ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Enligt dina tester skulle Canon 40D ha bättre högdagerteckning än D300 och inte det motsatta som dpreview kommit fram till. Andra tester har visat att Sony A700 har bättre högdageråtergivning än D300.

Som vanligt tycks olika testare komma fram till skilda resultat. (Se tex de skiftande upplösningsresultaten för D3 kontra D300 och D2X!)

Skiftande upplösningen mellan kamerorna är inte konstig alls. lägre pixel pitch ger högre upplösning. D300 har en "croppad" sensor jmf. med D3.
För varje given längdenhet/areaenhet har D300 fler pixlar/sensorer än D3, därav högre upplösning.
 
ondjultomte skrev:
Skiftande upplösningen mellan kamerorna är inte konstig alls. lägre pixel pitch ger högre upplösning. D300 har en "croppad" sensor jmf. med D3.
För varje given längdenhet/areaenhet har D300 fler pixlar/sensorer än D3, därav högre upplösning.


Antag att du har samma antal pixlar på en 24x36mm stor sensor som en APS stor sensor då är den totala upplösningsförmågan densamma om det avfotograferade/utsnittet är detsamma .Blanda inte ihop en cropad kameras utsnitt med ett givet objektiv och det utsnitt man får från den större sensorn med samma objektiv. Då handlar det om objektivval. Exv en 35mm på APS har samma utsnitt som en 50mm på en 24x36
Däremot är kravet på en bättre optik större vad det gäller den APS stora sensor dvs kravet på högre kontrast och högre upplösning än vad den är med en kamera 24x36mm stor sensor.
Mikael
 
Senast ändrad:
Ja, men då ändrad du förutsättningarna för att få samma fov.

Ja APS ställer mycket högre krav på bra upplösnings förmåga, MTF kurvor. Vilket många glömmer.Tom. SONy's nya 24MP sensor har mindre kvar på upplösning pga större pixelyta än sensorn i A700/D300.

Däremot ställer FF högre krav på jämn upplösning, dvs ända ut i kanten på bildcikeln, vignettering etc är också ett problem.


APS ligger ju inom en "sweet spot" på FF kapabla objektiv.
 
Nu är du inne på en vanlig missuppfattning, även om man bara utnyttjar de centrala delarna på ett objektiv framtagetför 24x36mm så är upplösningen oftast sämre än för ett objektiv framtaget för den APS stora sensorn.
Mikael
 
macrobild skrev:
Antag att du har samma antal pixlar på en 24x36mm stor sensor som en APS stor sensor då är den totala upplösningsförmågan densamma om det avfotograferade/utsnittet är detsamma
Begreppsförvirring här. Vad menar du med "totala upplösningsförmågan"?

På filmtiden var det enkelt. Då räknade man linjepar per millimeter oavsett format.
 
Vad jag menar är att 12 miljoner pixlar med ett bra objektiv som tecknar ut hela 24x36mm sensorn har samma totala upplösning som en APS stor sensor med samma antal pixlar och att det avfotograferade är exakt detsamma, men hos APS kameran ställs det större krav på optikens upplösning/kontrast än hos kameran med den större sensorn
Mikael
 
Men hur definieras "total upplösning"?

Där kan kan läsa
"Please note that we are talking about a certain number of line pairs over the image circle, no matter the size of the circle. We are not talking about lp/mm here."

Är det ovanstående som är "total upplösning"?

Antalet linjepar per pixel vore ett annat sätt att uttrycka det (fast man måste nog ta till "per Mpixel" eller nåt sånt eftersom en enda pixel knappast kan urskilja ett endaste linjepar).

Det är nog bra att vara tydlig med vad man menar när man talar om upplösning, eftersom en del av oss är ganska inkörda på lp/mm.
 
Totala upplösningen dvs att lösa ett antal LP/mm över hela ytan så behövs det i 24x36mm fallet ett objektiv som klarar kanter och hörn ungefär lika bra som mitt, att detta är svårt vad det gäller exv vidvinkel och att ett fåtal objektiv klarar detta har jag visat tidigare. Här ligger svårigheten med en 24x36mm stor sensor.Mer "rakstrålande" objektiv dvs från 50mm och uppåt har mindre problem, Nikon har dock visat att det går att bygga vidvinkelobjektiv med bra upplösning/kontrast över hela bildytan 24x36 med sin 14-24.
APS stor sensor kräver att objektivet i sig själv klarar en högre upplösning än ett objektiv för 24x36mm stor sensoryta men också har högre kontrast om resultatet skall ses likvärdigt med en 24x36mm stor sensor tillsammans med ett bra objektiv och samma utsnitt/bild jämförs.


Mikael
 
SB-800 vid bildserietagning..

Funderar på att köpa en D300, eller rättare sagt är så in i ***** sugen! Kliar i fotofingrarna! Men har en fundering, jag har idag en D70 tillsammans med en SB600. SB600:an hinner inte med D70 vid seriebildtagning, dvs. det måste ju "vila". Och i mitt framtida D300 köp så funderar jag på att redan nu investera i en SB-800. Har SB-800 kapacitet att hinna med D300:an med 6 bps? klarar den det?

// Ola, En foto-broder
 
Här är åtta bilder i rad på högsta hastigheten med D300, SB-800 i TTL BL FP, 50/1.4, f1.4, 1/125 s, ISO 800. Kombon klarar detta galant med i princip identiska histogram. Sista bilden är tagen i efterhand utan blixt men samma inställningar i övrigt. Bilderna är underexponerade och 50/1.4-objektivet vinjetterar på f1.4 även på en DX-kamera som D300.
 

Bilagor

  • blixt-1.2.jpg
    blixt-1.2.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,104
Det är helt omöjligt att svara generellt på din fråga.

Allt beror på hur mycket energi som blixten kan "spara" från den senaste avfyrningen. Dvs hur långt det var till ditt motiv, vilken känslighet som kameran var inställd på, hur stor bländare som användes etc. Om du tömmer blixten helt så hinner inte ens SB-800 med det femte batteriet med. Kommer inte ihåg exakt, det går att läsa i manualen hos Nikon.se, men om du petar i det femte batteriet så sjunker uppladdningstiden (från helt tom kondensator) från ...säg 5 sekunder till 3. En avsevärd skillnad men inte är det några 6 bps inte.......och kommer aldrig att bli. Är ditt motiv väldigt nära blixten, bländaren är stor, känsligheten hög så lär du kunna fyra av mängder av bilder men har du motsatta förhållanden så blir det kanske 1 bild per 5:e sekund :)
 
Låt mig svara med en teoretisk beräkning. SB-800 har vid ISO 200 ett ledtal om 53 (35 mm utlysning och enl Cyberphoto).Om vi är konservativa och bortser från att blixten också laddar upp sig mellan avskjutningarna så ska denna energi fördelas på sex blixtar om du vill fota med full fart under en sekund.

Alltså en sjättedel av full energi per blixt. Men ledtalen växer bara med kvadratroten på energin Kvadratroten ur 6 = ca 2,6 och därmed kan du få ut ledtal om 53/2,6 =20 vid ISO 200

Ett ledtal om 20 är ganska mycket, bländare 2,8 på 7 m vid bara 200 ISO ger stora möjligheter.För ISO 800 kan man gå upp till 14 m.

Vill du kunna fota i fyra sek, alltså 24 bilder, (fortfarande konservativt borsett från att kondensatorn laddas under exponeringarna), räcker blixten till 24 bilder med ledtalet 10.

F.ö. vill jag minnas att Nikon anger att man bara får ta ut 10 fulleffektblixtar per 10-minutersperiod.

Det vore kul om detta kunde verifieras/falsifieras genom empiri, dvs någon blåser på så länge som det går.
 
Tre ytterligare tester med D300, 50/1.4, 6 bps och SB-800 (med fem batterier) i TTL BL FP:

1) f4, 1/30 s, ISO 800 avstånd ca 2 m till motivet gav åtta välexponerade bilder men med en gnutta variation i histogrammen,

2) f5.6, 1/30 s, ISO 800 avstånd ca 2,5 m till motivet gav sex korrekt exponerade bilder medan den sjunde och sista blev mörk då blixten inte löste ut,

3) f5.6, 1/30 s, ISO 400, avstånd ca 3 m till motivet gav fyra välexponerade bilder i följd, bilderna 5-7 blev mörka då blixten inte avfyrades och bild åtta blev underexponerad då blixten inte var helt "återställd".
 
Senast ändrad:
Aristofanes skrev:


F.ö. vill jag minnas att Nikon anger att man bara får ta ut 10 fulleffektblixtar per 10-minutersperiod.

Det vore kul om detta kunde verifieras/falsifieras genom empiri, dvs någon blåser på så länge som det går.

Jo tjena. Och låta oss andra förstöra våra blixtar medan du lungt spar din egen till mer lugnare förhållanden.

Nu har jag redan testat i praktiken många gånger. Det funkar........
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar