Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D300
- Trådstartare timofej
- Start datum
Jonke O
Aktiv medlem
Vart har du fått dom uppgifterna i från??
Satans så dyrt för ett grepp... blir till å gräva i plånboken då. Greppet skall inhandlas.
Kännner dock inget större behov av 8 bps så jag kommer nog att strunta i det i första taget.
Alternativt köpa på sig en D2Xs när de kommer net i pris att ha som backup eller vad man skall kalla den...
/JOP
Satans så dyrt för ett grepp... blir till å gräva i plånboken då. Greppet skall inhandlas.
Kännner dock inget större behov av 8 bps så jag kommer nog att strunta i det i första taget.
Alternativt köpa på sig en D2Xs när de kommer net i pris att ha som backup eller vad man skall kalla den...
/JOP
Jonke O
Aktiv medlem
elrohir skrev:
Problemet med att formgjuta det i ett stycke kan vara att få in elektroniken ???
Jag var lite ironisk ))
/Jop (ironi fungerar inte på internet)
elbe skrev:
Två formgjutna delar i magnesium kanske, en fram/undersida och en bak/översida.
F_n!.. Man börjar ju undra... Finns Nikon, proffsens proffskamera, kvar om 5 år?..
/Leif
Det är billigare att tillverka saker (som kamerahus) i få delar. Men vill man bygga saker som håller och som kan lagas, justeras och fungera tillförlitligt i många, många år slutar det ändå med precisionsgjorda delar som monteras ihop av skickliga människor.
Hur tror du andra proffskameror sätts ihop? Kika hur kameror från Canon, Hasselblad, Leica eller Sinar ser ut under ytan ...
elrohir
Aktiv medlem
Jag har fått uppgifterna från nikon att D300 greppet kommer att vara i magnesium och kommer ligga i F6:an s prisklass och då hamnar vi där... eftersom man måste ha batteri och laddare till ... Har dock beställt alltsammans..
blir spännande när fakturan kommer på allt...
blir spännande när fakturan kommer på allt...
Jonke O skrev:
Vart har du fått dom uppgifterna i från??
/JOP
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Hur ligger det till med min tidigare fråga om att ladda kamerans batteri utan att ta av greppet?
Någon?
Någon?
Dajo
Aktiv medlem
Ola Rockberg skrev:
Hur ligger det till med min tidigare fråga om att ladda kamerans batteri utan att ta av greppet?
Någon?
Du tar av greppet för att ladda batteriet.
Om du laddar batteriet i greppet i tid så förbrukas inte det i kameran och behöver därför inte laddas speciellt ofta.
elbe
Avslutat medlemskap
Grevture skrev:
Hur tror du andra proffskameror sätts ihop? Kika hur kameror från Canon, Hasselblad, Leica eller Sinar ser ut under ytan ...
Ett exempel...
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS1DsMarkIII/Images/Additional/inwhiterear.jpg
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS1DsMarkIII/Images/Additional/inwhitefront.jpg
/Leif
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Du tar av greppet för att ladda batteriet.
Om du laddar batteriet i greppet i tid så förbrukas inte det i kameran och behöver därför inte laddas speciellt ofta.
Är det inte fortfarande så att man bör ladda ur batterier innan de laddas igen för att förlänga livstiden ... eller?
Och till skillnad från bilden på D300:an så är en massa saker ännu inte monterade (som objektivfattningen) -- de delarna blir ditskruvade på samma sätt.
Dajo
Aktiv medlem
Ola Rockberg skrev:
Är det inte fortfarande så att man bör ladda ur batterier innan de laddas igen för att förlänga livstiden ... eller?
Det var många år sedan....
Dagens batterier laddar du när du känner för det utan problem.
tozz
Avslutat medlemskap
Det finns långa doktorsavhandlingar i hur man bäst bevarar batterilivslängd, t.ex. ska du aldrig lagra tomma batterier och man ska inte tömma dem helt mer än var 30:e laddning ungefär (enligt den senaste artiklen om ämnet jag läste).Ola Rockberg skrev:
Kollade precis med Calumet om att förboka, han kunde inte säga exakt hur många som stod i kö, men han sa att det var väldigt många.. Typiskt, jag avvaktar, vill inte stå i nån kö
keckax
Aktiv medlem
elbe skrev:
Två formgjutna delar i magnesium kanske, en fram/undersida och en bak/översida.
F_n!.. Man börjar ju undra... Finns Nikon, proffsens proffskamera, kvar om 5 år?..
/Leif
Berätta... - Vad är det som trycker dej egentligen?
/K
Tyckaren
Aktiv medlem
elrohir skrev:
Blir en ganska saftig peng för batterigreppet..
batterigrepp 4500.-
EN-EL4 1790.-
Laddare MH-21 3790.-
Totalt: 10080.-
EN-EL4a ca 1500kr
= 8bps, samt en kamera som i många fall knäcker MKIII till en vettig prislapp.
Hälsningar
Adam
elbe
Avslutat medlemskap
keckax skrev:
Berätta... - Vad är det som trycker dej egentligen?
/K
Inget eg... Bara det att Nikon rasade ner från en av mina pedistaler idag...men de får jag väl leva med. Just nu är platsen ledig iaf...
/Leif
keckax
Aktiv medlem
elbe skrev:
Inget eg... Bara det att Nikon rasade ner från en av mina pedistaler idag...men de får jag väl leva med. Just nu är platsen ledig iaf...
/Leif
Jag tycker chassit ser ovanligt väl utarbetat ut.
Bara för att det ev är byggt med fler delar betyder det väl nödvändigtvis inte att det är ett sämre bygge..? Snarare tvärtom.
Ett riktigt Aston Martin -bygge enl mej!
/K
Photocon
Aktiv medlem
Va f-siken spelar...
...det för roll om kameraskrället är byggt i flera manesiumdelar, plast, spånplatta eller balsaträ?
Duger nog med pressad papp också. Redan några timmar efter att folk fått sin D300 i näven prenteras nästa modell på PMA och uppgraderings-ångesten sätter in. Tror D300 håller så pass länge i alla fall. I annat fall kan man ju göra en hålkamera av emballaget!
Lennart (är jag ironisk månne??)
...det för roll om kameraskrället är byggt i flera manesiumdelar, plast, spånplatta eller balsaträ?
Duger nog med pressad papp också. Redan några timmar efter att folk fått sin D300 i näven prenteras nästa modell på PMA och uppgraderings-ångesten sätter in. Tror D300 håller så pass länge i alla fall. I annat fall kan man ju göra en hålkamera av emballaget!
Lennart (är jag ironisk månne??)
elbe
Avslutat medlemskap
keckax skrev:
Ett riktigt Aston Martin -bygge enl mej!
/K
Någonstans nere på den nivån ja! Hoppas bara det inte e Lucas bakom de elektriska oxå...
Men, de e som de e o inget jag kan göra nåt åt.
Ha de gott!
/Leif
keckax
Aktiv medlem
elbe skrev:
Någonstans nere på den nivån ja! Hoppas bara det inte e Lucas bakom de elektriska oxå...
Men, de e som de e o inget jag kan göra nåt åt.
Ha de gott!
/Leif
Nere?? Ha ha, vilken nivå befinner du dej på?
Nu får du nog läsa på om bilmärken också... Förutom Nikon -läxan alltså;-)
/K
Melker Humala
Aktiv medlem
keckax skrev:
Nere?? Ha ha, vilken nivå befinner du dej på?
Nu får du nog läsa på om bilmärken också... Förutom Nikon -läxan alltså;-)
/K
Ja inte är det kvalitén som Aston Martin är kända för. Eller alla engelska bilar, eller allt engelskt egentligen.
M