VegaNass skrev:
Jag har följt denna AF-diskussion på lite avstånd. Jag följer dina inlägg på FS med intresse, Tore. Jag följer ditt resonemang ovan till viss del, men jag tycker faktiskt att det är en sak vi måste komma ihåg (som påtalats tidigare). En D3 + 12-24. 24-70, 70-200 VR + en macro och en 50mm 1.4 ligger idag på strax över 110 000:-!!! En fabriksny Skoda Fabia kostar 114 700:-. Jag tycker faktiskt att man kan kräva mycket hög precision och optisk prestanda för dessa pengar. Sportfotografer har väl inte tid med manuell fokus? Hela tanken med ljusstarka objektiv och snabba kameror är väl just att man ska slippa manull fokus!?
Enligt Magnus Garpedal så har han fått en D2Xs topptrimmad med sina objektiv, så uppenbarligen går det att få till. Dock har ju D2Xs CAM2000 och D3/300 har CAM3500FX/DX. I mjukvaran finns ju algoritmer som styr hur fokus ska läggas - om jag förstått det hela rätt. Ni kommer säker tihåg att det kom en mjukvarufix till D70 som löste bl.a. fokusproblem i CAM900. Det kanske kommer liknande till D3/D300?
Tore, du som har båda kamerorna, har du märkt skillnad i precision/hastighet i AF-C-läget med _samma_ objektiv på respektive kamera med okalibrerade hus? Kan du märka skillnad i AF-S med samma optik?
Vad jag försöker komma fram till är om D3 (som sägs ha CAM3500FX) skiljer mot CAM3500DX (som sitter i D300). D3 har ju också en snabbare processor vad jag har förstått, men om AF tar nytta av den vet jag inte. Någon?
/Fredrik