ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
D300 har som normal blixtsynktid 1/250 s. Har du däremot en blixt som stöder Creative Lighting System (CLS) tex en SB-800 har du möjlighet att få upplättningsblixt ända till 1/8000 s.

Ok tackar. Jag antar att det eliminerar min ena fråga. nu till den andra. Vad kostar den i kina?

Vet inte om det postats tidigare, men här är lite mer konkret info angående 14bit i D300an.

från dpr:

Yet another D300 sensor and A/D converter thread.

What a bunch of misinformation and (yes) idiocy being tossed around. Thankfully, someone posted a useful link to Sony material that is both authoritative and informative. Thanks to Photobug.

Here is the thread: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=24600845

Here is my contribution: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=24615895

Here are the Sony links: http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol47/featuring2.html

and http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol47/featuring2.html

Bottom line: The D300 sensor clearly includes 14-bit conversion, not 12-bit. 14-bit conversion is NOT an averaged sequence of 12-bit conversions.

It's too much to expect the posts of poorly informed guesses and assertions to slow down, much less stop, but at least those of you who care about understanding the D300's A/D conversion system can get accurate information if you care enough to dig it out.

Here's a recap of the D300 sensor's A/D conversion facilities:

Each of the (one per column) A/D "converters" is nothing more than a comparator followed by a 12-bit or 14-bit latch. That is so incredibly simple.

A 14-bit binary counter at one end of the die drives what is ostensibly a DAC, but it's really just a switchable resistor divider. You have the equivalent of 16,384 matched resistors to divide a tightly controlled reference voltage, and the 14-bit counter selects which one of the 16,384 points (voltages) in the divider to drive (through an analogue mux) across the die to *all* of the (one per column) comparators, as a comparison voltage. At the same time, the 14 bits of the counter are also driven across the die.

As the counter counts up, the level of the comparison voltage driven across the die increments upward, in step. At each of the (one per column) comparators, when the comparison voltage matches the voltage level of the photosite being "converted", the comparator's output switches polarity and latches (into the converter's output latch) the current value of the 14-bit counter.

So, rather than building a *boatload* of very complex and power-hungry, independent converters onto the die, Sony has broken down each of the A/D converters to a very VERY simple circuit: a comparator and a 14-bit data latch.

DAMN, that's an elegant solution!

This design topology makes it practically TRIVIAL to extend 12-bit "conversion" to 14-bit "conversion", and even beyond 14 bits... up to the practical limits of on-die noise.

I'm impressed, and that isn't easy after 30+ years as a designer of mainframe and array processor type machines.

Well done, Sony!

- Bob Elkind

Menar väl inte att det är fel att göra en jäkligt bra kamera. Men vad dem inte kommer göra är att vinna marknadsandelar med dem kamerorna som kommer nu.

D40 gick ju bra och dem gick om Canon på systemfronten. Men det finns en stor grupp som vill ha lite bättre grejer som även är förstagångsväljare. Då sitter Canons 30D och 40D mycket bättre prismässigt.

Men som sagt, jag är nöjd som är Nikonägare. Bara köpa en D300 nu istället för en D200. Men man får tänka lite bredare om man vill se bättre och förmånligare saker som Nikonägare jämtemot Canonägarna.

Jokes skrev:
Ok tackar. Jag antar att det eliminerar min ena fråga. nu till den andra. Vad kostar den i kina?

Det finns en svensk kille här på Fs som bor i Kina och som ofta skriver intressanta inlägg i sin blogg ZOOM. Du kan väl testa om han har någon koll på priser? Eller så får du leta vidare på nätet. :)
/Nonno

Nu har jag i alla fall sålt min D200 och bara väntar på att jag ska få en signal om att D300 finns att hämta. Under tiden använder jag min gamla D70, så nog kommer det att bli ett jättekliv av byta från D70 till D300 sedan. ;)
/Nonno

nonno skrev:
Nu har jag i alla fall sålt min D200 och bara väntar på att jag ska få en signal om att D300 finns att hämta. Under tiden använder jag min gamla D70, så nog kommer det att bli ett jättekliv av byta från D70 till D300 sedan. ;)
/Nonno

Jag har sålt mina D200 hus också, tyckte det var lika bra att göra det nu medans man får något för dom, priset lär ju rasa rejält ju närmare D300'a släppet vi kommer, jag har min gammla trogna analoga Canon F1'a och min Ricoh GRD att leka med så länge.

/kent

Bokeh skrev:
Jag har sålt mina D200 hus också, tyckte det var lika bra att göra det nu medans man får något för dom, priset lär ju rasa rejält ju närmare D300'a släppet vi kommer.

