ANNONS
Annons

D3 sensor mot Digital MF sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
När Lars Kjellberg och jag gick igenom ett antal bilder från kamerorna D2x och Canon 1DSMK2 för några år sedan fann vi att lika exponerade rawfiler vad det gäller tid och bländare från de två kamerorna och en exponering som motsvarar 100iso ger vid uppmätning samma DR från de två.

Vi konstaterade också att frångick man 100iso och exponerade kamerorna efter exv 800iso så hängde inte d2x med, bruset förstörde det dynamiska omfånget, signalnivån var lägre.
Förutom att mäta bilden såg vi också hur de båda kamerorna uppträdde långt ner i det mörka delarna av bilden vid det som motsvarar 100iso exponering.Här sågs ingen skilnad när vi höjde skuggområdet likvärdigt med kurvverktyget vad det gäller brus och färginformation.

Stefan Ohlsson välkänd digitalexpert fick två rawfiler för utskriftkontroll.Stefan konstaterade att det var minimala skilnader han såg från de två kamerornas rawfil vid utskrift.Stefan konstaterade att det fanns något olika nyanser i bla gröna färger och nyanser.

Här har du/ vi ett exempel på hur två kameror med olika storlek på pixlar kan vid ett tillfälle = 100iso ge utmärkt resultat för att sedan den ena (d2x) ge ett betydligt sämre resultat i det som motsvarar ett högre iso pga troligen färre antal utlästa elektroner samt att kamerorna har olika slags brusreducering.

Samma sak med bakstycken, frångår man lägsta iso =full well capacity =där bakstyckena har ett enormt bra DR så faller även DR för bakstycken pga sämre brushantering.

Det är alltså omöjligt att sia om D3 har högre eller lägre DR än ett modernt bakstycke eftersom ingen har idag gjort denna test vad jag vet.De som har både Canon 1dsmk2 och bakstycke konstarerar alla att bakstycket har högre DR vid det som motsvarar att pixeln är fulladdad =lägsta iso.

Ni som vill läsa en bra artikel om pixlar, förutsättningar, maila mig så skickar jag en pdf.

PerFogelberg skrev:
Kan inte alla ta sin Nikon D3 och sin Hasselblad H3D och gå ut och fota en runda innan ni fortsätter tråden?

Synd att Nikonkameran inte heter D3H för då hade det varit kul att ha en D3H på vänsteraxeln och en H3D på högeraxeln.

Tänkte på en sak.

Om d3 har 200 som lägsta bas-iso, och tex HBL 503cwd har 50 som lägsta bas-iso, borde inte HBL sensorn leverera mer information (bättre DR) från sensorn (med mer fotoner ) iom att den har lägst bas iso?

då menar jag om man jämnför bägge kamerorna på respektives lägsta bas-iso, där de skall leverera bäst DR.

på iso 50 borde man kunna hålla fler elektroner innan utläsning, teoretisk sätt? om man förutsätter att HBL har lika bra teknologi för utläsning av sensorn.

I ett av diagrammen som du hänvisade till hittade jag D3 med 65 000.
Så om jag förstått det rätt ligger då Hasselblad och D3 ganska nära varandra.
Canon 5D och 1DMKII ligger på 80 000.

Senast ändrad:
At ISO 100, the Canon 1D MII records a maximum of 52,300 electrons; at ISO 50, 79,900 electrons are recorded, but that occurs about 3/4 of the 12-bit linear scale, at 3071 on the 12-bit DN range.

Vet inte helt vad det innebär(?)

Flash Gordon skrev:
I ett av diagrammen som du hänvisade till hittade jag D3 med 65 000.
Så om jag förstått det rätt ligger då Hasselblad och D3 ganska nära varandra.
Canon 5D och 1DMKII ligger på 80 000.

Clarks beräkningar och vilka data han beräknar dessa på är inte bara för mig en gåta utan också för flera andra.
Nu har också astrosurf sina beräkningar, http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

Läs sedan hur man enligt Clark "flatten" det dynamiska omfånget längre ner i sk iso skalan.
Oavsett , så gäller för dynamiskt omfång störst well capacity och utläsning så nära "brusgolvet" det går.

Senast ändrad:
Mikael, vi behöver användarnamn och lösenord också om vi skall kunna läsa det där i din brevlåda ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar