Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkar ha funderat lite över det här med AF. Hur ställer du in din D300 för olika motiv?

Gärna detaljerat svar, finns säkert menyval jag inte ens upptäckt ännu...

Mankan G skrev:
För mig som kommer från D2 serien så är det glasklart....nja. ... ...

AFE skrev:
Om det vore ett känt problem per se, skulle kameran inte gå att köpa. Nikon har inte råd att släppa ut "trasiga" kameror på marknaden.

Många av de AF-problem som beskrivs på nätet för D300 och D3, beror på att det är ett nytt system för AF, som inte jobbar på samma sätt som i de äldre kamerorna.

Jag skulle inte tveka att köpa en ny D300 på de grunderna. Fungerar inte autofokusen, vilket den gör, går det på garantin att laga det (som förmodligen inte ska lagas).

I alla forum på nätet ser man många fler felrapporter än rapporter om fungerande kameror, eftersom de som har fungerande rapporter inte har någon anledning att fnurra runt på nätet, utan i stället fotograferar med sina kameror :)

Vet inte om du har en D300 eller har förstått den? Jag har en och tycker det nya AF systemet är helt suveränt. Inte bara på pappret. Mina kort blir klart bättre än med D200. Klart skarpare, lättare att ta och snabbare att ta.

Har provat både ovan och under ytan.

/Peter

f1/visningsläge/zoom på är en höjdarinställning. Plötsligt går det extremt fort att kolla skärpan! Skönt att slippa tanka över en massa onödiga bilder till datorn, det tar längre tid att granska/radera dem där.

Har någon tänkt på att man kan få en kamera som fukuserar bättre eller sämre beroende på lite bakfokus.Därför är det ju ganska svårt att jämföra tycker jag.

Men du justerar ju felaktig fokus i menyn. Om bakfokusproblemet skulle bero på kameran spelar nog ingen roll.

Aton_ skrev:
Men du justerar ju felaktig fokus i menyn. Om bakfokusproblemet skulle bero på kameran spelar nog ingen roll.

Om felet i huset är linjärt ja! Min D200 fokuserade lite som vädret ungefär. Fick sedemera fokussensorn utbytt.

/K

En fråga till er med D300. Är det fler än jag som upplever att skärpan faller med högre isotal? Jag har tidigare haft Canon 350D, 30D, 1D mk3 och upplever att samtliga är skarpare då man höjer iso? Med min D300 lämnar jag ogärna 200-320 iso för att skärpan faller. NR är av. Ok, det spelar ingen roll då man skriver ut småbilder men när man spelar kring metern bred så ser man skillnaden, eller då man cropar.

/Ingvar

Senast ändrad:
Jag tycker faktiskt att jag har toppskärpa vid ung ISO 400, som faktiskt int försämras speciellt mycket uppåt ISO 800.

/K

keckax skrev:
ISO 200-320??? Du skojar?

Lämna in kameran för service!

/K

Nix, när jag kollar på bilderna tagna på iso 500 så upplever jag att dom inte är lika skarpa som vid lägre iso. Brushanteringen är bra även om det inte är som på min gamla kamera med det skiljer trots allt 20 papp mellan.

SINGO skrev:
Nix, när jag kollar på bilderna tagna på iso 500 så upplever jag att dom inte är lika skarpa som vid lägre iso. Brushanteringen är bra även om det inte är som på min gamla kamera med det skiljer trots allt 20 papp mellan.

Här är en jämförelse av samma utsnitt på ISO 100 och ISO 800 på Nikon D300.

Bilagor

• iso-jämförelse1.jpg
    iso-jämförelse1.jpg
    77.4 KB · Visningar: 512
SINGO skrev:
En fråga till er med D300. Är det fler än jag som upplever att skärpan faller med högre isotal? Jag har tidigare haft Canon 350D, 30D, 1D mk3 och upplever att samtliga är skarpare då man höjer iso? Med min D300 lämnar jag ogärna 200-320 iso för att skärpan faller. NR är av. Ok, det spelar ingen roll då man skriver ut småbilder men när man spelar kring metern bred så ser man skillnaden, eller då man cropar.

/Ingvar

Ta samma motiv med din kamera på ISO 200 respektive tex ISO 800. Lägg upp bilderna, eller utsnitt från dem, sida vid sida så att vi kan jämföra. Den faktiska förlusten i upplösning mellan ISO 200 och ISO 800 borde vara mycken liten vilket ett test redovisat i den här tråden visat (tom ISO 1000 nästan samma upplösning och sedan faller den mer och mer för att vid ISO 6400 vara betydligt lägre än vid ISO 200).

Peter Segerdahl skrev:
Vet inte om du har en D300 eller har förstått den? Jag har en och tycker det nya AF systemet är helt suveränt. Inte bara på pappret. Mina kort blir klart bättre än med D200. Klart skarpare, lättare att ta och snabbare att ta.

Har provat både ovan och under ytan.

/Peter

Jag har ingen D300, men en D3 och jag tycker AF:en fungerar utmärkt. Vad jag skrev är att en del som använt äldre Nikonkameror upplever att de måste lära om med AF i D300/D3.

Tiltfunktion på D300

Hej!

Har D300 sk. tiltfunktion som känner av om man tar bilder på högkant? Roterar skärmbilden om man tiltar kameran?

Går det att stänga av D300ans skärm och endast använda den svartvita LCD displayen för att spara ström?

Har kameran en sensor som stänger av bildskärmen när man tar upp kameran mot näsan?

SINGO skrev:

/Ingvar
Bidrar med ett test jag med, man ser ju ett bortfall vid ISO 800 men det är ganska försumbart.
Hade inget stativ vid tillfället så bildutsnittet är inte identiskt.
d300sharpness.jpg

Re: Tiltfunktion på D300

Gustav Lindh skrev:
Hej!

Har D300 sk. tiltfunktion som känner av om man tar bilder på högkant? Roterar skärmbilden om man tiltar kameran?

Går det att stänga av D300ans skärm och endast använda den svartvita LCD displayen för att spara ström?

Har kameran en sensor som stänger av bildskärmen när man tar upp kameran mot näsan?

Ja, D300 kan rotera bilder som är tagna på höjden. Gå till Playback Menu och sätt "Rotate tall" till ON.

Ja, det går att stänga avskärmen så att den inte visar bilden direkt efter att man tagit den. Inställningen hittar du under Playback Menu och den heter Image Review. Självfallet kan du när du vill, trots att Image Review är avstängd, med en knapptryckning få fram bildvisning, infoskärm eller menyerna.

Nej, kameran har ingen sensor som känner att man är nära sökaren.

Du har ju en D300 i din "kameraväska". Ut med dig och experimentera nu... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar