Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag menade är om kameran känner av tiltingen och kan ändra informaitonsbilden på displayen så texten blir upprätt.

Går skärmen att släcka helt och hållet? Att det går att stänga av image review förstår jag. Men det fina vore ju om det gick att stänga av skärmen helt och hållet för att spara ström vid behov. =)

Japp jag är d300 ägare men inte lagt vantarna på den ännu då den fortfarande är påväg via posten :D

Senast ändrad:
Det jag menade är om kameran känner av tiltingen och kan ändra informaitonsbilden på displayen så texten blir upprätt.

Nix men D300 använder inte den stora skärmen pimärt som infoskärm. Det GÅR att få upp all information på den men då krävs det att du trycker på en knapp för det. Normalt sett så är den svart tills dess att du tagit en bild och den uppenbarar sig på skärmen. Stänger du av image review funktionen så förblir den svart......Normalt sett så förmedlar kameran all information om status via displayen uppepå kameran

Går skärmen att släcka helt och hållet? Att det går att stänga av image review förstår jag. Men det fina vore ju om det gick att stänga av skärmen helt och hållet för att spara ström vid behov. =)

Läs ovan

Japp jag är d300 ägare men inte lagt vantarna på den ännu då den fortfarande är påväg via posten :D

lyckliga du. Grattis till en fenomenal kamera

Okaj, jag tror att jag fattar. Infoskärmen går inte att vrida, bara granskningen av bilder.

Skärmen är avstängd om du inte trycker igång den. Om den är igång stängs den av vid halvt nertryckt utlösare. Batteritiden är inte jättebra så jag ska köpa ett extrabatteri. Har man en så bra skärm (den är verkligen superb) ser jag ingen anledning till att snåla med att använda den.

Mysigt med paket på väg. Hoppas att det kommer fram snart.

Håller med, fast batteritiden är bra. Den kräver dock några omladdningar innan det interna batteriet är fulladdat. Precis som en gång D200.
Mvh
JB

Tack för de snälla orden, det är min första DSLR om jag ska vara helt uppriktig.. Har dock fotat lite med en canon 400D tidigare och även provat en D80. D80n blv jag helt såld på jämfr Canon 400D. D300 har jag aldrig hållt i men eftersom jag tyckte D80n låg så skönt i handen lär väl inte D300an vara sämre hoppas jag. Ville främst ha den för 6/8bps (ska ha den till mycket travbilder).
Det är nästan så man skäms lite när man som nybörjare köper en D300a när en del mycket mer erfarna tycker den är för dyr...

Funderar även på ett Tele till den relativt fort för att kunna utnyttja den till travbilderna.

Är det gigantisk skillnad mellan sigma och nikons 70-200 f2.8? Har även funderat lite på nikons 80-400 men då är den ju så ljussvag vilket inte är så bra för mina behov =/

1000 bilder är väl inte dålig batteritid..? Klart är man ett proffs som ska fota ett evenemang kanske man behöver maximal batteritid. Men batterigreppet finns också till D300.

Hur många bilder kan man cirkus få ut med batterigreppet?

lumor_ skrev:
Mitt batteri börjar sina efter 450-500 bilder (utan batterigrepp såklart). Lite väl lite tycker jag.

Låter dåligt tycker jag. Beror förstås på hur ofta skärmen granskas och om det är mycket blixtbilder.

Jag har en känsla av att jag normalt klämmer iväg det dubbla antalet bilder.

/K

Jag är nog ett fossil, men jag tycker att 500 bilder på ett batteri är alldeles utmärkt bra. Det betyder att man kan ta 1000 bilder innan man behöver ladda batterier om man har bara ett extrabatteri med sig. Det räcker ju till all sorts fotografering utom på vildmarksexpeditioner där man inte har el i flera dagar.

Jag tycker inte om att ta stora mängder bilder bara för att det går eftersom det tar sån väldig tid att sortera sen. Det är bättre då att vara noggrann med varje bild. Så noggrann man kan, förstås. Ibland måste man chansa lite.

PMD skrev:
Jag är nog ett fossil, men jag tycker att 500 bilder på ett batteri är alldeles utmärkt bra. Det betyder att man kan ta 1000 bilder innan man behöver ladda batterier om man har bara ett extrabatteri med sig. Det räcker ju till all sorts fotografering utom på vildmarksexpeditioner där man inte har el i flera dagar.

Jag tycker inte om att ta stora mängder bilder bara för att det går eftersom det tar sån väldig tid att sortera sen. Det är bättre då att vara noggrann med varje bild. Så noggrann man kan, förstås. Ibland måste man chansa lite.
Håller med. Själv får jag sällan ur mer än 200 bilder per laddning... Men då tänker jag både en och tre gånger innan jag tar bilden, och tar endast fler ifall det är risk för oskärpa pga lite för lång tid (vilket jag råkar ut för rätt ofta tyvärr...), och då kan jag ju dessutom rätt raskt sortera bort de oskarpa redan i kameran.

Raw hastighet

6bps tar ju D300 i jpg, men hur snabbt med raw plus jpg? Då jag ska fota en del målgångar kommer man bara få en chans. Om rawläget är långsammare, vad skulle ni då prioritera? Möjligheten att redigera i RAW efteråt eller få många JPG vilket borde öka chansen för EN perfekt bild.

Mushkot skrev:
Håller med. Själv får jag sällan ur mer än 200 bilder per laddning... Men då tänker jag både en och tre gånger innan jag tar bilden, och tar endast fler ifall det är risk för oskärpa pga lite för lång tid (vilket jag råkar ut för rätt ofta tyvärr...), och då kan jag ju dessutom rätt raskt sortera bort de oskarpa redan i kameran.
Vad som är mycket, lite eller lagom antal bilder per batteriladdning styrs väl en hel del utav vårt sätt att fotografera.

200 bilder på en laddning kan inte vara mycket att hänga i julgran för den som fotar ishockey, fotboll.

Re: Raw hastighet

Gustav Lindh skrev:
6bps tar ju D300 i jpg, men hur snabbt med raw plus jpg? Då jag ska fota en del målgångar kommer man bara få en chans. Om rawläget är långsammare, vad skulle ni då prioritera? Möjligheten att redigera i RAW efteråt eller få många JPG vilket borde öka chansen för EN perfekt bild.

I 12-bit raw tar D300 6 bilder i sekunden även med NEF+jpg. Bufferten minskar dock betydligt med raw. Med 14-bit raw sjunker hastigheten till 2,5 bps. Det finns, enligt flera tester, i princip ingen skillnad i bildkvalitet mellan 12- och 14-bit raw.

Minneskort till D300an

Teodorian skrev:
I 12-bit raw tar D300 6 bilder i sekunden även med NEF+jpg. Bufferten minskar dock betydligt med raw. Med 14-bit raw sjunker hastigheten till 2,5 bps. Det finns, enligt flera tester, i princip ingen skillnad i bildkvalitet mellan 12- och 14-bit raw.

Hur stor blir bufferten med 12bit raw och jpg ca?

Jag har inte köpt något minneskort ännu, ska jag köpa sandisks III eller IV kort? Kommer fota action..

Re: Minneskort till D300an

Gustav Lindh skrev:
Jag har inte köpt något minneskort ännu, ska jag köpa sandisks III eller IV kort? Kommer fota action..

Enligt info-displayen rymmer bufferten 11 bilder i raw. Kolla på testet av D300 på www.dpreview.com dock där de testar i praktiken.

Köp Sandisk IV-kortet, bufferten lär tömmas mycket snabbare med det så att du i praktiken får ur fler bilder i snabb följd med ett snabbt kort.

PMD skrev:
200 bilder är ju fem och en halv film. Det räcker väl ganska länge ...

Ja, det räcker till ganska exakt 200 bilder.

Fotograferar du sport? På analogtiden var det inte helt ovanligt att jag gjorde av med 10 rullar film under en fotbollsmatch. Ett batteri som räcker till 200 bilder är ganska uselt.

Re: Minneskort till D300an

Gustav Lindh skrev:
Hur stor blir bufferten med 12bit raw och jpg ca?

Upp till ISO 3200 är bufferten 15 bilder i 12-bitars NEF förlustfri komprimering och jpg large fine. Då har jag ingen NR eller Active D-Lighting på. Från ISO 4000 tom ISO 6400 är bufferten 12 bilder. Med NR och Active D-Lighting påkopplade är bufferten över hela ISO-omfånget 12 bilder (Active D-Lighting fungerar bara tom ISO 3200).

Re: Re: Minneskort till D300an

Teodorian skrev:
Upp till ISO 3200 är bufferten 15 bilder i 12-bitars NEF förlustfri komprimering och jpg large fine. Då har jag ingen NR eller Active D-Lighting på. Från ISO 4000 tom ISO 6400 är bufferten 12 bilder. Med NR och Active D-Lighting påkopplade är bufferten över hela ISO-omfånget 12 bilder (Active D-Lighting fungerar bara tom ISO 3200).
Ett rättt starkt argument för att om möjligt använda jpg om man vill fota många bilder på ytterst kort tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar