Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D300
- Trådstartare timofej
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
Maybe you do. Styr upp en bild. Vore intresant efter att ha hört så mkt om NX brusreducering. Maila till [email protected]
Sen kan vi lägga upp 100 % crops och jämföra.
Jag tog mig friheten att starta en ny tråd i "rätt" forum för denna idé. Hoppas att du har överensseende med det
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1112553#post1112553
Kan du ta emot en bild som väger ca 12Mb på detta mailkonto?
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Jag tog mig friheten att starta en ny tråd i "rätt" forum för denna idé. Hoppas att du har överensseende med det
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1112553#post1112553
Kan du ta emot en bild som väger ca 12Mb på detta mailkonto?
inte 100 men du kan annars skicka beskurna delar av bilden där du har kontrastrika övergångar, mjuk oskärpa och detaljrikedom så kan vi jämföra samma olika utsnitt...
Teodorian
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
OK, ni som föredrar D2X Mode III. Vilken av dessa konverteringar har gjorts med det alternativet - läge 1, 2 eller 3. Vilka de andra två lägena är får ni gissa.
Rätta svaren för fågelbordsbilden (080321):
Läge 1 är Standard
Läge 2 är Livfull
Läge 3 är D2X Mode III
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Porträttjämförelsen för er som säger er föredra D2X Mode I för foton på människor. Vilken av dessa fyra konverteringar är gjord i det läget?
Rätta svaren för bilden på Marie Picasso (080322):
Läge 1 är Neutral
Läge 2 är Standard
Läge 3 är D2X Mode I
Läge 4 är D2X Mode II
Teodorian
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
OK, Magnus kan du avgöra vilket läge som är ditt favoritläge av dessa fyra konverteringar?
Rätta svaren för hockeybilden (080322):
Läge 1 är D2X Mode III
Läge 2 är Standard
Läge 3 är Neutral
Läge 4 är D2X Mode I
Teodorian
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Alla mina bilder är direkt ur kameran. Konverterade i CNX till jpg i sRGBprofil. Normalt kör jag med ProPhoto men konverteringen för webben i CS3 blev helknasig med ProPhoto så jag valde sRGB direkt i CNX i stället. Utöver detta så har jag enbart förändrat bildkontrollen.......
Det optimala läget skiljer sig från bild till bild. Nu pratar jag om min smak och ingen annans. Fortfarande så får jag mest "rätt" känsla med D2XIII läget och då får det vara mitt standardläge. Men hur jag än gör så får jag större skillnad än vad du fått Tore. Har du förändrat bilderna i efterbehandligen? Om vi tar mina bilder ovan så föredrar jag helt klart D2XIII läget i bilden med motorcykeln medan Standard är bättre i fallet med mins son skidåkaren. Känns som om D2XIII höjer kontrasten mer och Standard jämnar ut den samma....
Skillnaden mellan D2XI och III läget handlar mest om färgmättnad. Hudtonerna blir lite för rosa för min smak i III läget. Men det går oftast lika bra att dra ner på mättnades i PS för att få fram ett bra resultat om jag missat det i konverteraren....
Jag har bara ändrat läge i bildkontrollen och inget annat i View NX. Bilderna är tagna i sRGB och förminskade till "PS-storlek" i CS2. Ingen annan bildbehandling förutom att jag skrivit dit text.
Antagligen blir skillnaderna mellan lägena i bildkontrollen olika stora beroende på motiv, kontrastförhållanden och färginnehåll i bilden. Bilder med starka färger i form av mycket rött, orange och gult påverkas antagligen mer än bilder med svagare och neutrala färger samt motiv där blått och grönt dominerar.
Jag håller med om att mellantonerna lyfts för mycket om ljusstyrka 0 (eller +) används. Själv använder jag numera i princip bara ljusstyrka - för att få en rimlig kontrastkurva.
En lite märklig skillnad mellan tex lägena Standard och D2X Mode I är att nyansen är annorlunda dem emellan inom färgspektrat rött, magenta och gult. Standard drar åt gulröda toner medan D2X Mode I drar åt magentaröda toner. Skillnaderna går att se både i min bild av Marie Picasso och i din modellbild. Ansiktfärgerna skiljer något beroende på läge. Om detta går att kompensera för genom att ändra vitbalansen vet jag inte.
Andyah
Aktiv medlem
Gud vilken diskution det var om det dära lägena.
Sitter o funderar på denna kamera så man undrar lite..är det samma minnes kort som i D70s? o batteri?
Sugen på att gå från d70s till d300..men man sitter o velar fram o tillbaka om det verkligen behövs..om man skulle fixa en D80 bara..men den är väl något mindre..tillräckligt för att man ska störa sig på storleken..det är vad man har fått för sig när man har känt på den..måste nog ta med min kamera samtidigt nästa gång man känner på den isåfall...
Sitter o funderar på denna kamera så man undrar lite..är det samma minnes kort som i D70s? o batteri?
Sugen på att gå från d70s till d300..men man sitter o velar fram o tillbaka om det verkligen behövs..om man skulle fixa en D80 bara..men den är väl något mindre..tillräckligt för att man ska störa sig på storleken..det är vad man har fått för sig när man har känt på den..måste nog ta med min kamera samtidigt nästa gång man känner på den isåfall...
Mankan G
Aktiv medlem
Andyah skrev:
Gud vilken diskution det var om det dära lägena.
Likadana minneskort men annat batteri. Batteriet är av samma fysiska storlek men ditt D70 batteri fungerar inte. Du kan dock använda samma laddare
StenB
Aktiv medlem
Andyah skrev:
hmm fick tummen ur röva o kollade på cyberphotoshemsida..där nämner dom EN-EL3e för just d70,d70s d200 d300 d80..så d måste väl endå vara samma batteri..sen fanns det en-el4..men det är väl till batterigreppet om man inte är helt snurrig?
EN-EL3e fungerar även med D70, men EN-EL3 fungerar inte med D300.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Varför verkar det så viktigt med bildkontroller? Ni som är sååå noga med små inställningar som knappt går att se skillnad på, mäter ni och ställer in vitbalansen före i kameran, eller använder en whibal eller likn? Min gissning är att långt från alla gör det.
Allt detta är ju inställningar som ni måste använda ett krångligt, omständigt och enligt vissa, långsamt program för att ens ha nytta av. Ni skulle lätt kunna göra presets mkt mer detaljerat och noggrant som faktiskt visade skillnad i rawkonverteraren som ni applicerar på era filer efter ni importerat dom.
Jag fattar inte diskussionen o hypen ang. bildkontroller och kamera, det har ju inget med kameran att göra. Det är en liten kod som säger åt ett externt program vad den ska göra med filerna, med väldigt begränsade möjligheter om man jämför med att faktiskt göra presets direkt i programmet.
Edit:
Kom o tänka på att ... tänk om det fanns möjlighet att göra egna bildkontroller som även styrde mer avancerade inställningar, där man väljer helt själv. Nån open source variant. Folk kunde dela med sig av olika effekter som man kunde se effekten av direkt i displayen när man tagit bilden. Det hade jag tyckt varit jävligt cool. O andra sidan inte speciellt riktat till allmänsvensson och marknadsföring för den gruppen.
Allt detta är ju inställningar som ni måste använda ett krångligt, omständigt och enligt vissa, långsamt program för att ens ha nytta av. Ni skulle lätt kunna göra presets mkt mer detaljerat och noggrant som faktiskt visade skillnad i rawkonverteraren som ni applicerar på era filer efter ni importerat dom.
Jag fattar inte diskussionen o hypen ang. bildkontroller och kamera, det har ju inget med kameran att göra. Det är en liten kod som säger åt ett externt program vad den ska göra med filerna, med väldigt begränsade möjligheter om man jämför med att faktiskt göra presets direkt i programmet.
Edit:
Kom o tänka på att ... tänk om det fanns möjlighet att göra egna bildkontroller som även styrde mer avancerade inställningar, där man väljer helt själv. Nån open source variant. Folk kunde dela med sig av olika effekter som man kunde se effekten av direkt i displayen när man tagit bilden. Det hade jag tyckt varit jävligt cool. O andra sidan inte speciellt riktat till allmänsvensson och marknadsföring för den gruppen.
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
Varför verkar det så viktigt med bildkontroller? Ni som är sååå noga med små inställningar som knappt går att se skillnad på, mäter ni och ställer in vitbalansen före i kameran, eller använder en whibal eller likn? Min gissning är att långt från alla gör det.
Edit:
Det handlar i alla fall för mig om enkelhet. På samma sätt som att NX gör ett bra arbete med Nikons filer med avseende på brusreducering. Det går givetvis att ordna ett än bättre resultat via en massa manuellt arbete i PS etc men oftast har jag inte tid eller intresse för det. Kan jag på ett enkelt sätt få ett resultat som jag och mina kunder kan aceptera via kontroller, NR i NX eller vad det nu kan vara så underlättar det mitt arbete till den grad att jag kan tillbringa mer tid bakom kameran istället för bakom bildskärmen.
Skulle jag lägga ner mer tid i PS så skulle mitt kreativa arbete lida. Jag anser mig fortfarande vara mer av en fotograf med kameran än en fotograf med PS....Därmed inget negativt sagt om de som arbetar på det omvända sättet........
Teodorian
Aktiv medlem
Det är lurigt med autofokusen på D300. När jag fotograferade hackspetten utanför vårt köksfönster i dag märkte jag att det kan bli fel med det dynamiska läget. Jag började med AF-C och 9 AF-punkter, ändrade till AF-S i samma AF-läge och slutade med AF-S i läget enskild AF-punkt.
Det visade sig vid flera tillfällen när jag tog bildserier på "Hacke", med fokus på honom
"stillasittandes", att D300 trots detta valde att fokusera med någon av de andra punkterna.
Slutsatsen är att om förutsättningarna tillåter kan det trots allt vara bäst att använda en enskild AF-punkt framför att använda det dynamiska läget med tex 9 eller 21 AF-punkter. Risken med att bara använda en AF-punkt är förstås att AF-systemet inte hittar fokus med den valda punkten. Å andra sidan är risken med att använda det dynamiska AF-läget att kameran väljer fel punkt.
Den här bilden på "Hacke" och en anländande "kompis" tog jag med en enskild AF-punkt med fokus på hackspetten. D300 med 70-200/2.8 VR, 200 mm, f 2.8, 1/1600 s, ISO 200.
Det visade sig vid flera tillfällen när jag tog bildserier på "Hacke", med fokus på honom
"stillasittandes", att D300 trots detta valde att fokusera med någon av de andra punkterna.
Slutsatsen är att om förutsättningarna tillåter kan det trots allt vara bäst att använda en enskild AF-punkt framför att använda det dynamiska läget med tex 9 eller 21 AF-punkter. Risken med att bara använda en AF-punkt är förstås att AF-systemet inte hittar fokus med den valda punkten. Å andra sidan är risken med att använda det dynamiska AF-läget att kameran väljer fel punkt.
Den här bilden på "Hacke" och en anländande "kompis" tog jag med en enskild AF-punkt med fokus på hackspetten. D300 med 70-200/2.8 VR, 200 mm, f 2.8, 1/1600 s, ISO 200.
Bilagor
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Det handlar i alla fall för mig om enkelhet. På samma sätt som att NX gör ett bra arbete med Nikons filer med avseende på brusreducering. Det går givetvis att ordna ett än bättre resultat via en massa manuellt arbete i PS etc men oftast har jag inte tid eller intresse för det. Kan jag på ett enkelt sätt få ett resultat som jag och mina kunder kan aceptera via kontroller, NR i NX eller vad det nu kan vara så underlättar det mitt arbete till den grad att jag kan tillbringa mer tid bakom kameran istället för bakom bildskärmen.
Skulle jag lägga ner mer tid i PS så skulle mitt kreativa arbete lida. Jag anser mig fortfarande vara mer av en fotograf med kameran än en fotograf med PS....Därmed inget negativt sagt om de som arbetar på det omvända sättet........
Nu har jag endast tittat snabbt på NX så möjligt jag har fel.. men batchkorrigeringar är väl inte möjligt i NX ännu? Så mkt för enkelhet då...
Sortering och snabba exakta korrigeringar vinner väl lightroom i.
Är man yrkesfotograf som tar studiobilder på olika modeller, olika ljus, olika färgtemperaturer varje dag, så är väl lightroom extremt mkt snabbare för arbetsflödet än NX.
Personligen tar jag en bild här, en bild där, förra veckan fotade jag fåglar, nästa gång kanske jag fotar semesterbilder, en annan gång porträtt.
Ska jag sälja bilder så är det nån riktigt lyckad bild som nån kan ha som tavla, nån landskapsbild t.ex. Jag har inget emot att sitta lite längre med dom där bilderna som höjer sig över mängden, för dom är inte så jäkla många när man fotar som jag gör.
Men nu är vi där igen, olika åsikter och kan diskutera tills vi dör.
Min poäng handlade mer om att ni fotar raw, tanken med bilkontroller känns lite som att klamra sig desperat kvar i dåtiden då man fotade jpeg och fick en mer eller mindre färdig bild från kameran.
Att göra presets i programmet på datorn och applicera, antingen på många bilder samtidigt eller på en och en, går knappast mkt långsammare än att använda bildkontroller i kameran, och det är att begränsa sig väldigt tycker jag, o där var en personlig åsikt igen.
Teodorian
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
Edit:
Både Nikon D300 och D3 ger mycket bra bildkvalitet i jpg. Tack vare bildkontrollen går det att göra inställningar som sparas i kameran och som kan användas på jpg-filer och NEF-filer genom NX. Det ger en mångfald möjligheter att få de resultat var och en eftersträvar. Det är upp till var och en vilka inställningar och bildbehandlingsprogram man vill använda.
För mig finns ingen hype om bildkontrollerna. Som jag sagt tidigare fotograferar jag nästan uteslutande med inställningen Neutral, ingen skärpning, låg till måttlig kontrast, låg ljusstyrka, 0 i färgmättnad och 0 i nyans. Jag ser positivt på möjligheten - inte nödvändigheten - att använda bildkontrollen i NX om jag skulle vilja göra ändringar tex från svart-vitt till färg eller vice versa på ett snabbt sätt. Annars har jag actions som jag använder för grundläggande bildbehandling i Photoshop CS2.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Jovisst förstår jag fördelarna i enkelheten, att ta dom "vanliga" bilderna i jpeg.
Däremot förstår jag inte riktigt varför man skulle ha en så proffesionell kamera som D300 eller D3 som du nämner för att ta den typen av bilder.
Får man lägga pengarna på det om man bara vill ta typiska familje och semesterbilder för mig, svar ja. Men förstår värdet i att lägga dom pengarna i det då gör jag inte.
Däremot förstår jag inte riktigt varför man skulle ha en så proffesionell kamera som D300 eller D3 som du nämner för att ta den typen av bilder.
Får man lägga pengarna på det om man bara vill ta typiska familje och semesterbilder för mig, svar ja. Men förstår värdet i att lägga dom pengarna i det då gör jag inte.
Teodorian
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
Vilken typ av bilder?
Mankan G
Aktiv medlem
För mig som arbetar uteslutande i rå OCH använder LR till vardags så har bildkontrollerna egentligen ingen betydelse. Men nu råkar det vara så att jag tidigare körde svårare bilder genom NX och till 99% så föredrar jag dessa på ett sätt som en av bildkontrollerna kan leverera som grundinställning för fortsatt arbete, nämnligen D2XIII läget. Detta är den enda anledningen till mitt val....
Tyvärr blir det fler och fler bilder som måste gå via NX. Nästan alla bilder jag levererar kör jag genom NX, även enklare bilder (= lågiso etc...). Får svårare och svårare med hur ACR räknar upp mina bilder. Trots detta föredrar jag det helt överlägsna arbetssätt som LR ger mig.
Och jo NX har en batchfunktion väl så bra som någon annan. Problemet med NX är inte detta utan att vid justeringsarbetet så räknas varje bild upp på nytt. Jo du läste rätt. Varje sketen justering gör så att bilden räknas upp på nytt med en tidsåtgång som följd. LR och andra program arbetar med en liten proxy (om jag inte minns totalt fel)
När jag skriver NX så avser jag Capture NX och inte View NX. Vet inte om det är View NX du använder och om det saknas där...
Tyvärr blir det fler och fler bilder som måste gå via NX. Nästan alla bilder jag levererar kör jag genom NX, även enklare bilder (= lågiso etc...). Får svårare och svårare med hur ACR räknar upp mina bilder. Trots detta föredrar jag det helt överlägsna arbetssätt som LR ger mig.
Och jo NX har en batchfunktion väl så bra som någon annan. Problemet med NX är inte detta utan att vid justeringsarbetet så räknas varje bild upp på nytt. Jo du läste rätt. Varje sketen justering gör så att bilden räknas upp på nytt med en tidsåtgång som följd. LR och andra program arbetar med en liten proxy (om jag inte minns totalt fel)
När jag skriver NX så avser jag Capture NX och inte View NX. Vet inte om det är View NX du använder och om det saknas där...