Precis! Det går inte att vänta tills man inget får för D200:an, i så fall kan man ju lika väl ha den kvar som back up istället för att skänka bort den.
/Nonno

vad är det för sensor i D300?
är det samma som i sonys kommande kamera A700?
Det är väl sony som gör sensorn till Nikons nya kameror?

Jag har sålt min D200 och beställt en D300.
det kunde jag göra för att jag har en D40 att använda medans jag väntar. D40 är en kamera med bra brusegenskaper, jag räknar med att D300 ska bli lika bra eller bättre vad gäller brus.

nonno skrev:
Precis! Det går inte att vänta tills man inget får för D200:an, i så fall kan man ju lika väl ha den kvar som back up istället för att skänka bort den.
/Nonno

Jag sålde nyligen mina D70 och D2X för 3500 kr respektive 16500 Kr. Nypriserna var 10990 kr och 45995 Kr. Hur lågt kan priserna sjunka på D2X när väl D3 kommer? Nu håller jag till godo med D40X och D80 i väntans tider på D3 och D300.

Hans William skrev:
Jag har sålt min D200 och beställt en D300.
det kunde jag göra för att jag har en D40 att använda medans jag väntar. D40 är en kamera med bra brusegenskaper, jag räknar med att D300 ska bli lika bra eller bättre vad gäller brus.

Frun har en D40 och jag använder den ibland. Jag hoppas att D300 har bättre brusegenskaper än D40 (och framförallt betydligt bättre dynamiskt omfång eftersom D40 klipper högdagrarna ganska illa!). ISO-omfånget är ju 200-3200 på D300 mot 200-1600 på D40 (exklusive Hi-1-lägena) och vi får hålla tummarna för att detta inte bara pekar på en förbättring på pappret utan även i praktiken vid dåliga ljusförhållanden.

nonno skrev:
/Nonno

Utvecklingen går verkligen fort. För tre år sedan köpte jag Nikon D70 och den har givit mig mycken glädje. När jag nu nyligen sålde den kändes den gammal med sin lilla LCD-monitor, förkympta sökare, brusiga bilder (brus i skuggorna på ISO 200!) och begränsade dynamiska omgång. D40 och D40X är ett stort steg framåt (trots sina övriga begränsningar!). D300 borde kunna föra denna goda utveckling vidare.

Ännu en dum fråga, nån som vet om den har släppts i Kina än? Eller när det gör det isåfall? Tack för erat tålamod.

Kollade följande: Både hos Scandinavian Photo och Cyberphoto finns det kölistor på över 100 kunder som beställt D300. Alltså 200 bara på de 2 inköpsställena.

Tror det lär dröja ett halvår innan den kameran blir lättåtkomlig.

Å andra sidan finns Canon 40D i combo med 17-85-optik med både IS och USM (kostar separat mellan 5 och 6 lakan) för 14.700:- på lager.

Sedan slår det mig att det är vi själva som dumpar beg.priserna på D200 genom att många "paniksäljer". Förra gången det begav sig gällde det just D200 som bara dröjde och dröjde.
Kollade runt och det finns inte många ställen som lagerför D200 längre. Priserna på nya har bara fallit marginellt.

Men visst f-n verkar D300 vara värd att vänta på. Det kan t o m jag som är Canonist förstå. Fast då får man nog se till att göra som Kent. Ha ett annat hus tills vidare.

Till dem som nyligen köpt en D200 och känner ångesten köra klorna i Stora Prylnerven: Den kameran är ff lika bra som den var innan Nikon D300 aviserades. Faktiskt ff den bästa kameran Nikon har i det segmentet eftersom D300 ännu så länge (och ganska länge till) inte "finns". Inget att ångra sig för eftersom den kommer att leverera lysande bilder många många år till så länge fotografen bakom den gör sin del av jobbet.

Ramlade in på tråden av en slump och läste alla 20 sidorna. Kul, men samtidigt lite skrämmande, att se hur ett antal fotografer triggar varandra till den grad att Nikon knappt behöver lägga ned några slantar på att marknadsföra D300:):)

Tycker dock att det borde finnas bilder tagna med den kamera som aviseras samma dag nyheten släpps.

MVH/Lennart

Photocon skrev:
Sedan slår det mig att det är vi själva som dumpar beg.priserna på D200 genom att många "paniksäljer".
Tyst dummer! Jag planerar köpa en D200 för en spottstyver om några veckor när priset för denna superkamera nått botten.

Ängslig prylkåthet ftw!

marma skrev:
Tyst dummer! Jag planerar köpa en D200 för en spottstyver om några veckor när priset för denna superkamera nått botten.

Ängslig prylkåthet ftw!

Okej då!

Lovar att inte sabba dina möjligheter till att göra ett superköp genom mer info. Å andra sidan har jag hört att alla som inte behåller sin D200 utan säljer samt ställer sig i kö för D300 får betala tredubbelt på Apoteket för sitt Valium.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar