Mankan G
Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Magnus, när du fick D300'an så skrev du ju att det var den första kameran som du ägt som fokuserade rätt med alla dina gluggar direkt från fabrik !
Har den blivit sämre med tiden ?
Jag själv har aldrig råkad ut för fokus fel på dom digital kameror eller objektiv jag ägt, jo, jag har kollat noga med fokustest, men i och för sig på enbart ett avstånd då, det är möjligt att det kan skillja på olika avstånd, men det är inget jag tänker lägga någon energi på att ta reda på, bilderna blir skarpa och jag upplever att det är helt OK, det räcker för mig.
/kent
Nja. Inte sämre utan det var väl kanske lite för mycket guld o gröna skogar när jag fick min hypade D300. Jag gjorde ett första test, för slarvigt tydligen, av vissa av mina objektiv och det visade att det var ok.
Jag vet faktiskt inte varför jag gick ifrån min vanliga rutin när något nytt är inköpt och enbart gjorde ett slarvigt test. Kanske för att allt funkat så bra efter att Lasses fixat min utrustning tidigare. Hur som helst så märkte jag efter en tid att jag saknade det där sista stinget i bilderna. Under arbetets gång så märkte jag ett underligt fenomen: objektiven kan fokusera olika fel på olika avstånd och brännvidder! När jag testade tex min 70-200 på 4-5 meters avstånd så var den perfekt medan på 20 meter så frontfokuserade den 1 meter. Inte så kul med oskarpa ansikten medan framhjulet på de motorcyklar jag plåtar ligger i skärpa.
I en tråd i Canonforumet så kommenterade du nyligen ett fall av fronfokus. För mig så hade nog den graden av felfókus varit en kantboll. Mina problem har varit mycket större än så. För att ta ett exempel så fokuserade mitt 18-200 runt 15 cm fel på 2 meters avstånd när den levererades (om jag nu minns rätt). 70-200 fokuserar just nu 1 meter fel på 20 meters avstånd men perfekt på 5 meter. Jag har tagit mängder av bilder på skarpa nästippar med min 85 f1,4 när min intention var att få ett skarpt öga. Min 12-24 ansåg jag vara en citron eller i alla fall ett 5,6 objektiv då det var riktigt dåligt fullt öppen. Vid test nyligen så visade det sig att skärpeläget låg nästan 1 meter bakom mina valda motiv på 4 meters avstånd (24mm f4). Så fort denna glugg är nerbländad till 5,6 så hamnar mina motiv innan för skärpedjupet.
Vad det beror på att jag och vissa andra har hittat dessa fel och du inte har jag ingen aning om. Antingen har du haft en osannolik tur, jag kanske är för petig eller att vi plåtar olika skaker. Till vardags ute bland folk med lite nerbländade objektiv så är det oftast inga problem. Problemen börjar när man närmar sig full öppning.
Jag pratade just med Lasses kameraservice och han sa åt mig att komma in. Dom har lite andra verktyg och kan fixa fokus på okila brännvidder vilket man inte kan göra själv med kontrollen i huset. Jag återkommer med slutrapport när allt är klart
Senast ändrad: