Photocon
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Ja du är högst ovetenskaplig.
Se mina trådar tidigare om brus och exponering.
Canon har bra mycket mindre brus än Nikon men väljer som du nu har sett en annan exponering som är baserad mer på mellantoner,vilket jag har beskrivit ett antal gånger. Du får därmed en rikligare exponering men samtidigt svårt att återge högdagern med Canonkameran.Dvs om du fotograferar i jpg. Med Canon och Raw kan jag strunta i att Canonkameran har i vissa fall taskig ljusmätning eftersom jag kan återinföra upp till ca 1-1.5 steg av högdagern.
Exponerar du dem lika så ser du brusskilnaden från de två, dvs att Canon har mindre brus samt att högdager återges lika från de två
Det är alltså inte fråga om att kamerorna har olika DR, det är en exponeringsfråga samt vilka kurvor som läggs. Här är Nikon bättre.
Se tråden om 1dsmk2 och dx2, eller tråden om 5d och S5.
Mikael
Jomen, tack för svaret. Tilläggas bör att det inte var något problem att få bilderna från resp kamera att bli i princip identiska i ACR.
Histogrammet hos Canon visade en liten, men ändå tydligare puckel i mitten just på det motiv jag använde mig av. Det borde ju verifiera vad du skrivit om mellantonerna. Däremot blinkade det rött i ACR på högdagrarna. Lätt fixat också. Skuggorna blev i stort sett desamma från båda kamerorna och blåmarkering uppstod bara där det verkligen skulle vara svart. Ska göra om testet vid iso 400 och manuellt tvinga kamerorna att köra samma tid vid fast bländare. Fast brusskillnaderna borde väl bli mer dramatiska först vid iso 800 (givetvis utan NR aktiverat i kameran).
Hittar inte din tråd om 1DsmkII vs D2X. Tacksam för hänvisning. 5D vs Fuji S5 har jag läst tidigare.
Mvh/Lennart