Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Med D200 sas det att SanDisk CF korten extreme IV inte var lönt att köpa för att kameran ändå inte kunde tillgodogöra sig kortets snabbhet ... stämmer det ... och blir det samma sak med D300 måntro?
 
Finns det några sidor där man kan se hur bilder tagna med D300 blir. Jag har sett flera bilder tagna med D3, men med D300 verkar de lysa med sin frånvaro. Det sägs ju att D300 ska lanseras före D3
 
chiyoda skrev:
Finns det några sidor där man kan se hur bilder tagna med D300 blir. Jag har sett flera bilder tagna med D3, men med D300 verkar de lysa med sin frånvaro. Det sägs ju att D300 ska lanseras före D3

Några provbilder från D300:

http://www.nikon-image.com/jpn/products/camera/slr/digital/d300/sample.htm

http://www.flickr.com/photos/tags/d300/

http://masterchong.com/v2/choosing/nikon-d300-iso6400-sample-photo-2.html

http://nikond300.dpnotes.com/full-sized-high-iso-nikon-d300-samples/
 
chiyoda skrev:
Det sägs ju att D300 ska lanseras före D3

---------------------------------------------------

Tvärt om är det, de besked jag fått är att D3 kommer i slutet av november, och D300 någon gång i början av december.

Personligen så tror jag att D300 blir ännu mer försenad.

Hälsningar

Adam
 
Ola Rockberg skrev:
Med D200 sas det att SanDisk CF korten extreme IV inte var lönt att köpa för att kameran ändå inte kunde tillgodogöra sig kortets snabbhet ... stämmer det ... och blir det samma sak med D300 måntro?

D300 och D3 har stöd för UDMA och skriver i ca 25 MB/s till Extreme IV-minneskort. D2x m fl planade ut vid ca 10 MB/s så det är en avsevärd skillnad.
 
--------------------------------------------------

Ser riktigt bra ut när det gäller brusnivåerna tycker jag men något som ser mindre bra ut i min ögon sett så är det rutmönstret/brusmönstret(bandling??) som ligger över bilderna och syns relativt tydligt(på min jobbskärm)...kan ju vara min jobbskärm som är lite knepig,om inte så hoppas jag inte produktionsexemplaren uppvisar detta mönster..någon mer som ser detta mönster och om i så fall tror ni det skulle synas i låt säga en utskriven bild i storlek A4 eller A3???
 
var är rutmönstret, vilken bild, orginal, var på bilden
jag ser inget?

möjligen orginal 3200 syns nåt mönster i det suddiga om det är det du menar? ser ju ändå otroligt bra ut så jag undrar om det verkligen är fel?

och ännu mer i iso 6400 förstås...
 
Senast ändrad:
idiom skrev:
var är rutmönstret, vilken bild, orginal, var på bilden
jag ser inget?

möjligen orginal 3200 syns nåt mönster i det suddiga om det är det du menar? ser ju ändå otroligt bra ut så jag undrar om det verkligen är fel?

och ännu mer i iso 6400 förstås...
--------------------------------------------------

Jag ser mönstret tydligt(på min jobbskärm) i alla bilder...det framträder tydligast i bakgrunderna och släta ytor..tex i denna bilden syns det ganska tydligt i tjejens ansikte/kropp(huden)

http://galleries.daveeinsel.com/d300test/content/D300Test05_large.html

som sagt det kan vara min skärm här på jobbet som "spökar" eftersom ingen annan verkar ser mönstret.
 
pet skrev:
--------------------------------------------------

Jag ser mönstret tydligt(på min jobbskärm) i alla bilder...det framträder tydligast i bakgrunderna och släta ytor..tex i denna bilden syns det ganska tydligt i tjejens ansikte/kropp(huden)

http://galleries.daveeinsel.com/d300test/content/D300Test05_large.html

som sagt det kan vara min skärm här på jobbet som "spökar" eftersom ingen annan verkar ser mönstret.

Jag trodde jag såg det men när jag flyttade på bilden låg randen kvar på samma ställe, dvs jag har en svag burn-in på min skärm.
 
Verkar som om det är min jobbskärm som är lite strulig...kollade på en annan skärm o då syns inte mönstret...däremot så tycker jag inte resultatet ser så där "superbra" ut vid en närmare titt....ser utsmetat ut med rätt fula övergångar i tonerna "redan" vid iso800 tycker jag(samma bild som jag länkade till innan) men man kanske har blivit kräsen efter att ha suttit o kollat på alla rena D3-filer ;)...hoppas det visar sig att raw-filerna är snäppet bättre än vad dessa jpeg-filer visar.
 
pet skrev:
Verkar som om det är min jobbskärm som är lite strulig...kollade på en annan skärm o då syns inte mönstret...däremot så tycker jag inte resultatet ser så där "superbra" ut vid en närmare titt....ser utsmetat ut med rätt fula övergångar i tonerna "redan" vid iso800 tycker jag(samma bild som jag länkade till innan) men man kanske har blivit kräsen efter att ha suttit o kollat på alla rena D3-filer ;)...hoppas det visar sig att raw-filerna är snäppet bättre än vad dessa jpeg-filer visar.

Well.... Någonting extra ska väl prislappen på D3 trots allt ge... ;-)

/Oscar
 
Sådär, då står jag oxå i kön, och hoppas att tomten har vallat släden rätt och prickat in formtoppen hos renarna..

Liten undran bara - vad är det för trådis som gäller till en D300? Är det samma MC30 som till D200? Och finns det någon billig fulfjärr att leta efter? (jag betraktar trots allt trådutlösare som förbrukningsvara, och behöver egentligen inte mer än ett låsbart avtryck på en sladdstump)

/Per
 
annars vore det väl katastrof...ser inte utsmetningen heller, eller kanske inte förstår riktigt vad du menar

de mörkare delarna på hennes hud ser inte så bra ut på 800, fast jag tror de (dpreview) fixade till det på en annan bild med noiseninja ganska bra

hursomhellst bilderna ser ju mycket bättre ut än vad som tidigare visats, tillräckligt bra tycker jag, fast riktiga jämförelser slår ju bäst

de hade en jämförelse m canon d40 såg jag och canon såg inte så kul ut i iso3200
 
idiom skrev:
annars vore det väl katastrof...ser inte utsmetningen heller, eller kanske inte förstår riktigt vad du menar

de mörkare delarna på hennes hud ser inte så bra ut på 800, fast jag tror de (dpreview) fixade till det på en annan bild med noiseninja ganska bra

hursomhellst bilderna ser ju mycket bättre ut än vad som tidigare visats, tillräckligt bra tycker jag, fast riktiga jämförelser slår ju bäst

de hade en jämförelse m canon d40 såg jag och canon såg inte så kul ut i iso3200
--------------------------------------------------

Det är nog olika hur man ser/upplever en bild men som sagt jag tycker det ser lite utsmetat(detaljerna) i den bilden jag länkade till...alltså det är väldigt lite brus i bilden men samtidigt så har detaljerna fått ta rätt mycket stryk...visst ser det bra ut och är mer än tillräckligt bra...men efter att sett vad d3an presterar så ser allt lite mindre bra ut helt enkelt ;).

Blir till att ställa sig i kö på ett ex när man kommer hem efter jobbet.
 
Som så många andra känner jag mig bortskämd med provbilderna från D3 med dess låga nivåer av brus och mycket fina bruskvalitet (finkorniga brus?). I jämförelse ser bruset från D300 mer flingaktigt, grovt, ytförstörande och fulare ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.