Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Som så många andra känner jag mig bortskämd med provbilderna från D3 med dess låga nivåer av brus och mycket fina bruskvalitet (finkorniga brus?). I jämförelse ser bruset från D300 mer flingaktigt, grovt, ytförstörande och fulare ut.
--------------------------------------------------

Precis så upplever jag det också...men som sagt man har nog blivit allt för bortskämd med D3ans brusegenskaper så man har har nog gott o blivit halvblind ;)...kollade igenom lite jpeg bilder som jag tagit med min 20D o inte var dom bättre än 300ans resultat vid samma iso-tal...dock är jag mer intresserad av att se vad kameran levererar i raw då det är det formatet som jag använder mig av när det kommer till dom mer "seriösa" bilderna.

Vilka ställen tror ni är bäst att ställa sig i kö på...vilka av ställen brukar köerna "betas" av fortast på??? Omöjligt o svara på kanske men brukar det vara dom stora ställena typ scandinavianphoto,cyberphoto mfl som är snabbast??

verkar ju märkligt att du fick lika bra med en 20d när 40d gav så pass mycket sämre resultat än d300, eller har jag missat nåt?

iofs bara baserad på en enda bild, så det kanske inte är så mycket att hänga i julgranen

Senast ändrad:
Kaffebrus har trådis till vettiga priser.
Den jag har till min D70s funkar bra och kostar lite över en hundralapp.

Pelle) Österberg (pelleost skrev:
Kaffebrus har trådis till vettiga priser.
Den jag har till min D70s funkar bra och kostar lite över en hundralapp.

Kalas, de har en till D200 oxå, nog borde det väl vara samma till D300? ("Adidt" - jag har också en sån till min D70s, funkar hur bra som helst)

/Per

Det är frustrerande att gå och vänta på sin 300:a.
Inte blir det bättre när man läser alla era inlägg.
"JJaagg vviillll hhaa mmiinn 300:a nnuu"

Personligen så tycker jag bilderna ser lite utsmetade ut över 1600.

Jag tror jag väntar på lite mer officiella tester innan jag tar ställning till hur bra brusegenskaperna egentligen är.

strombergjo skrev:
Personligen så tycker jag bilderna ser lite utsmetade ut över 1600.

Jag tror jag väntar på lite mer officiella tester innan jag tar ställning till hur bra brusegenskaperna egentligen är.

Jo, men ändå hygglig detaljåtergivning tycker jag.

/K

idiom skrev:
verkar ju märkligt att du fick lika bra med en 20d när 40d gav så pass mycket sämre resultat än d300, eller har jag missat nåt?

iofs bara baserad på en enda bild, så det kanske inte är så mycket att hänga i julgranen

Skrev jag inte heller....skrev:kollade igenom lite jpeg bilder som jag tagit med min 20D o inte var dom bättre än D300ans resultat vid samma iso-tal.

Med andra ord jag tyckte D300:ans filer såg bättre ut än dom jag hade från min 20D vid motsvarande iso-tal....men hur kameran verkligen presterar kommer visa sig när den finns tillgänglig för mer "seriösa" tester där dom olika kamerorna testas under lika förhållanden.

Senast ändrad:
Hans William skrev:
Hittade några D300 bilder. http://galleries.daveeinsel.com/d300test/

Daves kommentarer till bilderna och diskussionerna de medfört (Dpreview):

"It's nice to see my test photos have generated a lot of good discussion.

The D300 images were made with NR set at the default of NORM. I did not test it at HIGH or LOW.

There is no doubt in my mind that the D3 is far superior to the D300, but shouldn't it be?

The files I posted from the D3 and D300 were intentionally offered for people to see the "out of the camera" product. A little post production will clean them up nicely, except maybe the D300 at 6400.

I'll take that because I have been quite unhappy with any digital camera at ISO 1600 until now. It's kind of hard to complain about noise in an
image shot at 6400...or even 25600 with the D3."

"It should be noted that several versions of my pictures posted here and elsewhere have been processed by folks who have downloaded them and reposted them in forums. This is fine but it does tend to confuse the orginal educational purpose for posting the files.

Personally, I'm not sure I love the way the D300 renders images at higher ISO's but that was also not the point for posting them in the first place.

Everyone has to decide for themselves what they like."

