macrobild skrev:
Fuji har större exponeringslatitud än alla andra kameror jag har testat, det betyder precis som med negativ film att man kan överexponera/felexponera Fujikameran mer än andra beroende på Fujis dubbla pixlar som arbetar upp till ca 800iso.
MEN exponerar du en 5d så effektivt, rätt som möjligt så ser du ingen stor skilnad i det slutliga dynamiska omfånget vilket jag också har visat med ett kontrasrikt motiv. Dvs jag får med lika mycket information från högdager till det svarta från de två.Skulle man behöva tänja än mer och återinföra data som ligger utanför 255 så har man större möjlighet med att göra detta från Fujikameran.
Samma sak med d2x och 1dsmk2,vilket jag har berört tidigare i denna tråd. Ingen skilnad kunde ses vid 100iso, jag fick inte ut mer information från Canon i skuggorna. Frångår man lägsta iso, full well capacity så blir skilnaden stor, bruset ökar och detaljinformationen blir sämre hos d2x pga brus, dynamiska omfånget minskar.
Om jag har tid och vädret tillåter kommer jag att visa senare ett något förvånande exempel vad detta innebär.