madsochmarja
Aktiv medlem
Dett e väl bara kodak som gör mf sensorer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
madsochmarja skrev:
Dett e väl bara kodak som gör mf sensorer.
Makten skrev:
Och alla MF-kameror har samma typ av sensor??
Det är just det jag menar.
Hur vet vi det? Litar du på tillverkarens egna uppgifter?
Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Frågan är ju om mellanformatkameror har bättre DR än vad D3 har. Om MF-kameran brusar hejdlöst redan vid ISO 400 så lär den ju inte vara brusfri vid ISO 100, oavsett om det är CCD eller CMOS.
Om MF-kameran brusar hejdlöst redan vid ISO 400 så lär den ju inte vara brusfri vid ISO 100, oavsett om det är CCD eller CMOS. [/B]
Om HBL:en har högt DR, varför i hela friden skulle den ge högt brus redan vid ISO 400? Är bruset lågt vid bas-ISO så lär det knappast bli särskilt högt redan vid 400.macrobild skrev:
du förstår inte skillnaden mellan full well capacity= lägsta iso= lägsta brus=störst dynamiskt omfång och att sedan frångå denna med signalförstärkning som följd.
Svaret blir därför, vi vet att sensorn har en kapacitet att ge det som motsvarar nästan 12 steg hos exv Hasselblad 39mpixel kamera, vad Nikon har för motsvarande DR är inte deklarerat med sensorn i d3 eller uppmätt, ej heller jämfört med Hasselblad.
Makten skrev:
Om HBL:en har högt DR, varför i hela friden skulle den ge högt brus redan vid ISO 400? Är bruset lågt vid bas-ISO så lär det knappast bli särskilt högt redan vid 400.
Svar beroende på sämre signalnivå. Varför tror du att d2x har betydligt sämre signal/brus på 400iso än andra exv Canon, båda är cmos. 1. liten enskild pixelyta, 2. sämre brushantering än Canon.
Svar: läs på och förstå, se schematisk bild, förstå skilnaden mellan en cmos och ccd om man frångår full well Capacity
Jag litar inte ett skvatt på tillverkarens egna siffror för övrigt.
Svar: NÄHÄ
Tillägg: Ditt schema ovan stämmer ju bara om sensorerna har samma fill factor och lika många pixlar på helt olika yta. Det finns inget som säger att HBL-sensorn är i närheten av lika bra som D3-sensorn, så bara för att den har dubbla storleken så behöver den inte ha högre DR. Det är ju bara att backa några år så var systemkamerorna lika usla som kompaktkamerorna är idag, trots 10-20 gånger större sensor.
Sämre signalnivå är väl ekvivalent med lägre DR och högre brus? Jag förstår inte vart du vill komma. Vad har det här med ursprungsfrågan att göra?macrobild skrev:
Svar beroende på sämre signalnivå. Varför tror du att d2x har betydligt sämre signal/brus på 400iso än andra exv Canon, båda är cmos. 1. liten enskild pixelyta, 2. sämre brushantering än Canon.
Tråden handlar om ifall mellanformatkameror har bättre DR än Nikon D3. Förklara gärna hur det skulle gå till om de samtidigt är något alldeles förfärligt mycket brusigare. Vi behöver inte gå in på CCD vs. CMOS för att se att D3 har extremt lågt brus, det vet vi redan.Svar: läs på och förstå, se schematisk bild, förstå skilnaden mellan en cmos och ccd om man frångår full well Capacity
Då så, allt det här är bara helt onödigt förvirrande eftersom det inte ger svar på frågan. Vi kan ju anta att D3 har bättre DR med tanke på dess brusegenskaper, även om vi inte har något vetenskapligt testresultat, eller hur?Nej och det har jag redan sagt, vi vet inget om D3 sensor. Vad vi vet är att när en ccd eller cmos jämförs så får ccd stryk om man frångår lägsta iso
pga att det är skilnad i brusreducering och att man redan på sensornivå kan förstärka signalnivån från en cmos.
Jag säger ingenting om att Hasselblad skulle ha förutsättningar till högre DR än Nikon D3,vi vet inget om d3 sensor, jag berättar om förutsättningar utifrån vad well capacity innebär
Svar:Makten skrev:
Sämre signalnivå är väl ekvivalent med lägre DR och högre brus? Jag förstår inte vart du vill komma. Vad har det här med ursprungsfrågan att göra?
Svar: resultatet från D2x hade blivit rejält bättre om de hade använt Canons brusreducering.
Tråden handlar om ifall mellanformatkameror har bättre DR än Nikon D3. Förklara gärna hur det skulle gå till om de samtidigt är något alldeles förfärligt mycket brusigare. Vi behöver inte gå in på CCD vs. CMOS för att se att D3 har extremt lågt brus, det vet vi redan.
SVAR: Du har tydligen fortfarande inte fattat att det skiljer från det som är well capacity= högst antal hållna elektroner innan utläsning= DR dvs antal elektroner.
Hasselbladaren är inte "alldeles förfärligt" brusigare så länge man inte frångår full well Capacity, likaså med din d200 som är mycket bra på det som motsvarar att pixeln är fulladdad innan utläsning= lägsta "iso".
Då så, allt det här är bara helt onödigt förvirrande eftersom det inte ger svar på frågan. Vi kan ju anta att D3 har bättre DR med tanke på dess brusegenskaper, även om vi inte har något vetenskapligt testresultat, eller hur?
Du talar om teoretiska skillnader medan jag talar om hur det funkar i praktiken. Kamerorna har ju inte samma sorts sensor, så jag förstår inte varför du tjatar om de tekniska begreppen. De är ju helt ointressanta om vi ser att vi i en ISO 200-bild från D3 kan få ut helt vansinnigt mycket information om vi höjer skuggorna. Det motsvarar att höja ISO och därmed bör det vara av högsta relevans för DR. Om mellanformataren är brusigare vid samma ISO så är ju DR lägre, eller hur? Om vi hos mellanformataren kan trolla fram massa information i skuggorna så skulle den kameran inte vara brusig vid högre ISO, vilket den är (åtminstone vad jag vet, det finns knappt några hög-ISO-bilder alls att hitta från mellanformatare).macrobild skrev:
Du har tydligen fortfarande inte fattat att det skiljer från det som är well capacity= högst antal hållna elektroner innan utläsning= DR dvs antal elektroner.
Hasselbladaren är inte "alldeles förfärligt" brusigare så länge man inte frångår full well Capacity, likaså med din d200 som är mycket bra på det som motsvarar att pixeln är fulladdad innan utläsning= lägsta "iso".
Makten skrev:
Du talar om teoretiska skillnader medan jag talar om hur det funkar i praktiken. Kamerorna har ju inte samma sorts sensor, så jag förstår inte varför du tjatar om de tekniska begreppen. De är ju helt ointressanta om vi ser att vi i en ISO 200-bild från D3 kan få ut helt vansinnigt mycket information om vi höjer skuggorna. Det motsvarar att höja ISO och därmed bör det vara av högsta relevans för DR. Om mellanformataren är brusigare vid samma ISO så är ju DR lägre, eller hur? Om vi hos mellanformataren kan trolla fram massa information i skuggorna så skulle den kameran inte vara brusig vid högre ISO, vilket den är (åtminstone vad jag vet, det finns knappt några hög-ISO-bilder alls att hitta från mellanformatare).
Nix, men jag är inte dummare än att jag kan dra en och annan slutsats av det jag redan vet, utan att gå in på sensorteknik.macrobild skrev:
Mitt svar blir då förklarande, jag har inte gjort någon jämförelse, har du det Martin?
Visst, men nu handlade det ju om DR, inte färg, skärpa och annat.Det finns några faktorer, färgfiltret, well capacity, brusreducering och programvara.
De som har gått från småbild exv 1dsmk2 till mellanformat har märkt en stor skilnad i färgåtergivning, skärpa (aa-filtrets inverkan) och att de inte behöva arbeta för mycket med filerna från Hasselblad. IKEA har gjort en stor undersökning på färgåtergivningen från Hasselblad och Canon, de föredrog Hasselblad.
Jag frågade på senaste Photokina chefen för Leaf, när börjar ni med cmos i era bakstycken, svaret blev, när de är färgmässigt lika bra som CCD.
Nej, men jag vågar ändå göra en kvalificerad gissning. Varför skulle Hasselbladaren vara begränsad till ISO 400 om den har stort DR? Kanske för att man helt enkelt aldrig nånsin ska se något brus, vad vet jag.Nikon D3 kan ha betydligt större DR än Hasselblad, jag har inte testat dom, har du det Martin?
Du med.macrobild skrev:
Ibland är du tjaffsig så man undrar hur det står till Martin.
Vad har det med saken att göra?Ännu har du inte förstått skilnaden mellan full well capacity och signal/brus jämfört med vad som händer om man frångår detta med att exponera så signalnivån=antal elektroner är färre och hur sedan signalnivån kan påverkas olika beroende på om det är en ccd eller cmos..
Om siffrorna visar DR vid ökad känslighet åt höger (framgår ej) så ser det väl ut ungefär som väntat? Skillnaden är ungefär lika stor mellan kamerorna vid olika ISO, men det skiljer en liten gnutta eftersom andra siffran från vänster (ISO 400?) är lika för båda. Ingenting som motsäger det jag skrivit i den här tråden dock.Vi tar ett nytt exempel Nikon d40x har ett större DR än 300d på det som motsvarar lägsta iso hos kamerorna, frångår du det som motsvarar lägsta iso från de två kamerorna till exv 1600iso och tittar på brusbild och DR och upplösning vad finner du då?
Dynamic Range (in f-stops) vs Image Quality
Nikon D40x
(Adobe Camera Raw 4.1) 12.0 10.9 10.3 8.9
Nikon D300
(Adobe Camera Raw 4.3.1) 11.4 10.9 9.87 8.45
Makten skrev:
Du med.
Vad har det med saken att göra?
Om siffrorna visar DR vid ökad känslighet åt höger (framgår ej) så ser det väl ut ungefär som väntat? Skillnaden är ungefär lika stor mellan kamerorna vid olika ISO, men det skiljer en liten gnutta eftersom andra siffran från vänster (ISO 400?) är lika för båda. Ingenting som motsäger det jag skrivit i den här tråden dock.
Det är märkligt att ingen testat D3 mot mellanformat med avseende på brus tycker jag. Det borde ju vara högintressant. Fast det kanske beror på att MF-fotograferna är mer intresserade av hög upplösning än lågt brus. Personligen skulle jag älska en mellanformatare med en "dubbel" D3-sensor
Det gör jag. Jag undrar mest varför du diskuterar något helt annat än vad tråden handlar om.macrobild skrev:
Fortsätt och dra i spakarna Martin utan att veta vad de är till för, men ibland är det bra att förstå vad man diskuterar.
Du försökte just med siffror visa att jag har fel, utan att lyckas. Prova igen;-)Om du inte förstår vad well capacity har med det hela att göra så kan du väl läsa på lite bakåt
Ditt uttalande om att en bild som är brusig på 400iso måste vara brusig även på lägsta iso visar dina kunskaper.
Varför inte läsa på och förstå?