Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Bortsett från det Magnus skall svara på så gissar jag läge 1 på första och läge 4 på den andra...

/kent
 
Jag har en fråga till er som verkat läst allt som finns om den här kameran.

Speciellt Active D-lighting är så prisat. Och alla bildkontroller, skärpa, kontrast, färgmättnad och även d-lighting ska man bara få användning av om man använder nikons egen programvara, eller? Alltså borde inte active d-lighting vara annat än en kontrastkurva, eller en algoritm som säger åt programvaran på datorn som läser rawfilen vad den ska göra med kontrasten på bilden, vilket egentligen inte har med bilden att göra, utan hur programmet presenterar den, tills man konverterar vidare från raw.

Personligen använder jag inte nikons egen programvara, för att lightroom är så enormt överlägset vad gäller mångsidighet och vad jag personligen föredrar i användargränssnitt.

Men hur är det med det där? Min rawfil är väl vad den är beroende på sensorn, inget annat?
 
Teodorian skrev:
Som jag påpekat många gånger är det viktigt att vara noggrann med vitbalansen (korrigera i matrisen åt blått och magenta) samt använda Neutral-läget som utgångspunkt. Därefter går det bra att "lägga på" extra kontrast och färgmättnad.

Det har du helt rätt i, vitbalansen är A och O. Sedan jag börjat följa det rådet har resultatet blivit mycket bättre (jättetack för rådet Tore!). Men det är ju ett evigt vitbalans-trixande och justerande om jag byter olika miljöer/ljusförhållanden både inomhus såväl som utomhus och som jag inte upplevt på samma sätt med andra Nikon-kameror (läs D70 & D200). Jag har aldrig använt autoinställningar i mina kameror, utan alltid gjort egna inställningar för att få det resultat jag önskar så långt som möjligt redan vid exponeringen. Kanske är det jag som är i överkant petig, men jag ser en hel del bilder här på FS tagna med D300 som har lite i överkant av det där gulaktiga i bilden.
/Nonno
 
Tomas Töråsen skrev:
Jag har en fråga till er som verkat läst allt som finns om den här kameran.

Speciellt Active D-lighting är så prisat. Och alla bildkontroller, skärpa, kontrast, färgmättnad och även d-lighting ska man bara få användning av om man använder nikons egen programvara, eller? Alltså borde inte active d-lighting vara annat än en kontrastkurva, eller en algoritm som säger åt programvaran på datorn som läser rawfilen vad den ska göra med kontrasten på bilden, vilket egentligen inte har med bilden att göra, utan hur programmet presenterar den, tills man konverterar vidare från raw.


Active D-Lighting fungerar både på jpg- och NEF-filer som konverteras i antingen View NX eller Capture NX.
 
Teodorian skrev:
Active D-Lighting fungerar både på jpg- och NEF-filer som konverteras i antingen View NX eller Capture NX.

Då är det som jag tänkte då. Det är en textrad eller sifferkombination som säger åt programmet att köra nåt förbestämt på bilden, som ett filter i photoshop. Då förstår jag inte varför det är så prisat. Enligt reviews låter det som det handlar om dynamiskt omfång och att få fram detaljer som annars är nästan omöjligt. För mig låter det som ett curveslager i photoshop om man vet vad man gör.

Jag är oxå nyfiken på om brusreduceringen är så himla bra i i NX som folk säger.
Nån som ställer upp på ett test, brusreducera i NX och jämföra med om jag gör det i PS på samma grundfil?
 
Hej på er...

Ibland är det jättesvårt att se skillnad och speciellt på de små bilder som får plats här på FS. Nu vet jag inte vad du gjort Tore för skillnaderna mellan dina bilder är bra mycket mindre än vad jag ser på mina egna. Visst är det skillnad på dina oxå men jag anser de vara av mindre karaktär och inte förändrar bilderna så mycket. I mina exempel så är de klart större..

D2XIII läget
 

Bilagor

  • ms-d2xiii.jpg
    ms-d2xiii.jpg
    49.5 KB · Visningar: 342
Standard. Jag bryr mig inte om att lägga upp en bild i livfulläget för denna bild för den skiljer sig inte så mycket från standard...
 

Bilagor

  • ms-standard.jpg
    ms-standard.jpg
    45.1 KB · Visningar: 339
D300 livfull. Här har den röda kanalen gått i taket totalt. Mycket av detaljerna i jackan är borta
 

Bilagor

  • kalle-livfull.jpg
    kalle-livfull.jpg
    57.5 KB · Visningar: 591
Alla mina bilder är direkt ur kameran. Konverterade i CNX till jpg i sRGBprofil. Normalt kör jag med ProPhoto men konverteringen för webben i CS3 blev helknasig med ProPhoto så jag valde sRGB direkt i CNX i stället. Utöver detta så har jag enbart förändrat bildkontrollen.......

Det optimala läget skiljer sig från bild till bild. Nu pratar jag om min smak och ingen annans. Fortfarande så får jag mest "rätt" känsla med D2XIII läget och då får det vara mitt standardläge. Men hur jag än gör så får jag större skillnad än vad du fått Tore. Har du förändrat bilderna i efterbehandligen? Om vi tar mina bilder ovan så föredrar jag helt klart D2XIII läget i bilden med motorcykeln medan Standard är bättre i fallet med mins son skidåkaren. Känns som om D2XIII höjer kontrasten mer och Standard jämnar ut den samma....

Skillnaden mellan D2XI och III läget handlar mest om färgmättnad. Hudtonerna blir lite för rosa för min smak i III läget. Men det går oftast lika bra att dra ner på mättnades i PS för att få fram ett bra resultat om jag missat det i konverteraren....
 
Här är det mer subtilt. Dock syns det mycket tydligt på originalbilden i större förstoring.

Med standardläget får jag ofta samma artificiella känsla som jag får om jag använder D-lighting i Nikons programvaror eller "lätta upp" i PS för kraftigt. Det är nog mer att standardläget utjämnar kontrasterna än att den lyfter mellandagarna......
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar