-systemet i D300 är undermåligt.

Jag har aldrig påstått att D300 har ett undermåligt AF system generellt sätt. I många situationer är det snarare tvärt om faktiskt men klart är att det finns vissa situationer som jag fick bättre resultat med den äldre CAM2000. Det säger kanske mer om mig än om kamerans brister.

Det jag hela tiden opponerat mig emot är den bristfälliga injusteringen, inte kamerans AF funktion i sig. Jag hade lika stora om inte större problem med bristfällig justering med mina tidigare D2X och D100 oxå. Efter ett par resor till verkstaden så har alla levererat på topp. Tom D100 alltså med sin enklare AF modul. Att D100:ans AF sedan är långsam och usel i sämre ljus är en helt annan sak. Den klarar, likväl som CAM2000 och CAM3500, att fokusera på rätt avstånd när den väl är rätt injusterad.

Summan av min D300 är att den är, precis som du skriver Tore, Nikons bästa DX kamera någonsin. Det är alltså inte D300ans fel att den fokuserar på fel avstånd utan felet är Nikons toleranser vid tillverkningen....

Jag är lite förvånad att ett företag som Nikon tar denna diskution, Min gissning är att det skulle kosta massor att få ordning på skrotet redan vid tillverkningen. Eller att det helt enkelt är omöjligt.

Mina objektiv är ju injusterade efter mina hus, D300 och D100 numera. Det kanske är dags att se på våra system som mindre systemaktiga. Vill man ha ultimata prestanda inom detta område så kanske det bara är att böja sig och inse att det inte går om man går utanför sitt eget system. Kompabiliteten verkar utebli om man lämnar sin egen sfär av justerade hus och gluggar

Hur i hela friden funkar det för de som hyr ut objektiv, eller större bildbyråer oh tidningar där många delar på utrustningen....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar