macrobild skrev:
Martin Hertsius (Makten) skrev:
Okej, då undrar jag hur fasen det kan gå till om de har likvärdigt DR vid bas-ISO. Det är ju en total motsägelse eftersom de lägst exponerade pixlarna alltid är långt ifrån full "well capacity". Lyfter du skuggorna i låg-ISO-bilden så bör ju där precis samma eländiga brus finnas som man ser när man höjer ISO, och detta borde begränsa DR vid bas-ISO, eller hur?
Om det vore så enkelt, d2x har sämre förmåga att samla in fotoner under samma tid som 1dsmk2. Vid det som motsvarar 100iso dvs så nära full well Capacity så kan man inte få fram några större skilnader från de två kamerorna, dvs skilnader i detalj eller färgåtergivning från de två kamerorna. Trots att d2x har mindre antal samlade elektroner innan utläsning.Sämre filfactor(mindre yta samt sämre well capacity.
Rödmarkerat: Jag betvivlar inte att D2X ger skitbra bilder vid ISO 100, men har den bra dynamiskt omfång?
Jag försöker alltså med mitt resonemang koppla samman brus vid höga ISO med dynamiskt omfång vid låga ISO. Det
borde hänga ihop åtminstone något sånär.
Tillägg: Ovanstående skrevs innan jag läst det du skriver nedan.
Antalet elektroner vid basiso kan därmed sägas vara tillräckliga från d2x. Dvs programvaran är troligen för trubbig vid uppräkning. Inga skilnader kunde ses vad det gäller detaljupplösning/brus även om man lyfter med kurvor i skuggorna skuggorna.
Okej, det är en vettig förklaring, men det har ju egentligen inte med sensorns "riktiga" prestanda att göra. Svårt att jämföra två helt olika märken, jag vet.
Frångår man basiso= 100iso från de två och exponerar efter det som motsvarar 800 iso så ser man att d2x sämre förmåga att samla in ett antal fotoner/exitera ett antal elektroner är mindre samt att brusreduceringen hos Canon är så mycket effektivare.(läs canons brusreducering och vad det innebär)
Kan man verkligen säga att det beror på sensorns
kapacitet?
Sedan,och detta har vi varit inne på tidigare Martin, kurvors inverkan på det som ses som DR, sensorns DR är en sak och det visuella dynamsika omfånget och hur det presenteras är en annan
Javisst, och det är mycket intressant! Det känns som att vi just lämnade tjafsandet bakom oss, så nu är jag med på vad du skriver.
Vi kan ju återkomma till frågan om hur man ska mäta omfånget till exempel. Det är ju fullt möjligt att mätresultatet inte stämmer alls överens med vad våra ögon uppfattar, eftersom vår hjärna troligen är bra mycket bättre på att urskilja detaljer i ett brusmönster än vad en dator är. Vi kan känna igen detaljerna och relatera till objekt som datorn inte har en aning om vad det är för något, och därför bara ser som brus i resten av bruset.
Nu skall jag se på hockey
Go Rögle Go
Mikael
Och jag ska googla efter hög-ISO-test med mellanformatare;-)