Jag förstår inte vad ni "pöjkar" spekuler om, är kameran i samma klass som d30, 5d vad det gäller brus/detaljnivå i lågljussituationer så är väl allt OK-eller hur. D3 verkar lira i en egen division vilket är upp till bevis om så är fallet när vi får testa den och jämföra den mot exv 1dsmk3.
Mikael

macrobild skrev:
Jag förstår inte vad ni "pöjkar" spekuler om, är kameran i samma klass som d30, 5d vad det gäller brus/detaljnivå i lågljussituationer så är väl allt OK-eller hur. D3 verkar lira i en egen division vilket är upp till bevis om så är fallet när vi får testa den och jämföra den mot exv 1dsmk3.
Mikael

Så sant så Mikael...eftersom D3ans bilder kom ut tidigare och i större utsträckning/mer bild ex finns tillgängliga så tror jag att många(inklusive mig själv) har blivit lite lätt "bländade" av resultatet som D3an levererar. Vilket gör att man endast ser med ett öga på D300ans resultat som i verkligheten är riktigt bra om man jämför den mer kameror i samma klass.

tycker det är första gången vi fått se bra bilder till d300 så jag tycker det är mycket intressant

nu kan jag inte så mycket om canon men är det inte bättre att jämföra med d40? är 5d bättre? 5d är ju dessutom en ff kamera.

visst, det kanske inte finns så mycket bilder än, hoppas dpreview kommer upp med lite testfoton snart, men de brukar ju ta tid på sig

jämföra med d3 verkar ju löjligt

Senaste rykten säger att Canon svarar upp med en efterföljare till 5d som kostar något mer än d300.
5d är nu prissänkt rejält i både USA och Asien. Från 1930 USD =12800:- (pricerunner)
Vi kan nog förvänta oss billigare 24 x 36mm kameror

* DIGIC III
* 14 bit RAW
* 16 MP sensor using the same technology as the 1D III
* 3 inch screen, live view etc.
* Body very similar to the 40D except for different pentaprism / viewfinder etc.
* Upgraded AF (like the 40D but with assist points)
* Limited weather sealing etc. (like the 40D)
* Still not a sports camera – it will be 4 or 5 fps.
* Same firmware features as 40D (highlight tone priority etc.)
* Image quality beats the current 1Ds II
* Pricing still being finalised. Will be 'a bit more than the D300'

Det är inte så konstigt att Canon prissänker, de har ju tappat greppet om den så viktiga konsumentmarknaden, när Nikon fullständigt kört över dem. Canon har 400D och 30D/40d - som tävlar mot D40, D40x, D80 och D200.

Och nu kommer D300 som med lite tillbehör är en potentiell utmanare till MKIII.

Ett annat tecken är Cashbacken som de nu kör på massor av produkter.

Tiden framöver kommer att bli tuff för de leverantörer som inte är stora.

Hälsningar

Adam

Alltid lika underhållande att läsa dina nyanserade inlägg. Du gör verkligen skäl för ditt nickname :)

Undrar varför Nikon kört med både cash-back och blixtkampanj på D40/x när den ändå säljer så bra?

Nej - Nikon har inte fullständigt kört över Canon, Nikon har däremot knaprat en rejäl bit på kakan i det viktiga konumentsegmentet. Men att säga att de kört över är bara onyanserat att säga.

Den positiva med Mikaels inlägg (om det baseras på någon form av sanning ;-) är att det skulle innebära att Nikon rätt snart blir tvingade att komma med en kamera med FX i en prisklass runt 20-25kkr.

macrobild skrev:
Senaste rykten säger att Canon svarar upp med en efterföljare till 5d som kostar något mer än d300.
5d är nu prissänkt rejält i både USA och Asien. Från 1930 USD =12800:- (pricerunner)
Vi kan nog förvänta oss billigare 24 x 36mm kameror

* DIGIC III
* 14 bit RAW
* 16 MP sensor using the same technology as the 1D III
* 3 inch screen, live view etc.
* Body very similar to the 40D except for different pentaprism / viewfinder etc.
* Upgraded AF (like the 40D but with assist points)
* Limited weather sealing etc. (like the 40D)
* Still not a sports camera – it will be 4 or 5 fps.
* Same firmware features as 40D (highlight tone priority etc.)
* Image quality beats the current 1Ds II
* Pricing still being finalised. Will be 'a bit more than the D300'

Vem vill då betala över 70000 kr för Canon 1Ds Mk III med obetydligt fler MP?! Är det kamerahuset (byggkvalitet, vädertätning etc) värt ca 50-55000 Kr mer?!

En Canon 5D Mk II med 16 MP hur skall den klara bruset på högre ISO jämfört med nuvarande modellen och Nikon D3? Hur många 5D-ägare saknar MP och sätter det som högsta prioritet på uppföljaren?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar