ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
den bilden säger inget mer än att den är felexponerad/ rejält överexponerad och att den inte motsvarar på något sätt det angivna iso talet. se histogram.
Man kan därför inte dra några slutsatser angående brus i mellantoner/skugga.

Mikael

keckax skrev:
Bättre upp! Matrix-mätning blir nu möjligt också! D200 hade bara centrumvägd mätning på Ai/s -optik.
Det funkar på D200 också om man anger brännvidden. Jag använder matrix-mätning nästan hela tiden med mitt manuella tele.

macrobild skrev:
den bilden säger inget mer än att den är felexponerad/ rejält överexponerad och att den inte motsvarar på något sätt det angivna iso talet.
Jo, man ser hur bruset ser ut. Inget färgbrus och ganska finkornigt i förhållande till pixelstorleken.

Makten skrev:
Det funkar på D200 också om man anger brännvidden. Jag använder matrix-mätning nästan hela tiden med mitt manuella tele.

Fattar inte riktigt... Men om man ska vara petnoga verkar det som vi har rätt båda två, tror jag.

Kolla tabellen.

/K

Verkligen intressant att läsa om era köplatser ;-)

Vad tror ni D200 kommer tt säljas i för olika Kit. Kommer Nikon inspireras av Canon och ha ett lite större utbud av kit eller blir det 18-70 och 18-135 i vanlig ordning. Kanske kit med 18-200VR? Vad tror ni? Några innovationer vad gäller "kit" från Nikons sida kanske?

Jag undrar vilken fjärrkontroll D300 kommer att använda. Är det den här man ska köpa om man vill ha en? Känns ganska surt att betala 2,7 kkr för den. :-/

Finns det andra (gärna från tredjepartstilverkare) alternativ?

Suckar efter min gamla ML-L3 för 150 spänn...

hur funkar det med bps'en?
Är det batteriet som tidigare varit begränsningen eller varför gör battgreppet + annat batteri ngn skillnad?

fått för mig att det var minnesbufferten eller nåt sånt...

Goro skrev:
hur funkar det med bps'en?
Är det batteriet som tidigare varit begränsningen eller varför gör battgreppet + annat batteri ngn skillnad?

fått för mig att det var minnesbufferten eller nåt sånt...
Nikon-Lasse svarar i chatten på K&Bs hemsida så här:

Fråga: Vad är det som gör att D300 får en högre serietagningshastiget med batterigrepp än utan?

Svar: Hej! MB-D10 kan ta EN-EL4 batterier, som är ett betydligt starkare batteri än EN-EL3e. Det ger med andra ord bättre förutsättningar att öka farten på vissa delar i kameran, utan att försaka strömförbrukningen för mycket. //Lasse

Hela chatten finner du här .

Det märks att det inte är så många D2x(s) ägare som är spekulanter på nya D300.

Själv saknar jag funktionen beskuret läge på D300. Skulle funka bra som beskuret högfartsläge med batterigreppet.

Teleobjektiv tenderar ofta att vara lite för korta så att beskära redan i kameran är en ganska smart funktion.

Nej, det är en nödlösning. Om man inte måste minska datamängden för att få upp bildfrekvensen (som i D2X), så kan man ju lika gärna beskära i efterhand.
Man är då dessutom inte låst till en viss beskärning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar