Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
200 bilder på en laddning kan inte vara mycket att hänga i julgran för den som fotar ishockey, fotboll.
Om man fotar sport räcker batteriet naturligtvis till mycket mer än 200 exponeringar. Jag tycker batterikapaciteten känns extremt bra. Det går lätt två veckor mellan laddningarna. Så länge jag inte skall ut på nån resa med långt till hotellet tänker jag inte ens köpa ett extrabatteri.

Aton_ skrev:
Om man fotar sport räcker batteriet naturligtvis till mycket mer än 200 exponeringar. Jag tycker batterikapaciteten känns extremt bra. Det går lätt två veckor mellan laddningarna. Så länge jag inte skall ut på nån resa med långt till hotellet tänker jag inte ens köpa ett extrabatteri.
Precis min poäng. Skulle jag ha kameran konstant inställd på Ch samt vara glad i pekfingret skulle batteriet räcka väldigt mycket längre än det gör. Med konstant blixt-användande samt en hel del koll i displayen och dåligt ljus med mera så har jag under en intensiv mingelfotokväll fått batteriet att räcka till 500+ bilder, så det är inget fel på batteriet. Vad jag menar är bara att det är sällan jag behöver mer än 200 bilder/tillfälle, och skulle jag behöva det finns det mer att hämta i batteriet, samt att ett extrabatteri inte är speciellt jobbigt att ha med sig.

Har precis varit till Venedig och fotat. Tog ca 550 bilder. Kör med MB-D10 med EL-EN4a istoppat. Har nu ca 12% kvar av batteriet i greppet. Interna EN-EL3e är orört.

Jag tycker det är klart godkännt då jag har granskat resultatet mycket i skärmen samt rensat bort bilder i fotograferingspauser. Varje kväll har man sedan kollat igenom alla bilder och även här gjort vissa rensningar. Har använt Live-view vid flertalet tillfällen (mest för att ställa vitbalans). Kört med objektiv med VR. Visat bilder för reskamrater. Långa slutartider vid kvällsfotograferande. Alla bilder är tagna i 12-bitars NEF.

Jag är nöjd, EN-EL4a har jag laddat sammanlagt 2 gånger. EN-EL3e en gång.

Mina "5 cent" vad avser batteri och D300+MB-D10

// Maxe

Re: Re: Minneskort till D300an

Teodorian skrev:
Upp till ISO 3200 är bufferten 15 bilder i 12-bitars NEF förlustfri komprimering och jpg large fine. Då har jag ingen NR eller Active D-Lighting på. Från ISO 4000 tom ISO 6400 är bufferten 12 bilder. Med NR och Active D-Lighting påkopplade är bufferten över hela ISO-omfånget 12 bilder (Active D-Lighting fungerar bara tom ISO 3200).

Lite chockande är att om man även sätter på NR för långa exponeringar sjunker bufferten till endast 6 bilder! Å andra sidan sätts ju inte bufferten på prov vid långa exponeringar...

EN-EL4a ja. Då är det ju bara det att ett sånt batteri kostar typ 1000lappen extra plus att man måste ha en speciell laddare för det batteriet som går på runt 1000lappen det också.
Sen tillkommer batterigreppet för 2000.

Summa summarum 4000kr för bättre batteritid, lite saftigt för min smak iallefall.

Hur är prestandan med R6batterier istället för EN-EL4 ?

D2X Mode?

Någon som laddat ned och installerat, och naturligtvis testat, "D2X Modes" i sin D300 ännu?

Märker ni någon skillnad i ansiktsfärger och dyligt? För det var väl mest det det gick ut på, att få till ansiktstonerna?

Re: D2X Mode?

Falkman skrev:
Någon som laddat ned och installerat, och naturligtvis testat, "D2X Modes" i sin D300 ännu?

Märker ni någon skillnad i ansiktsfärger och dyligt? För det var väl mest det det gick ut på, att få till ansiktstonerna?
Visst, det gjorde jag tidigt (installerade). Det är stor skillnad mellan de tre bildkontrollerna liksom det är stor skillnad mellan kamerans defaultlägen. Jag gillar att ha flera olika förval att välja bland även om jag nästan alltid kör RAW + jpg. Kontrollerna följer automatiskt med till View NX och Capture NX vid nedtankning av bilder så att jag snabbt kan testa hur bilderna ser ut med olika bildkontroller.

Re: D2X Mode?

Falkman skrev:

Jag har gjort det och det funkar finfint. Jag föredrar faktiskt sättet som D2X renderar mellandagarna. Tycker att D300 lyfter dessa för mycket i sitt standardläge. Kurvan i D2X läget funkar bättre för mig. Bilderna blir mer stunsiga med mer lokal kontrast och överlag mer kontrastrika med D2X läget installerat. Aningens högre saturation tycker jag mig se i färgerna men inget annat som händer med dessa......Stämmer även med hur diagrammet i kameran presenterar D2X läget vs standardläget

Det är för övrigt inget du installerar. Du lägger till den i menyn och den är enkelt att ta bort om du vill göra så.....

Färgerna känns ganska oförändrade utöver den mer mättade saturationen

Senast ändrad:
Tack för svaren. Låter som något jag kommer att lägga till i kameran. Har läst igenom den nedtankade pdf-manualen och det verkar enkelt att fixa.

Måste man installera ett sånt bildläge?

Finns det inte någon manual/beskrivning för att göra dessa inställningar och spara dom manuellt?

/K

Här kommer en jämförelse av sju olika lägen i bildkontrollen. Alla filerna är konverterade i View NX och det enda jag ändrat är bildkontrollalternativet. Min ursprungliga bild, det inspelade värdet, är Neutral med följande värden: 0 skärpa, -3 i kontrast, - i ljusstyrka, 0 i färgmättnad och 0 i nyans. Bilden är negativt exponeringskompenserad med 1 EV-steg i View NX.

Bilddata: Nikon D300 med 50/1.4-objektivet, f2, 1/50 s, ISO 400. Automatisk vitbalans är använd och inte korrigerad i View NX.

Hela scenen med inspelat värde:

Bilagor

• view nx-080116-2235_06- copy.insp.jpg
    view nx-080116-2235_06- copy.insp.jpg
    59.3 KB · Visningar: 489
Senast ändrad:
Hela scenen med det mest kraftfulla bildkontrollalternativet (livfull):

Bilagor

• view nx-080116-2235_02- copy 2.liv.jpg
    view nx-080116-2235_02- copy 2.liv.jpg
    63.3 KB · Visningar: 488
Bland alternativen ovan tycker jag bäst om Neutral och D2X II. Dessa lägen har inte bränt ut den oranga tröjan på min fru vilket de andra alternativen gjort.

Själv kör jag alltid med läget Neutral och använder hellre en aning för lite kontrast för att i efterhand kunna göra förändringar om jag vill. För det mesta använder jag - i ljusstyrka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar