Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Skönt att det verkar ha löst sig för dig Magnus!

Jag tänkte ställa en fråga angående skärpningen direkt i kameran. Den levereras ju med en standardinställning på +3 (av 9).

Vad använder ni för inställning? Bättre att skärpa i datorn? Jag kan tänka mig det, speciellt vid högre ISO, eller? Vore kul om någon som använt kameran längre än jag vill delge sina erfarenheter.

Jag kör alltid i rå och stänger av skärpan helt i NX efteråt. Skärper via en plugin till CS3 före utskrift.

Jo jag är numera helnöjd.....mer än helnöjd med skärpan faktiskt men fortfarande missnöjd med att det behövs så mycket arbeta att fixa ett feljusterad system.

Mankan G skrev:
Jag kör alltid i rå och stänger av skärpan helt i NX efteråt. Skärper via en plugin till CS3 före utskrift.

Jo jag är numera helnöjd.....mer än helnöjd med skärpan faktiskt men fortfarande missnöjd med att det behövs så mycket arbeta att fixa ett feljusterad system.

Okej, går det att "ta bort" skärpningen i NX? Eller missförstod jag dig nu? Det vore ju grymt för om man fotar NEF+jpeg så är det ju inte alltid som man vill greja med jpegbilderna utan bara "visa" dem på skärmen. Då gör det ju inget om de är lite skärpta redan.

Och jag håller fullständigt med dig att det är skit att systemen inte kan fungera från början.
Jag känner mig förskonad hittills (ta i trä), men jag har heller inte vågat prova ordentligt..

Det går "att ta bort" skärpan i alla program som kan hantera råfiler men bara i råfiler. Inte i jpg alltså. Om du bara ska ha jpg för titt så¨är det bara att dra på så mycket du vill. Har du hela tiden råfilen kvar så kan du alltid ta fram den när det blir mer seriöst......Fördelen med att ställa in allt så optimalt som möjligt redan i kameran fungerar bara med Nikons egna råfilskonverterare. De läser nämnligen av originalinställningarna och lägger på dem som default i råfilerna när de öppnas (men som sagt så går det alltid att justera i efterhand). CS och andra program klarar inte att läsa dessa kamerainställningar och struntar således hur du ställt in din kamera. Enda undantaget är vitbalansen som programen läser som "as shot"

Mankan G skrev:
Det går "att ta bort" skärpan i alla program som kan hantera råfiler men bara i råfiler. Inte i jpg alltså. Om du bara ska ha jpg för titt så¨är det bara att dra på så mycket du vill. Har du hela tiden råfilen kvar så kan du alltid ta fram den när det blir mer seriöst......Fördelen med att ställa in allt så optimalt som möjligt redan i kameran fungerar bara med Nikons egna råfilskonverterare. De läser nämnligen av originalinställningarna och lägger på dem som default i råfilerna när de öppnas (men som sagt så går det alltid att justera i efterhand). CS och andra program klarar inte att läsa dessa kamerainställningar och struntar således hur du ställt in din kamera. Enda undantaget är vitbalansen som programen läser som "as shot"

Det låter bra! Kikade lite i NX nu, men jag insåg inte var jag hittar inställningen. Ska leta lite till. =)

Jag är väl medveten om skillnaden mellan olika råkonverterare, lite irriterande på ett sätt. Upplever även en viss skillnad på en till jpeg konverterad NEF i NX som sedan öppnas i PS, men jag kanske bara inbillar mig..

För Nikons kameror så är NX helt överlägsen rent bildmässigt. Än mer ju högre du skruvar upp isot. Tyvärr lider NX av ett gränssnitt som är ihopsnickrat av någon tekniker som inte vet hur manniskor fungerar. Jag använder Lightroom till vardags men alltid NX + CS3 för kritiska bilder = stora eller högisobilder...

Du hittar skärpeinställningarna under bildkontroll

Mankan G skrev:
Du hittar skärpeinställningarna under bildkontroll

Antingen är det sent på dygnet eller så är jag blind, men jag hittar ingen "bildkontroll". Har visserligen engelska som språk, men det borde ju heta "picture controll" eller något liknande. Kan jag ha någon inställning där jag dolt bildkontrollen?

Snälla säg att det är jättesvårt att hitta, så jag slipper skämmas.. =)

I View NX hittar du den under arkivmenyn. Starta "picture control utility" heter den.

I Captue NX så finns den på högra sidan ... kommer med en skärmdump snart

Mankan G skrev:
Capture NX

Tack Magnus!
Det var faktiskt liite svårt att hitta..
Tänkte inte på att man kunde öppna basjusteringen, ganska logiskt. Har liksom inte reflekterat över vad den inneburit. =)
Nu kan jag sova lugnt.
Ha det bra och god natt!

Nu när mina AF problem är lösta så började jag leka med alla råd om att använda AF-C istället. Den skall ju återkoppla eller finjustera fokus även efter att den initiala inställningen är gjord. Men tyvärr måste jag meddela. Med ett statiskt motiv, AF-C så blir det fel om kameran är feljusterad från början.

Fråga mig inte hur det kan komma sig men nu när fokusplanet ligger perfekt för mig vid AF-S så ligger givetvis fokusplanet rätt även med AF-C, men om jag återställer AF justeringen så att kameran fokuserar fel vid AF-S så blir det alltså lika mycket fel med AF-C.

Här kommer ett par bilder som påvisar detta. Tagna på fri hand visserligen och på för hög iso för att skärpan skall bli maximal men det syns tydligt hur skärpeplanet flyttas. AF-C alltså. Enda skillnaderna mellan bilderna är att i ena exemplet är justeringen avstängd och i det andra är den påslagen

Hela bilden:

Bilagor

• vnx-_no-nr_05.jpg
    vnx-_no-nr_05.jpg
    60.5 KB · Visningar: 420
Och den justerade:

Glömde att tillägga att fokuspunkten ligger givetvis på traktorns däck/hjul

Bilagor

• just.jpg
    just.jpg
    79.4 KB · Visningar: 411
Senast ändrad:
Så om jag har förstått det hela korrekt så fungerar det alltså inte heller, om din kamerans AF-läge är felkaliberat, med att använda AF-C och något fokuslås eller ens AF-on knappen för att först fokusera och sedan omfokusera med låst AF. I min teori så borde ju AF-C ha finjusterat fokusläget även efter att den först ha hittat läget. Jag trodde faktiskt att den alltid letar efter maximal skärpa i detta läge men så är alltså inte fallet....

Såg ett inlägg om auto ISO + blixt fotografering häromdagen men hann inte läsa det. Var det den här tråden eller någon annan? I och med att FS saknar funktionen att söka inom tråderna kan inte hitta inlägget själv. Får för mig att det var Teodorian som skrev det men kan ha fel. Kan någon vänligen länka dit?

Jag har bestämt mig för att skaffa en D300 till våren/sommaren. Jag har nu en D50.

Min fundering gäller de objektiv som jag nu äger. Jag har ett par som är mer åt budgethållet nämligen. Kommer D300:an avslöja svagheter i optiken som jag med min nuvarande kamera inte märkt? Kommer mitt objektiv som saknar egen autofokusmotor bli lite snabbare tack vare D300:ans snabbare autofokus?

Jag vet inte om det går att ge generella svar på mina frågor men det vore trevligt att höra några kvalificerade gissningar. Det vore ju trist (och dyrt) om alla gluggarna utom 50mm 1,4 skulle visa sig vara käppar i hjulet för att kunna utnyttja D300:ans potential.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar