Sten-Åke Sändh skrev:
Missförstå mig rätt! Mitt inlägg är ingen friskrivning av tillverkarnas ansvar i sig bara ett tips om hur man kan handskas med en verklighet där en tillverkare inte har koll på folks hela verklighet nödvändigtvis. Jag tycker också att det är upprörande att en tillverkare (vilken det vara månde) som levererar både hus och objektiv borde kunna få detta att fungera. Särskilt borde väl detta gälla de dyraste finaste produkterna där det borde finnas viss marginal för leveranstestning.
Tyvärr ser verkligheten inte riktigt ut så för de flesta. I mitt fall har jag fyra orginal Minolta och två Tamron. Hälften av objektiven från respektive tillverkare har fokuskrånglat på olika sätt. Så jag kan inte säga att Minolta-loggan vaccinerat mig mot några problem. Hela nätet är fullt av vittnesbörd från frustrerade kunder om dessa eländiga fokusproblem. Trots detta fortsätter eländet uppenbarligen år ut och år in.
Fototidningarna är fulla med objektivtester som får folk att dregla över dyrgriparna men aldrig görs kvalitetstester där man exv. kollar hur AF-verkligen funkar. Tänk om man tog 10 ex av ett objektiv och verkligen kollade upp hur dessa fokuserade och sedan rankade tillverkare och objektiv även med hänsyn till den parametern också. När folk uttalar sig om ett objektivs skärpa i allehanda recensioner så innehåller det omdömet minst 2 delparametrar. Den första (objektivets optiska egenskaper) kan man mäta relativt objektivt med olika tester. Men den andra faktorn (AF) förvränger ofta dessa egenskaper i praktiken genom att låsa fokuseringen i ett läge som inte ger absolut fokus. Sedan uttalar sig testaren besviket om att objektivet är oskarpt. Men vad är det han testat och givit omdömen om?
Jag tror att branschen måste börja se systemkameror som just system. Ett kamerahus måste kunna kalibreras mot ett allmänt accepterat och kommunicerat normalvärde inom snäva toleranser. På samma sätt måste objektiven justeras. Klarar man inte av detta så måste man bygga AF-system med återföring. Det är faktiskt den enda garantin mot detta problem. Enligt uppgift så har Sony A700 just ett sånt system med återkoppling och den kameran har också fått mycket beröm för just dessa förbättringar. Den är snabb och mycket mer exakt än min ganska dåliga 7D AF. Många har vittnat om gamla Minolta-objektiv som blivit som "nya" fokusmässigt och hastighetsmässigt. Men även A700-solen har sina fläckar vad det verkar. Jag har faktiskt läst om de som upplevt fokusproblem även med denna kameratyp, så jag vet faktiskt inte om man ska jubla reservationslöst ännu. Man kanske kan vara försiktigt optimistisk?
Men tillverkarna kommer trots allt undan kritiken och verkar inte bry sig speciellt och varför skulle de egentligen göra det så länge vi konsumenter är fullt upptagna med att bråka sins emellan i fåniga märkeskrig, istället för att göra gemensam sak i frågor som dessa. När det gäller just AF-problemen borde alla kunna stå upp som en man och säga att: "Nu är det nog! Vi behöver inte fler nya funktioner innan ni sett till att de befintliga funkar!"