Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
hannesalexander skrev:
Fattar inte hur Nikon tar striden riktigt. Dem placerar sig rätt konstigt i klass och pris. Någon annan som reagerat över detta?
Jag tycker de placerar sig helt rätt. I princip en proffskamera utan inbyggt vertikalgrepp, men med inbyggd blixt. Riktigt lågt pris jämfört med de "stora" kamerahusen, trots att man i princip får samma innehåll. De ligger i taket för vad en amatör antagligen anser sig ha råd med, men tillräckligt lågt för att det inte ska vara en kamera bara för proffs.
Att det sedan finns amatörer som köper kamerautrustning för hundratals tusen är en annan femma.
 
nonno skrev:
Jösses, kostar de verkligen så där mycket ute på nätet? Jag har pratat med en fotohandlare och han vill ha 14.500:- över disk för en D300. Han är lovad leverans av kameran under november.
/Nonno
Jag tror att i början kan man ta ut även högre priser. När det första trycket lättnar till kommer priserna att sjunka något.

Att din handlare erbjuder dig ett lägre pris direkt tyder på att den antingen inte är lika affärsmässig som andra handlare eller att han har en speciell relation just till dig (stamkund, kompis, etc.). I både fall kul för dig.

CP, SP, D och andra lär inte sänka priset förre D300 kommer att finnas på lager.
 
Sabud skrev:
Ser komplicerat ut!

Snart kan vi lite till mans ta 300/fps

Casio har visat prototypen till en ny exilim med följande spec.

12x zoom (en så kallad långzoomare alltså)
CMOS 7,4-88,4/2,7-4,7
60/fps med upplösning 6Mp
300/fps i VGA

Källa: Dpreview
Men då måste dom väl ha ett stort inbyggt minne. Inget minneskort klarar den skrivhastigheten idag. Lär ta sin tid att skriva allt till minneskortet sen när man tagit sina 120 bilder på två sekunder.
 
jimslim84 skrev:
Det innebär väl att har du ett objektiv som exempelvis bakfokuserar, kan du justera det direkt i kameran.

Tydligen skall det på D3 och D300 gå att finjustera fokus på upp till 20 objektiv men för zoomobjektiv gäller att justeringen enbart korrigerar en brännvidd.
 
hannesalexander skrev:
Fattar inte hur Nikon tar striden riktigt. Dem placerar sig rätt konstigt i klass och pris. Någon annan som reagerat över detta?

Vad är det som är konstigt? Vad skulle de gjort i stället enligt dig för att det skulle vara vettigt?
 
En enkel liten undran från en som inte besitter djupare tekniska kunskaper:
- är det fortfarande så att Ultra II är snabbt nog för en D300, eller är det något man kan vinna genom att gå in på Extreme-korten?
 
Leo S skrev:
En enkel liten undran från en som inte besitter djupare tekniska kunskaper:
- är det fortfarande så att Ultra II är snabbt nog för en D300, eller är det något man kan vinna genom att gå in på Extreme-korten?

På SanDisk's hemsida kan man lista vilka av deras kort som passar till D200 , vilket säker de flesta gör. Man kan också utläsa hur snabba de olika korttyperna är och få då dessa ungefärliga värden för de snabbare korten:
Ultra II ca 10 MB/sek
Extreme III ca 20 MB/sek
Extreme IV ca 40 MB/sek

Rob Gailbraith har en sida med mätningar av hur snabbt olika kameror skriver till olika typer av minneskort - CF/SD Performance Database (som du kanske redan besökt). (Ser dock inte ut som om Rob uppdaterar sidan längre.)

Enl. Rob's sida så klarar D200 knappt 9 MB/sek med de snabbaste korten, dock lite lägre med Ultra II.

D300 supportar UDMA vilket enl. vissa uppgifter skall medföra upp till 4 ggr snabbare skrivningar till minneskorten. Thom Hogan har t.o.m. angett en hastighet (35MB/sec?) på denna sida - frågetecknet antyder en viss osäkerhet. Jag har inte sett denna siffra någon annanstans ännu.

Slutsats: man behöver nog Extreme IV eller liknande kort, för att utnyttja D300'ans fulla kapacitet.
 
thansen skrev:
Slutsats: man behöver nog Extreme IV eller liknande kort, för att utnyttja D300'ans fulla kapacitet.
Ja, å andra sidan om man inte skjuter med kameran som med en kulspruta lär man nog inte slå i bufferttaket heller. Beror lite på hur man fotograferar.

Även om jag tycker personligen att CF-korten blivit såpass billiga idag att det inte lönar sig att snåla. Mindre än 300 kronor skiljer det ju mellan Ultra II och IV för ett 4 GB kort.
 
Michael Reichmann på Luminous Landscape har testat Canon 40D. Han resonerar om konkurrensen från Nikon D300 (och verkar positivt inställd till både den och Nikons D3) vilkens bildkvalitet vi ju än så länge inte vet något om och om den matchar eller slår 40D.

Intressant nog anser han att 40D kanske har bättre bildkvalitet än 5D: "I find that the IQ of the 40D is on a par if not even slightly better than that of the Canon 5D, which up until now has been my benchmark for DSLR image quality both at low and at high ISO."

"The bottom line is that the Canon 40D is the most DSLR for the money that Canon has ever offered. Certainly in its price range there doesn't seem to be anything that can touch it. Move up a notch in price though and the forthcoming Nikon D300 may well put the squeeze on Canon's hegemony in the DSLR marketplace."

Vi får hoppas att Nikon äntligen med sina D300 och D3 slår Canon på fingrarna. I förlängningen gynnar det oss konsumenter och hängivna fotografer.
 
Fattar inte direkt det resonemanget, Nikon slår väl redan Canon i vissa avseenden. Jag gissar att du pratar brusnivåer kanske eller förmåga att teckna detaljer i skuggpartier. Där kanske Canon ligger före och visst skall det bli intressant att se hur Nikon med CMOS-sensor kan står sig mot Canons kameror i detta avseende. Jag har förvisso inga stor förhoppningar om att D300 skall slå några rekord i brusnivåer men jag tror givetvis att det kommer att bli bättre, förhoppningsvis i nivå med Canons motsvarande kameror. Kan man göra det så räcker det eftersom Nikon har så mycket annat också som inte Canon har som å andra sidan är bättre prissat. Själv hoppas jag att Nikon kan leverera en i flera avseenden upphottad D200. Det räcker för mig, en redan bra kamera gjord ännu bättre.

Visst, den fria marknaden och konkurensen kan bidraga med att vi som slutkonsumeter får bättre kameror MEN gör det oss till bättre fotografer? Eller betalar vi verkligen rätt pris för varan? Utbud- och efterfrågemekanismer har också oönskade effeklter ;-)
 
Två frågor:

Någon som vet prissituationen i Kina om D300 och ev. nya 14-24 objektivet?

Och vet nån vad den har för blixtsync, vilken slutartid?

Tack på förhand
 
På dpreview står det: "up to 1/320 sec with reduced GN". Herr Rockwell skriver "Maximum Shutter Speed With Flash: 1/250 in normal modes. Trick FP mode for faster speeds with greatly reduced flash efficiency. (see Flash Sync Speeds.) The specs I'm reading are unclear, there is a delicious possibility that standard sync may be 1/320."
 
johan.morck skrev:
På dpreview står det: "up to 1/320 sec with reduced GN". Herr Rockwell skriver "Maximum Shutter Speed With Flash: 1/250 in normal modes. Trick FP mode for faster speeds with greatly reduced flash efficiency. (see Flash Sync Speeds.) The specs I'm reading are unclear, there is a delicious possibility that standard sync may be 1/320."

D300 har som normal blixtsynktid 1/250 s. Har du däremot en blixt som stöder Creative Lighting System (CLS) tex en SB-800 har du möjlighet att få upplättningsblixt ända till 1/8000 s.
 
vaspenil skrev:
12 MPix, 14 bitar RAW.
Hur stora blir filerna då.
Är det någon som orkat räkna ut det?

Jag hittar ingen uppgift om filstorleken från D300. Däremot ar det en god gissning att filen blir ungefär lika stor som från D2X (som jag tidigare haft) dvs ca 19 Mb i 12-bit. Hur mycket mer 14-bit ökar storleken vet jag inte. Det går ju dessutom att välja alltifrån helt okomprimerad över förlustfritt komprimerad till komprimerad fil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.