Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Bland alternativen ovan tycker jag bäst om Neutral och D2X II. Dessa lägen har inte bränt ut den oranga tröjan på min fru vilket de andra alternativen gjort.

Själv kör jag alltid med läget Neutral och använder hellre en aning för lite kontrast för att i efterhand kunna göra förändringar om jag vill. För det mesta använder jag - i ljusstyrka.

I det här exemplet tycker jag att den första bilden ger katten mest toner i de mörka partierna.
Bästa läget enligt mej.

/K

keckax skrev:
Läget "Neutral" skiljer dock knappt något.

/K

Det beror på att det är två varianter av Neutral.

Bilden blir ett exempel på hur lätt det är att klippa färger som gult, rött och orange. Mitt mantra är att gå försiktigt fram i sina kamerainställningar dvs i första hand ta bilder utan skärpning (och NR) och med måttlig kontrast och färgmättnad. Det är lättare att förstärka dessa egenskaper i efterhand än att minska på dem.

Så här står det beskrivet på Nikons hemsida där man laddar ned D2X-varianterna:

* D2XMODE1: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of I. Skin tones and gradations are reproduced naturally with rich reproduction of tones;

* D2XMODE2: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of II. This optional Picture Control is suited to images that will be extensively processed or retouched;

* D2XMODE3: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of III. Choose for nature or landscape shots. Greens and blues are vividly reproduced.

Testade att ta några bilder med de olika inställningarna och precis som Tores exempel visar tycker jag personligen D2X III blir alldeles för saturerad.

Valet av bildkontroll måste såklart anpassas efter motivsituationen. Att köra vivid eller D2xIII när hudtoner finns med i bilden blir ju bara löjligt.

Jag har min kamera inställd på D2x-Mode3 eftersom dom flesta av mina bilder inte innehåller människor, då jag alltid kör Raw kan jag ändra dom få bilder med människor till D2x-Mode1 i NX i efterhand med ett par knapptryckningar, det funkar smidigast för mig än att hålla på att ändra i kameran.

/kent

Falkman skrev:
Så här står det beskrivet på Nikons hemsida där man laddar ned D2X-varianterna:

* D2XMODE1: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of I. Skin tones and gradations are reproduced naturally with rich reproduction of tones;

* D2XMODE2: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of II. This optional Picture Control is suited to images that will be extensively processed or retouched;

* D2XMODE3: This optional Picture Control simulates color reproduction at a D2X/D2XS Color mode setting of III. Choose for nature or landscape shots. Greens and blues are vividly reproduced.

Testade att ta några bilder med de olika inställningarna och precis som Tores exempel visar tycker jag personligen D2X III blir alldeles för saturerad.
Kör du med någon av dessa som standard idag? Själv körde jag en hel del i början med D2XMODE2 men saknade trycket i färgerna och gjorde en egen inställning (ökade på saturation och även kontrasten). Står nu och väger då det blir lite väl mycket av det goda när det handlar om foto med människor. Tänker nog gå tillbaka till D2XII och, som Tore säger, trycka till när det behövs.

Tänk vad ett litet namn kan göra skillnad. Ingen hade brytt sig om de extra bildkontrollerna om de hetat True motion D40x.

Aton_ skrev:
Tänk vad ett litet namn kan göra skillnad. Ingen hade brytt sig om de extra bildkontrollerna om de hetat True motion D40x.

Det har inte så mycket med namnet att göra, skulle jag tro i alla fall. Det handlar väl mer om vilket resultat det ger? Jag kommer fortfarande inte helt överens med inställningarna på min D300, tycker fortfarande att det blir lite för gult/grönt i vissa lägen. Fanns det en inställning som motsvarar det resultat som jag fick på min D200 med mina egna inställningar som jag använde då, hade den blivit nr 1 även i min D300. :)
/Nonno

nonno skrev:
Det har inte så mycket med namnet att göra, skulle jag tro i alla fall. Det handlar väl mer om vilket resultat det ger? Jag kommer fortfarande inte helt överens med inställningarna på min D300, tycker fortfarande att det blir lite för gult/grönt i vissa lägen. Fanns det en inställning som motsvarar det resultat som jag fick på min D200 med mina egna inställningar som jag använde då, hade den blivit nr 1 även i min D300. :)
/Nonno

Som jag påpekat många gånger är det viktigt att vara noggrann med vitbalansen (korrigera i matrisen åt blått och magenta) samt använda Neutral-läget som utgångspunkt. Därefter går det bra att "lägga på" extra kontrast och färgmättnad.

Senast ändrad:
jdandanell skrev:
Kan tänka mig en del D2X-ägare som numera även äger en D300 och vill känna igen sig.

Tvärtom! Jag känner inget som helst behov av att använda D2X-lägena på min D300 eller D3. Därför har jag inte heller lagt in dem i kamerorna. Jag använder alltid någon egen variant av Neutral utan skärpning men med varierande ljusstyrka och kontrast samt nästan alltid 0-läget i både färgmättnad och nyans.

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Jag har min kamera inställd på D2x-Mode3 eftersom dom flesta av mina bilder inte innehåller människor, då jag alltid kör Raw kan jag ändra dom få bilder med människor till D2x-Mode1 i NX i efterhand med ett par knapptryckningar, det funkar smidigast för mig än att hålla på att ändra i kameran.

/kent

Förklara gärna varför du anser att D2X Mode III är bättre än något av de ordinarie lägena i D300 tex standard eller livfull! Vore trevligt om du la upp jämförande bilder, med olika bildkontrollsalternativ, och pekade ut fördelarna med ditt val.

Själv använde jag aldrig D2X Mode III med min D2X därför att jag tyckte färgerna blev för kraftiga och onaturliga vid landskapsbilder och liknande.

Nu är jag kanske fånig, men kan vi inte få se en enda bild du gjort av verkligheten, Tore?

Tesbilder är kul, men det är roligare att se riktiga bilder ...

AFE skrev:
Nu är jag kanske fånig, men kan vi inte få se en enda bild du gjort av verkligheten, Tore?

Tesbilder är kul, men det är roligare att se riktiga bilder ...

Tja, tycker du att mina bilder från 080310 respektive 080311 i den här tråden är testbilder så lever jag inte i någon verklighet alls som kan passa in i din definition av begreppet och har aldrig tagit någon riktig bild...

Vad är en "riktig" bild enligt dig? Lägg upp en "riktig" bild så att jag får veta vad det är!

Hade missat just de bilderna...

Jag tycker bara det är kul att se om folk som toktestar kameror faktiskt kan göra bilder som är mer än bara tegelväggar och exponeringstester också ...

Därmed inte sagt att jag kan göra bra bilder ;)

Min profil innehåller en del bilder, som är både riktiga och oriktiga :)

Era favoritfunktioner hos D300?

Jag lägger snart vantarna på min första DSLR - D300..

Vad för funktioner är det dom ni verkligen tycker är användbara i D300 - vilka är Era favoritinställingar?

Vad kan ni tipsa en ny D300 ägare om som kan tänkas göra bilderna riktigt bra?

AFE skrev:
Hade missat just de bilderna...

Jag tycker bara det är kul att se om folk som toktestar kameror faktiskt kan göra bilder som är mer än bara tegelväggar och exponeringstester också ...

Därmed inte sagt att jag kan göra bra bilder ;)

Min profil innehåller en del bilder, som är både riktiga och oriktiga :)

Riktig = bra? Riktig = visst motiv? Riktig = planerad och med visst syfte? Riktig=?

Dessa Nikonforum är ju kamera- respektive objektivforum där tekniska aspekter och testbilder rimligen skall dominera. "Riktiga" bilder, där inte bildtekniska dimensioner diskuteras, bör väl i huvudsak finnas på annat håll.

Re: Era favoritfunktioner hos D300?

Gustav Lindh skrev:
Jag lägger snart vantarna på min första DSLR - D300..

Vad för funktioner är det dom ni verkligen tycker är användbara i D300 - vilka är Era favoritinställingar?

Vad kan ni tipsa en ny D300 ägare om som kan tänkas göra bilderna riktigt bra?

Vilka är dina behov och preferenser? Vad fotograferar du och hur? Använder du raw eller jpg? Vilka kamerainställningar som passar dig måste utgå ifrån svar på dessa och liknande frågor. Berätta vad du brukar fotografera och hänvisa till bilder du tycker är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar