macrobild
Avslutat medlemskap
Teodorian skrev:
Med ACR/Lightroom?
Camera raw
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Teodorian skrev:
Med ACR/Lightroom?
Och? Det gör ju inte den faktiska skillnaden mindre.macrobild skrev:
Jag säger, du kommer inte att se den skilnaden i en kopia , om du inte gör enormt stora bilder eftersom de lägsta nivåerna inte kommer att separeras, synligjöras.
Makten skrev:
Och? Det gör ju inte den faktiska skillnaden mindre.
christian_r skrev:
Har Fuji större DR än D3? Nu blev jag förvåndad
christian_r skrev:
Hej
Jag undrar hur t.ex. Hasselblad CWD kan har större DR än tex D3 ? Sensorn är ju nästan lika stor, förutom att HB sensorn är kvadratisk.
Detsamma gäller Phaseone P20 mot D3.
Någon som kan förklara?
Har hört att det är stor skillnad i färghantering, varför? Någon som vet?
Du har antytt att det dynamiska omfånget är "tillräckligt stort" hos exempelvis G9 vid ISO 100. Det beror ju helt på vad du ska använda bilden till. Drar man upp skuggorna så är det inte det längre, och då är det plötsligt en stor skillnad till 5D.macrobild skrev:
Nej, och vem har påstått att så är fallet?
Makten skrev:
Du har antytt att det dynamiska omfånget är "tillräckligt stort" hos exempelvis G9 vid ISO 100. Det beror ju helt på vad du ska använda bilden till. Drar man upp skuggorna så är det inte det längre, och då är det plötsligt en stor skillnad till 5D.
christian_r skrev:
Väldigt lärorikt.
Använder tex Hasselblad micro linser på sina sensorer?
macrobild skrev:
här kan du specifikationerna angående Kodaks sensorer, något liknande får du inte från exv Canon eller Nikon
http://www.kodak.com/global/en/busi...verview.jhtml?pq-path=11937/11938/12138/12249
Det är ju då jag har nytta av det dynamiska omfånget. Det vill säga, det som den här tråden handlar om.macrobild skrev:
att du bara orkar, jag säger att i detta fall jag visar och på 100iso så skulle du inte se någon skilnad i en färdig bild, om du inte drar upp skuggorna något enormt..
Makten skrev:
Det är ju då jag har nytta av det dynamiska omfånget. Det vill säga, det som den här tråden handlar om.
macrobild skrev:
ooops ett svar till.
om det är samma test vi talar om så fick den mycket kritik och var på många sätt inte bra utförd.
Makten skrev:
Då kan vi anta att de testat Hasselbladaren mot D2Xs och 1Ds MkII N. Dessa är väl inte direkt imponerande jämfört med Nikon D3 på det planet?
Du har inte förklarat någonting utan fortsatt babbla om well capacity och massa annat samtidigt som du med dina bilder bevisat precis det som jag skrivit från början. Men det förstår du tydligen inte ens.macrobild skrev:
och det har väl jag förklarat ett antal gånger eller hur, full well capacity osv osv.
Vad är du nu och snurrar om?????
Makten skrev:
Du har inte förklarat någonting utan fortsatt babbla om well capacity och massa annat samtidigt som du med dina bilder bevisat precis det som jag skrivit från början. Men det förstår du tydligen inte ens.
Jag undrar varför du säger en sak och sedan visar ett resultat som säger motsatsen. I detta fall att kameror som är brusiga vid höga ISO inte behöver ha dåligt DR vid låga ISO, jämfört med lågbrusiga kameror. Sen visar du bilder som visar att det är just vad de har. Du behöver inte snacka om sensorteknik för att vem som helst ska kunna se det med sina egna ögon.macrobild skrev:
du är så snurrig i roten så få kan följa dig.
vad är det nu Martin?
mitt svar redan på sidan 3 förklarar det mesta angående trådskaparens frågor ,sedan börjar du att tjaffsa i vanlig ording.
Vad vill du?
Makten skrev:
Jag undrar varför du säger en sak och sedan visar ett resultat som säger motsatsen. I detta fall att kameror som är brusiga vid höga ISO inte behöver ha dåligt DR vid låga ISO, jämfört med lågbrusiga kameror. Sen visar du bilder som visar att det är just vad de har. Du behöver inte snacka om sensorteknik för att vem som helst ska kunna se det med sina egna ögon.
Jag hoppas att övriga tråddeltagare också insett detta. Jag orkar inte tjafsa och få samma svar hundra gånger. Tack och gonatt.