Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Photocon skrev:
Å andra sidan finns Canon 40D i combo med 17-85-optik med både IS och USM (kostar separat mellan 5 och 6 lakan) för 14.700:- på lager.
Det är bara att gratulera Canon ägarna med att:

1. Deras produkter finns tillgängliga.
2. Att de får en riktigt bra produkt för "endast" 14700 spänn. 11500 för en utan objektiv är inte så dumt heller. Skillnaden mellan 11500 och 15700 ska man ha i åtanke när man jämför 40D och D300.

Photocon skrev:
Ramlade in på tråden av en slump och läste alla 20 sidorna. Kul, ...
Wow, vilken prestation! Med tanke på att du är en Canonist är det en dubbelprestation! :) Det är nog få som skulle orka att göra det i en omgång.

Kanske det, men det var faktiskt kul och jag satt och hade inget speciellt att göra.

Å andra sidan har jag ett par bra Nikongluggar liggande så jag kan inte låta bli att kolla vad mitt forna favoritmärke har för sig. Testade D200 och blev impad men skulle vilja testa Fuji S5 oxå. Och så dök den satans D300 upp. Tyvärr vet jag inte om plånboken tillåter en sådan orgie som känns onödig då jag redan sitter på 3 canonhus.

Hälsn/Lennart

Funderade själv på att köpa en D200 när jag hörde att det kommer en ny modell. Så jag har beställt en D300. Vet inte om det är så stora skillnader. Men jag vet att D80 gett mig så mycket mer när det gäller bilderna än vad D70 gjort. Så jag hoppas att även D300 är steg framåt i utvecklingen.
När den väl kommer får vi se.

Patric

www.tille.se skrev:
Funderade själv på att köpa en D200 när jag hörde att det kommer en ny modell. Så jag har beställt en D300. Vet inte om det är så stora skillnader. Men jag vet att D80 gett mig så mycket mer när det gäller bilderna än vad D70 gjort. Så jag hoppas att även D300 är steg framåt i utvecklingen.
När den väl kommer får vi se.

Patric

Jag är väl själv lite av pessimist när det gäller den s k utvecklingen. Bakgrund till det är att när jag började plåta med dslr 1999 visste gemene man och även återförsäljare för lite om bildbehandlingsprogrammens betydelse.

Exempelvis fanns knappt en rawkonverterare värd namnet som levererades med kamerorna. Jag har i efterhand plockat fram en hel del filer från gamla Nikon D1 och D100. Okej D1 hade väl lite snålt med pixlar med jäklar vilken skillnad det blit på filerna när man behandlar dem med dagens rawkonverterare.

Är därför av uppfattningen att det finns en övertro och för högt ställda förhoppningar på nya modeller. De flesta amatörfotografer jag känner kör inte raw alls. Allt för få verkar också vara insatta i hur oerhört mycket mjukvaran på datorn betyder för slutresultatet.

Hoppas och tror att den kommer i fokus på ett helt annat sätt än tidigare.

Nu satsas det fortfarande på att spränga in megapixel efter megapixel i nya "bättre" modeller. Tråd efter tråd på olika forum har påvisat hur liten skillnad det är mellan exempelvis en 6 och 8mp-kamera. Ja t o m mellan 6 och 10 mp. Likväl fortsätter man från producenthåll att ständigt öka och sätta andra viktiga saker i bakgrunden; som ergonmi, dynamiskt omfång etc.

Sedan är det hastighet och åter hastighet som gäller som försäljningsargument.

Jag måste erkänna att personligen har jag inte blivit bättre fotograf bara för att jag fått en ny kamera med dubbla sekvenshastigheten, eller några fler megapixlar.

Däremot har mina bilder både från gamla och nyare modeller blivit bättre p g a att jag lärt mig att hantera mjukvaran i datorn mycket bättre. Och just där slätas skillnaden ut otroligt mycket. En "pensionsmässig Canon 10D eller Nikon D100 presterar ff bilder som står sig mycket bra i konkurrensen med modeller som är 4 eller 5 år yngre.

Därmed inte sagt att utvecklingen har varit fel. kamerorna brusar mindre och har blivit billigare. Live-view på displayen kanske är okej. Viktigare är att kunna justera AF så att det passar ens olika objektiv.

Men de extra 2 mp i D300 kommer nog att visa sig helt överflödiga. D200 presterar högklassiga bilder i 90x60 cm utprintade.

Men att byta från ex D200 till D300 tror jag inte ändrar så mycket på bildresultatet om bilderna efterbehandlas på ett bra sätt.

Men ändå: Även om jag sitter med de här åsikterna kan jag inte låta bli att fascineras av allt som väller ut på marknaden.

Hursomhelst. Var och en salig på sin egen tro. Och visst är det en kick ibland att få en sprillans ny kamera i handen. Men jag är ff så konservativ att jag prioriterar att det viktigaste är att känna till det verktyget man har. Många hoppar från en modell till en annan utan att ens utnyttjat hälften av möjligheterna som fanns i den gamla.

Bottomline: D300 blir säkert jättebra. D200 är jättebra. Ge oss smartare mjukvara och kameror som kan uppgraderas med tätare firmware och förbättra det dynamiska omfånget istället för att gödsla ut modeller för tätt.

MVH/Lennart

Jag byter kamera eftersom jag ser att det är stor skillnad mellan D70 och D80 som jag fått möjlighet att pröva en del.
Självklart är mjukvaran viktig. Men för mig handlar det inte om att ha den värsta kameran, skulle då investerat i D3 istället. Jag upplever att kamerorerna utvecklats i sig själva så det är lättare att få ett jämnare resultat, särskilt i studion. Och eftersom jag har företag så känns det motiverat att välja något som ligger i framkant. Och jag kommer imorgon måndag vara på kurs hos Lennart Nilsson för att utveckla mig. Så det är nog så att kamera, jag själv och programvaran alltid kan utvecklas och bli bättre.

M v h
Patric

www.tille.se skrev:
Jag byter kamera eftersom jag ser att det är stor skillnad mellan D70 och D80 som jag fått möjlighet att pröva en del.
Självklart är mjukvaran viktig. Men för mig handlar det inte om att ha den värsta kameran, skulle då investerat i D3 istället. Jag upplever att kamerorerna utvecklats i sig själva så det är lättare att få ett jämnare resultat, särskilt i studion. Och eftersom jag har företag så känns det motiverat att välja något som ligger i framkant. Och jag kommer imorgon måndag vara på kurs hos Lennart Nilsson för att utveckla mig. Så det är nog så att kamera, jag själv och programvaran alltid kan utvecklas och bli bättre.

M v h
Patric

När jag läser mellan raderna inser jag att vi i de väsentligaste grunderna nog menar samma sak.

Precis som du säger (fritt översatt): Verktyget, hantverkaren och materialet ingår en symbios där allt kan utvecklas.

Jag har den filosofin att den som köper en dslr för första gången INTE nödvändigtvis ska titta på instegsmodellerna utan tänka efter vad han/hon dels fotograferar helst i nuet, men också tänka vad de vill fotografera i framtiden samt hur stora bilder de vill printa ut och välja en kamera efter de premisserna. Och då välja en så bra (och oftast dyr) kamera de har råd med. Dock inte på bekostnad av att optiken sätts i andra hand.

Tänker man så, och känner och klämmer på kameran man tänkt sig ur ergonomisk synpunkt, uppstår inte ett uppgraderingsbehov på länge.

Har man fotot helt eller delvis som yrke (även som både yrke och hobby/intresse) är ju detta ännu viktigare.

Men det är också här någonstans som det inte blir så lätt att välja eftersom alltför stor tonvikt läggs på megapixelar i marknadsförningen.

Det slår aldrig fel: När man kommer med en dslr kring halsen och stöter på fotointresserade personer är oftast första frågan "Hur många megapixel har den kameran?". Mer kunniga personer ställer frågan "Hur trivs med den och vad plåtar du helst?". Den mest idiotiska frågan, som tyvärr är stark frekvent är "Hur fina bilder tar den kameran?"

Jag förstår att du inte är ute efter "värsta" kameran (D3) utan efter ett verktyg som du tänkt ut skulle passa dig och kommit fram till att modellerna under D200 kommer inte att räcka för dina behov. Och med en ny D300 på gång är det ju klokt att välja en sådan. Därmed inte sagt att det vore oklokt att skaffa en ny eller bra begagnad D200 heller. Nypriserna på en D200 har rasat ned till 12.600 på sina ställen och en begagnad i mint condition för C:a 9.000:-. I nästan nyskick någon tusenlapp dyrare.

Som det verkar är signalbehandlingen och inläsningen modifierad på D300 och det ska bli intressant att se om man lyckas jaga ifatt Canon vad gäller lågdagerbrus och detaljåtergivning på höga iso.

Men i yrket, på pressuppdrag använder jag ff en "gammal Canon 20D" och den räcker till för 95% av de jobben samt även mer kritiska fotograferingar och utprintningar. Annars tar jag till en 1DsMkII, men endast då det är verkligt behov. Men fotot som inkomstkälla är det ju viktigt att avskrivningarna åtminstone borde följa värdeminskningen. Men de gör de inte. När jag skaffade 20D våren 2005 kostade den 12.500 exkl moms. Har fått dra av 25% 2 ggr.
Den är nu m a o nere i 7.031:- exkl moms. Skulle jag sälja den idag måste jag begära 7.031 plus moms=8.789:-. D v s vad man får ge för en NY 30D idag. Det bästa jag kan tänka mig att få ut för den är kanske 5.500:-. Alltså 2.400:- back cirka i firmans resultat. Efter nästa avdragsrunda vid årsskiftet blir den dock "värd" 6592:- inkl moms, men då har den skaffat sig ett ytterligare lägre andrahandsvärde p g a tiden. Men den är förhoppningsvis ff brukbar.

Så skaffa dig en D300, men tänk på att den ska du i företagssammanhang kanske ha i 3-4 år. Där skulle jag kanske tänkt annorlunda och köpt en begagnad D2X för c:a 15.000:- exkl moms eftersom den redan har sjunkit så kraftigt. Men jag skulle inte skaffa en sådan om D300 passade mig bättre. Det är många faktorer som spelar in om man ska se på det rent ekonomiskt, eller hur?

Privatpersoner kan ju, om de har råd se det hela på annat sätt, och "uppgradera" oftare.

Ha det så bra/Lennart

Jag har beställt en D300. Min gamla trotjänare D100 skall få leva vidare som. Ursäkta om svaren på mina frågor redan finns i denna långa tråd. Också tacksam för svar på enstaka av mina frågor.

Jag vore tacksam om den erfarna panelen kunde hjälpa till med följande frågor.

1. Minneskort. Jag behöver mer kort redan nu.
Jag förstår att D300 stödjer UDMA. Då är Sandisk IV Extreme det naturliga valet. Är det rätt uppfattat, att D300 verkligen kan utnyttja detta korts snabbhet??

2. Minneskort, del 2. Om jag formatterar ett 8 MB kort i min D100 kommer jag väl bara att se det som ett 2 MB-kort. Något annat problem med att använda ett kort med "överkapacitet"?

3. Batterier. Min gamla kamera har batterier EN-EL3, medan D300 har EN-EL3e. EN-EL3e kan väl användas i båda kamerorna, medan mina 3 st EN-EL3 är helt värdelösa i D300-sammanhang.

Hur gör ni andra, kommer ni at nöja er med ett batteri eller beställer ni ett reservbatteri redan från början?

4. Jag fotar bara i RAW. Jag använder en gammal Nikon Capture, som ju inte kommer att få stöd för D300. Jag har f.ö. också Elements 3. (Som ni ser är allting hos mig ganska antikt). Vilken RAW-konverterare rekommenderar panelen? Helst med stöd också för min gamla d100.

CaesarRex skrev:
Man blev ju inte mindre fylld av längtan efter Phils hands-on preview.
Det jag blev mindre upphetsad av är att alla hundra miljoner fokuseringspunkter trängas ihop i sökarens mitt. Synd att de inte kan fördela dem över hela sökarytan. Även på bekostnad av dess antal. 11 punkter skulle räcka långt om de var fördelade över hela ytan.

Bilagor

• sökare.png
    sökare.png
    903 bytes · Visningar: 1,547
Aristofanes skrev:1. Minneskort. Jag behöver mer kort redan nu.
Jag förstår att D300 stödjer UDMA. Då är Sandisk IV Extreme det naturliga valet. Är det rätt uppfattat, att D300 verkligen kan utnyttja detta korts snabbhet??
Nikon säger så, ja.

Aristofanes skrev:
2. Minneskort, del 2. Om jag formatterar ett 8 MB kort i min D100 kommer jag väl bara att se det som ett 2 MB-kort. Något annat problem med att använda ett kort med "överkapacitet"?
Om kortet kommer bort eller om det går sönder förlorar du fler bilder på ett större kort. Känns lite läskigt att ha alla ägg i en korg. Men människorna fungerar olika förstås.

Aristofanes skrev:3.Hur gör ni andra, kommer ni at nöja er med ett batteri eller beställer ni ett reservbatteri redan från början?
Beror helt och hållet på hur/var du fotograferar. Kolla antalet utlovade bilder per laddning. Halvera den. Kommer du att ta så många bilder utan att behöva ladda batteriet? Man kan ju alltid komplettera senare om man känner behov.

Aristofanes skrev:4. Jag fotar bara i RAW. Jag använder en gammal Nikon Capture, som ju inte kommer att få stöd för D300. Jag har f.ö. också Elements 3. (Som ni ser är allting hos mig ganska antikt). Vilken RAW-konverterare rekommenderar panelen? Helst med stöd också för min gamla d100.
Här kommer du att få massor med svar. Alla har ju sitt favorit program. Jag är övertygad om att om man bemästrar ett program kan man få livärdiga resultat med vilket som.

Om du är van vid Capture skulle jag ge den nya versionen en chans. Det har ju blivit mycket snabbare om inget annat. Alla de stora konvertrarna har demo. Ta dem hem och testa, vilket du gillar bäst.

Alla konvertrar är bakåtkompatibla får jag för mig. Alltså borde de kunna läsa filer från D100.

Ytterst tveksam till det, han brukar väl inte göra en full review på "pre production units", en final-review får vi nog i November skulle jag gissa.

johan.morck skrev:
Ytterst tveksam till det, han brukar väl inte göra en full review på "pre production units", en final-review får vi nog i November skulle jag gissa.

Håller med. Tror t o m november är lite för optimistiskt. Askey är inte den som slarvar. Gissar personligen att han vill göra en riktig fälttest och då ställa den mot i första hand Canon 40D. Kanske mitten av december.

D400

Knappt har informationen om D300 släppts innan rykten om den kommande D400 startat...

Bilagor

• d400.jpg
    d400.jpg
    77.8 KB · Visningar: 1,218
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar