Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Aton_ skrev:
Det största problemet med AF-systemet tycker jag för närvarande är att veta var i en fokuspunkt kameran väljer att fokusera. Punkterna är ju så stora! ... Trist med alla bilder man missar p g a bristande exakthet.
Visserligen har jag en Canon-kamera och inte en Nikon, men på den finns det en inställning som kallas MF. Det är något som jag tror du borde prova.

ErlandH skrev:
Visserligen har jag en Canon-kamera och inte en Nikon, men på den finns det en inställning som kallas MF. Det är något som jag tror du borde prova.
Tomma tunnor skramlar mest... Jag vet inte hur det är med Canon-kameror eller dina hjärnceller men med Nikonkameror finns det fortfarande många situationer då det är svårt att inom loppet av 3 tiondelar ställa MF exakt på millimetern. Måste vara skönt att inte ha de begränsningarna.

ErlandH skrev:

Jo, när Canon sätter så värdelös AF i sina kameror som i t.ex. 1dmk3 så kan man ju inte annat förvänta sig att ni brukar köra MF.

Våra inlägg var väl ungefär lika konstruktiva...
(mitt var alltså inte seriöst)

Aton_ skrev:
Tomma tunnor skramlar mest... Jag vet inte hur det är med Canon-kameror eller dina hjärnceller men med Nikonkameror finns det fortfarande många situationer då det är svårt att inom loppet av 3 tiondelar ställa MF exakt på millimetern. Måste vara skönt att inte ha de begränsningarna.
Om du tog illa upp så ber jag om ursäkt -- det var inte alls meningen. Vad jag försökte säga var att du kanske begär lite för mycket av tekniken. Att använda så kort skärpedjup på ett -- uppenbarligen -- snabbrörligt motiv är kanske inte idealt?

Eveningstar skrev:
Jo, när Canon sätter så värdelös AF i sina kameror som i t.ex. 1dmk3 så kan man ju inte annat förvänta sig att ni brukar köra MF.
Vet ingenting om hur AF är på kameran du nämner, men Atons problem handlar väl om att AF på hans Nikonkamera inte är tillräckligt bra? ;-)

OT: Kanske uppfattades mitt inlägg som nåt slags Nikon-bashing från en Canonist, och i så fall ber jag om ursäkt en gång till. Jag har aldrig förstått mig på den här typen av varumärkesstrider. Själv hade jag under många år ett Pentaxsystem, under ännu fler år olika Nikonsystem. Nu har jag sedan några månader en 40D -- och inbillar mig inte för en sekund att den är bättre än kameran den här strängen handlar om.

Så här gör jag med min D 300 (Nikon sport;-))
Först ser jag till att jag har valt singelläget vilket innebär att väljare står längst ned. Sedan har jag satt läget på 9 punkter, inte för att jag tror att detta har någon betydelse i detta inställningsläge, men man vet aldrig. Sedan har jag fokusrutan i mittläget, vilket brukar rendera i att jag kan fokusera exakt där jag vill. Om inte så fokuserar jag där jag vill att skärpan skall ligga, sedan komponerar jag om bilden med avtryckaren halvvägs nere, vilket kräver att jag har fokusen inställt på S. I övrigt kan jag hålla med om att fokuseringen i Nikon Sport kräver en hel del tillämpning, men efter det man verkligen ORKAR ha satt sig in i hur det fungerar är det ett höjdarsystem enligt min mening.
Mvh
JB

ErlandH skrev:
Själv hade jag under många år ett Pentaxsystem, under ännu fler år olika Nikonsystem.
Själv har jag också haft ett Pentaxsystem så jag betecknar dig härmed som en kamera-broder och inte en fiende :) Förövrigt har jag aldrig heller gillat märkesstrider.

Men åter till frågan: Är det någon som mer i detalj vet hur fokuspunkterna fungerar, gärna också med avseende på korslagda sensorer v s vanliga. Är det kanske starkast kontrast i fokuspunkten som vinner varje gång? Mina "tangentbordstest" tyder inte på det.

Aton_ skrev:
Själv har jag också haft ett Pentaxsystem så jag betecknar dig härmed som en kamera-broder och inte en fiende :)
Trevligt! Får jag, av ren nyfikenhet, fråga vad det är du plåtar som kräver så exakt skärpeinställning men inte kan stå still? Små, små barn? Katter?

Din första gissning var korrekt, jag är för tillfället föräldraledig och har därför mycket tid att fota en liten unge med kort tele (50 mm x 1,5). Inte den lättaste kombinationen. Men ibland sitter han faktiskt still och då är det riktigt tröttsamt om det inte går att förutsäga hur kameran skall agera.

Så där, då har jag hämtat ut min D300. Den sista i lagret så jag vågade inte vänta till nästa sänding. Tydligen går D300 åt lika snabbt de kommer in.

Testade några bilder med mitt gamla AI-S Nikkor 50mm 1.8 efter att ha ställt in värdena i menyn. Kul att manuell justering med bländarringen syns på displayen. Lite svårt att hitta den gröna fokuspunkten dock. En vanesak kanske.

Optiken, Nikon 16-85 vr kommer först nästa vecka. Får se om det blir den efter testning.

En blinkande exponeringskompensations indikator (heter så i manualen) får jag inte grepp om varför den blinkar. Får leta vidare i manualen.

Natten lär bli lång....

Janne B skrev:
Så här gör jag med min D 300 (Nikon sport;-))
Först ser jag till att jag har valt singelläget vilket innebär att väljare står längst ned. Sedan har jag satt läget på 9 punkter, inte för att jag tror att detta har någon betydelse i detta inställningsläge, men man vet aldrig. Sedan har jag fokusrutan i mittläget, vilket brukar rendera i att jag kan fokusera exakt där jag vill. Om inte så fokuserar jag där jag vill att skärpan skall ligga, sedan komponerar jag om bilden med avtryckaren halvvägs nere, vilket kräver att jag har fokusen inställt på S. I övrigt kan jag hålla med om att fokuseringen i Nikon Sport kräver en hel del tillämpning, men efter det man verkligen ORKAR ha satt sig in i hur det fungerar är det ett höjdarsystem enligt min mening.
Mvh
JB

Om du verkligen vill lära dig använda Nikons faktiskt utmärkta AF system i D3/D300 så kan jag rekommendera en riktigt bra bok. Den kallas för bruksanvisningen och den brukar ligga bipackad i kartongen som kameran levereras i. Nog skämtat men faktum kvarstår. Tar du dig tid att sätta dig in i hur det hela fungerar och framför allt använder kameran utifrån de exempel som Nikon nämner i bruxen så fungerar det faktiskt riktigt bra.

Att du upplever en så pass komplicerad produkt som D300/D3 så som du gör är ju faktiskt inte Nikons fel om du inte ens har läst manualen. Hade du läst den så hade du vetat att antalet fokuspunkter inte spelar någon roll om du valt singelpunktsläget......

Tiden är förbi när man kunde ta upp en kamera eller någon annan modern IT produkt ur kartongen och tro att man behärskar den direkt utan att läsa manualen. Jo jag vet att manualen är blytjock men avsnittet om AF är inte så där jättetjockt...slöfock :)

Falkman skrev:
En blinkande exponeringskompensations indikator (heter så i manualen) får jag inte grepp om varför den blinkar. Får leta vidare i manualen.
Ja med den manualen och den kameramenyn blir det lätt inte bara en utan flera långa nätter! Men det är ju halva nöjet med en ny produkt. V g den blinkande indikatorn så är det så när du (eller Mr Default) har valt auto ISO (kan endast väljas/väljas bort i menyn, inte via ISO-knappen). En påminnelse helt enkelt, själv önskar jag att man kunde stänga av den funktionen, särskilt eftersom jag nästan alltid kör autoiso. Jag avskyr blinkande hjälpfunktioner som man inte kan stänga av :)

OK jag erkänner väl da...men så där våldsamt fel hade jag väl inte. Missade bara att antalet valda punkter inte hade någon betydelse vid singelläget;-)
Nåväl du har helt rätt. I början tyckte jag faktiskt att min D200 kändes enklare, men efter att jag provat mig fram och faktiskt läst på lite så håller jag med dig, det är ett mycket pålitligt och fantastiskt fokussystem.
Mvh
JB

Jag tycker faktiskt att det kunde vara lite mer grundligt beskrivet i manualen hur AF-systemet fungerar. Jag har svårt att t ex förstå vad som skiljer mellan dynamisk 51 punkters och 51 punters 3D, i vilken situation spelar det någon roll vilken jag väljer? Det skulle även vara bra att få lite tydligare beskrivet hur de omkringliggande punkternas info används vid dynamisk AF. Jag har läst de där avsnitten flera gånger utan att få mer än en grundläggande förståelse. För att förstå ordentligt måste man testa och få erfarenhet. Manualen kunde gärna fått vara dubbelt så tjock om det innebar att den gav djupare info.

Äntligen kom dpreviews test på D300...

