Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Era favoritfunktioner hos D300?

Teodorian skrev:
Vilka är dina behov och preferenser? Vad fotograferar du och hur? Använder du raw eller jpg? Vilka kamerainställningar som passar dig måste utgå ifrån svar på dessa och liknande frågor. Berätta vad du brukar fotografera och hänvisa till bilder du tycker är bra.

Actionbilder i svagare ljusförhållanden.
Var mest ute efter vilka funktioner som ni tycker är mest användbara på kameran.

Läste någonstans att den kan korrigera automatiskt för ett objektivs optiska svagheter, det verkar vara en behändig funktion.

Finns den svenska manualen på nätet någonstans så man kan förkobra sig redan innan man får kameran? ;)

Kameran har så otroligt många inställningsmöjligheter, det är svårt att lyfta fram någon särskild inställning som mer viktig än de andra. Om det är din första DSLR så har du en hel del att sätta dig in i :)

Teodorian skrev:
Förklara gärna varför du anser att D2X Mode III är bättre än något av de ordinarie lägena i D300 tex standard eller livfull! Vore trevligt om du la upp jämförande bilder, med olika bildkontrollsalternativ, och pekade ut fördelarna med ditt val.

Själv använde jag aldrig D2X Mode III med min D2X därför att jag tyckte färgerna blev för kraftiga och onaturliga vid landskapsbilder och liknande.

Hmmm... fördelarna med mitt val ?
Dom är helt personliga, vad som ser bra ut för mig behöver ju inte se bra ut för andra, det är väl därför det är bra att vi har flera olika val.

Men enligt mig som gillar kraftiga färger vid landskapsfoto så ser d2x3 bra ut, därimot så gillar jag d2x1 när det är människor i bild, men som sagt, det är min högst personliga uppfattning.

/kent

Aton_ skrev:
Kameran har så otroligt många inställningsmöjligheter, det är svårt att lyfta fram någon särskild inställning som mer viktig än de andra. Om det är din första DSLR så har du en hel del att sätta dig in i :)

Jag har kört lite canon 400D förut men tror jag kan en del om D300an tack vare lite videos etc :p Testa mig? :D

Bokeh skrev:
Hmmm... fördelarna med mitt val ?
Dom är helt personliga, vad som ser bra ut för mig behöver ju inte se bra ut för andra, det är väl därför det är bra att vi har flera olika val.

Men enligt mig som gillar kraftiga färger vid landskapsfoto så ser d2x3 bra ut, därimot så gillar jag d2x1 när det är människor i bild, men som sagt, det är min högst personliga uppfattning.

/kent

Dito. Körde i stort sätt hela tiden med III läget med min D2X. De gånger jag frångick det var när jag plåtade porträtt.....

Men det är som sagt en subjektiv smak. Jag föredrog och föredrar fortfarande detta läge. Således kör jag med D2X III med min D300. Livfull ger alltför starka färger för min smak men framför allt så föredrar jag kontrastkurvan i D2X läget före de som finns som standard i D300. Tycker att de lyfter mellandagarna för mycket....

OK, ni som föredrar D2X Mode III. Vilken av dessa konverteringar har gjorts med det alternativet - läge 1, 2 eller 3. Vilka de andra två lägena är får ni gissa.

Bilagor

• bildlägesjämförelse.jpg
    bildlägesjämförelse.jpg
    43.7 KB · Visningar: 397
Porträttjämförelsen för er som säger er föredra D2X Mode I för foton på människor. Vilken av dessa fyra konverteringar är gjord i det läget?

Bilagor

• bildkontrolljämförelse2.jpg
    bildkontrolljämförelse2.jpg
    58 KB · Visningar: 377
Mankan G skrev:
Dito. Körde i stort sätt hela tiden med III läget med min D2X. De gånger jag frångick det var när jag plåtade porträtt.....

Men det är som sagt en subjektiv smak. Jag föredrog och föredrar fortfarande detta läge. Således kör jag med D2X III med min D300. Livfull ger alltför starka färger för min smak men framför allt så föredrar jag kontrastkurvan i D2X läget före de som finns som standard i D300. Tycker att de lyfter mellandagarna för mycket....

OK, Magnus kan du avgöra vilket läge som är ditt favoritläge av dessa fyra konverteringar?

Bilagor

• bildkontrolljämförelse3.jpg
    bildkontrolljämförelse3.jpg
    65.9 KB · Visningar: 500
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar