Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett MB-D10 med stora batteriet EN-EL4a samt laddare kostar ca. 500 dollar.

Inte lite att behöva lägga till för att få full bildhastighet, eller hygglig batteritid på denna kamera med bautadisplay.

Som jag sagt tidigare tycker jag att D300 skulle ha det stora batteriet (så stort är det inte) integrerat i kameran.
 
Jag misstänker att i praktiken så vill nog den målgrupp som har glädje av åtta rutor i sekunden ha ett vertikalgrepp i vilket fall som helst, oavsett om det funkar som booster eller inte. Själv tillhör jag inte målgruppen för någotdera. Däremot är jag glad om yttermåtten inte sväller allt för mycket.
 
Tydligen samma hastighet....
Tycker det är mycket klagande över en kamera som verkar vara "kanon" i mina ögon.

Hur man än ser på saken så visst är vertikalgreppet och EN-EL4a batteriet dyrt men med det på har man en bättre "d2xs" i sin hand för ett förhållande vis billigt pris.
Samtidigt så kan man ta bort greppet och f en smidigare kamera som inte tar lika stor plats och inte blir lika tung.

Sen är det så klart smart av nikon att marknadsföra greppet som farthöjande tillbehör.... många har ingen som helst nytta av en "kulspruta" men likförb**at så kommer de att köpa både grepp och EN-EL4a för att få lite snabbare kamera.

Jag ser bara fördelar med D300:an och är som ett litet barn som väntar på julafton. Låt det bli november och leveranser från nikon.
/JOP
 
Vet inte om du menade mig när du frågade om när man behöver 6/8bps men jag tyckte jag var tydlig att man inte behöver så mycket....

--------------------------

Ja i jämförselse med min nuvarande D70 så får jag vädertätning som jag värderar högst, riktigt vertikalgrepp med höjdavtryck på delad första plats sedan en hel del uppgraderingar såsom sensorn, en ruskigt bra skärm, bättre brushantering (hoppas jag på) mm. på delad 2/3:e plats.

Vissa saker är rena overkill för egen del.
Har aldrig så bråttom så jag behöver 8 bps har aldrig behövt mer än 1 fokus punkt och får då 50 över.... :))

Så jämfört med den jag har så är det en rejäl uppdatering, jämfört om jag hade en D200 så skulle det inte varit lika intressant att byta.
/JOP
 
Anders Wahlberg skrev:
Dustin tar 15 695 kr, en nivå de flesta har
lagt sig på enl Prisjakt.nu

Jösses, kostar de verkligen så där mycket ute på nätet? Jag har pratat med en fotohandlare och han vill ha 14.500:- över disk för en D300. Han är lovad leverans av kameran under november.
/Nonno
 
Tore ... har du fotat störtlopp på världsnivå där du står så till att fotograferna hjälps åt att se när åkaren kommer för att hinna få upp kameran ... då är det bra med 8 bilder/sek ... framförallt om du vill säkra så att åtminstone en bild blir bra på någon speciell åkare.

Skulle denne åkare dessutom ramla så blir det en obetalbar bildserie.

Jag lånade en D2X under alpina VM i Åre i vintras och jag måste säga det var stor skillad på möjligheterna att få till bra bilder jämfört med min D200.
 

Bilagor

  • super-g,-francoise-bourque-.jpg
    super-g,-francoise-bourque-.jpg
    62.7 KB · Visningar: 1,263
nonno skrev:
Jösses, kostar de verkligen så där mycket ute på nätet? Jag har pratat med en fotohandlare och han vill ha 14.500:- över disk för en D300. Han är lovad leverans av kameran under november.
/Nonno

Nej det är inte vad de kostar det är vad de uppskattar att den KAN hamna i pris, Kan din handlare sälja den för 14.500:- lär Cyber/Scandinavian/Dustin osv också kunna göra det.
 
CaesarRex skrev:
Nej det är inte vad de kostar det är vad de uppskattar att den KAN hamna i pris, Kan din handlare sälja den för 14.500:- lär Cyber/Scandinavian/Dustin osv också kunna göra det.

Varför fortsätter de då att ange ett så högt uppskattat pris? Jag har fått ett pris som står fast och inte var priset KAN hamna på. Kan min fotohandlare ge det, borde väl C/S/D osv också kunna det?
/Nonno
 
Teodorian skrev:
I vilka situationer är det otillräckligt med 6 bps och nödvändigt med 8bps för att få en bra bild?!

Jag skulle nog vilja säga alla typer av snabb extreme sport. Jag jublade iaf för dom extra 3 bps:en jämfört med D200an =)
 
Ola Rockberg skrev:
Tore ... har du fotat störtlopp på världsnivå där du står så till att fotograferna hjälps åt att se när åkaren kommer för att hinna få upp kameran ... då är det bra med 8 bilder/sek ... framförallt om du vill säkra så att åtminstone en bild blir bra på någon speciell åkare.

Skulle denne åkare dessutom ramla så blir det en obetalbar bildserie.

Jag lånade en D2X under alpina VM i Åre i vintras och jag måste säga det var stor skillad på möjligheterna att få till bra bilder jämfört med min D200.

Hej

Idag kör vissa med 30 bilder per sek :) :) :)

http://www.sportsshooter.com/special_feature/30fps/

Resultatet

http://www.usatoday.com/sports/graphics/bonds-756/flash.htm

Mvh

Omar
 
nonno skrev:
Varför fortsätter de då att ange ett så högt uppskattat pris? Jag har fått ett pris som står fast och inte var priset KAN hamna på. Kan min fotohandlare ge det, borde väl C/S/D osv också kunna det?
/Nonno
Antar att det blir mindre klagande från kunder om man sänker priset än höjer det när det blir dax att betala sin förhandsbokade kamera....
Vet inte om cyberphoto mm. verkligen spikat sina priser, jag ha inte fått nått meddelande ang. min bokning att de fastställt priset. Jag har sett på hemsidan att de satt ett pris men det känns väl lite som ett förhandspris.

/JOP
 
Prissättningen på D300an måste få D200an att falla i pris helt enormt. Går ju inte att motivera mitt köp av en ny D200 som det ser ut nu i prssättningen, kostar ju i princip lika mycket som D300an.

Fattar inte hur Nikon tar striden riktigt. Dem placerar sig rätt konstigt i klass och pris. Någon annan som reagerat över detta?
 
Är det någon här som tror att det går att sälja D200 när D300 finns i tillräckligt antal att tillgå. Dessutom ska D300 tillverkas på samma fabrik som D200. Mitt tips är att D200 snart är utfasad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.