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page32.asp

Kändes bra. trots att jag vet hur bra D300 är sen jag köpte den, så vill man ha det bekräftat, och med tanke på ovanstående conclusion som sammanfattas så här på dpreview:

My biggest problem writing this conclusion has been picking out the D300's weak points. The usefulness of Live View would certainly be improved with an articulating LCD monitor (although I'm sure Nikon would argue that this could compromise the integrity of the body), auto white-balance is poor in artificial light (although this isn't anything unique to the D300) and there's still no true mirror lock-up feature. But really, these few niggles are really the only things we could pick out as criticism.

There is price, but sometimes the best products demand a premium and the D300 is no exception. Nikon's biggest problem now will be bettering the D300; it raises the bar to a new high, and represents the state of the art despite strong competition from the likes of Canon, Sony and Olympus. There's simply no better semi-professional digital SLR on the market.

Så nu kan vi gå med ryggen rak, bara beställa en dpreview t-shirt och och gå med hakan i vädret!

lumor_ skrev:
Jag tycker faktiskt att det kunde vara lite mer grundligt beskrivet i manualen hur AF-systemet fungerar. Jag har svårt att t ex förstå vad som skiljer mellan dynamisk 51 punkters och 51 punters 3D, i vilken situation spelar det någon roll vilken jag väljer? Det skulle även vara bra att få lite tydligare beskrivet hur de omkringliggande punkternas info används vid dynamisk AF. Jag har läst de där avsnitten flera gånger utan att få mer än en grundläggande förståelse. För att förstå ordentligt måste man testa och få erfarenhet. Manualen kunde gärna fått vara dubbelt så tjock om det innebar att den gav djupare info.

För mig som kommer från D2 serien så är det glasklart....nja.

Mitt största problem är att förstå hur kamerans logik är konstruerad. Vid just de dynamiska lägena så kunde man i D2 serien själv bestämma om det ska vara närmsta föremål eller den centrala punkten som är "viktigaste" punkten. Valde du den centrala så tog de andra över om motivet flyttade sig. Funkade si och så där. Oftast sket kameran fullständigt i att ditt objekt har haft den otrevliga egenskapen att flytta på sig och då fokuserade kameran glatt på nästa objekt som råkade hamna inom den centrala punktens område. Det funkade finfint när man väl kom på det. Än bättre var möjligheten att välja närmsta objekt.

Med D3 och D300 finns inte detta val. Kameran bestämmer själv hur och vad den skall fokusera på utan att jag har någon möjlighet att påverka det. Det skall tydligen finnas någon form av logik där kameran skall "hitta" ansikten och annat men detta område är ytterst svagt beskrivet i manualen. Om jag plåtar bilar som rusar snabbt mot mig så finns det absolut inget ansikte som kameran kan använda. Vad i hela friden använder den då?

Nu skall jag ändå erkänna att kameran oftast lyckas hålla fokus ändå. Om man bara följer de rekommendationer som Nikon trots allt skrivit ner så går det förbluffande bra. Ju snabbare det går desto färre fokuspunkter skall du använda är min tolkning. Observera att detta endast fungerar i AF-C. (I AF-S läget har du endast tillgång till singel eller Auto-läget.) 3D läget fungerar riktigt bra om ditt motiv särskiljer sig markant från omgivningen eller bakgrunden. Ni som läst testet av D3 i FOTO och sett bilderna på buggyn som kör i en öken vet vad jag pratar om. De hade inte heller några som helst svårigheter med att få 3D fokusföljningen att funngera. På en fotbolsplan med 11 spelare iklädda samma färg så går det sämre av förklarliga själ.

Autoläget är mer opålitligt. Eller rättare sagt svårare att lista ut vad kameran anser vara viktigt. Samma sak här som ovan. Kameran skall ha en logik som hjälper den att fokusera på ansikten?!?! Logiken är helt omöjlig att förstå sig på. Till mina vardagsbilder så funkar det emellertid riktigt bra men när det blir svårare så faller den igenom totalt. Alldeles för långsamt är det största problemet.

Hur som helst så är jag i stort nöjd. Jag har kommit på hur det fungerar i de flesta av fallen och jag får skarpa bilder. Dock var det enklare med AF systemet i D2 serien. Det finns tillfällen när de mer avancerade egenslaperna i D300an system faller väl ut men dessa fördelar väger inte upp nackdelarna. Jag skulle gladeligen byta ut AF modulen i D300 mot den äldre CAM2000 som satt i D2 serien....

Senast ändrad:
D300 vs Nikon D2Xs

Hur står sig d300 i jämnförelse med Nikon D2Xs? D300 är ju i samma prisklass som en begangnad Nikon D2Xs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar