Mankan G skrev:
Jo tjena. Och låta oss andra förstöra våra blixtar medan du lungt spar din egen till mer lugnare förhållanden.
Nu har jag redan testat i praktiken många gånger. Det funkar........
Ibland blir syftningsfelen litet dumma. Den empiriska undersökningen jag menade var att testa mina beräkningar om ledtal, inte att se hur fort man bränner en blixt.
Så jag bestämde mig för att offra min egen utrustning. Jag tog min sb-800 på min D300, med bländare 2,8 och avstånd 4 m i ett mörkt rum med ljusa väggar. ISO 200. Brännvidd 55 mm.
Detta kräver en blixt som har ett ledtal om 4 * 2,8 = 11,2 (ISO 200). SB-800 har ett ledtal om 53 (ISO 200). 53 är 4,7 ggr mer än 11,2, eftersom effektbehovet växer kvadratiskt med ledtalet så borde min SB-800 ha energi för att skjuta 4,7 * 4,7 = 22 blixtar på raken utan att ens belasta batterierna.
Det tar 4 sek att fyra av 22 blixtar, jag har inget batterigrepp. Blixten har ett en cykeltid på 5 sek, så beräkningrana ger alltså följande:
Under 5 sek kan jag ta ca 26 bilder.
Under 5 sek kan blixten laddas upp med energi för 22 bilder.
Förmodligen borde blixten kunna laddas med lite mer, när den börjar tömmas kommer det nog in mer energi under den första sekunden än under den sista.
Nu till det praktiska provet. kameran tar maximalt 100 bilder i en enda svit. Med villkoren ovan lyckades den bekräfta teorin, den tog 100 bilder på raken med hastigheten ca 5,2 bilder/s och med fungerande blixt på VARJE bild.
Alltså, en SB-800 kan skjuta kontinuerligt 5,2 b/s (minst 100 bilder) om den belastas med motsvarande ledtalet 11. (Detta ger 11 m avstånd vid bländare 2,0 om ISO skruvas upp till 800)
Detta fotande motsvarar nästan 5 fulleffektsblixtar under bara 20 sek, Med tanke på att man bara får ta ut 10 sådana blixtar per 10-minutersperiod så bör man nog inte pröva detta för ofta.
Det är kul när teorin stämmer med praktiken.