Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Ja du är högst ovetenskaplig.
Se mina trådar tidigare om brus och exponering.
Canon har bra mycket mindre brus än Nikon men väljer som du nu har sett en annan exponering som är baserad mer på mellantoner,vilket jag har beskrivit ett antal gånger. Du får därmed en rikligare exponering men samtidigt svårt att återge högdagern med Canonkameran.Dvs om du fotograferar i jpg. Med Canon och Raw kan jag strunta i att Canonkameran har i vissa fall taskig ljusmätning eftersom jag kan återinföra upp till ca 1-1.5 steg av högdagern.
Exponerar du dem lika så ser du brusskilnaden från de två, dvs att Canon har mindre brus samt att högdager återges lika från de två
Det är alltså inte fråga om att kamerorna har olika DR, det är en exponeringsfråga samt vilka kurvor som läggs. Här är Nikon bättre.
Se tråden om 1dsmk2 och dx2, eller tråden om 5d och S5.

Mikael

Jomen, tack för svaret. Tilläggas bör att det inte var något problem att få bilderna från resp kamera att bli i princip identiska i ACR.

Histogrammet hos Canon visade en liten, men ändå tydligare puckel i mitten just på det motiv jag använde mig av. Det borde ju verifiera vad du skrivit om mellantonerna. Däremot blinkade det rött i ACR på högdagrarna. Lätt fixat också. Skuggorna blev i stort sett desamma från båda kamerorna och blåmarkering uppstod bara där det verkligen skulle vara svart. Ska göra om testet vid iso 400 och manuellt tvinga kamerorna att köra samma tid vid fast bländare. Fast brusskillnaderna borde väl bli mer dramatiska först vid iso 800 (givetvis utan NR aktiverat i kameran).

Hittar inte din tråd om 1DsmkII vs D2X. Tacksam för hänvisning. 5D vs Fuji S5 har jag läst tidigare.

Mvh/Lennart
 
Den är gammal minst 3 år snart.

I kothet.
Jag har beskrivit hur Nikon med sin flerfältsmätning tar hänsyn till hela motivet, medan Canon tar hänsyn mer till mitten och där focuspunkten är vald.
Det betyder att Nikon evaluerar större del av motivet en himmel-skugga-mellantoner.
I ett svårt motiv exponerar Nikon snålare för att kunna återge himmel och lägger sedan en kontrastkurva efter det evaluerade motivet. Se tråden S5 och 5d.
Canon tar mer hänsyn til att mellantonerna skall bli rätt exponerade - pang på och bränns det några högdagrar så struntar Canon i detta..
Canon har alltså inte samma förfinade evaluerande mätning som Nikon men har nu infört en högdagerskompensation i sina senaste kameror..
Just för att undvika ovan nämda.

Mikael
 
macrobild skrev:
Den är gammal minst 3 år snart.

I kothet.
Jag har beskrivit hur Nikon med sin flerfältsmätning tar hänsyn till hela motivet, medan Canon tar hänsyn mer till mitten och där focuspunkten är vald.
Det betyder att Nikon evaluerar större del av motivet en himmel-skugga-mellantoner.
I ett svårt motiv exponerar Nikon snålare för att kunna återge himmel och lägger sedan en kontrastkurva efter det evaluerade motivet. Se tråden S5 och 5d.
Canon tar mer hänsyn til att mellantonerna skall bli rätt exponerade - pang på och bränns det några högdagrar så struntar Canon i detta..
Canon har alltså inte samma förfinade evaluerande mätning som Nikon men har nu infört en högdagerskompensation i sina senaste kameror..
Just för att undvika ovan nämda.

Mikael

Tack, tydligt svar.
 
Hej,

Om man till sin Nikon D300 köper Nikon MB-D10 Multi Power Battery Pack för en okänd summa pengar (priset i Sverige ej fastlagt ännu?) finns det främst två olika extra batterier att köpa.

Alternativ 1:
Nikon EN-EL3e laddningsbart Li-ion batteri
1500mAh
Samma som för Nikon D100, D200, D70S, D50, D80
Kostnad: 690 kr
Laddas med samma laddare som medföljde kameran (samma batteri).
Att tänka på: Billigare men gör att man inte har chansen att ta i 8 bps.

Alternativ 2:
Nikon EN-EL4a laddningsbart Li-ion batteri
? mAh ?
Samma som för Nikon D2H, D2X, D2Xs, D3
Kostnad: 1 675:- (!)
Laddas: ?
Att tänka på: Krävs för 8 bps


Frågor:
1. Hur kraftfullt är EN-EL4a?

2. Är EN-EL4a ett bra batteri? Vad är erfarenheten från de tidigare modellerna med detta batteri?. D80n har bra batteritid medan åsikterna kring D200'ns batteritid går vitt isär.

3. Hur laddar man ett EN-EL4a-batteri?
Det ser inte ut att gå och ladda i en MH-18a-laddare (den för EN-EL3e).
Är det en separat laddare och vad är priset i då så fall på denna?

MVH
// Henrik J
 
Lennart: Inget personlig erfarenhet, jag tänkte mer på när sonys nya alfa 100 kom, den var ju väldigt överhypad, och många blev besvikna när bilderna kom och att den var byggd på den billigare varianten av, vad hette dom nu, minolta?
 
Med mitt EL4 som är den gamla mindre varianten av det nyare EL-4a så får jag ut mellan 1200 - 2900 bilder med min D2X. Alltid råfiler. Att det varierar beror mer på fotograferingstiden än hur jag arbetar. Det högre värdet kom till en dag när jag plåtade massor på en dag. Till vardags så gäller den lägre siffran och då oftat under 14-20 dagar.

Summan är att med detta batteri och en D2X så är batterikapaciteten mer än bra. Mina siffror stämmer rätt bra med vad Nikon säger. Det nyare kraftfullare EL-4a sägs klara 3600 bilder och de flesta tycks vara överens om att det stämmer.

Du kan inte bara jämföra mAh utan måste även blanda in spänningen. EL4 ger 1900mAh och 11.1Volt. EL-4a ger 2500mAh. EL3 som passar till D100/D70/D50 (samma form som det till D200) ger 1400mAh vid 7,4 volt. Totalt är det en stor skillnad. Jag gissar att kameran internt arbetar med en betydligt lägre spänning. Max 5V skulle jag tro. I alla fall för elektroniken. Motorerna kanske kan ta hjälp av den högre spänningen, därav den högre fps när du använder EL-4a. När du transformerar upp eller ner spänningen, Volt, så förändras förbrukningen, Watt, och därmed Ah

Du laddar EL-4orna i samma laddare som till D2 och D3 serien. Finns en MH-21 för enkla batterier och en MH-22 som tar två batterier på en gång
 
Senast ändrad:
Tack Magnus, för en sannerligen detaljerad rapport. Tack!

OK, så laddaren måste man köpa till extra?
Extra kostnader... Alltid ovälkomna =)
Någon som har en prisuppgift?

MVH
// Henrik J
 
Batteriet EN-EL4a kräver laddaren MH-21, som kostar 3.495:-
Detta batteriet ger betydligt mer än EN-EL3e, men även EN-EL3e varar längre i D300:an än det gjorde i D200:an pga den nya motorn i D300

John-Erik
 
Då är ju inte en D2x så kass i alla fall. Batteriladdaren gå ju att återanvända.

Bara det är ju själ nog att behålla min D2:a
 
heggejoh skrev:
Oh h-lvete, 3.495:- för bara laddaren.
Då blir det 6 bps =)
Sanslöst pris på tillbehör i Sverige.
Kostar $120 på t.ex. Adorama...
Importera helt lagligt och det kostar dig runt 1200kr.


PS
Kostar "bara" 1795kr på Cyberphoto.
DS
 
Öststatssmide?

Jag har alltid sett Nikon som en innovativ föregångare inom systemkameror. Alltid ett steg före med teknik, även om de bildmässigt legat efter några år, tills idag när jag av en ren tillfällighet snavade över en bild på D300-chassit.

Va! Kan inte vara sant tänkte jag! En massa ihopskruvade delar som fick mej direkt att tänka på nåt sovjetiskt hopplock som ser ut att kunna ruckla ihop när som helst.

Inte konstigt att deras kameror är dyra och jag inser ju att deras "bildtekniker" måste jobba för livet för att komma med nya finesser för att motivera prissättningen som ska betala en dyr kropp.

Nikon under ytan http://www.kenrockwell.com/nikon/d300.htm#specs
 
elbe skrev:
Inget speciellt alls. Bara en illusion som försvann...

/Leif

Och hur hade du i dina illusioner föreställt sig att en modern kamera annars skulle se ut "avklädd"?

Formsprutad i "slagtålig plast" som det brukade stå i Hobbex-katalogerna? ;)
 
Jag tror inte detta varit uppe i tråden förut:

Jag försår inte hur man ska kunna ladda kamerans batteri (inte vertikalgreppets) utan att behöva ta loss vertikalgreppet varje gång?

Har jag missat något?
 
Grevture skrev:
Och hur hade du i dina illusioner föreställt sig att en modern kamera annars skulle se ut "avklädd"?

Formsprutad i "slagtålig plast" som det brukade stå i Hobbex-katalogerna? ;)

Två formgjutna delar i magnesium kanske, en fram/undersida och en bak/översida.

F_n!.. Man börjar ju undra... Finns Nikon, proffsens proffskamera, kvar om 5 år?..

/Leif
 
Ja visst fram för formgjutna magnesium hus helst i ett enda stycke....
Tror det skulle bli avsevärt dyrare bara.
Eller??

/JOP
 
Batterigreppet kommer att ligga på kring 4500 kr.
Kommer att vara i magnesium precis som huset.
Kommer väldigt mycket att påminna om funktion och funktionalitet som F6:ans batteripack.

Blir en ganska saftig peng för batterigreppet..

batterigrepp 4500.-
EN-EL4 1790.-
Laddare MH-21 3790.-
Totalt: 10080.-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.