www.tille.se skrev:
Jag byter kamera eftersom jag ser att det är stor skillnad mellan D70 och D80 som jag fått möjlighet att pröva en del.
Självklart är mjukvaran viktig. Men för mig handlar det inte om att ha den värsta kameran, skulle då investerat i D3 istället. Jag upplever att kamerorerna utvecklats i sig själva så det är lättare att få ett jämnare resultat, särskilt i studion. Och eftersom jag har företag så känns det motiverat att välja något som ligger i framkant. Och jag kommer imorgon måndag vara på kurs hos Lennart Nilsson för att utveckla mig. Så det är nog så att kamera, jag själv och programvaran alltid kan utvecklas och bli bättre.
M v h
Patric
När jag läser mellan raderna inser jag att vi i de väsentligaste grunderna nog menar samma sak.
Precis som du säger (fritt översatt): Verktyget, hantverkaren och materialet ingår en symbios där allt kan utvecklas.
Jag har den filosofin att den som köper en dslr för första gången INTE nödvändigtvis ska titta på instegsmodellerna utan tänka efter vad han/hon dels fotograferar helst i nuet, men också tänka vad de vill fotografera i framtiden samt hur stora bilder de vill printa ut och välja en kamera efter de premisserna. Och då välja en så bra (och oftast dyr) kamera de har råd med. Dock inte på bekostnad av att optiken sätts i andra hand.
Tänker man så, och känner och klämmer på kameran man tänkt sig ur ergonomisk synpunkt, uppstår inte ett uppgraderingsbehov på länge.
Har man fotot helt eller delvis som yrke (även som både yrke och hobby/intresse) är ju detta ännu viktigare.
Men det är också här någonstans som det inte blir så lätt att välja eftersom alltför stor tonvikt läggs på megapixelar i marknadsförningen.
Det slår aldrig fel: När man kommer med en dslr kring halsen och stöter på fotointresserade personer är oftast första frågan "Hur många megapixel har den kameran?". Mer kunniga personer ställer frågan "Hur trivs med den och vad plåtar du helst?". Den mest idiotiska frågan, som tyvärr är stark frekvent är "Hur fina bilder tar den kameran?"
Jag förstår att du inte är ute efter "värsta" kameran (D3) utan efter ett verktyg som du tänkt ut skulle passa dig och kommit fram till att modellerna under D200 kommer inte att räcka för dina behov. Och med en ny D300 på gång är det ju klokt att välja en sådan. Därmed inte sagt att det vore oklokt att skaffa en ny eller bra begagnad D200 heller. Nypriserna på en D200 har rasat ned till 12.600 på sina ställen och en begagnad i mint condition för C:a 9.000:-. I nästan nyskick någon tusenlapp dyrare.
Som det verkar är signalbehandlingen och inläsningen modifierad på D300 och det ska bli intressant att se om man lyckas jaga ifatt Canon vad gäller lågdagerbrus och detaljåtergivning på höga iso.
Men i yrket, på pressuppdrag använder jag ff en "gammal Canon 20D" och den räcker till för 95% av de jobben samt även mer kritiska fotograferingar och utprintningar. Annars tar jag till en 1DsMkII, men endast då det är verkligt behov. Men fotot som inkomstkälla är det ju viktigt att avskrivningarna åtminstone borde följa värdeminskningen. Men de gör de inte. När jag skaffade 20D våren 2005 kostade den 12.500 exkl moms. Har fått dra av 25% 2 ggr.
Den är nu m a o nere i 7.031:- exkl moms. Skulle jag sälja den idag måste jag begära 7.031 plus moms=8.789:-. D v s vad man får ge för en NY 30D idag. Det bästa jag kan tänka mig att få ut för den är kanske 5.500:-. Alltså 2.400:- back cirka i firmans resultat. Efter nästa avdragsrunda vid årsskiftet blir den dock "värd" 6592:- inkl moms, men då har den skaffat sig ett ytterligare lägre andrahandsvärde p g a tiden. Men den är förhoppningsvis ff brukbar.
Så skaffa dig en D300, men tänk på att den ska du i företagssammanhang kanske ha i 3-4 år. Där skulle jag kanske tänkt annorlunda och köpt en begagnad D2X för c:a 15.000:- exkl moms eftersom den redan har sjunkit så kraftigt. Men jag skulle inte skaffa en sådan om D300 passade mig bättre. Det är många faktorer som spelar in om man ska se på det rent ekonomiskt, eller hur?
Privatpersoner kan ju, om de har råd se det hela på annat sätt, och "uppgradera" oftare.
Ha det så bra/Lennart